PDA

View Full Version : LED in 2-way footswitch



heavy-metal-thunder
5 november 2006, 21:16
Ik had onlangs op ebay een kapotte Marshall 2 way footswitch gekocht. Is een footswitch met 2 stomp switches, 1 voor de Reverb en 1 voor kanaal te kiezen (is via een 3-aderige kabel naar een stereo jack).

Ik wou de 2-way-footswitch gebruiken als één stereo jack (2 functies) of als 2 keer mono (ook 2 functies). Namelijk voor mijn Vox vt30 (stereo jack voor channel en effects) en voor mijn Marshall DSL die 2 mono-jack-inputs heeft, eentje voor channel en eentje voor reverb. Daarom heb de footswitch "gemodifieerd" door vanuit de stereo plug 2 kabeltjes naar een mono jack te leggen. Wonder-boven-wonder ben ik er als niet-techneut in geslaagd om dit "project" te laten slagen.

Alles werkt dus naar behoren, maar nu zou ik op de footswitch nog een lampje (led) willen, zodat ik in het donker kan zien wat ik nu juist geschakeld heb. Kan dit? Zo ja, hoe en welk "lampje" heb ik hiervoor nodig?

Alle hulp welkom, niet te moeilijk want ik kan amper solderen zonder mijn fikken te verbranden :-)

vester86
5 november 2006, 23:49
of het kan hangt af van je versterker, die moet de benodigde stroom en spanning leveren om een ledje licht te laten geven. ga er maar van uit dat de meeste versterkers dit kunnen.

je hebt dus een LED nodig, de meestegebruikte zijn de rode leds, die werken ook op een vrij lage spanning (2.2 volt). de blauwe (mode-grill ofzo) werken op 3,6 volt en dat kan niet iedere versterker aan.
je moet de led tussen het draadje en de footswitch doen, maakt niet uit aan welke kant van de footswitch, het maakt enkel uit in welke richting, een LED is namelijk richtingsgevoelig. dit is iets wat je zal moeten proberen of zal moeten meten (uiteraard met de versterker aan).

heavy-metal-thunder
6 november 2006, 08:37
Oké, thanks.

Kan ik, alvorens ik 2 LED's ga kopen, uitmeten of dat gaat op mijn versterker? Ik heb een multimeter, maar ben met die dingen niet echt een kei.

vester86
6 november 2006, 13:53
ja hoor.
stop een losse jackplug (of eentje met een stukje draadeind eraan, dasm isschien makkeljker) in de ingang voor de footswitch, zet je meter op een voltbereik (zo groot mogelijk beginnen als je geen automatische hebt) en dan meten hoeveel volt er op staat. slaat de meter niet of bijna niet uit dan het meetbereik (indien nodig) verkleinen.er zal vermoedelijk maar een paar volt op staan om een relais te schakelen.

dus de aansluitpennen van de meter op de tip en de ring/sleeve zetten en dan kijken hoeveel volt het is.als je een negatief getal krijgt de rode en zwarte ff omwisselen :)

heavy-metal-thunder
6 november 2006, 17:31
thx, ga ik ff proberen. een techneut van mijn niveau gaat zoiets aankunnen.

Kan de stroomrichting van de led gemeten worden? Of is dat aangegeven? Of is dat via trial & error (doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet)

aad
6 november 2006, 18:44
thx, ga ik ff proberen. een techneut van mijn niveau gaat zoiets aankunnen.

Kan de stroomrichting van de led gemeten worden? Of is dat aangegeven? Of is dat via trial & error (doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet)

Ja, beide. Meten = in diodestand. De ene kant op geeft je meter iets van 1,6volt aan. De andere kant OL. Als het een digitale meter is.

Maar het is ook aangegeven: lange pootje is de anode. De stroom vloeit altijd van anode naar cathode, dus de anode is de plus.

Of, als je de pootjes al hebt afgeknipt: aan 1 kant van de led zit een plat kantje, dat is de cathode (de min dus).

heavy-metal-thunder
7 november 2006, 14:02
Dat meten is alvast gelukt, als ik mijn ene versterker meet, kom ik op 2,7 V. De andere ga'k nog eens nameten. Als ik er dan nog een LED in krijg, heb ik wel een heel originele footswitch. Ik voel me een hele bink. Enkel nog opletten dat ik mijn vingers niet verbrand met het solderen, of ik kan weer geen gitaar spelen :-(

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 20:04
oef, gelukkig dat ik de Marshall nog ff meet, want die heeft een spanning van 17 V. Heb er da0n een ledje van 24V voor gekocht. En het werkt.

Ik had eerst het ledje geschakeld tussen het draadje van de (hot)jack en de switch. Het lampje werkte wel als ik de switch indrukte, maar de versterker werd niet geswitcht. Nadien heb ik het lampje gesoldeerd over de 2 polen van de switch. ik bedoel gewoon de plus aan de pool van de switch waar de hot aanligt, en de - van het ledje aan pool waar het kabeltje naar aarde v/d jack vertrekt.

btw: het ledje brandt ook als ik de switch gebruik voor mijn Vox, die maar een spanning van 2,4V heeft.

Morgen haal ik nog een ledje om ook de switch van de reverb/fx te "verlichten". En dan maak ik meteen een foto, want op deze "boutique"switch ben ik best fier op.

vester86
11 november 2006, 13:07
congratz! altijd leuk dit soort kleine dingetjes werkend krijgen :)