PDA

View Full Version : scalloped



iwamoto
6 november 2006, 01:16
even een vraag, ik heb hier een oude strat, gewoon een 100 euro ding, en de laatste tijd zit ik er aan te denken om hem scalloped te maken, maar nu zit ik nog met...de inlay!

nu zit ik aan 2 dingen te denken, want wss zullen bij het vijlen de dots eruit gaan, kan ik ze dan makkelijk er terug in krijgen? of kan ik de gaatjes zo vullen dat ik een full dark neck krijg? en dan nog iets kleins, hoe diep is het handigst? maw, heeft iemand een zij aanzicht-foto voor mij?

danku danku

oknarb180
6 november 2006, 10:12
Hoi,

ik heb je een PM gestuurd.

vr.gr.

Branko

iwamoto
6 november 2006, 11:48
en ik heb alweer gereply'd nu nog wachten tot ik reacties petreffende de inlay krijg :)

G.G.
6 november 2006, 12:02
Ik heb 2 strats met een scalloped neck, die dots zitten best diep in de toets, en je hoeft niet zo diep te scallopen om een goed effect te hebben. Vaak wordt er veel teveel hout weggehaald (soms zelfs bijna 3 - 3 1/2 mm) dit is echt niet nodig 1,5 , max. 2 mm is meer dan voldoende om duidelijk een verschil te voelen (kijk maar eens naar de hoogte van je frets.

Kijk eens bij www.projectguitar.com daar staat veel scallopinfo.

fred dons
6 november 2006, 12:28
mocht je onverhoopt toch door je dots heen gaan, nieuwe uitboren en de inlay halverwege inleggen, het laatste stukje vijl je dan met een ronde vijl weer weg

iwamoto
7 november 2006, 01:56
oke, ik krijg als het goed is morgen een foto van het zij aanzicht van een scalloped neck, voor de diepte inschatting, dan ga de frets aftapen, en dan ga ik met de vijl set aan het werk (grote en kleine veilen), iemand nog specifieke tips?

fred dons
7 november 2006, 07:02
ja een dremel, kleinste schuurkopje past precies tussen de frets, tussen fret 12 en 22, de grotere schuurkop alle frets die lager zitten (scheelt je een hoop vijlwerk)
je moet wel de frets goed aftapen want je schiet gegarandeerd een keertje uit, ik gebruik hiervoor isolatie tape omdat de klap mooi opvangt en ik doe dan 4 laagjes tape over elkaar. die stukjes tape verplaats ik wel iedere keer naar een volgende fret want ons benne zunig
De diepte kan nogal varieren, warmoth is tamelijk diep (foto's op hun site), fender malmsteen medium, fender blackmore begint ondiep en wordt dieper op de hoge frets, all parts is zeer ondiep (maar speelt wel het prettigst)
om de diepte overal gelijk te krijgen leg ik eerst een streep tape langs de toets op de maximale diepte die ik wil behalen

iwamoto
7 november 2006, 10:02
gelukkig hebben wij een dremel thuis :) dus dan ook maar gelijk een stofzuiger erbij, nog wel een ding dan, is het verstandig om in 1 keer door te schuren, of in stukjes, ik bedoel, is het schadelijk voor het hout als ik in 1x doorga?

G.G.
7 november 2006, 10:15
ja een dremel, kleinste schuurkopje past precies tussen de frets, tussen fret 12 en 22, de grotere schuurkop alle frets die lager zitten (scheelt je een hoop vijlwerk)
je moet wel de frets goed aftapen want je schiet gegarandeerd een keertje uit, ik gebruik hiervoor isolatie tape omdat de klap mooi opvangt en ik doe dan 4 laagjes tape over elkaar. die stukjes tape verplaats ik wel iedere keer naar een volgende fret want ons benne zunig
De diepte kan nogal varieren, warmoth is tamelijk diep (foto's op hun site), fender malmsteen medium, fender blackmore begint ondiep en wordt dieper op de hoge frets, all parts is zeer ondiep (maar speelt wel het prettigst)
om de diepte overal gelijk te krijgen leg ik eerst een streep tape langs de toets op de maximale diepte die ik wil behalen

Iwa, dit is inderdaad de beste methoce, heb hem ook al 2 keer toegepast.

Misschien heb je ook iets aan deze link, ondersteund het verhaal van Fred heel mooi met foto's:

http://projectguitar.com/tut/scal1.htm

fred dons
7 november 2006, 10:49
je moet alleen uitkijken dat je hout of je schuurkop niet in de fik vliegt door de wrijving, gewoon in langzame halen de scallop in schuren

Squier4ever
7 november 2006, 12:08
hier is ook je zijaanzicht:

http://projectguitar.com/tut/scal/scal19.jpg