PDA

View Full Version : Grid blocking... maar niet op vol volume?



JoostBaksteen
7 november 2006, 11:29
Gister had ik de geest en heb ik mijn champje (5F1) weer onder het stof vandaan getrokken. Ze had echter nog last van blocking distortion, dus daar ben ik mee bezig geweest, het is alleen een beetje vreemd:

Als ik het volume (ongeveer) tussen de 4 en 9 zet heb ik erg last van 'farting out', maar zodra ik hem op 10 zet is het minimaal.

Ik heb hem gebouwd met een oude philips radio als donor en zodoende staat er (maar) 244 op de anode van mijn 6v6. Hij dissipineert ongeveer 11W en mijn 12ax7 staat gebiassed op 0.9v, dus daar zal het niet aan liggen. Misschien dat het komt doordat er maar iets van 100v op de anode van de 12ax7 staat? Als ik een weerstand (100K oid) voor de grid van mijn 6v6 zet wordt het effect in ieder geval ook minimaal op mindere volumes, dus hieruit concludeer ik dat het inderdaad blocking distortion is. Ik heb ook al andere buizen / cabs geprobeerd, maar het effect is steeds hetzelfde.

Wat ik zo vreemd vind is dat het effect boven stand 9 sterk afneemd, terwijl het signaal toch hoorbaar harder wordt. In alles wat ik lees staat dat het bij hoge volumes en vooral de lage tonen optreedt. Dat laatste klopt bij mij, maar dat volume dus niet. Snapt iemand dit?

Hier nog een linkje (http://www.harpamps.com/micKfender/Grid-Blocking.html)voor mensen die meer over blocking distortion willen weten. Een erg interessante post van Aiken.

guitarnijboer
8 november 2006, 00:41
Ik vind het een mooi verhaal en zou graag met je meedenken maar dat zou beter lukken met een schema met de eigenschappen van de gebruikte (donor) componenten. 100V op de anode van een ECC83 lijkt me geen probleem....

Enterprice
8 november 2006, 11:43
Wat je zou kunnen proberen als je wilt is de roosterweerstand van de 6v6 te splitsen in twee weerstanden van de halve waarde als orgineel, en dan de koppel condensator op het knooppunt van die twee weerstanden aan te sluiten.

JoostBaksteen
8 november 2006, 15:57
Dank voor jullie reactie heren :)

Het enige wat ik van de donor amp overgenomen heb zijn de travfos, het chassis en de gelijkrichter. In het orginele schema (http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Champ-1/images/champ_5f1_schem.gif) wordt een 5Y3 gebruikt, maar aangezien mijn PT alleen 6.3v taps heeft heb ik die vervangen door een EZ81.

De preciese specs van de PT heb ik niet, wel weet ik dat hij in de orginele radio setting 2 paralelle EL84 SE eindtrappen aanstuurde en nog een stuk of 6 andere buisjes waaronder 2 ECC83's. Er zaten dus ook 2 OT's in de radio, hier heb ik er nu 1tje van in gebruik. Dit zou theoretisch dus gewoon moeten werken.

De overige componenten zijn gewoon nieuw gekocht en bestaan uit een aantal NOS weerstanden, mallories en ondertussen wat andere weerstanden om zaken af te stellen en dingen te proberen, hier heb ik gewoon voor gebruikt wat ik voor handen had, dat kan later alsnog aangepast worden.

Ik ben de hele middag bezig geweest om uitgebreide metingen te doen en om het probleem verder te onderzoeken. Mijn bevindingen heb ik in het schema verwerkt (http://has.tweakdsl.nl/gitaarnet/champ_modified.jpg) inc voltages die ik heb. Dat schema vind je hier (http://has.tweakdsl.nl/gitaarnet/champ_modified.jpg).

Waarnemingen:
1. De voltages bij volume 0 en 10 zijn nagenoeg hetzelfde (blauw in het schema)
2. De voltages bij volume 4 tot 9 zijn aardig verschillend ten opzichte van standje 0 en 10 (bruin in het schema). Ongeveer 20v minder op het grid van de eindbuis en ongeveer net zoveel minder op de anode van de preamp buis.
3. Het verschil verloopt geleidelijk naarmate je aan de potmeter draait.

Tijdens de bovenstaande metingen heb ik de 100K roosterweerstand er weer uit gehaald.

Verder heb ik nog wat lopen klooien met de cathode weerstand en kwam tot de conclusie dat je wel een 'sweet spot' hebt, als je lager of hoger gaat zitten wordt de stroom alleen maar minder:

1.5v / 42r = 35mA
3.1v / 100r = 31mA
5.1v / 120r = 42mA
4.3v / 139r = 30mA
18v / 2k = 18mA

Maar wat ik nog steeds niet snap is dat ik die blocking distortion krijg, want het zou een eigenschap van het schema moeten zijn, maar in principe heb ik niks aan het schema aangepast... je zou haast tot de conclusie komen dat het wel aan de trafo's _moet_ liggen...

Sorry voor deze lange post... : P

guitarnijboer
9 november 2006, 22:18
Als ik een suggestie mag doen:

Ik zou het schermrooster niet aansluiten na een 10K weerstand! (dit is volgens mij een met opzet gemaakte fout in het schema) Hier zou ik 1000 Ohm van maken en de 10K weerstand gebruiken i.p.v. de 22K weerstand....

Succes!

Aanvulling:

Die tegenkoppeling zou ik ook eens goed naar kijken gezien je ook de waarden van de kathodeweerstanden van de preampbuizen hebt aangepast + de impedantie van de uitgangstravo niet weet + ik mij afvraag of die tegenkoppeling uberhaupt nodig is gezien je al behoorlijk wat tegenkoppeling in de preamp hebt (kathodeweerstanden van de triode's zijn niet ontkoppeld)..... is de fase goed? Kijk anders eens bij de 'Champ aa764' daar vindt je ook mijn suggestie voor de verandering van de weerstanden in de voeding ....

Nogmaals Succes!

JoostBaksteen
11 november 2006, 21:48
Cool, thx voor de reply nijboer :). Ik ga er mee aan de slag en zal mijn bevindingen laten weten. Ik heb in ieder geval weer aan hoop pointers om verder te onderzoeken, thx :)