PDA

View Full Version : Jonh Frusciante's sound



ilovemyguitar
13 december 2002, 11:43
john frusciante heeft in zijn nummers met de red hot chili peppers (solo bijna nooit)
een heel vreemde soort lichte tint door zijn normale geluid heen...

weet iemand hoe hij dit voor elkaar krijgt?
(effecten,amps,elementen)

ik heb zelf totaal geen idee
want hij speelt op gewone fender strat's en jaguar's..
en aan de gitaren ligt het niet want ik heb hier ook een fender strat...

Ash ketchum
13 december 2002, 12:04
John speelt vooral op marshall met lichte distortion en gebruikt vooral veel de 'holy grail' reverb van electro harmonix.

Guinness
13 december 2002, 16:35
Hij speelt met een gigantische vette compressor.

Kitaarhiero
13 december 2002, 17:54
Marshall versterker, Holy Grail Reverb, compressie (veel).

hij heeft trouwens ook hele coole flangersolo's

vulvasonic
13 december 2002, 22:55
Lust hij niet 2 versterkers naar elkaar door?
De eerste laat ie redelijk clean en de tweede laat die oversturen, zodat wanneer hij overstuurd speelt, er altijd een clean geluid onder zweeft....

Is maar een gok hoor. Ik meen iets dergelijks over hem te hebben gelezen, maar ik weet het dus niet zeker.

Soulman
23 december 2002, 17:59
Voor zover ik weet gebruikt hij twee Marshalls; een 200 watt Major en een 100 watt super bass (al dan niet stereo met een Fender Showman).
Ik hem gelezen dat hij inderdaad de EHX Holy Grail reverb voor het laatste album heeft gebruikt

Rwin
24 december 2002, 16:27
speelt met een piezo systeem.
parallel.

Rwin

marc_o
29 januari 2003, 23:49
Hoe raar het ook klinkt, krabte zelf ook even op mijn hoofd, hij speelt veel van zijn partijen rechtstreeks in de mengtafel, tenminste, dit zei hij in een interview in een of ander gitaarblad, live is zijn setup weer anders natuurlijk, 2 marshalls, ik denk een plexi en een silver jubilee

JimGitaar
2 februari 2003, 15:24
Een Fender stratocaster, klein beetje distortion en natuurlijk zijn trouwe Marshall versterker

Experience
2 februari 2003, 16:51
Frusciante speelt met het volgende:

Gitaren: -'55 Fender Strat
-'62 Fender Strat
-'65 Fender Tele
-'55 Gretsch White Falcon
Amps: - Marshall JTM 45
- 100 Watt Marshall superbass
- Fender Blackfase Showman
Effecten: -Boss DS-1 distortion
-Boss OD-2 Turbo Overdrive
- Boss FZ-3 fuzz
-Boss Chorus Ensemble CE-5
-Boss CS-3 compressor
-Uni-Vibe stereo chorus
-Boss Chorus Ensemble CE-1
-Ibanez WH-10 wah
-Electro-Harmonix Micro Synth
-Electro-Harmonix 16 Second Digital Delay
-MXR Phase 90 reissue

basswasp
2 februari 2003, 18:35
Geen Holy Grail??

@iro
2 februari 2003, 18:41
dat is z'n oude setup wat je opsomde, nu is hij totaal veranderd hoe juist weet ik niet 100% maar de holy grail zit er zeker in.

Experience
2 februari 2003, 21:56
Nja dat is in iederen geval wat ie tijdens de Californication tour gebruikte. Wat ie op eht nieuwe album gebruik weet ik niet. Vind zn sound daar wl een stukje minder maja

Experience
6 februari 2003, 19:36
OKe ik heb maar is ff wat videotjes van de nieuwe cd bekeken en hij heeft er nog maar 2 marshall torens staan. De Fender konnik nie zo gouw ontdekken. ook speelt hij op een strat met maple toets. zag je tijdens de Californications tour oko niet vaak. Maar verder weet ik ook nie wat ie nu allemaal gebruikt

@iro
7 februari 2003, 01:22
hij heeft ook een een sunburst strat met rosewood toets, die superhard is afgespeeld echt een bangelijke gitaar.

dirkw83
7 februari 2003, 03:06
Op 2002-12-13 11:43, schreef ilovemyguitar:
john frusciante heeft in zijn nummers met de red hot chili peppers (solo bijna nooit)
een heel vreemde soort lichte tint door zijn normale geluid heen...

weet iemand hoe hij dit voor elkaar krijgt?
(effecten,amps,elementen)

ik heb zelf totaal geen idee
want hij speelt op gewone fender strat's en jaguar's..
en aan de gitaren ligt het niet want ik heb hier ook een fender strat...


Gewoon héél veel oefenen. Maar jah, dat geluid IS ZOWIESO NIET TE BENADEREN DAT.

Dus probeer maar niet En oefenen is onzin!
BLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH :razz: .

Kitaarhiero
7 februari 2003, 10:20
Gewoon een EHX Holy (of holier) Grail, een synthesizer pedaal (voor een aantal van z'n solo's, zoals in Paralel universe) een Flanger, Pitchshifter en Delay.

JeeWee
2 mei 2003, 17:54
Voor zijn clean sound tijdens BSSM en Californication gebruikt hij geen kleij beetje disturtion, maar hij heeft 2 versterkers eentje clean (Major) en een SuperBass of JTM 45. Bij de laatste kan je 2 clean kanalen dor elkaar heen laten lopen, waardoor je vervolgens een beetje krakende geluid krijgt. Voor meer info naar http://www.jftab.com zoek daar ff op het forum en het wordt je helemaal duidelijk.

Geert Teekens
10 mei 2003, 15:25
Wat is een bangelijke gitaar nou weer?

Geert Teekens
10 mei 2003, 15:28
Ik ben het wel met Dirk eens. Hoeveel compressors, Holy Grails en Marshalls hij ook heeft en hoe ie ze ook afstelt, als de vent bij jouw thuis op je spullen komt spelen klinkt ie ook als John Frusciante. Die gast heeft zo'n gemene aanslag!!!

ieme
16 mei 2003, 15:45
Wat hij op fender (jaguar en strats) speelt dat is een boss distortion een WH10 van ibanez en een Boss CE-1 chorus ensemble.
Wat hij op die witte gretsch speelt gaat door een boss distortion naar een fender dual showman
Thats it folks!

@iro
16 mei 2003, 19:48
Op 2003-05-10 15:25, schreef Geert Teekens:
Wat is een bangelijke gitaar nou weer?


een goede :smile:

Baker
21 mei 2003, 20:56
Met een strat, een marshall en heel veel reverb kom je een heel eind. Zeg maar 90%, je zou dat met pedalen en effecten nog tot 99% kunnen brengen, maar die allerlaatste voor 1000 tellende, allesbepalende ene procent die uit zijn vingers komt is bijna onmogelijk om te benaderen.

De Teng
21 mei 2003, 21:35
Zo zal hij jou ook niet precies na kunnen doen, jijzelf bent gewoon de fingerprint op je instrument. Simpel.

bassopotmus
29 mei 2003, 17:02
neemt niet weg dat die gast en meane sound heeft...
info trouwens op http://www.jftab.com

savecracker85
29 mei 2003, 22:27
neemt niet weg dat die gast en meane sound heeft...
info trouwens op http://www.jftab.com
die info die daar staat klopt niet altijd, en is ook niet echt up-to-date.... Bij een ander frusciante topic had ik laats een link geplaatst met een interview met frusciante zelf en zn roadie..daar word al zn gear in besproken van gitaren tot zelf aan zn snaren(hee dat rijmt :-D )

strepsil
30 mei 2003, 18:47
Wat ik hier nog niet zie staan, is dat Frusciante toch écht ook op momenten een Fender Music Master gebruikt, met die typische sound.. korte attack, niet vol, maar erg Peppers.

Nemesis
30 mei 2003, 19:30
de ce-5 geeft echt een lekker frusciante geluid vind ik, maar het is vaak meer de manier waarop hij speelt die zijn geluid maakt, ghost notes roeleren :D

FNaRK
31 mei 2003, 15:56
In de Gitarist van deze maand staat een interview plus de set-up !!

savecracker85
31 mei 2003, 19:37
In de Gitarist van deze maand staat een interview plus de set-up !!
thnx for the tip... ik zal het zeker ff gaan checken


die info die daar staat klopt niet altijd, en is ook niet echt up-to-date.... Bij een ander frusciante topic had ik laats een link geplaatst met een interview met frusciante zelf en zn roadie..daar word al zn gear in besproken van gitaren tot zelf aan zn snaren
http://www.apvo17.dsl.pipex.com/Guitarist%20June%20%2703.htm
hier is dus dat interview (ingescanned uit een of ander amerikaans guitarmagazine)waar ik het over had..hier staat dus ook alles over zn set-up :listen:

bassopotmus
3 juni 2003, 16:18
Ik ga em NU kopen
(edit enkele minuten later)
Ik heb em!, thansk roadkill voor tip. Goed artikel en vette gear shit!

Digitech
12 juni 2003, 12:40
Dit is echt belachelijk!!!!! :o
Het artikel dat in de gitarist staat is letterlijk overgenomen uit het artikel uit dat amerikaanse blad (link gepost door savecracker 85: http://www.apvo17.dsl.pipex.com/Guitarist%20June%20%2703.htm )

Als je ze vergelijkt, zie je dat het enige verschil de taal is !!!! SICK :evil:

Erg fout van de gitarist

Wel een leuk artikel trouwens

Nemesis
12 juni 2003, 13:04
was mij inderdaad ook al opgevallen

wel jammer

The_Cure
12 juni 2003, 13:13
ja echt errug zwak van Gitarist :S .... Dit was volgensmij ook al het geval met het interview met Eric Clapton in een eerdere uitgave van Gitarist :-?

Anavrin
12 juni 2003, 13:14
check ff
http://guitargeek.com/rigview/576/