PDA

View Full Version : Strat laten bouwen



ReinoutV
6 november 2006, 22:45
Update: vanaf post 33 foto's van de nieuwe gitaar.

Hey allemaal

Ik wil graag een strat (HSS, stevig en vet) laten bouwen, omdat ik de Tyler Landau classic veel te duur vind (3000 euro is een beetje veel van het goede). Ik zoek een warme gitaar, omdat ik de felheid en het snijden al uit een Fender Tele en Squier JV strat haal (beide maple hals en toets). Hij (zij) moet natuurlijk wel door de mix gaan prikken, maar vooral een dik en strak laag hebben. Ik ben niet zo'n fan van Les Paul of Ibanez modellen. Bij wie kan ik deze het beste laten bouwen (Haarguitars, Patrick Koopman, Dick Dijkman, Sjak Zwier)? En hebben jullie nog tips over houtsoorten en pickups? Ik zat zelf aan Suhr V60LP's te denken voor neck en middle, qua humbuckers weet ik eigenlijk niet genoeg. Ik wil wel een (vintage) trem. Alvast bedankt voor jullie tips!

Negative K3 fan
6 november 2006, 22:49
dik en strak laag: mahonie body, rosewood toets, evt. nog een mahonie nek of soortgelijke houtsoorten. Dan klinkt je gitaar al een heel stuk donkerder en strakker in het laag.

Humbuckers heb je in alle soorten en maten, ik zou gaan rondkijken op websites van elementenmakers (seymour duncan, dimarzio, gibson, bareknuckle etc.) en daar de elementen die jou het meest aanspreken uitkiezen. Dan zou je hier kunnen vragen wat de ervaringen zijn van mensen met die elementen.

vulvasonic
6 november 2006, 22:56
dik en strak laag: mahonie body, rosewood toets, evt. nog een mahonie nek of soortgelijke houtsoorten. Dan klinkt je gitaar al een heel stuk donkerder en strakker in het laag.

Humbuckers heb je in alle soorten en maten, ik zou gaan rondkijken op websites van elementenmakers (seymour duncan, dimarzio, gibson, bareknuckle etc.) en daar de elementen die jou het meest aanspreken uitkiezen. Dan zou je hier kunnen vragen wat de ervaringen zijn van mensen met die elementen.

Ik vrees dat je in dat geval nog wel een esdoorn topje moet hebben. Anders haal je ALLES uit de strat wat een strat strat maakt. Het zou zomaar te modderig kunnen gaan klinken. Het ding heeft ook een gedefinieerd hoog nodig.

Maar goed, ik heb nog nooit op een volledig mahonie strat gespeeld. Aan de andere kant kun je je afvragen waarom die dingen niet veel worden gemaakt. Misschien niet de beste keuze?

Persoonlijk zou ik voor een redelijk standaard keuze in hout gaan. Een goed klinkend stuk elzen voor de body en een esdoorn hals met een mahonie toets. En dan lekkere warme PU's erin.

Negative K3 fan
6 november 2006, 23:09
met een elzen body en esdoorn hals krijg je zeker geen gitaar die van zichzelf ontzettend vet klinkt en een dik, strak laag heeft... Overigens moet ik de eerste gitaar met een mahonie toets nog tegenkomen.

maargoed, je hebt gelijk, strats die helemaal van mahonie zijn kom je niet vaak tegen, of je zou het moeten zoeken in de vorm van PRS.

ik zou zelf kijken naar de combinatie van een mahonie (of soortgelijke) body met een esdoorn hals, rosewood toets.

ik geloof trouwens dat marc odijk hier op het forum een telecaster heeft, dezelfde als pascal van blof. Deze heeft een korina body (te vergelijken met mahonie), een esdoorn hals en toets en P90s... zoiets is misschien ook wel interessant.

Orpheo
6 november 2006, 23:10
Ik vrees dat je in dat geval nog wel een esdoorn topje moet hebben. Anders haal je ALLES uit de strat wat een strat strat maakt. Het zou zomaar te modderig kunnen gaan klinken. Het ding heeft ook een gedefinieerd hoog nodig.

Maar goed, ik heb nog nooit op een volledig mahonie strat gespeeld. Aan de andere kant kun je je afvragen waarom die dingen niet veel worden gemaakt. Misschien niet de beste keuze?

Persoonlijk zou ik voor een redelijk standaard keuze in hout gaan. Een goed klinkend stuk elzen voor de body en een esdoorn hals met een mahonie toets. En dan lekkere warme PU's erin.

mahonie TOETS?? heb ik nog nooit gezien...

ReinoutV
6 november 2006, 23:18
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik zat zelf ook de denken aan een elzen body, maple hals en rosewood toets. Toch een beetje richting de Landau classic. Ik zoek een beetje de sound van Abbandonato van Burning Water. Het zal nooit hetzelfde zijn, ik ben hem niet, heb zijn vingers en versterkers niet, maar het idee is er wel. Fwiw: ik speel op een Guytron GT100 met Bogner 2x12. Ik hou wel van een helder geluid, maar met mn huidige gitaren snerpt het iets te veel. Ik ga er wel .011 op leggen, daar speel ik graag op.
Welke bouwers zouden jullie adviseren? Ik neig naar vd Haar, maar ik hoor niet altijd even goede verhalen over zijn afwerking (bij een gitarist bij mij op school moest de brug 1 of 2 mm verplaatst worden) en zijn klant vriendelijkheid (en levertijd natuurlijk, maar dat zal overal een probleem zijn).

vulvasonic
7 november 2006, 00:50
mahonie TOETS?? heb ik nog nooit gezien...

Ik ga al lang mee in het wereldje.
Maar eigenlijk bedoel ik 'gewoon' rosewood

vulvasonic
7 november 2006, 00:52
Ik kan een bouwer adviseren (omdat ik dat altijd doe - omdat ie zo verrekte goed is en omdat het een hele fijne kerel is); PATRICK KOOPMANS

http://www.pkguitars.nl (http://www.pkguitars.nl)

Tristan
7 november 2006, 01:12
Ik zou nooit een gitaar in opdracht laten bouwen...
Gewoon langsgaan bij een aantal bouwers, de meest bekende heb je zelf al opgesomd, en dan zou ik een keuze maken uit de instrumenten die ze hebben hangen en deze dan eventueel naar je smaak laten aanpassen (andere elementen erop enzo)...
Je weet gewoon nooit of je een voor jou lekkere gitaar zal krijgen, geen enkele bouwer kan dat garanderen en als ze dat wel doen dan liegen ze...
Ik heb ontzettend goede exemplaren van de hand van Nederlandse bouwers gehoord, het meeste is middelmatig en er zitten altijd wel een aantal rotte appels tussen bij alle bouwers, toch lullig als de jouwe net een rotte appel of een middelmatig ding is...
Aan de andere kant ken ik ook heel wat gitaristen die ontzettend blij zijn met zo'n middelmatige gitaar, dus wie ben ik...
Ik denk echter wel dat als je oren op een gegeven moment echt gegroeid zijn je zo'n middelmatige gitaar niet echt meer lekker zult vinden en dan is het wel lastig om zo'n handgebouwde gitaar weer te verkopen...

Orpheo
7 november 2006, 01:18
Ik ga al lang mee in het wereldje.
Maar eigenlijk bedoel ik 'gewoon' rosewood


sorry forumpappa-mario.... :noob:

Nickname
7 november 2006, 02:01
Als je veel geduld hebt dan moet je shamray eens proberen :seriousf:

Eko
7 november 2006, 07:47
Je woont dicht genoeg in de buurt om eens bij Dick Dijkman binnen te gaan. Laat hem eens weten wat je zoekt. Hij is dealer van diverse merken amps ( Ook Bogner)en je kunt dus het een en ander direct uit proberen.
Ook heeft hijeen schat aan ervaring met dit soort opdrachten.

SimonS
7 november 2006, 08:05
Sander de Gier (www.degiergitaarbouw.nl (http://www.degiergitaarbouw.nl)), erg aardige gast en maakt prachtige planken. is misschien wel een beetje uit je buurt...

robostrat
7 november 2006, 08:31
misschien is dit een optie... weet je in iedergeval dat je 'm zeker binnen een redelijke termijn hebt ;)


vanwege de goede ervaringen die een aantal kennissen van mij in de VS hebben met deze firma (Atlas guitars, www.guitarandpickup.com) heb ik gevraagt of ze een custom strat voor mij wilden bouwen (ja ik had het zelf kunnen doen maar met mijn beperkte vrije tijd ben ik zo een jaar verder en deze jongens doen dit in 6 weken )

ben zelf ook benieuwd naar het eindresultaat :D :D

G.G.
7 november 2006, 10:30
Persoonlijk zou ik voor een redelijk standaard keuze in hout gaan. Een goed klinkend stuk elzen voor de body en een esdoorn hals met een mahonie toets. En dan lekkere warme PU's erin.

Ik heb zelf een mahonie strat, maar het mist wel een beetje het stratkarakter.

Ik sluit me bij Vulvasonic aan. Ik heb 3 strats in de combinatie elzen, esdoorn, rosewood met heel verschillende klanken (verschillende pups). Denk dat het een hele goeie basis is voor je om een strak en warm geluid te krijgen.


, Qua humbuckers weet ik eigenlijk niet genoeg. Ik wil wel een (vintage) trem.

In de optie elzen, esdoorn, rosewood klinkt de JB van SD echt helemaal geweldig, lekker crispy met genoeg hoog (bij een esdoorn toets krijgt ie naar mijn mening teveel hoog).

Qua vintage trem zou je eens kunnen kijken naar de Diego Deluxe, echt een geweldig ding, zonder schroefdraad op de arm.

Mitch
7 november 2006, 11:48
Ik zou vooral voor een bouwer gaan die enigszins in de buurt zit, zodat je regelmatig kan overleggen als dat nodig is.
Qua hout/pups: ga niet voor warm/warm/warm. Dus een mahonie body kan best, maar neem dan een esdoorn hals, maar misschien mooier nog: elzen body, esdoorn hals en rosewood toets. Dan kun je ook met picups nog alle kanten op. Die Suhrs zijn wel vrij warm, maar da's dus een stuk kleuring dat je wel moet willen. Ik ben zelf nog steeds erg te spreken over de Nordstrands, met name vanwege de open sound clean en de heerlijke crunch. Ik heb zelf de multi-test kunnen doen die een paar maanden terug in GItarist stond en was ook hier (zelfs ik als strat-hater) het meest onder de indruk van de Nordstrands.
Misschien een idee waar je nog niet aan gedacht had: als brugpickup kun je ook gaan voor een TV Jones TV tron (pittige filtertron in humbucker behuizing) of een TV Jones Magnatron (iets pittieger Filtertron in normaal formaat.) Echt, die dingen klinken zó waanzinnig ! Rockt echt de pan uit en zeker met de Magnatrons zit je qua output toch nog redelijk in de buurt van normale tot medium output single coils.

G.G.
7 november 2006, 12:12
Hey allemaal

Ik wil graag een strat (HSS, stevig en vet) laten bouwen, omdat ik de Tyler Landau classic veel te duur vind (3000 euro is een beetje veel van het goede).

Als je weet wat de specs zijn heb je in principe helemaal geen bouwer nodig voor een strat. Een strat is in feite niet meer dan LEGO`maar dan van hout.

Je zou zelf een body, hals en hardware kunnen bestellen, alles in elkaar schroeven en eventueel een goeie bouwer de afstelling en het soldeerwerk kunnen laten doen, dan blijf je heel ruim onder die 3000€

Negative K3 fan
7 november 2006, 12:51
ik weet niet wat de topicstarter bedoeld met een dik en strak laag, maar als ik mijn shamray (elzen body, esdoorn nek en toets, p90-s-s) vergelijk met mijn agile LP (mahonie body, esdoorn nek, mahonie toets h-h) dan heeft de shamray absoluut niet dat dikke, vette strakke laag wat de LP wel heeft...

Aan welke factoren dat te wijten is, is nog een tweede, maar ik denk dat als je dat laag in de LP richting zoekt niet onder een mahonie body uit komt. Mitch heeft trouwens wel gelijk als hij zegt dat je niet voor de combinatie warm/warm/warm moet gaan. Warm is trouwens wel wat anders dan een vet laag...

ReinoutV
7 november 2006, 17:07
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Warm is inderdaad iets anders dan vet, dat heb ik een beetje raar geformuleerd. Het halselement van een jazz bak is warm, het brugelement van een LP is vet. Ik blijf het lastig vinden om klank in woorden te beschrijven, nog buiten te verschillende opvattingen van termen als warm en vet. Ik ga binnenkort eens bij Dick Dijkman langs. Hij belde persoonlijk op, om op mijn mailtje te reageren, netjes! Daarnaast heeft mijn docent op de Popacademie (Gerard Peters) 2 gitaren van hem en hij zou er zo weer heengaan, mocht hij iets nodig hebben. Als jullie het leuk vinden, wil ik mijn bevindingen wel posten wanneer ik daar langs ben geweest.

Negative K3 fan
7 november 2006, 20:47
schroom je vooral niet...

vulvasonic
7 november 2006, 21:01
Daarnaast heeft mijn docent op de Popacademie (Gerard Peters) 2 gitaren van hem en hij zou er zo weer heengaan, mocht hij iets nodig hebben. Als jullie het leuk vinden, wil ik mijn bevindingen wel posten wanneer ik daar langs ben geweest.

Heeee da's nou grappig!
Gerard Peters ken ik nog van mijn tijd aan het conservatorium te Enschede. Ik kan me herinneren dat hij een paar hele mooie gitaren van Dick Dijkman had. Ik ken nog een +kutter met een Dick Dijkman gitaar waar hij heeeeeeel tevreden over was.
Hij kan ze bouwen, da's absoluut zeker. En voor jou is hij natuurlijk wel een stuk makkelijker om contact mee te onderhouden dan Patrick Koopmans, want een stuk dichterbij.

Maak er iets moois van.

Los van de klank en houtsoorten; heb je al enig idee over hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien (type strat, okee - maar kleur, hardware ed.)?

Hou ons op de hoogte. :)

Negative K3 fan
7 november 2006, 21:02
offtopic: mario, heb jij hier op het conservatorium gezeten??

vulvasonic
7 november 2006, 21:05
offtopic: mario, heb jij hier op het conservatorium gezeten??

offtopic: inderdaad, dat is correct.

arjanb01
7 november 2006, 21:41
Heeee da's nou grappig!
Gerard Peters ken ik nog van mijn tijd aan het conservatorium te Enschede. Ik kan me herinneren dat hij een paar hele mooie gitaren van Dick Dijkman had. Ik ken nog een +kutter met een Dick Dijkman gitaar waar hij heeeeeeel tevreden over was.
Hij kan ze bouwen, da's absoluut zeker. En voor jou is hij natuurlijk wel een stuk makkelijker om contact mee te onderhouden dan Patrick Koopmans, want een stuk dichterbij.

Maak er iets moois van.

Los van de klank en houtsoorten; heb je al enig idee over hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien (type strat, okee - maar kleur, hardware ed.)?

Hou ons op de hoogte. :)


Dick Dijkman gitaren zijn super, alleen houd er wel rekening mee dat deze gitaren weinig waarde behouden. Dus voor doorverkopen is een DD niet ideaal.
Verdere tips voor een warme strat:

- Birdseye maple neckje
- Rio pallisander toets
- Elzen body
- Suhr pickups (die ook in die vd Haar strats zitten).
- Body gelakt in nitrocellulose lak, dunnere lack dus meer 'houtklank'.

Houd ons op de hoogte van de voortgangen, en nog belangrijker: FOTO's. Want DD maakt echt beauty's van planken !

Negative K3 fan
7 november 2006, 21:43
offtopic: inderdaad, dat is correct.

off topic: vandaaar.....

vulvasonic
7 november 2006, 21:44
off topic: vandaaar.....


Uuuuuuhhhh......, vanwaar? :???:

future2future
7 november 2006, 23:23
Ik zou gaan voor elzen body maple hals met rosewood toets. Suhr v60's en een dikke hum. Je zou kunnen proberen een Tyler Michael Landau secret humbucker op de kop te kunnen tikken bij James Tyler, maar ik weet niet of hij die los verkoopt. Denk het niet maar toch...

ReinoutV
11 november 2006, 02:42
Vandaag ben ik bij Dick Dijkman langs geweest. Hij heeft me perfect geholpen en veel info gegeven over verschillende gitaren, modellen en houtsoorten. Als voorbeeld gaf hij me een paar demo-modellen en inruil gitaren om te proberen. Een daarvan was een tele model, mahonie body, flamed maple top, maple hals met een HSH configuratie en een lekkere trem. Met dat ik deze aan het bespelen was dacht ik bij mezelf: ook al laat ik door hem een gitaar bouwen, ze moet toch op deze lijken. En deze had ik al in handen, dus wist ik precies waar ik mee thuis zou komen. 3 keer raden, deze is em geworden! Binnen 2 weken kan ik haar ophalen (er moeten nog wat kleine dingetjes gebeuren, zoals logo vastzetten en een coiltap installeren), dan ben ik helemaal tevreden. Ze klinkt lekker vet, en toch voldoende transparant door het vele maple. Ik ben een blij man :).

Eko
11 november 2006, 10:45
Gefeliciteerd. Dick bouwt inderdaad vette tele`s. Hij heeft er terecht een grote reputatie door gekregen. Het mooie is dat je een Custom Shop koopt voor de prijs van een lopende band Amerikaan.

vulvasonic
11 november 2006, 12:48
Vandaag ben ik bij Dick Dijkman langs geweest. Hij heeft me perfect geholpen en veel info gegeven over verschillende gitaren, modellen en houtsoorten. Als voorbeeld gaf hij me een paar demo-modellen en inruil gitaren om te proberen. Een daarvan was een tele model, mahonie body, flamed maple top, maple hals met een HSH configuratie en een lekkere trem. Met dat ik deze aan het bespelen was dacht ik bij mezelf: ook al laat ik door hem een gitaar bouwen, ze moet toch op deze lijken. En deze had ik al in handen, dus wist ik precies waar ik mee thuis zou komen. 3 keer raden, deze is em geworden! Binnen 2 weken kan ik haar ophalen (er moeten nog wat kleine dingetjes gebeuren, zoals logo vastzetten en een coiltap installeren), dan ben ik helemaal tevreden. Ze klinkt lekker vet, en toch voldoende transparant door het vele maple. Ik ben een blij man :).

FOTOOOOOOOOOS!!!!!!!!!

Negative K3 fan
11 november 2006, 15:21
goede zaak reinout... ik zei het toch: mahonie

ReinoutV
12 november 2006, 11:40
Foto's heb ik nog niet, die komen binnen 2 weken. Ik kan niet wachten...

Mahonie bleek inderdaad een goede keuze te zijn. Ik associeerde dat eerder altijd met de wolligheid van een LP, maar door de maple hals verandert het karakter van de gitaar heel erg, veel brighter. Een week duurt veel langer op deze manier.

ReinoutV
17 november 2006, 14:06
http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_totaal.jpg
http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_body.jpg http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_birdseye.jpg

ReinoutV
17 november 2006, 14:07
http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_joint.jpg http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_hals.jpg http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_trem.jpg

ReinoutV
17 november 2006, 14:08
Zo dan. Double D Custom T. Ze is geweldig!! Helder, stevig, gearticuleerd, rijk, alles-in-een. Ik ben er ontzettend blij mee! Dick Dijman is zeker een aanrader!

almarvk
17 november 2006, 14:14
Mooi ding man!

robostrat
17 november 2006, 14:57
wooow heeee,

hier zijn wel wat eigenschappen door elkaar heen gemixt :p :p

mooie top ook :D Yeah... :dance:

Slevin
17 november 2006, 18:18
Mooie body !! ( en de rest is ook mooi ! :P )

Negative K3 fan
17 november 2006, 18:55
leuke gitaar! de achterkant van de hals is ook mooi gefinished

vulvasonic
17 november 2006, 21:23
Moet je de titel van dit topic niet aanpassen? :D

Maarre....., geweldige plank natuurlijk (niet mijn kopje thee, maar dat boeit ook niet).
Gefeliciteerd ermee! :cheerup:

ReinoutV
18 november 2006, 10:41
Bedankt voor alle reacties. Ik probeerde de titel te wijzigen, maar dat wil niet echt... Gisteravond het eerste optreden gedaan: dat was genieten. Ik moest zelfs wat laag wegdraaien tov mijn andere gitaren, anders werd het te veel :). Solo's klinken ook een stuk beter, veel minder krijserig in het hoog.

Orpheo
18 november 2006, 11:16
http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_totaal.jpg
http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_body.jpg http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_birdseye.jpg

een ding: die die brughum niet heel ver weg van de brug??

bluegate
18 november 2006, 12:02
Gefeliciteerd!

Dat zal mooi klinken met de Guytron...
:cooler:

Negative K3 fan
18 november 2006, 15:03
een ding: die die brughum niet heel ver weg van de brug??

nu je het zegt.....

sinneD
18 november 2006, 15:59
zolang het maar klinkt, zo zal die dus wss iets minder fel klinken op het brugelement

ReinoutV
18 november 2006, 16:40
Het valt mij ook nu pas op. Ik vind het zelf niet erg. Nu klinkt ie inderdaad iets minder fel op de brug, helemaal niet erg :). Als ik fel wil, pak ik mn tele er wel bij ;). DD door een Guytron is inderdaad tone-heaven :). Voor mij dan :P.

sjoerd5
18 november 2006, 16:52
http://www.reinoutvrijhoef.nl/graphics/DD_body.jpg Gas gas gas