PDA

View Full Version : oordopjes Exinore?



mcannegieter
5 november 2006, 15:21
Binnenkort ga ik voor het eerst in een band gitaar spelen. Ik heb op dit moment Alpine oordopjes maar dit zit niet altijd relaxed. Nu ben ik eigenlijk van plan om op maat gemaakte oordopjes te nemen. Nu zie ik in verschillende posts op dit forum staan dat Exinore filters het beste zijn. Hoe moet ik dit precies zien, qua geluidskwaliteit, demping, ... etc? En hoe verhouden deze filters zich qua prijs ten opzichte van iets mindere kwaliteit filters?

Alvast bedankt.

arjanb01
5 november 2006, 15:25
Binnenkort ga ik voor het eerst in een band gitaar spelen. Ik heb op dit moment Alpine oordopjes maar dit zit niet altijd relaxed. Nu ben ik eigenlijk van plan om op maat gemaakte oordopjes te nemen. Nu zie ik in verschillende posts op dit forum staan dat Exinore filters het beste zijn. Hoe moet ik dit precies zien, qua geluidskwaliteit, demping, ... etc? En hoe verhouden deze filters zich qua prijs ten opzichte van iets mindere kwaliteit filters?

Alvast bedankt.

ik heb ze ook en ze halen alle frequenties naar beneden. Afhankelijk van de filter (5 db, 10db of 15db). Kosten: 175 euro geloof ik, inclusief op maat maken. Ik vind ze echt goed, alleen heb je er niks aan als je zingt, want dan is het niet aan te raden filters in te doen.
Mindere kwaliteit filters dempen alleen, en je krijgt alles dan heel dof binnen. Bij L. de Haan, gehoorapparaten kun je een profiel van je oor laten maken en kan je ze bestellen.

Tristan
5 november 2006, 22:15
Het zijn de enige filters die compleet vlak dempen, dus waar je echt het complete totaalgeluid inclusief het hoog (de cymbals) en alles blijft horen, alleen dan een aantal dB's zachter...
Super, ik repeteer nooit meer zonder...

Dude
5 november 2006, 22:41
en hoe ziet dat er uit dan ?

heavy-metal-thunder
6 november 2006, 10:09
Door jarenlang met de motorfiets te rijden heb ik al geen te scherp gehoor meer en ik wil dit niet erger laten worden. Ik speel sinds een paar weken in een nieuwe groep en dit weekend hadden we een (luid) optreden, waardoor ik dacht aan geschikte bescherming.

Waar kan je die dingen aanschaffen (in België)?

heavy-metal-thunder
6 november 2006, 10:19
Nog een vraagje: welke filter neem ik dan best? 5dB(A) lijkt me toch niet zo veel?

arjanb01
6 november 2006, 13:06
Nog een vraagje: welke filter neem ik dan best? 5dB(A) lijkt me toch niet zo veel?

10 db is demping zat, ikzelf heb 15db en dat is aan de hoge kant.

Tristan
6 november 2006, 13:53
volgens mij zijn de Exinore (muziek) filters er maar in 3 gradaties:
-9dB vlakke demping
-15dB vlakke demping
-25dB vlakke demping

Als je live speelt en toch oordoppen wil gebruiken dan zou ik de -9dB filter aanraden, voor repetities e.d. zou ik de meeste mensen de -15dB filter aanraden, de -25dB filter is meer voor drummers, of voor mensen die echt in verschrikkelijk luide bands spelen...
Je kan de oordoppen dus ook met twee of drie paar filters kopen, erg handig, want dan krijg je een flinke korting...
Volgens mij kosten de filters los iets van 50 a 75 euro...

heavy-metal-thunder
6 november 2006, 17:38
Ik heb ondertussen wat opzoekwerk op het net gedaan, en zo op een forum van drummers terecht gekomen. Iemand postte daar dat bij een geluidsmeting bleek dat zijn band speelde met een geluidsdrukniveau van 115 dB(A). Als ik me mijn lessen geluidsmeting nog goed herinner, dan had je bij blootstelling aan + 90 dB(A) al kans op gehoorschade na 1 uur. Dus, misschien de 15 dB(A) filter kopen.

Bij aankoop zou je binnen de 2 weken jouw filters gratis kunnen omwisselen naar straffere/lichtere.

peeke001
6 november 2006, 18:06
Ik heb er van Variphone in Peer, speciaal voor muzikanten,
met een vlakke demping, verkrijgbaar in -9, -15 en -25 decibel.

Ik heb zelf de -9 versie, deze bevalt me perfect, nooit meer piepende of
ruisende oren na een repetitie.

Ze kosten wel 175 euro, veel geld, maar het is de beste investering die
ik de laatste jaren gedaan heb in muziekspullen.

www.variphone.com

heavy-metal-thunder
6 november 2006, 22:17
oké, thanks. Absoluut dat het een goede investering is. Mijn moeder heeft in haar jeugd een oorontsteking gehad (en werd niet verzorgd). Resultaat, aan 1 kant hééél hardhorig. In een café, op een feest... waar wat achtergrondlawaai is, kan zij gesprekken maar moeilijk volgen. erg hoor.

mcannegieter
6 november 2006, 23:37
Bedankt voor alle reacties al vast. Wat ik wel merk nu met repeteren is dat het nogal vervelend is om telkens dopjes in en uit te moeten doen om met je bandgenoten te overleggen. Daarnaast vroeg ik me af waarom er in reactie werd gesteld dat -9dB genoeg is voor optredens en -15dB goed voor repetities. Ik heb nog niet opgetreden, maar zijn optredens dus minder luid dan repetities?

Tristan
6 november 2006, 23:41
Nee, maar dan moet je jezelf wel goed kunnen horen en in de muziek kunnen duiken, met -15dB vind ik dat erg lastig en die filters zou ik dan ook nooit live gebruiken...

heavy-metal-thunder
7 november 2006, 08:01
@ Tristan: Spelen jullie live luid? Met hoeveel gitaren?

In mijn ene band zijn we maar met 4 (1 gitaar). Maar in de andere band zijn we met 2 gitaren en een drummer die serieus doorklopt. Het is vooral in deze laatste groep dat ik er hinder van heb. Misschien moet ik dan maar voor de 9 dB(a) gaan?

Tristan
7 november 2006, 12:28
Het valt wel mee hoor, ik gebruik zelf geen oordoppen live en dan is het wel uit te houden, maar als jij wel problemen hebt met het volume van jullie live geluid dan zou ik eens de -9dB filters voor live en de -15dB filters voor in de oefenruimte proberen...
Als je oefent hoef je namelijk niet helemaal in de muziek te zitten en kan je beter je gehoor goed beschermen, maar live is dat wel nodig en dat lukt niet echt met -15dB...

peeke001
7 november 2006, 20:10
@Mcannegieter,

Ik doe mijn doppen nooit uit om met mijn bandleden te overleggen, ik hoor ze perfect praten met mijn doppen in.

greetings, peeke001

Dude
8 november 2006, 11:06
Ik heb de alpine dopjes, prima spul, nadeel is alleen een beetje dat ik het laatste jaar 3 setjes heb gekocht (laat ze nog wel eens slingeren) en bij elkaar gezien dus ook in een keer een duurder setje had kunnen kopen.


ik ben dr blij mee, gister gerepeteerd met de band en effe 1 nummertje vergeten in te doen, resultaat = peeeeeeeeeeep vanmorgen.

Tijdens gigs doe ik ze niet in, maar ga dat van nu af aan ook maar doen denk ik. Heb sinds een gig op een proffie podium waar alles zo allejezus hard stond een ruis in mn gehoor en ben daar niet blij mee. Sterker nog, ik ben dr echt heel erg niet blij mee dus voortaan dopjes in !