PDA

View Full Version : Egnater M4 in da houzzzz



Rectifier
6 november 2006, 13:49
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een Egnater M4 preamp. :)

Ik volg de M4 al jaren (als sinds deze op de markt is) en dit kwam het dichtst bij wat ik zocht in een 19” pre-amp.
Het probleem eerst was dat er geen CE keuring op de M4’s zat en dat er geen importeur was.

Na jaren van zoeken/testen/zoeken/testen was ik zo blij dat er eindelijk een importeur in NL is voor Egnater.
Dat de M4 er dus zou komen was een feit, echter het was alleen een kwestie van tijd (en verkopen van oude gear i.v.m. $$$).
Na de georganiseerde (misdaad) testdag in Zwolle is e.e.a. bevestigd wat ik al wist. O.a. dat Egnater met de module’s echt vakwerk heeft geleverd en dat ze het origineel echt dicht benaderen (misschien wel beter).

Nou ben ik niet iemand die perse al die oude bekende klassiekers wil hebben, want het zal me een worst zijn wat voor naam het beestje (module) heeft. Maar de module’s die ik nu heb zijn wel de sounds die ik zoek/gebruik/nodig ben.

Na een 2e testsessie heb ik de volgende module’s gekozen:

1. Twin (warm Fender clean met veel headroom)
2. VX (low gain crunch)
3. SL2 (hot rodded plexi voor crunch en lead)
4. Erect (meer SLO-achtig dan Rectifier voor heavy high gain en lead)

Dit is voor mij de eerste 19” preamp die zowel goed/warm clean als heavy high gain in 1 unit kan combineren. (voor mijn smaak)

Zoals bekend heeft elke module 2 kanalen. En die zijn zeer goed bruikbaar en afzonderlijk in te stellen. De toonregeling is gedeeld en de meeste module’s hebben een kleine gainboost op kanaal B t.o.v. kanaal A.

Twin = perfect voor shimmering clean van funk naar country en tokkelwerk
VX = heerlijk voor Bryan Adams/Brian May achtige crunch
SL2 = instant brown sound, helemaal te gek
Erect = neigt meer naar SLO100 on sterioids, kan wel als Rectifier klinken

Dit is in ieder geval het wachten meer dan waard geweest.
Ik gebruik m’n VHT 2:50 op dit moment met 6L6’s (ondanks het negatieve advies van Steve Fryette van VHT). Ik ga nog expirimenteren met EL34 of E34L op de lange duur maar vooralsnog ben ik zeer tevreden met m’n sound.

Waar ik eerst bang voor was dat de top MOD50 + MOD100 meer punch en ballen zouden hebben dan de M4 gecombineerd met een buizen-eindtrap.
Maar dit is zeer zeker niet waar wanneer je de M4 met een goeie eindtrap combineert.

Foto’s volgen t.z.t.
Ik moet eerst m’n rack deels opnieuw bedraden en inrichten.
Dat ziet er nu niet uit.

Tot zover een zeer blije gitarist. (met dank aan http://gtrgear.com/)

Harm
6 november 2006, 13:59
Mooi!!!!

Superbenieuwd naar meer van dat!! Ik ben er gbenieuwd naar samples!!!

Heel veel plezier ermee!!!

Harm

ateng
6 november 2006, 16:51
Heee vet man zo'n M4!

Ik was in Zwolle ook heel erg onder de indruk van de mod50 en 100 en heb erg zitten twijfelen om mijn versterker te verkopen en een mod50 te kopen of een M4.

Mmmmmmm... ik twijfel nog steeds!!!

tnijland
6 november 2006, 21:06
Gaaf man, ben beniewd wat jouw bevindingen op een wat langere termijn zijn.
In ieder geval gefeliciteerd!

Josdevos
6 november 2006, 21:11
Nice, de MODs klonken super in Zwolle! Ook wel een beetje GAS aan overgehouden toen...

bluegate
6 november 2006, 21:29
Gefeliciteerd, ik vond de videoclips van die USA muziekwinkel erg goed klnken.

Hopelijk doet hij dat in real-life ook.
Veel plezier ermee!

morris
6 november 2006, 22:38
Nice! ben zeer benieuwd!

Morris

vinni
6 november 2006, 23:30
Hee gefeliciteerd!

Denk dat dat Eggie spul eenzaam aan de top staat.
Heb ff met een MOD100 gekloot. Erg goede sound.

Je zou eens KT77 kunnen proberen in je VHT.
Daar weet Erwin ook alles van.

Groet,
Vinni

tnijland
9 november 2006, 20:27
Hey Rectifier,

Na een weekje niet kunne slapen ben ik toch wel benieuwd naar die "hoe lekker was het" ervaning met die mega bloedmooie preamp van jou?

Vertel....

Harm
10 november 2006, 07:28
Hey Rectifier,

Na een weekje niet kunne slapen ben ik toch wel benieuwd naar die "hoe lekker was het" ervaning met die mega bloedmooie preamp van jou?

Vertel....
I totally agree!!!

Erg benieuwd ook!! :)

Rectifier
10 november 2006, 11:50
Ik was deze week wat grieperig dus heb niet heel veel kunnen spelen/testen.

Heb wel een aantal patches gemaakt in combi met de G-force.

Wat me opvalt is dat de toonregeling van de high-gain module's (SL2 + Erect) makkelijker is te bedienen dan van de Cleane module's.
Bij de Twin heeft de toonregeling veel invloed op elkaar. En daar moet ik soms wel zoeken naar de sweet-spot.
Maar echt veel fout draaien kan je niet want als je hier een slechte sound uit haalt ligt dat of aan je gitaar of aan je spel ;)

De SL2 is gewoon helemaal top en de E-rect uiteraard ook.
Wat ik een nadeel vind....... is dat alles ZO GOED klinkt :D
Dus ik heb echt moeite met patches maken met welke sound ik ga gebruiken hahaha.

Ik wil dit weekend effe op m'n gemak testen met de G-force want hoe transparant de G-force ook klinkt, ik heb toch het gevoel dat ik iets dynamiek inlever omdat de M4 geen parallele fx-loop heeft dus ik of serieel moet draaien of via een line-mixer.
Maar dat is echt mieren***en van mijn kant. Dat hoor je live niet.

Qua midi bediening is ie echt heel simpel. Patch op je floorboard indrukken en bijbehorende sound/module inschakelen en opslaan. Meer niet. Dat kan elke midioot.

Ik zat soms eigenlijk te denken dat je eigenlijk met één aparte button naast je Midi board het 2e kanaal van elke module zou moeten kunnen inschakelen of via CC. Die mogelijkheid is er niet zover ik me kan bedenken.

Of gewoon 1 midi board gebruiken voor FX en 1 midi of schakelpaneel voor de kanalen op de M4. Hahaha

Maar resumee, de geluiden zijn echt top. En als ik tijd heb (ooit) zal ik proberen wat samples op te nemen. Maar binnenkort is er iemand in't bezit van een MOD100 die dat veel beter kan dan ik. ;)

morris
10 november 2006, 11:57
Huh??

de M4 reageert niet op CC"s??



Ik was deze week wat grieperig dus heb niet heel veel kunnen spelen/testen.

Heb wel een aantal patches gemaakt in combi met de G-force.

Wat me opvalt is dat de toonregeling van de high-gain module's (SL2 + Erect) makkelijker is te bedienen dan van de Cleane module's.
Bij de Twin heeft de toonregeling veel invloed op elkaar. En daar moet ik soms wel zoeken naar de sweet-spot.
Maar echt veel fout draaien kan je niet want als je hier een slechte sound uit haalt ligt dat of aan je gitaar of aan je spel ;)

De SL2 is gewoon helemaal top en de E-rect uiteraard ook.
Wat ik een nadeel vind....... is dat alles ZO GOED klinkt :D
Dus ik heb echt moeite met patches maken met welke sound ik ga gebruiken hahaha.

Ik wil dit weekend effe op m'n gemak testen met de G-force want hoe transparant de G-force ook klinkt, ik heb toch het gevoel dat ik iets dynamiek inlever omdat de M4 geen parallele fx-loop heeft dus ik of serieel moet draaien of via een line-mixer.
Maar dat is echt mieren***en van mijn kant. Dat hoor je live niet.

Qua midi bediening is ie echt heel simpel. Patch op je floorboard indrukken en bijbehorende sound/module inschakelen en opslaan. Meer niet. Dat kan elke midioot.

Ik zat soms eigenlijk te denken dat je eigenlijk met één aparte button naast je Midi board het 2e kanaal van elke module zou moeten kunnen inschakelen of via CC. Die mogelijkheid is er niet zover ik me kan bedenken.

Of gewoon 1 midi board gebruiken voor FX en 1 midi of schakelpaneel voor de kanalen op de M4. Hahaha

Maar resumee, de geluiden zijn echt top. En als ik tijd heb (ooit) zal ik proberen wat samples op te nemen. Maar binnenkort is er iemand in't bezit van een MOD100 die dat veel beter kan dan ik. ;)

BeeJee
10 november 2006, 13:30
Jawel, maar volgens mij is het of CC's of PC's en niet beiden tegelijk door elkaar

Rectifier
10 november 2006, 13:52
Er staat in de handleiding dat CC wel kan maar er staat niet bij hoe.

Moeten we effe uitzoeken dus.

maestro_nl
14 november 2006, 21:25
Handleiding Egnater (http://gtrgear.com/Egnater/Manuals/M4-manual.pdf)

Achterop de Egnater M4 zitten een 8-tal dipswitches.
1 t/m 4 bepalen samen het ontvangende midi-kanaal (1-16)
5 OMNI mode
6 Program Change (PC)
7 Controle Change (CC)
8 geen functie

Alle mogelijke combi's zijn mogelijk, dus ook PC en CC tegelijk.
CC# staan in de handleiding.

Met de Egnater M4 pre-amp zijn in totaal 8 kanalen en bypass schakelbaar via PC en CC tegelijkertijd.

Rectifier
27 januari 2007, 14:16
Na een aantal maanden een korte review en een foto.

1. Twin
Ik speel voornamelijk op kanaal A. Klinkt ook als een authentieke Fender. Expirimenteren met de eindtrapbuizen zou hier wel veel effect kunnen hebben. Ik heb JJ 6L6’s in m’n VHT.
De serielle EQ is wel even wennen. Met alles op nul heb je dus geen signaal. Het was met deze module voor mij even zoeken naar mijn sound. Maar hij klinkt zeer goed.
Kanaal B is een gebooste Twin, gebruik ik weinig maar je kan er lekker mee Surfen ala
Dick Dale.

2. VX
Was eerst wat sceptisch omdat Vox mij nooit zo trok maar ik ben helemaal bijgedraaid.
Wow wat een sound, denk dat Egnater met deze module de meest dynamische en harmonische module heeft gemaakt. Puur Klasse A sound wat je hoort. Ik heb een H&K Puretone gehad om over vergelijk te spreken van sound en poeh, en deze module haalt echt die twinkle en bells die je bij zulke amps ook hoort.
Kan. A is low gain voor clean en kanaal B is geboost. Zelfs met de gain van kan. B helemaal op 10 blijf je nog karakter en toon horen zonder dat het modderig wordt.
Kortom, helemaal super en een sustain sjonge jonge!!!

3. SL2
Plexi on steriods. Als ik dit moet omschrijven in 1 woord….. STRAK!!!
Marshall kon mij nooit echt bekoren qua sound maar dit is zo’n lekkere dynamische module.
Kanaal A is wederom low-gain en B is behoorlijk high-gain. Denk aan Van Halen brown sound maar deze gaat behoorlijk richting Soldano.
Kanaal B heeft een dikke sound waardoor je deze echt goed als lead kan gebruiken. Hij cleant ook makkelijk op als je je gitaarvolume terugdraait.

4. Erect
Wil je de echte Rectifier sound moet je gaan EQ’en en mid-scoopen.
Maar deze module kan meer, met een neutrale EQ zit je ook in Soldano territorium.
Met gain boven de 7 heb je echt onwijs veel gain en sustain. Enerzijds zou ik deze module dus niet perse als Rectifier achtige noemen omdat hij meer kan dan een Rectifier qua sound.
Maar hij klinkt erg modern high gain en als je hierop begint te spelen wil je niet meer stoppen.


Resumee, dit is de beste 19” pre-amp die ik ooit gehoord/getest en bespeeld heb en dus ook in eigendom.
Hij is onwijs veelzijdig en makkelijke qua bediening.
De EQ is wel even wennen qua bediening. En wat ik jammer vind is dat de kanalen B niet als een op 1 vaste CC te bedienen zijn maar per kanaal 1 CC. Maar hey, waar praten we over, dit is toch luxe!
Ik kan maar niet kiezen met welke sound ik elke keer ga spelen. :)

Ik ga nu eindelijk m’n pedalboard een keer bouwen en bedraden en dan m’n rack ook nog er en der aanpassen qua bedrading maar dat gaat nog wel even duren.

Tot zover…

Eindelijk mijn rack....

http://members.home.nl/d.reeb/gitaar/Masterrackkl.jpg

morris
27 januari 2007, 16:45
En wat ik jammer vind is dat de kanalen B niet als een op 1 vaste CC te bedienen zijn maar per kanaal 1 CC. Maar hey, waar praten we over, dit is toch luxe!

Nice man! Die amp (of eigenlijk de MOD100/50) staat hoog op mijn verlanglijstje...

Overigens, die kanalen, da's toch niet iets wat je met een goede controller niet zou kunnen oplossen?

Morris

Rectifier
28 januari 2007, 00:50
Ik had het liefst 1 vaste CC om van elk kanaal A naar kanaal B te gaan a.h.w. voor bv boost of solo's.
Als je een uitgebreide controller hebt en 4 cc's over hebt dan kan je deze wel zo instellen. Ik heb 8 cc's maar die gebruik ik allemaal al dus dat schiet niet op.
Ach ik heb nu 8 PC's voor alle basissounds van de M4 en daar red ik me voorlopig wel mee.
Luxe probleem he ;)

Josdevos
14 maart 2007, 10:03
Na het horen van de MOD 100 op de Gtrgear dag was m'n interesse toch ook gewekt. Ik was op zoek naar een nieuwe amp, an tadaaa, sinds gisteren ook een M4, welliswaar de single channel versie, in huis! Nog maar kort even gehoord, maar DAMN wat een sound.

De oudere single channel versie heeft een seriele en paralelle fx loop, en kan uiteraard enkel single channel modules of maar 1 kant van de dual channel modules gebruiken.

Heb er 7 modules bij=
Egnater: Twin, Vox, SL++, EG4, MHG,
Randall Signature: 1086 en Lynch Grail

tnijland
4 juli 2007, 20:25
Wat mij opvalt aan alle Egnater reviews is dat bijna iedereen een SL2 als Marshall module neemt. Nou speel ik de laatste jaren veel low-gain rock & blues sounds en vroeg ik me dus af wat het verschil in klank is tussen de SL en de SL2 of dat het alleen een gain kwestie is

Enig idee?

Jimi Hendrix
4 juli 2007, 23:12
enige dat ik weet is dat ik zeer tevreden ben over de SL, meer dan genoeg gain voor mij.

Jimwoud
5 juli 2007, 13:41
Is er ook een module met de SLO100 sound, zowel voor de randall als de egnater?

maestro_nl
21 december 2007, 22:41
Is er ook een module met de SLO100 sound, zowel voor de randall als de egnater?

Yep, de MHG (Modern High Gain) en Erect komen in de buurt.