PDA

View Full Version : aanslag technieken



wizzie1982
5 november 2006, 13:15
Hoi,

sinds kort speel ik bass in een band (speel al 6 jaar gitaar en heb voor de lol een bas aan de muur hangen) en heb afgelopen weekeind een tour gehad.

Nu merk ik dat ik gigantisch last van mijn duim en wijsvinger (rechts) krijg. Mijn plectrumhand dus. (ik speel nog niet met de vingers, misschien later ;) )

ik heb zelf het gevoel dat ik mijn plectrum stevig vast moet houden omdat je bij een bas toch vrij hard aanslaat... ik speel met dunlop big stubbies (3mm). Deze gebruik ik voor gitaar ook.

weet iemand wat ik fout doe? of is het gewoon een kwestie van wennen en veel doen? als ik een half uur gespeeld heb doen het me zo'n zeer dat ik zowat niet verder kan spelen...

gisteravond was de laatste avond van de tour, en mijn wijsvinger voelt nu erg stijf. Beetje spierpijn ook.

iemand tips?

sinneD
5 november 2006, 13:51
iig als je vlak bij de brug aanslaat met je plectrum dat niet doen, dan speelt het al stuk minder zwaar en je geluid word er warmer door :)

*en heel stiekem denk ik dat je het gewoon niet gewend bent en bas met plectrum of gitaar met plectrum is wel ff wat anders

wizzie1982
5 november 2006, 14:20
*en heel stiekem denk ik dat je het gewoon niet gewend bent en bas met plectrum of gitaar met plectrum is wel ff wat anders

stiekem? :p dat weet ik wel zeker ;) de aanslag is natuurlijk veel anders, maar ik had niet verwacht dat hij zo veel zwaarder zou zijn... als je andere bassisten een uur lang tekeer ziet gaan op hun bass, ook met plectrum, vraag ik me toch af waarom die geen last van hun handen krijgen ;) wat meer richting neck aanslaan is wel een goede tip, misschien moet ik dat maar eens proberen... thnx voor de tip!

kan het ook aan de hardheid van de plectrums liggen? lijkt mij ook niet prettig om met hele dunne plectrums te spelen op een bas, maar daardoor heb je wel minder weerstand en speelt het minder zwaar...

verder nog tips?

sinneD
5 november 2006, 14:27
zoals je al zegt idd niet te slappe plectrums nemen, plectrum dat ik heb is gewoon een standaard heavy plectrum van dunlop/fender (zijn alle 2 exact het zelfde ^^)

die is precies lekker voor gitaar en voor bas niet te slap, maar voor bas vind ik plectrum meestal niet zo mooi eigenlijk

wizzie1982
5 november 2006, 14:49
maar voor bas vind ik plectrum meestal niet zo mooi eigenlijk

nee als ik echt doorga met bassen moet ik inderdaad maar eens met de vingers leren spelen, maar om daar nou gelijk op het podium mee te beginnen leek me niet zo verstandig ;)

sinneD
5 november 2006, 16:23
nah joh, zo moeilijk is het niet hoor :)

FruscianteFan
5 november 2006, 17:32
nah joh, zo moeilijk is het niet hoor :)Maar het is wel heel vermoeiend.

Ik gebruik voor mijn basgitaar meestal een Tortex .60, lekker slap :)

schwalbe
5 november 2006, 17:58
ik heb zelf het gevoel dat ik mijn plectrum stevig vast moet houden omdat je bij een bas toch vrij hard aanslaat... ik speel met dunlop big stubbies (3mm). Deze gebruik ik voor gitaar ook.


iemand tips?

Je moet juist helemaal niet hard aanslaan... gewoon echt subtiel aanslaan en de gain iets verder openzetten. Ik dacht in het begin ook dat ik hard moest aanslaan maar subtiliteit is echt het geheim: meer controle en bovendien klinkt het beter. Overigens vind ik met de vingers spelen makkelijker dan met plectrum...

Davidian
5 november 2006, 18:02
Op zich hoef je helemaal niet te rammen als je bass gitaar een goede definitie tussen de snaren heeft(wat die van mij dus niet heeft de E snaar klinkt harder als de rest)

iwamoto
6 november 2006, 00:40
even kort tussendoor, maar ik zag de titel en ik dacht "sinds waneer is dit een al-quida forum?" :D carry on!

wizzie1982
6 november 2006, 18:07
vingers is inderdaad niet moeilijk, maar wel vermoeiend als je het lang moet doen ;) bovendien red ik de snelheid die ik met plectrum haal lang niet met de vingers, maar dat komt misschien omdat ik gitarist ben... :lp:

ik zal eens proberen wat rustiger te spelen... gaat af en toe best lastig in je enthousiasme ;)

wizzie1982
8 november 2006, 01:54
vanavond tijdens de repetitie toch es wat rustiger gespeeld, en na een hele avond spelen nog steeds nergens last van!!

wat een simpele oplossing, maar je moet er maar op komen :p bedankt voor de hulp!!

vester86
8 november 2006, 12:56
snelheid is niet je doel he.... veel liever strak dan snel.

Unicron
8 november 2006, 21:25
Voor bas vind ik de 0.88 Tortex van Dunlop erg fijn, liefst die grote driehoekige (groen, of tegenwoordig ook zwart), niet die met de héél scherpe punt overigens. Die heavy Gibson driehoeken daar knapt altijd de punt van af, dat is echt troep...

Over hard aanslaan, het is gewoon een kwestie van wennen denk ik. Ik kreeg vroeger (en nu nog steeds als het bijvoorbeeld erg koud is in de zaal en je vanuit niets ineens moet spelen) snel last van de muis van mijn aanslaghand. Als je hand, en met name de muis daarvan, een beetje opgewarmd is gaat het veel beter. Ik speel met een vrij harde aanslag en ook veel powerakkoorden, probeer alles op dezelfde snelheid als de gitarist mee te doen zodat de muziek een solide massa wordt.... heb nu eerder op gitaar last van mijn hand (alles opeens heel 'klein') dan bij het bassen.

huskey
9 november 2006, 20:26
Voor bas vind ik de 0.88 Tortex van Dunlop erg fijn, liefst die grote driehoekige (groen, of tegenwoordig ook zwart), niet die met de héél scherpe punt overigens. Die heavy Gibson driehoeken daar knapt altijd de punt van af, dat is echt troep...

Over hard aanslaan, het is gewoon een kwestie van wennen denk ik. Ik kreeg vroeger (en nu nog steeds als het bijvoorbeeld erg koud is in de zaal en je vanuit niets ineens moet spelen) snel last van de muis van mijn aanslaghand. Als je hand, en met name de muis daarvan, een beetje opgewarmd is gaat het veel beter. Ik speel met een vrij harde aanslag en ook veel powerakkoorden, probeer alles op dezelfde snelheid als de gitarist mee te doen zodat de muziek een solide massa wordt.... heb nu eerder op gitaar last van mijn hand (alles opeens heel 'klein') dan bij het bassen.

Over de muis van je hand, hoe plaats je die? Ikzelf leg meestal de muis en de onderkant van m'n pols neer op het stuk body boven het brugelement. Probleem bij is dan dat als ik iets op de g-snaar of daar in de buurt speel, mijn hand de onderste snaren raakt. Daarnaast speel ik soms op de brug door mijn hand te draaien, maar het speelt niet lekker en ik kan hier niet echt aanwennen. Tips?

sinneD
9 november 2006, 21:03
Voor bas vind ik de 0.88 Tortex van Dunlop erg fijn, liefst die grote driehoekige (groen, of tegenwoordig ook zwart), niet die met de héél scherpe punt overigens. Die heavy Gibson driehoeken daar knapt altijd de punt van af, dat is echt troep...

Over hard aanslaan, het is gewoon een kwestie van wennen denk ik. Ik kreeg vroeger (en nu nog steeds als het bijvoorbeeld erg koud is in de zaal en je vanuit niets ineens moet spelen) snel last van de muis van mijn aanslaghand. Als je hand, en met name de muis daarvan, een beetje opgewarmd is gaat het veel beter. Ik speel met een vrij harde aanslag en ook veel powerakkoorden, probeer alles op dezelfde snelheid als de gitarist mee te doen zodat de muziek een solide massa wordt.... heb nu eerder op gitaar last van mijn hand (alles opeens heel 'klein') dan bij het bassen.

omfg @ powerchords op een bas spelen :D das gewoon zonde, tenzij je alleen maar metal en aanverwante muziek speelt ^^

Unicron
9 november 2006, 21:58
Ja metal, met maar 1 gitarist. We spelen in B en drop A, dan is het soms veel krachtiger om in een hogere positie (12e fret) een powerchord te spelen ipv de losse B of A.

sinneD
10 november 2006, 14:35
mja, in het algemeen vind ik powerchords op een bas gewoon kut klinken :D

B-bass
10 november 2006, 14:50
hey unicorn, waarom speel je ALLE partijen mee van de gitarist... ooit van iets wat grooven heet. btw met vingers speel je vele malen sneller ik bedoel je hebt 5 vingers tegen 1 plektrum :dance:


nnnnnnnnnnndoei

B-bass
10 november 2006, 17:31
als je zo nodig je plectrum techniek wilt gebruiken gebruik dan je duim als plectrum ala wooten en miller

nnnnnnnnnnnnnnnnnndoei

Unicron
10 november 2006, 19:30
Ik heb nergens gezegd dat ik alle partijen meespeel van de gitarist, ik wil alleen niet, zoals zoveel mensen, lafjes op half tempo meehuppelen (dan gaat de groove er pas uit...).

Het geluid van een plectrum aanslag bevalt me ook gewoon veel beter dan vingers. Wie heeft ooit bedacht dat een electrische gitaar voornamelijk met plectrum bespeeld wordt maar de bas niet...? Ook krijg je met vingers nooit dezelfde strakke aanslag wanneer je snel 'ratelt'.

Powerakkoorden de bas klinken alleen lelijk als je ze in een te lage positie speelt. Stel je speelt op een in E gestemde bas een akkoord op de twaalfde fret, dan is dat dus hetzelfde als bij de gitaar een open E powerakkoord, als het daar dan lelijk klinkt is de bas kut geintoneerd of is er iets anders aan de hand.

Maar goed, dit gaat allemaal een beetje off-topic.

sinneD
10 november 2006, 22:41
Het geluid van een plectrum aanslag bevalt me ook gewoon veel beter dan vingers. Wie heeft ooit bedacht dat een electrische gitaar voornamelijk met plectrum bespeeld wordt maar de bas niet...? Ook krijg je met vingers nooit dezelfde strakke aanslag wanneer je snel 'ratelt'.

Powerakkoorden de bas klinken alleen lelijk als je ze in een te lage positie speelt. Stel je speelt op een in E gestemde bas een akkoord op de twaalfde fret, dan is dat dus hetzelfde als bij de gitaar een open E powerakkoord, als het daar dan lelijk klinkt is de bas kut geintoneerd of is er iets anders aan de hand.

Maar goed, dit gaat allemaal een beetje off-topic.
misschien offtopic, maar wel boeiende discussie?

Als je gaat kijken naar ene Flea kan je zien hoe strakke aanslag je wel niet kan halen met je vingers, of kijk naar de bassist van Dreamtheater. Ook meen ik me te herinneren dat Cliff ook wel lekker snel kon spelen en ik moet zeggen wat ik gezien heb van Robert Trujillo gaat ook snel en strak, en als ie wil met 1 vinger heb ik zelfs gezien :D

Het kut klinken van powerchords op een bas vind ik niet omdat mijn bas slecht geintoneerd is. Dit komt gewoon omdat bassnaren stuk dikker zijn dan die gitaarsnaartjes en daarom gaat het al snel flubberig, te vol, te onoverzichtlijk klinken.

Shame on me, maar ik weet dit niet zeker, maar volgensmij staat een bassnaar in vergelijking met gitaarsnaar een stuk losser gespannen, zo voelt het voor mij iig wel als ik op mijn gitaar en bas speel

Als dit niet klopt, dan zal het wel aan mij liggen, maar me bas klinkt als een tiet, kan ook soms ff lekker paar nootjes piep klein beetje benden, net om wat mensen te irriteren :D, ik ga alleen nooit van me leven powerchords raggen op me bas omdat dat gewoon brak klinkt, daarintegen zijn het op normale wijze aanslaan van een paar akkoorden waarvan ik ff niet weet hoe dat heet wel heerlijk op mijn bas :)

sickpunk
11 november 2006, 10:46
een bass snaar staat niet losser gespannen, dat kan immers ook niet, want dan kom je nooit op je toonhoogte... hij lijkt losser omdat de lengte en de dikte anders is...

verder ik kan me heel goed voorstellen dat iemand met een plectrum speelt... ik vind dit zelf nog steeds veel lekkerder spelen en de klank is heeeeel anders... het is dus een kwestie van afwegingen... bij sommige nummers klinkt een plectrum gewoon lekkerder. en waarom zou iemand niet met een plectrum mogen spelen?? omdat dit niet stoer is in bassisten land?

en je hebt geen 5 plectrums aan je hand... speel je met je pink dan? en sla je ook constant aan met je duim? in een snelle loop zal je maybe 3 vingers gebruiken(wijs, middel, ring) dus dan hbe je er nog maar 3... en je hoeft niet perse sneller te zijn met je vingers he.

en waarom zou je het alleen net zoals MM mogen gebruiken? wat is dat nou weer voor onzin... een duim komt qua klank niet eens overeen met het geluid van een plectrum...

schwalbe
11 november 2006, 12:26
Een goede bassist heeft beide technieken onder de knie... en kan met beide ook een goede snelheid halen. Voor sommige nummers is het plectrum-geluid inderdaad onontbeerlijk, en voor andere nummers juist het vinger-geluid.
En om weer even on-topic te komen: te hard aanslaan klinkt niet alleen beroerd en kost te veel controle, het kost ook snelheid.

kornelius
6 maart 2007, 22:06
hoe zit het met bas met je vingers spelen en nagels? Ik heb voor akoestisch gitaar spelen nagels, niet al te lang maar toch.
Is dat juist handig bij bas, of gaan die aan daarop flarden, of nog iets anders?

Bassbitch
6 maart 2007, 22:24
Ik heb zelf mijn nagels heel kort. Het geluid van aanslaan met je nagels op een bas vind ik lelijk en je moet wel vrij stevige nagels hebben om dat te kunnen volhouden vanwege de zwaardere snaren op een basgitaar.

Valentijn
7 maart 2007, 11:31
Bij bas zie je over t algemeen dat nagels kort gehouden worden omdat ze snel kapot gaan (t zijn zwaardere snaren dan bij gitaar). als je zacht speelt zou je t best t zelfde kunnen doen als bij akoestische gitaar denk ik... ken alleen eigenlijk niemand die dat ook doet