PDA

View Full Version : bas speakers en bas top



wizzie1982
5 november 2006, 15:30
Hoi,

ik ben een beetje aan het uitzoeken hoe ik voor niet al te veel geld een leuke bass stack bij elkaar kan ritselen...

ik heb een dik gitaarrack, maar ik vrees dat ik daar voor de bass niet zo veel mee kan (ENGL 4x12, ENGL 840/50, ENGL E530, TC Electronics G-Major, Sennheiser EW172G2, Korg DTR2000, Behringer FCB1010)
Ik ben ook niet van plan om net zo veel te gaan uitgeven aan het bassen ;)

ik heb hier vier speakers liggen waar ik niet zo veel mee doe. Het zijn 12" speakers (full range, geen gitaar speakers). Het valt me op dat de meeste bass speakers 10" of 15" zijn... zouden deze 12" speakers geschikt zijn voor een basscab of gaan ze ervan stuk? Het hoeft geen meesterlijk geluid te zijn, als het maar geluid produceert...

is dit een optie?

verder vroeg ik me af of je als basversterker perse een bas top moet gebruiken, of dat het ook prima zou gaan met een losse PA eindtrap (bijvoorbeeld de Behringer EP1500 oid) met een losse preamp. (bijv. bass v-amp pro oid)

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

alvast bedankt!

grtz, Sander

schwalbe
5 november 2006, 15:58
Een losse PA-eindtrap + losse preamp is vrij gebruikelijk voor bas. Ook zie je vrij veel losse microfoon-preamps gebruikt worden ipv speciale bas-preamps.
En die speakers....daar kan ik zo zonder gegevens over die dingen niks over zeggen; maar waarschijnlijk ga je ze snel kapot spelen.. er zijn maar weinig speakers die echt basgeweld aankunnen.

Unicron
6 november 2006, 09:58
probeer anders gewon eens je bas direct in de Engl set te pluggen, en dan naar een basscab, wellicht klinkt dat gewoon goed. Meestal geven gitaaramps wel genoeg druk voor basgitaar als de cab maar goed is. Ik heb ook wel eens op een Peavey 5150 gebast, ging prima.

op lagere volumes kan je overigens ook best op de ENGL 4x12 bassen, liefst wel met wat overdrive zodat je een goede compressie hebt, dan slaan de speakers niet zo uit. Als het echt hard moet, zou ik dit echter niet doen.

wizzie1982
6 november 2006, 18:27
als ik er een los basscab voor gebruik, en wel mijn gitaar rack... kan dat geen kwaad voor mijn apparatuur? het is natuurlijk gemaakt voor gitaar en niet voor bass...

Bassbitch
6 november 2006, 20:18
Topic verplaatst naar Moderne Versterkers, ik hoop dat het daar goed staat.

Unicron
7 november 2006, 13:05
als ik er een los basscab voor gebruik, en wel mijn gitaar rack... kan dat geen kwaad voor mijn apparatuur? het is natuurlijk gemaakt voor gitaar en niet voor bass...

Ik zou niet weten waarom dat kwaad kan, dat het voor gitaar gemaakt is houdt in dat het frequentie bereik voor gitaar is ingesteld en niet voor bas, je zal dus een extreme instelling moeten gebruiken om er een diepe bas uit te halen. (wees dan ook zuinig met overdrive, je hebt wel iets nodig maar teveel scheur uit een gitaaramp haalt de punch uit je basssound). Als je de ohmages goed matched kan er niets gebeuren, het is een buizenamp dus die geeft geen speakerverwoestende pieken zoals een transistor dat doet bij overbelasting. Hij kan hoogstens vervormen, wat meestal gewoon mooi klinkt. Ik speel tegenwoordig ook bas op een 50 watter JCM 800 Lead Series. (Wel op een oude Fender 2x15" box).

Als je dan een bascab haalt, zorg ervoor dat het eentje is met een hoge efficientie (100db of meer), dus geen Ampeg SVT410 (behalve de HLF) ofzo, daar komt geen druk af...

BlackSun
7 november 2006, 13:18
Als je de ohmages goed matched kan er niets gebeuren, het is een buizenamp dus die geeft geen speakerverwoestende pieken zoals een transistor dat doet bij overbelasting. .


Uhm,..hoe geeft een transistor volgens jou dan 'speakerverwoestende pieken'?... Dit zie ik eerder bij een buizenamp gebeuren door de eindtrafo...

Verder ben ik het met je eens, een gitaarversterker zal prima bas kunnen versterken, maar de versterker is daar niet voor ontworpen dus of het mooi klinkt is een 2e.

Met 'gewone' speakers..oppassen. Liever gewoon bas speakers kopen, dan zit je gewoon veiliger;)

Unicron
7 november 2006, 14:55
Uhm,..hoe geeft een transistor volgens jou dan 'speakerverwoestende pieken'?... Dit zie ik eerder bij een buizenamp gebeuren door de eindtrafo...


Een buizenamp vervormt, een transistor amp geeft lelijk klinkende en schadelijke golven (ik geloof dat er bij overbelasting een hoekgolf oid in plaats van een sinus op de speakers komt). Heb iig al eens een speaker doorgebrand met een transistortop die het niet trok, stond helemaal niet erg hard ofzo.

BlackSun
7 november 2006, 22:40
Een transistor gaat net als een buis gewoon clippen. Het principe van distortion. De resulterende signalen naderen dan blokgolfen.
Ik kan me voorstellen dat hierdoor de zlefinductie bij de speakers wat hoger kan worden, maar lijkt me sterk dat het schadelijk is, en kan het theoretisch ook niet onderbouwen.

Unicron
8 november 2006, 14:03
http://sound.westhost.com/clipping.htm

Interessant artikel hierover, maar ik speel alleen op buizenamps dus voor mij niet aan de orde...

Ik heb ooit met een Hartke HA3500 (een amp zonder clipping protection) een 700 watt speaker gemold, puur omdat de amp 'leeggezogen' werd. Het was een 8 ohms box, dus er kwam maar 240 watt uit de top, veel te weinig om die box te laten blazen...

BlackSun
8 november 2006, 14:44
Interresant artikel, zo had ik er nog niet naar gekeken.
Ik denk echter dat het allemaal wel meevalt. Het artikel spreekt ook vrijwel alleen over hifi apparatuur.
Een gitaar/basamp zit toch net even anders in elkaar en ik denk dat de amp wel zo ontworpen is dat de voorversterker het allemaal in de perken houd.
Anders zou je met actieve elementen ook je eindversterker kunnen laten clippen;) (bedoel hier transistor).

Maargoed, we zullen er verder niet te diep op ingaan om het topic niet te vervuilen.
Mijn insziens is de kans op schade klein, niet onmogelijk.

pol
8 november 2006, 15:07
Ik heb het al vaker zien gebeuren dat een vrij lichte transistoramp zwaardere speakers doet doorbranden, niks zo slecht voor een speaker als een solid state amp die staat te clippen.

maar om binnen het topic te blijven : bas op gitaaramp gaat prima, maar verwacht geen diepe bassen dan, bas op gitaarspeakers is ook relatief veilig, zolang je de boel niet superluid zet.

Unicron
8 november 2006, 15:53
Ik heb het al vaker zien gebeuren dat een vrij lichte transistoramp zwaardere speakers doet doorbranden, niks zo slecht voor een speaker als een solid state amp die staat te clippen.

maar om binnen het topic te blijven : bas op gitaaramp gaat prima, maar verwacht geen diepe bassen dan, bas op gitaarspeakers is ook relatief veilig, zolang je de boel niet superluid zet.

Mee eens. Kijk daarom altijd met angst en beven toe wanneer mijn 2x15" met JBLs als backline fungeert en er weer iemand met zo'n *!$$% Behringer aankomt. (En die lui dan altijd bezorgd vragen: "Hoeveel watt is ie?", alsof de speakers niet in verhouding tot de hoge kwaliteit en output van hun behringer staan).

Gitaarspeakers zullen alleen niet de lage bassen heel goed weergeven, vandaar dat ik adviseerde er een overdrive (of compressor) op te zetten, zodat de conus niet zo ver meer uitslaat bij de aanslagen...

Ik heb wel eens gebast op een rechte ENGL 4x12", dat gaat overigens ook best goed, verwacht alleen niet dat je er een café mee voorziet van lage dreunen, maar in een oefenruimte wil het best.

wizzie1982
10 november 2006, 15:58
ik heb vandaag even in de winkel rond zitten neuzen en zag dat er aan low budget bas cabs nog best wat interessants te krijgen is...

ik vrees dat ik gelijk gezeik krijg, maar ik ga het toch zeggen ;)

ik heb een aantal verschillende behringer cabinets gehoord (ze hadden de 8x10 met alu speakers, de 4x10 met en zonder alu speakers en de 1x15 zonder alu speakers)

ik vond een combi van de 1x15 en de 4x10 niet-alu erg lekker klinken... veel laag en toch ook helderheid in de hogere tonen... de combinatie zag er ook nog stoer uit, alleen dat behringer logootje was wat minder, maarja dat kan ik er ook gewoon af slopen... ;)

speurtocht op internet bracht mij vrij snel op musik-produktiv.de waar deze combi al voor 378 euro te krijgen is :dance:

heeft iemand ervaring met deze set? de verkoper in de winkel was natuurlijk zeer lovend over behringer (ik over het algemeen niet echt) maar dat lijkt mij niet echt een objectieve mening ;)
ik weet nog niet watvoor top ik erop wil zetten... ik denk aan gewoon een PA eindtrap met een preamp met wat effecten zoals de bass V-amp pro of de bass pod pro...

wizzie1982
12 november 2006, 13:02
niemand ideeen over dit setje?

Han S
12 november 2006, 13:39
Een buizenamp vervormt, een transistor amp geeft lelijk klinkende en schadelijke golven (ik geloof dat er bij overbelasting een hoekgolf oid in plaats van een sinus op de speakers komt). Heb iig al eens een speaker doorgebrand met een transistortop die het niet trok, stond helemaal niet erg hard ofzo.


Een buizenversterker zal een heel ander soort vervorming laten zien dan een tarnsistor. De buizenamp maait de pieken weg en genereert even harmonischen. Een clippende transistoramp stuurt gelijkstroomcomponenten naar de speaker en daar kunnen ze slecht tegen.


Ik heb ooit met een Hartke HA3500 (een amp zonder clipping protection) een 700 watt speaker gemold, puur omdat de amp 'leeggezogen' werd. Het was een 8 ohms box, dus er kwam maar 240 watt uit de top, veel te weinig om die box te laten blazen....

240 watt te weinig om mee te blazen? Stel dat je een goede speaker als de Altec Lansing 318 8H hebt, met zijn rendement van 103dB/w/m (dit is een 15 inch speaker) en die zet je in een kast met een opgevouwen hoorn als de 4530 van JBL. Dan blaas je met 240 watt tussen de 128 en 132 dB en daarmee hou je geen broek aan je kont.

Met een paar hi fi speakertjes gaat dat idd niet lukken, maar met speakers die zijn ontworpen om hard te gaan en waarvan de magneet ongeveer zo groot zijn als de conus, met een spreekspoel van 10cm rond, in een geventileerde zeer nauwe spleet, met de genoemde zeer sterke magneet, blaas je met 100 watt al de bierglazen van tafel, ook als ze nog vol zijn. :D

Han S
12 november 2006, 13:44
En praat me niet over Behringer. Ik kreeg van iemand een Behringer koptelefoonversterker en die blies op één dag zes dure koptelefoons van Sony aan gort.

Bij navraag op de pro forums bleek dat meedere mensen dat probleem hadden en dat die amp gewoon een kutapparaat is.

In de kliko dus met dat ding, nooit meer een koptelefoon stuk gegaan, zelfs niet op de luidsprekeruitgang van een 2*100 watt Pioneer versterker.

Unicron
12 november 2006, 16:01
240 watt te weinig om mee te blazen? Stel dat je een goede speaker als de Altec Lansing 318 8H hebt, met zijn rendement van 103dB/w/m (dit is een 15 inch speaker) en die zet je in een kast met een opgevouwen hoorn als de 4530 van JBL. Dan blaas je met 240 watt tussen de 128 en 132 dB en daarmee hou je geen broek aan je kont.

Ja, ik weet het. Ben sinds een tijd ook aan de JBL 140 serie verslaafd. Dat was toendertijd een Black Widow van Peavey, die was erg slapjes...

wizzie1982
12 november 2006, 16:27
En praat me niet over Behringer. Ik kreeg van iemand een Behringer koptelefoonversterker en die blies op één dag zes dure koptelefoons van Sony aan gort.

Bij navraag op de pro forums bleek dat meedere mensen dat probleem hadden en dat die amp gewoon een kutapparaat is.

In de kliko dus met dat ding, nooit meer een koptelefoon stuk gegaan, zelfs niet op de luidsprekeruitgang van een 2*100 watt Pioneer versterker.

hmm mijn ervaringen met behringer zijn nogal verschillend... ik heb de v-amp gehoord en die klinkt best aardig (zeker voor z'n geld, ookal heb ik zelf een POD ;) ), verder heb ik zelf een fcb1010 midi pedaal en dat ding werkt ook prima...

de gitaren en gitaarversterkers van behringer vind ik wat minder... maar die basversterker klonk daarentegen weer prima... en ook de mixers en eindtrappen van behringer vind ik persoonlijk erg goed...

daarom vroeg ik me af of er ook iemand ervaring met behringer basversterkers heeft... een basversterker en een koptelefoonversterker zit natuurlijk nogal wat verschil tussen ;)

Han S
12 november 2006, 17:22
Kweenie hoor, een basversterker lijkt me om een bas mee te versterken en een koptelefoonversterker is voor in de studio, om meerdere koptelefoons van sap te voorzien.

En als die dan alleen maar koptelefoons sloopt, die op een poweramp heel blijven kun je wel spreken van zero kwaliteit.

Ik heb hem dan ook letterlijk in de kliko geflikkerd omdat ik een ander die ellende wil besparen.

schwalbe
13 november 2006, 02:31
Qua bastops: de yamaha BBT 500 H is op dit moment overal in de aanbieding voor rond de 325-350 euro.. en dat is echt een koopje. Wel op 4 of liever nog 2 ohm gebruiken want anders heb je te weing wattjes. Wel snel bij zijn want hij gaat uit het assortiment.