PDA

View Full Version : Seymour Duncan little '59 vraag.



Axelll
5 november 2006, 15:50
Ik een vraag je over de little '59. Op internet staat dat het een bridge element enzo is maar kan ik hem dan ook in de middelste positie plaatsen? Dat is namelijk het enige element dat ik niet gebruik.
Alvast bedankt

Axel

vulvasonic
5 november 2006, 15:53
Als je het middelste element niet gebruikt, waarom zet je er dan een ander element in? :o

vulvasonic
5 november 2006, 15:54
Okee, flauw.

Ja, je kunt 'm ook in het midden zetten. :D

Axelll
5 november 2006, 16:44
Geld hetzelfde voor hotrails?

vulvasonic
5 november 2006, 16:58
Zeker. Zelfde verhaal.

Axelll
5 november 2006, 16:59
Mooi!Dank je voor je hulp Vulvasonic!

The Underdog
5 november 2006, 17:14
Hotrails bestaan in 3 versies, voor bridge, middle en neck. Ik weet niet of dit ook voor de '59 geldt.

vulvasonic
5 november 2006, 17:16
Geen dank.

Ik zie dat je in feite hetzelfde setje gebruikt als ik. Strat over een AC30CC.
Ik heb de little '59 in de brugpositie zitten en die combi knalt heerlijk. Lekkerder dan een Gibson met volwassen humbuckers (vind ik).

Maar goed, ik weet niet hoe het element in de middenpositie klinkt. Ik weet wel dat ze ook daar wel gebruikt worden, zij het niet vaak. De meeste gitaristen geven de voorkeur aan een humbucker in de brug, een single coil in het midden en een humbucker OF een single coil bij de hals.

Je opzet is dus niet de meest logische (SC, HUM, SC), maar mischien is het precies wat je zoekt. Daar kom je alleen maar achter door het te proberen, want je zult niet snel een strat tegenkomen met een humbucker in de middenpositie.

Succes! :)

Axelll
5 november 2006, 18:02
Nouja het gaat erom dat ik de brug lekker vind klinken voor surf dingetjes enzo die wil ik zeker niet kwijt en het nek element vind ik ook lekker klinken. Gaat het heel anders klinken als ik het in het midden positie zet als in de brug?

Axelll
5 november 2006, 20:57
Iemand?
Tientientientien

vulvasonic
5 november 2006, 21:02
Ik weet niet of je de tussenstandjes ook nog graag gebruikt, want dat gaat dan sowieso anders klinken (tenzij je de humbucker zo aansluit dat ie automatisch sc geschakeld wordt indien je gebruik maakt van de tussenstandjes). Ik zou zelf niet weten hoe dat moet. Misschien heb je meer verstand van die dingen dan ik, anders moet je even een gitaarbouwer raadplegen.

Axelll
5 november 2006, 21:03
Ik maak niet gebruik van de tussenstandjes bij mij is het altijd of de brug puur of de nek puur, dus de tussenstandjes gebruik ik echt nooit.

vulvasonic
5 november 2006, 21:13
Naar het geluid kan ik alleen maar raden.
Ik weet dat je heel makkelijk een mooi scheurgeluid, rijk van boventonen, uit de Little '59 haalt. Een verslavend geluid.

Dat zal in de middenpositie niet veel anders zijn dan in de brugpositie. Ik verwacht dat het geluid iets donkerder en iets minder strak zal zijn dan wanneer je 'm in de brugpositie gebruikt.

Axelll
5 november 2006, 21:17
Ja ik heb al eens op een strat en tele gespeeld met een little 59 in de brug ik snap alleen niet waarom hij anders zou klinken in de brug. Is het omdat het brug element schuin staat?

DarknessAwaits
5 november 2006, 21:21
Mede daardoor, maar nog meer omdat het element dichter bij de brug staat en daar trillen de snaren nu eenmaal anders. Daar is dus een heel ander geluid, sla maar eens aan met je plectrum langs de brug en dan op de plek van de 24e fret. Het verschil is significant.

Axelll
5 november 2006, 21:23
Ja dat wist ik, nouja iemand ervaring met little 59 in de middenpositie? Of zal ik het er maar gewoon op wagen?

DarknessAwaits
5 november 2006, 21:28
Het belangrijkste: wat wil je met het middenelement gaan doen? Waar wil je het voor gaan gebruiken?

Voor mij persoonlijk is het middenelement alleen belangrijk als je met tussenstandjes werkt, anders kun je het niet gebruiken voor distortion (te onstrak) en voor clean heb je het ook niet nodig (hals element). Maar goed, zoals ik al zei dat is persoonlijk en daar ben ik vrij consequent in, maar wie weet is er iemand die het wel intensief gebruikt?

Axelll
5 november 2006, 21:33
Ik gebruik op dit moment mn brug element voor cleane surf stukjes enzo, neck voor de clean en lichte tot redelijke crunch. Doordat meer ovesturing niet zo lekker klinkt nu (vind ik zelf), was ik op zoek naar zoiets. En omdat ik aleens op een strat met een little 59 heb gespeeld vond ik het een goede optie. Het gaat erom dat ik een element wil hebben dat meer gain aankan.

Anders Destium
5 november 2006, 21:44
Wist je trouwens dat je met dat element een strat kunt laten klinken als een Les Paul? Het is echt waar, ik heb het op het internet gelezen!

Als je het middelste element eigenlijk nooit gebruikt dan vind ik het zonde van je geld om daar een element voor te kopen.

Axelll
5 november 2006, 21:47
Grapjes die Anders: Het gaat erom dat ik het midden element nu niet gebruik omdat ik dit element niet zo lekker vind klinken! Als mijn brug element klonk als mijn midden element zou ik mijn brug element niet gebruiken. En ik heb nou eenmaal niet het geld om X aantal prsen en dergelijke te kopen zoals andere personen, dus ik zou het goedkoper.

Axelll
5 november 2006, 21:48
En uiteindelijk is het mijn gitaar en mijn beslising dus kom aub niet met die crap aan zetten.

Anders Destium
5 november 2006, 21:54
[Henk Spaan mode]Vraag het dan niet!
[/Henk Spaan mode]

Als je nu je middelste element niet gebruikt dan zal dat vast zijn redenen hebben, en de kans is daarom heel groot dat je datzelfde probleem zult houden met een ander element. De positie van de elementen is flink van invloed op de mogelijkheden qua geluid, daarom hebben veel gitaren niet eens een middelste element.

Maar ik hou je niet tegen hoor als je een element wilt gaan kopen. Vraag je alleen zelf af of je niet beter kunt investeren in elementen die je wél zou gaan gebruiken. Just my 0.02.

Dirk W
5 november 2006, 23:48
Ik ben het met anders eens. Je kunt niet zomaar ieder geluid uit elke pickup locatie halen, vooral niet uit een middenelement. Het middenelement heeft in mijn ogen vooral nut voor de tussenstandjes (humcancelling all the way!).
Als je een lil 59 wilt vanwege de klank en je hebt deze gehoort in de brugpositie dan kan ik je garanderen dat hij in de middenpositie heel anders zal klinken.
Als je de middenpositie echt nooit gebruikt en je wilt toch wat nieuws, dan kun je misschien ook de switch anders aansluiten waardoor je de brug en neck pickup tegelijk kunt horen. Dan mis je wel de neck/mid of brug/mid.