PDA

View Full Version : Gitaar neem je op met...



Dirk_Hendrik
5 november 2006, 20:19
Een microfoon voor de speaker.... tenminste, zo heb ik dat lang geleden geleerd en het resultaat was over het algemeen te vinden in de verschillende gradaties van OK.

Of
Wanneer is het aanvaard geworden dat je met dat gitaarsignaal, al dan niet door een effectenbak gefrummeld, direct die geluidskaart in moet?

Bouke
5 november 2006, 20:33
Wanneer is het aanvaard geworden dat je met dat gitaarsignaal, al dan niet door een effectenbak gefrummeld, direct die geluidskaart in moet?


Sinds daar acceptabele mogelijkheden voor op de markt zijn gekomen, de podjes enzo. Het is nou eenmaal veel handiger voor een vader van twee kindjes om 's avonds even via de pod en de koptelefoon een opname te maken dan het miken en op full power spelen over de Super Reverb.

Beide kanten hebben plussen en minnen. Je moet van beide kanten dus ook alleen de plussen gebruiken. Het resultaat, dat telt, en het is ook handig als het enigszins praktisch is. Thuis een dikke buizenbak miken behoort hier 90% van de tijd niet tot de opties...

Bouke (die alles door elkaar gebruikt)

Han S
5 november 2006, 20:44
Sinds daar acceptabele mogelijkheden voor op de markt zijn gekomen, de podjes enzo. Het is nou eenmaal veel handiger voor een vader van twee kindjes om 's avonds even via de pod en de koptelefoon een opname te maken dan het miken en op full power spelen over de Super Reverb.

Beide kanten hebben plussen en minnen. Je moet van beide kanten dus ook alleen de plussen gebruiken. Het resultaat, dat telt, en het is ook handig als het enigszins praktisch is. Thuis een dikke buizenbak miken behoort hier 90% van de tijd niet tot de opties...

Bouke (die alles door elkaar gebruikt)

En toch is het zo dat als je een 100 watt Marshall zacht zet met een microfoon er voor en je neemt dat netjes op midden in de nacht en de volgende morgen speel je dat loeihard af, dan verschilt het geluid heel weinig van dat opgenomen geluid met de Marshall op orkaansterkte.

Een dikke buizenbak miken kan dus wel in huis, mits je hem zacht zet.

Overigens heb ik mijn beste distortion gitaargeluid ooit opgenomen zonder versterker en zonder modeling. En het beste cleane gitaargeluid met de gitaar via een DI direct op het mengpaneel.

Bouke
5 november 2006, 23:08
Een dikke buizenbak miken kan dus wel in huis, mits je hem zacht zet.

Probleem is alleen dat bij een Super Reverb het lekkere geluid er niet uitkomt als het ding zacht staat. Zo rond de 4/5 het volume en daar begint een Super heerlijk op te breken. De eindtrap gaat over z'n nek, de speakers gaan lekker meedoen en de kast doet ook een duit in het zakje op wat hogere volumes/vermogen. Je ramen trillen er alleen zo van... Niet goed voor slapende kindjes :D

Maar misschien bedoel je eigenlijk re-amping met een signaal dat al eens door een amp is geweest? Zou best mooi kunnen zijn...

Toch blijft het voor mijn onpraktisch om hier thuis een amp te miken en er mijn gewenste geluid mee op te nemen. Met een podje kom ik redelijk in de buurt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat per definitie mooier vind. Zo vind ik ook niet alle gemikte ampopnames even mooi.

Maar... mijn favo gitaartone en -opnames komen zeer zeker uit een buizenbak. Alleen al de feel van bijvoorbeeld mijn Super haal ik op geen enkele manier uit mijn digi-setup.

Bouke

Bouke
5 november 2006, 23:12
En toch is het zo dat als je een 100 watt Marshall zacht zet met een microfoon er voor en je neemt dat netjes op midden in de nacht en de volgende morgen speel je dat loeihard af, dan verschilt het geluid heel weinig van dat opgenomen geluid met de Marshall op orkaansterkte.

Het verschil is denk ik dat je dan heel hard een zacht opgenomen 100 watt Marshall afspeelt en dat klinkt volgens mij heel anders dan een flink over de nek gejaagde 100 watt Marshall? Maar misschien begrijp ik niet helemaal goed hoe je het bedoelt, dus kun je een vertellen hoe je dat doet? Ik ben zeer geinteresseerd in alle soorten opnametechnieken en wil graag leren!!

Thanks!

Bouke

guitartheo
5 november 2006, 23:42
En toch is het zo dat als je een 100 watt Marshall zacht zet met een microfoon er voor en je neemt dat netjes op midden in de nacht en de volgende morgen speel je dat loeihard af, dan verschilt het geluid heel weinig van dat opgenomen geluid met de Marshall op orkaansterkte.

Een dikke buizenbak miken kan dus wel in huis, mits je hem zacht zet.

Overigens heb ik mijn beste distortion gitaargeluid ooit opgenomen zonder versterker en zonder modeling. En het beste cleane gitaargeluid met de gitaar via een DI direct op het mengpaneel.

Hier wil ik even op reageren (reageer niet zo veel) mijn ervaringen op dat gebied zijn toch heel anders . hard = goed (niet te hard natuurlijk) plaatsing van microfoon is cruciaal (sm57 in mijn geval) tis natuurlijk maar net wat je wil bereiken.
computer simulatie en modeling heb ik geen ervaring, zal vast handig wezen.
kun je me de laatste alinia uitleggen ? ben erg benieuwd (smaken verschillen natuurlijk)

Han S
6 november 2006, 00:09
Ik heb het in mijn opinie beste distorted gitaargeluid opgenomen met de band Mag11 waarvan de gitarist een rack had met een paar analoge processoren. De uitgang daarvan ging direct in de mengtafel. We hebben nog geprobeerd met verschillende amps en mics, maar dat werd alleen maar minder goed.

Als je een JCM 800 op volle sterkte zet en je vindt dat geluid helemaal te gek, je zet het vervolgens met de master volume zacht, op huiskamernivo dus en je zet er een Sennheiser MD421 voor of een Beyer M88 (nee, geen SM57), je gaat naar de control room en zet daar de grote main monitoren keihard, dan zul je merken dat het geluid nog steeds erg goed is. Het zijn je oren die het doen, die reageren bij een laag volume gewoon anders.

Een Stratocaster op een goede DI in een goede mengtafel kan fantastisch (clean) klinken, kristalhelder en met die typische Stratocaster bite. Bovendien kun je dit opgenomen signaal altijd alsnog door een versterker heen halen.

johantipker
6 november 2006, 09:56
Hee Han,

hoe neem je dan een dikke jazzsound op?

Had vorige week een stukje jazzgtr opgenomen. Amp gemiked... kreeg een realistische opname, klonk eigenlijk als een tiet, dik en vet, moddervet met spataderen...je kent t wel... vervolgens paste de sound met geen mogelijkheid in welke mix dan ook. :???: Eq enzo deed niet veel, want de freq range zat heel vet tussen 100 en 500 herz en na 1 / 2k liep t hard af... plug in fx klonken daardoor ook zo duf als een konijn... (wat niet in een sound zit kun je er ook niet bijdraaien) Denk dat ik es ga expirementeren met de jazz gtr rechtstreeks in de tafel... hoewel die ampopname wel een mooi diepe vette sound had.... of de mic wat meer on axis zetten ipv off axis... en zo hou je jezelf van de straat he.... :seriousf:

Bouke
6 november 2006, 10:17
Als je een JCM 800 op volle sterkte zet en je vindt dat geluid helemaal te gek, je zet het vervolgens met de master volume zacht, op huiskamernivo dus en je zet er een Sennheiser MD421 voor of een Beyer M88 (nee, geen SM57), je gaat naar de control room en zet daar de grote main monitoren keihard, dan zul je merken dat het geluid nog steeds erg goed is. Het zijn je oren die het doen, die reageren bij een laag volume gewoon anders.

Maar is het niet zo dat je een opname ook wel eens op lagere volumes wilt afspelen en dan toch wilt horen hoe een 'amp-op-z'n-donder' klinkt? Ik snap wel wat je bedoelt, maar ga je dan niet voorbij het feit dat je toch wilt laten horen hoe die amp klinkt, ongeacht het volume bij het afspelen? Uiteraard heeft dat invloed, maar is het niet de kunst van het engineren/mixen/masteren om bij verschillende volumes/omgevingen tóch de juiste indruk te geven van de opgenomen bron?

Kom ik weer even terug op mijn Super Reverb; de tone van dat apparaat komt er uit als je hem op z'n donder geeft, niet als 'ie op huiskamervolume staat. Zelfs als je dat zou opnemen en je zet je main monitoren keihard, heb je niet het geluid van een Super op 4/5. Het typische randje van een Super heb je dan niet opgenomen en ik kan me niet voorstellen dat een controlroom-setup zo'n zelfde randje aan het geluid kan geven, laat staan een gemiddelde huiskamer setup.

misschien handig om er even bij te vertellen dat mijn SR geen mastervolume heeft

Verder geloof ik je meteen als je zegt dat je bepaalde mooie opnames hebt gemaakt die rechtstreeks de tafel ingaan. Het is maar net welk geluid je zoekt of nodig hebt denk ik.

Bouke

Han S
6 november 2006, 10:20
@Johan.

Daar heb je nou zo'n probleem, veel metalgitaristen hebben dat ook, zo'n enorme hooomph in het laag waar je in de mix last van kan hebben.Zo'n lekkere broeierige jazzgitaar kan zo los heel goed klinken, maar in de mix in de weg zitten, dat moet je eigenlijk herkennen voordat je het opneemt. Dan komt het wel erg goed van pas als je ook de gitaar via een DI hebt opgenomen, kun je het alsnog door een versterker jassen.

Han S
6 november 2006, 10:32
@Bouke

Het zal niet 100% hetzelfde klinken, maar mijn punt is dat je oren op een hoog volume anders reageren dan op lage volumes en zo lijkt een versterker een stuk beter te klinken op hoog volume, maar in feite verschilt het geluid maar weinig kwa samenstelling. En als je dan dat zachte geluid opneemt en hard afspeelt komt het toch weer heel dicht in de buurt.

Uiteraard zal een versterker die staat te zwoegen wat anders klinken en ook die luidspreker komt op een punt dat verzadiging gehoord gaat worden.

Ook met een beetje flinke hi fi installatie beukt het veel meer als het hard staat, dat krijg je nooit voor elkaar met 80 dBA.

johantipker
6 november 2006, 10:41
@Johan.

Daar heb je nou zo'n probleem, veel metalgitaristen hebben dat ook, zo'n enorme hooomph in het laag waar je in de mix last van kan hebben.Zo'n lekkere broeierige jazzgitaar kan zo los heel goed klinken, maar in de mix in de weg zitten, dat moet je eigenlijk herkennen voordat je het opneemt. Dan komt het wel erg goed van pas als je ook de gitaar via een DI hebt opgenomen, kun je het alsnog door een versterker jassen.


dat krijg je als newbie in t opnamevak.... wij gaan door...thanx!

johantipker
6 november 2006, 19:03
ok, vanmiddag weer ff proefgedraaid, jazz gtr direkt in tafel geplugd, stukje gespeeld...... en op zich vrij dooie sound, wel al veel werkbaarder en beter in een mix te passen... en de oemph was al veel minder...

het ging redelijk los... toen ik de opgenomen track dubbelde, de kopie track heb ik vervolgens flink wet gemaakt met een zootje vst plugins, vervolgens de dry en de wet tracks sync (onder mekaar) in een proefmixje geplaatst.

...ff zoeken naar de verhouding wet & dry... het leuke was wel dat de fx de oorspronkelijke track helemaal niet meer in de weg zaten, maar echt iets toevoegden.....

leuke hobby, erg leerzaam, wel veel gezeik en toestanden... ik wil eigenlijk gewoon lekker gitaarspelen en muziekmaken...

Negative K3 fan
12 november 2006, 16:39
@Bouke

Het zal niet 100% hetzelfde klinken, maar mijn punt is dat je oren op een hoog volume anders reageren dan op lage volumes en zo lijkt een versterker een stuk beter te klinken op hoog volume, maar in feite verschilt het geluid maar weinig kwa samenstelling. En als je dan dat zachte geluid opneemt en hard afspeelt komt het toch weer heel dicht in de buurt.

Uiteraard zal een versterker die staat te zwoegen wat anders klinken en ook die luidspreker komt op een punt dat verzadiging gehoord gaat worden.

Ook met een beetje flinke hi fi installatie beukt het veel meer als het hard staat, dat krijg je nooit voor elkaar met 80 dBA.

ik denk dat bouke ook bedoelt dat zijn SR op huiskamervolume zo clean en droog als een klontje klinkt en dat het geluid vanaf standje 5 een beetje begint op te breken, overdrive, sag je weet hoe dat gaat... daarnaast heb jij ook weer gelijk dat hard geluid heel anders klinkt dan getzelfde geluid zacht, maar dat is bij amps als een super reverb, een plexi of weet ik veel wat niet echt van toepassing.

Ik ben trouwens helemaal niet tegen het opnemen mbv modeling, als je op internet alle opgenomen amps beluistert dan is meer dan de helft eigenlijk ondermaats door een slechte opname (Waaraan dat ook mag liggen) terwijl het met een pod heel makkelijk is je geluid te shapen... ik heb een paar podxt soundclipjes op de computer staan waar je echt je vingers bij af kunt likken wat betreft tone, ook robbert vd hanenberg die wel eens in sounds post bewijst dat je met een vox tonelab best mooie dingen kunt opnemen!

wanna1
12 november 2006, 22:11
En toch is het zo dat als je een 100 watt Marshall zacht zet met een microfoon er voor en je neemt dat netjes op midden in de nacht en de volgende morgen speel je dat loeihard af, dan verschilt het geluid heel weinig van dat opgenomen geluid met de Marshall op orkaansterkte.


Dat verschil is veel te groot.

Mijn optiek is dat je per definitie via een mic opneemt, met de versterker op het hoogst mogelijke volume, (dan de mics maar wat verder weg plaatsen)
Buizen of transistor maakt voor mij niet uit.
Ook dient in mijn optiek de opname op band te komen en niet in de pc.
Editten en masteren mag van mij wel op de pc.

Han S
12 november 2006, 23:38
Ja, dat moet je eens doen, versterker voluit en dan een SM57 een meter er vandaan. En dan heb je pas echt een kutgeluid.

Alles is belangrijk, het volume van de versterker, de eigen compressie van de dynamische microfoon, de plaatsing kan per halve centimeter verschil een hoorbaar verschil opleveren, het proximity effect, zelfs de gebruikte microfoonkabel is van invloed.

Daarom is het ook zo verdomd moeilijk, op een gegeven moment ben je zo ver dat als je een gitaargeluid hoort en je denkt: dit wil ik precies zo op mijn CD horen, dan weet je welke microfoon je moet pakken en je weet ook waarom.

En dat kun je op geen enkele opleiding leren, dat leer je door het vaak te doen en honderden keren op je muil te gaan. En als je dan over voldoende talent beschikt en je hebt voldoende andere vaardigheden zoals rationeel kunnen denken, dan kom je zo ver dat je het beheerst en ben je niet meer afhankelijk van toevalstreffers en eindeloos uitproberen.

En of je nou analoog of digitaal opneemt doet er niet zoveel toe, het kan beiden goed klinken.

Buizen of transistor betekent in mijn opinie nog altijd een groot verschil.

taylor
15 november 2006, 11:37
wat voor 100watt marshall?een vintage marshall superlead op 1 of 2 doet helemaal niks dus daar kun je wel mic voor plaatsen maar dan heb je een clean signaal dan zul je dus met boosters moeten werken.wat je dan in feite opneemt is de gain van de boosters.
als je geluk hebt dan breekt die open bij 4 of 5 zo'n amp meestal moet die nog wel wat harder wat dan vaak niet eens meer echt harder is maar meer gain/eindbuis oversturing.

boosters zijn meerendeel transitors dus??