PDA

View Full Version : Busking in London



Gitaarbouwer
6 november 2006, 22:21
Zojuist een uitzending van Spoorloos gezien op Ned 1. Een vrouw was op zoek naar haar vader. Een Engelsman, die in de jaren '60 veel optrad in folkclubs in o.a. London. Mocht je een vleugje van die sfeer van "busking" (straatmuziek maken) willen opsnuiven, dan moet je zeker even naar deze uitzending kijken via uitzendinggemist.nl. Je ziet terloops nog wat gitaarwinkeltjes in beeld verschijnen en je hoort leuke getokkelde gitaarfragmenten. Het was echt een leuke uitzending. Een aanrader!

greencharlie
7 november 2006, 13:05
zeg, en die busker, dat was jij? ;-)

freekick
8 november 2006, 10:49
[QUOTE=Gitaarbouwer]Zojuist een uitzending van Spoorloos gezien op Ned 1. Een vrouw was op zoek naar haar vader. Een Engelsman, die in de jaren '60 veel optrad in folkclubs in o.a. London. Mocht je een vleugje van die sfeer van "busking" (straatmuziek maken) willen opsnuiven, dan moet je zeker even naar deze uitzending kijken via uitzendinggemist.nl. Je ziet terloops nog wat gitaarwinkeltjes in beeld verschijnen en je hoort leuke getokkelde gitaarfragmenten. Het was echt een leuke uitzending. Een aanrader![/QUOTE


herhaling: donderdag 9 november op nederland 2. 15.00 uur

gertdm
10 november 2006, 07:53
leuke uitzending....

overigens 'The Troubadour' in Londen, waar ze het in t programma over hadden, is weer in volle glorie hersteld en er worden wekelijks concerten georganiseerd. Vorig jaar heb ik er zelf gespeeld.

De moeite van het bezoeken waard. De kelder (want dat is t) heeft 200 zitplaatsen en ademt de sfeer uit van de hoogtijdagen toen o.a. Joni Mitchell. Paul Simon, John Renbourne,Bert Jansch en Richard Thompson regelmatige gasten waren.

freekick
10 november 2006, 10:33
als Les Bridger uiteindelijk gevonden is in Kopenhagen levert dat een mooi beeld op.
de broodmagere oude gitarist staat kaarsrecht op een kade met naast zich een enorme gitaarkoffer. vol met "guild"
snik!

gertdm
10 november 2006, 11:23
Is n mooie gitaar van die Les en ongetwijfeld al een ouder exemplaar...maar troost je....de 6 string Guilds klinken niet altijd (zo) super.
De 12strings wel, is n klasse apart.

freekick
10 november 2006, 11:49
Is n mooie gitaar van die Les en ongetwijfeld al een ouder exemplaar...maar troost je....de 6 string Guilds klinken niet altijd (zo) super.
De 12strings wel, is n klasse apart.

heb je ook een voorbeeld van iemand die goede muziek op een slecht instrument maakt? het ligt natuurlijk ook aan de gitarist en wat hij/zij
erin stopt.
ik bedoel; ik heb nooit katoen geplukt!

gertdm
10 november 2006, 16:01
Ja hoor: John Hiatt :)

Die verzamelt nog steeds oude Harmony's en treedt er gerust mee op.

Harald
10 november 2006, 19:23
Het lukte me niet om een screenshot van de gitaar van JJ Cale te maken, maar daar wil de gemiddelde gitaarnetter de kachel nog niet mee aan maken. Een oude harmony flattop zonder achterkant, met twee rails om er makkelijk een nieuw element bij te zetten. Een ondoorgrondelijke hoeveelheid schakelaartjes. De nodige trekstangen in het geheel om te voorkomen dat het van ellende uit elkaar valt> De actie is in te stellen door de daarvoor gebruikte dime (dat muntje bepaalt de hoek van de hals) door een dunner of dikker muntje te vervangen. En er zit ook een gat ergens omdat het hem handig leek als hij de zangmicrofoon op de gitaar kon zetten, maar dat was tijdens de opnames van het studioconcert blijkbaar niet af...

En ik mag die man erg graag horen op zijn tijd. Zelfs stiekem een veel betere gitarist dan je zou denken.

Gitaarbouwer
10 november 2006, 19:56
leuke uitzending....

overigens 'The Troubadour' in Londen, waar ze het in t programma over hadden, is weer in volle glorie hersteld en er worden wekelijks concerten georganiseerd. Vorig jaar heb ik er zelf gespeeld.

De moeite van het bezoeken waard. De kelder (want dat is t) heeft 200 zitplaatsen en ademt de sfeer uit van de hoogtijdagen toen o.a. Joni Mitchell. Paul Simon, John Renbourne,Bert Jansch en Richard Thompson regelmatige gasten waren.

Hé Gert,

Klinkt cool! Ik zou daar eens moeten gaan kijken en luisteren. Het lijkt me echt leuk om de Londonse folkscene uit de jaren zestig te leren kennen, voor zolang die nog bestaat.
Ik heb in de tussentijd nog even wat verder gezocht naar het riedeltje dat Lezz Jones (die man met de lange grijze haren in het filmpje) aan het tokkelen was. Het blijkt te gaan om een nummer dat ook gespeeld wordt door mijn idolen Simon & Garfunkel, te weten "Blues run the game". Weliswaar is het een iets andere bewerking (zelfs met iets andere accoorden), maar verder hetzelfde liedje. Toch grappig om te zien hoe die gasten elkaar in de jaren zestig allemaal zo beïnvloed hebben.

Marko

<edit>Lezz Jones moet natuurlijk zijn Wizz Jones</edit>

gertdm
10 november 2006, 20:57
klopt....iedereen speelde toen met de alternating bass de overbekende folk-tokkels. Vooral het liedje stond centraal immers. Toch waren er toen al n paar mensen die toch ook gitaristiese kwaliteiten hadden zoals Paul simon en Richard Thompson.
Joni Mitchell (helaas n beetje vergeten en door veel jongeren nog niet ontdekt) sloeg wat mij betreft alles door al op heel jonge leeftijd een eigen gitaarstijl te ontwikkelen met open stemmingen, eigen tokkel-varianten en ijzersterke songs. Op Youtube staat wel leuk materiaal van haar o.a. met Pat Metheney.

Harald
10 november 2006, 21:28
@Gert, yes, een paar goede namen! Don Juan's Reckless Daughter is een fantastische plaat van Joni Mitchell... vrij akoestisch, en met geweldig baswerk van Jaco Pastorius. Die man begeleidt en soleert tegelijk, echt heerlijk! Paul Simon hoort tot de meer onderschatte gitaristen. Zijn begeleidingspartijen zitten vaak uitstekend in elkaar, zonder heel lastig te hoeven zijn. Hoe zit het trouwens met mensen als Davey Graham, Bert Jansch en John Renbourn, dat komt toch ook zo'n beetje uit die scene. Van Renbourn (en Pentangle) beginnen nu trouwens ook wat filmpjes op Youtube te verschijnen.

gertdm
11 november 2006, 06:18
Ja, Bert Jansch heeft een soort come back gemaakt ,met een nieuwe plaat.
Renbourne is een ander verhaal. Alcohol en aan lager wal geraakt :(
Jammer.

Trouwens komt Martin Simpson ook niet n beetje uit die tijd? Ook weergaloos :)

gertdm
11 november 2006, 06:43
Trouwens Richard Thompson, geweldig hoor

http://www.youtube.com/watch?v=8M799A4Hc4Y

Buzz
11 november 2006, 09:10
Ja, dit klinkt echt lekker!mooie Lowden ook, trouwens.

Harald
11 november 2006, 09:54
Renbourne is een ander verhaal. Alcohol en aan lager wal geraakt :(
Jammer.

Hoorde dat soort verhalen wel over Davey Graham, al speelt die tegenwoordig weer. Van Renbourn is het nieuw voor mij. Doodzonde! Wordt je toch niet vrolijk van, al die toch vaak ook behoorlijk geslaagde muzikanten die die kant op gaan...

gertdm
11 november 2006, 10:54
Genialiteit en gekte ligt dicht bij elkaar?

Of zou t toch zijn dat sommige kunstenaars gedreven worden door een vorm van expressiedrang ter compensatie van eerder opgedane pijn en frustratie , waarbij het voor sommigen uiteindelijk niet voldoende is?

Ik weet het ook niet, maar jammer blijft het wel.
In het geval van Renbourne weet ik uit betrouwbare bron dat de gitaargenialiteit er nog wel is, maar zijn gedrag is onhandelbaar en onvoorspelbaar geworden.

freekick
11 november 2006, 11:06
van davey graham zou er een cd op komst zijn . in eigen beheer?
er is een website; www.daveygraham.moonfruit.com of zo
moeit altijd even knoeien voor ik hem kan vinden.
tegenwoordig op een "fylde"gitaar?
ben altijd blij als Joni genoemd wordt. begrijp overigens niets van haar stemmingen.

freekick
11 november 2006, 11:37
ik zie net dat Davey speelt in de troubadour op 5 december 2006.

p.s. hij is niet meer met Angi. hij is tegenwoordig met Holly!

gertdm
12 november 2006, 12:10
van davey graham zou er een cd op komst zijn . in eigen beheer?
er is een website; www.daveygraham.moonfruit.com of zo
moeit altijd even knoeien voor ik hem kan vinden.
tegenwoordig op een "fylde"gitaar?
ben altijd blij als Joni genoemd wordt. begrijp overigens niets van haar stemmingen.

Interessante link naar Davey Graham: thnx :)

Joni Mitchell speelt vaak in D- en G-varianten en af en toe een C-variant.
Zo speelt ze 'Edith and the Kingpin' in D A E G C E, een variant op dropped D.
Kwestie van de betreffende stemming zetten en dan vandaaruit aan wat snaren draaien. Zo is zij er ongetwijfeld ook aan gekomen.


Ik speel zelf voornamelijk ook open stemmingen en vaak hoor ik dat dit allemaal moeilijk te onthouden zou zijn. Als je echter eenmaal in de gewone open stemmingen thuis bent, zijn al die varianten best goed te doen.
Je weet op den duur goed hoe die onderlinge toonverhoudingen liggen en hoe je kunt varieren.
En door eens wat totaal onverwachts te proberen, kom je soms tot verrassende dingen.
Wat is gitaarspelen toch leuk :) :)

Gitaarbouwer
12 november 2006, 19:37
ik zie net dat Davey speelt in de troubadour op 5 december 2006.

Als ik tijd gehad had, had ik hier gevraagd wie zin heeft om mee te gaan :) Een muzikaal weekendje Londen lijkt me wel wat...

gertdm
15 november 2006, 16:53
En dan natuurlijk dit genie, John Fahey, 1978, uiterst onbeholpen, een pionier,
'american primitive guitar'....mooi dat dit er nog is....

http://www.youtube.com/watch?v=xMQYq-u2mWA&mode=related&search=john%20fahey%20great%20train%20robbery%20am erica

en eenmaal n beetje gewend aan de entourage...

http://www.youtube.com/watch?v=nJ5Vk2ZwqEM&NR

freekick
15 november 2006, 17:36
En dan natuurlijk dit genie, John Fahey, 1978, uiterst onbeholpen, een pionier,
'american primitive guitar'....mooi dat dit er nog is....

http://www.youtube.com/watch?v=xMQYq-u2mWA&mode=related&search=john%20fahey%20great%20train%20robbery%20am erica

en eenmaal n beetje gewend aan de entourage...

http://www.youtube.com/watch?v=nJ5Vk2ZwqEM&NR

goed hoor ! en als je daar toch bent, kijk ook even bij leo kottke.