PDA

View Full Version : op de PC recorden met GT8



kshin
6 november 2006, 14:22
hoi allemaal,

voor ik mn vraag stel even voorstellen.
ik ben ronald uit rotterdam, 26 jaar, speel ongeveer 9 jaar gitaar nu.
kijk al geruime tijd rond op het forum, maar nu heb ik dan ook zelf iets te melden/vragen.

Ik loop al een tijdje rond met het idee om eindelijk eens mijn gitaar op de pc aan te sluiten. Nadat ik om me heen advies had gevraagd kreeg ik meer dan eens te horen vooral een PODxt aan te schaffen.

Echter, ik ben in het bezit van een boss GT8 en van overtuiging dat het daar toch ook makkelijk mee moet kunnen.
nadeel dat er geen USB aansluiting opzit dan alleen.
Ik verder niet zo'n technicus dus wilde voordat ik wat ga aanklooien toch maar even hier informeren hoe ik het een en ander moet aansluiten.
In mijn PC zit een SB audigy geluidskaart trouwens.

nu dan mijn vraag,
kan ik hiermee aan de slag en hoe moet ik dan te werk gaan/aansluiten ?
(als software heb ik adobe audition 2 liggen)

thx alvast.

eventueel tips over aanschaf van iets anders kan natuurlijk ook :D

guhlenn
6 november 2006, 15:30
analoge uit naar de analoog in van de audigy, en presto! (wel evene de line out bij output select doen)

Roman
6 november 2006, 15:44
2x 1/4"jack (aan je GT8) naar mini jack (aan je PC) indien je ook daadwerkelijk Stereo wilt opnemen dan of stereo track in Audion of 2x mono track

dit heb je nodig:
http://img.shopping.com/cctool/PrdImg/images/pr/177X150/00/01/4b/cf/36/21745462.JPG

kshin
6 november 2006, 19:58
ok ik heb geprobeerd om een directe verbinding te maken.
dwz line out naar line in. krijg er nog geen geluid uit.

ik heb nu een standaard instrumentcable gebruikt en een verloopstekkertje zodat ie in mn line-in past. ( dit zou al een probleem kunnen zijn)
zo'n kabel voor stereo moet ik later nog eens halen maar het gaat nu ff om het idee.

misschien doe ik iets fout in audition, maar zou niet 1 2 3 weten wat.

iemand ideeen ?

misschien ook handig om een manier te weten waarbij je er meteen achter komt of het werkt ?

johantipker
6 november 2006, 21:28
je moet naar de windows volumeregelingen gaan....

je hebt aparte regelingen voor opnemen en een aparte mixer voor afspelen,
kijk of er nergens een verdwaald schuifje dicht staat of zo...

kijk ff in de faq van die forum, onze moderator Harrie heeft een zeer duidelijke en voortreffelijke manuel geschreven mbt tot recording van audio op een (windows) pc, als je dat stap voor stap volgt moet je op een gegeven moment wel signaal krijgen....

kshin
7 november 2006, 09:44
hey allen,
ik heb m aan de praat gekregen thx voor de hulp.

ik heb nu echter een nieuwe probleempje als ik daadwerkelijk wil opnemen.
op dit moment gaat signaal namelijk 'laggen' . het geluid komt dus later uit de speakers dan dat ik de noten aansla.

nu kan ik me herinneren dat ik daar iets over heb gelezen, maar kan het niet meer terugvinden helaas.
iemand een idee ?

harrie-beton
7 november 2006, 09:54
LAG staat beter bekend als LATENCY. Dat is de vertraging die je geluidskaart veroorzaakt. Een oplossing die soms werkt is ASIO FOR ALL drivers installeren. Deze professionele drivers zijn beter geschreven dan de gewone drivers en hopelijk sneller. Zoek via Google.


Als je op wilt nemen zonder latency dan heb je een betere geluidskaart, denk een 100 euro voor een m audio. Dan klinkt je muziek uit de pc ook nog beter..

kshin
7 november 2006, 14:41
bedankt voor de tip.
het is er wel wat beter op geworden, maar kheb nog steeds latency.
kan het tijdelijk oplossen door gt8 direct door koptelefoon te laten klinken en te muten op de monitor.
wordt wel lastig als ik goed moet gaan luisteren naar andere sporen terwijl ik mn gitaar over koptelefoon krijg.

mn geluidskaart is een audigy2, in een dellxps met 1gig en 3,6ghz processor.
ik had eigenlijk wel gehoopt dat die kaart voldoende zou zijn.

geen andere oplossingen meer behalve nieuwe kaart ?

thx again !!

bert k
7 november 2006, 21:52
Volgens mij zijn er Asio-drivers voor de Audigy, dat zou de oplossing moeten zijn. FF zoeken op de site van Creative?

kshin
8 november 2006, 00:12
geen aparte driver te vinden.
volgens de specifications zou de driver voor de audigy die ik nu gebruik goed moeten zijn ;

o.a.
ASIO drivers for low latency (=2ms) multi-track playback and recording at 16-bit/48kHz)

ik zal nog een oudere versie driver uitproberen voor de zekerheid.

Roman
8 november 2006, 08:01
Dan handmatig nog wel ff de buffersize en latency length instellen.
Ik heb ook een tijd met een SB live gedraaid op Cool Edit (voorloper Audition), ging heel erg dikke prima. (F4 voor preferences)


Overigens is de direct monitor mode die je gebruikt (koptelefoon in gt8) een hele goed oplossing was het niet dat je inderdaad de backtrack niet hebt. Je zou een mixertje kunnen aanschaffen, daar alle sources op aan sluiten en dan met monitor/koptelefoon alle sporen kunnen beluisteren. Zo ziet een gemiddelde setup in een studio er ook uit. Direct monitoring heeft geen latency nl.