PDA

View Full Version : Overdrive voor Budda



BLOK182
5 november 2006, 11:59
Hey mensen! Heb weer wat ruimte op mijn toekomstige pedaalbord, en wilde een mooie overdrive aanschaffen. Mijn Budda heeft een clean en een scheurkanaal, en ik wilde eigenlijk nog een soort van derde kanaal erbij met wat meer volume, voor een goeie leadtone. Meest handige leek me om een scheurpedaal voor het cleankanaal te zetten. Op die manier kan ik mijn (kleine en mobiele) pedaalboard ook voor andere amps gebruiken, zodoende kies ik niet voor een booster in de effectsloop. Het clean van mijn Budda is erg voxy, ik weet dat niet alle pedaaltjes daar lekker op reageren:-) Ik zoek dus iets met een lekkere dosis gain en een smoothe, dragende leadsound. Prijs maakt me niet zoveel uit, als enige overdrive (en 2de effectpedaal) mag het wat kosten:-) Iemand suggesties?

cosmos
5 november 2006, 13:15
Ik zoek dus iets met een lekkere dosis gain en een smoothe, dragende leadsound. Prijs maakt me niet zoveel uit, als enige overdrive (en 2de effectpedaal) mag het wat kosten:-) Iemand suggesties?


MI Audio Crunchbox?

robzilla
5 november 2006, 13:50
De crunchbox moet ik ook eens gaan proberen.. Lijkt me een mooi pedaal, beetje Marshall achtig toch?

DREAMMACHINE
5 november 2006, 17:12
vorige week de blues pro van mi audio binnengekregen en wat een heerlijk pedaal is dat!....heerlijk smoothe leadtone iig!

kijk anders eens naar de hotcake, die geeft over het cleane kanaal van m'n shiva echt een goede drive en lead sound.

d'oh
5 november 2006, 17:54
Budda Phatman en Zenman, erg lekkere pedalen

waarbij ik persoonlijk de Zenman meer geschikt vindt voor lead, maar wel betrekkelijk duur

habberdoedas
5 november 2006, 22:51
Heeft Budda net niet 2 distortion pedalen op de mark gebracht. Check ff het blad "DE GITARIST" van oktober daar worden deze twee pedalen van Budda besproken. Suc6 ermee

BLOK182
5 november 2006, 23:10
De Zenman en Phatman ga ik denk ik vd week ff proberen. Tis inderdaad wel een match met een Budda top, maar nadeeltje is de prijs (300 ballen:p), en het feit dat ze op 12 volt lopen. Je krijgt er wel een adapter bij, maar heb an sich al een powersupply van 6 x 9 volt. Als ik alles netjes wil integreren zou ik dan een andere moeten kopen, wordt het al met al toch een kleine 400 euro, niet goedkoop...maar goed, als het ècht zoooo vet klinkt, misschien dan wel:-) Verder hou ik me warm aanbevolen voor reguliere pedaaltjes, Fulltone OCD, hoe reageert zoiets op een vox-achtig clean als basis?

almarvk
6 november 2006, 08:47
Een Visual Sound Jekyll & Hyde werkt ook erg goed voor een Voxy versterker.

Mitch
6 november 2006, 11:06
Bedenk wel dat je met dit idee twee keer moet trappen als je naar lead wil als je van rhythm (amp) komt, eerst naar clean en dan pedaal aan.
Je kan overwegen om twee pedalen te kopen: een boost om een lead sound uit je drive kanaal van de Budda te halen en een overdrive/distortion om een gainy lead sound uit je clean kanaal of gelegenheids-amp te halen.

EDIT: ik zie dat Joey Handsome een MS10 te koop heeft. Koop dat ding, vraag of -ie 'm naar Dirk_Hendrik stuurt, vraag D_H of -ie 'm mod en voor een buitengewoon prettige prijs heb je een buitengewoon veelzijdig en bruikbaar drive pedaal (geloof me, als pedalen-adept heb ik er de nodige gehoord en gehad).

DaveItUp
6 november 2006, 11:40
Fuller zegt zelf dat de ocd goed is voor voxachtigen, dus who knows.

Achja eerst was ie goed voor alles, totdat hij weer met een nieuw pedaaltje komt en dan is dat weer de bom.

ruezzz
6 november 2006, 12:14
Deze misschien?

http://www.zvex.com/vexterbor.html

BLOK182
6 november 2006, 16:27
Thanks voor de tips allemaal. Ik ga vd week ff bij maximum guitars langs, dan hoef ik zelf de Budda niet mee te slepen. Ik zal de Visual Sound, de beide Budda overdrives, de Fulltone OCD en de pedaaltjes van MI Audio eens proberen, en kijken wat ze nog meer voor speelgoed hebben:-)

marc_o
6 november 2006, 16:40
Thanks voor de tips allemaal. Ik ga vd week ff bij maximum guitars langs, dan hoef ik zelf de Budda niet mee te slepen. Ik zal de Visual Sound, de beide Budda overdrives, de Fulltone OCD en de pedaaltjes van MI Audio eens proberen, en kijken wat ze nog meer voor speelgoed hebben:-)


Lees bij de Visual Sound Jeckyll and Hyde de gebruiksaanwijzing, er staan een paar voorbeelden van geluiden in, die echt werken en waar je normaal bij een test in de winkel niet op zou komen. Heb 'm nu een jaar of 2 geloof ik en hoort naar mijn mening bij de beste pedalen op de markt, mits goed gebruikt! Ik gebruik 'm op m'n Vox AC-15, zo maak ik er een 3-kanaals versterker van. Tevens doet ie 't goed op de Rivera's als extra boost....voor zover dat nodig is, tenminste.

Joey Handsome
6 november 2006, 20:45
EDIT: ik zie dat Joey Handsome een MS10 te koop heeft. Koop dat ding, vraag of -ie 'm naar Dirk_Hendrik stuurt, vraag D_H of -ie 'm mod en voor een buitengewoon prettige prijs heb je een buitengewoon veelzijdig en bruikbaar drive pedaal (geloof me, als pedalen-adept heb ik er de nodige gehoord en gehad).

Ik heb het pedaal van BartL overgekocht. Deze is gemod door ons aller Dirk_Hendrik.........

Mr.Bluesbreaker
6 november 2006, 21:10
Over de J&H:
Op mijn Valvetech VAC gaat ie als de brandweer, zowel met mijn PRS als Gibson.
Maar, op en of andere manier klinkt het weer als een zak aardappels wanneer ik met mijn Gibson op (vooral solid state) bakken rag met de J&H, maar met de PRS dan weer niet.

De rode en de groene functie beiden aan zorgen op veel amps voor een (teveel) aan gain, niet bruikbaar voor slag, maar ok voor een vette lead. Vind het wel lastig om beide functies tegelijk aan te zetten en dan als leadboost te pakken, kom dan wat volumetekort.

Nog iets raars: wanneer ik op mijn Marshall 2203 speel (ook als ie "clean" staat) en de TS-808 functie op de J&H gebruik, wordt er relatief gezien meer gain dan volume bij gedrukt, dan wanneer ik hetzelfde doe met mijn Twin Reverb.
Kan iemand me vertellen waarom? Omdat de 2203 wellicht al iets over zijn nek gaat?

BLOK182
6 november 2006, 21:49
En ehm...heel apart pedaaltje zo te horen:p

new deep
6 november 2006, 22:38
Ik zou de Fulltone OCD zeker proberen!!

dunnoaname
7 november 2006, 09:34
Heeft idd met de headroom van de amp te maken. Op mijn ene versterker wordt ie alleen luider, op de andere komt er vooral meer gain bij.

marc_o
7 november 2006, 11:20
En ehm...heel apart pedaaltje zo te horen:p


Is een apart pedaal inderdaad, wat je op vele manieren kunt gebruiken.
Je hebt een TS-808 gedeelte wat net zo goed is als het origineel, en zelfs meer volume en drive heeft (ik heb ook een TS-808) en je hebt een distortiongedeelte. Daar zit de moeilijkheid. Ik vind het 2e gedeelte erg goed, maar je moet even zoeken. De combinatie van de 2 kanten kan erg hard qua volume, zeker als je de distortion als basis gebruikt, aangevuld met de overdrive voor lead.

interessander
7 november 2006, 11:52
Ik heb de Jekyll & Hyde gehad en het viel mij vooral op dat de 808 kant een flinke volumeboost kan geven t.o.v. andere tubescreamers, wat de veelzijdigheid ten goede komt.

BLOK182
7 november 2006, 22:22
Zo, ben vandaag wezen testen! Heb een Budda Superdrive 18 (zelfde eindbuizen als mijn Superdrive 30), een LP Standard en een berg pedaaltjes meegenomen de kelder in bij maxguitars. Versterker ingesteld zoals ik em altijd heb, en niet onbelangrijk: de brightswitch op het cleankanaal aangezet, zoals ik altijd mijn clean heb. Hierbij viel op dat alle overdrives het nog wel goed deden, en veel distortions meteen niet matchten. Bevindingen:

T-rex Mudhoney: Ooit eens getest met een MesaBoogie Blue Angel, en het klonk totaal niet. Erg fuzzy, echt niet mijn ding. Op de Budda klonk het verrassend goed. Met de gain en volume flink open kwam er een lekkere rockdrive uit, erg smakelijk en nergens fuzzy. De boost-optie klonk wel niet echt, te veel gain en ongedefinieerd, fuzzchaos:p Goed pedaaltje, al was het erg braaf:-)

Maxon Overdrive Pro (OD820): beetje zelfde verhaal als de Mudhoney. Erg lekker soundje, maar weinig gain, en vrij smooth en braaf. Wel net wat lekkerder en klassieker. Erg goede match, maar ik zocht een lekkere hard scheurende lead, en deze ging ook niet ver genoeg.

Budda Zenman (buizenoverdrive): Erg groot, en duur ding (kleine 300 euro). Matchte gewoon niet lekker met de Budda. Is vooral bedoeld om andere amp a la Budda te laten klinken, maar met de brightknop van de Budda op het gepushte cleankanaal werkte het niet echt lekker.

Carl Martin Hot drive 'n Boost mark III (mond vol!): Wat veelzijdiger door overdrive en boostgedeelte. Matchte best ok, veel gain en heavy sound ook, maar het geheel klonk een beetje gekunsteld. Verder moet je em direct op 220 volt inpluggen, niet echt handig voor de integratie van mijn pedaalboard.

MI Audio Crunch Box: hoge verwachtingen, maar zoals ik al zei, sommige distortions werden erg schel op mijn Budda-settings. Wel erg veel gain (veel meer dan de naam crunch doet vermoeden). Denk dat het al met al wel een goed pedaaltje is!

Fulltone Distortion Pro: met veel tweaken kwam er wel een ok-leadsound uit, maar niet je van het. Verder ook erg duur (250+, damn!), en veel van die ubergevoelige frutselknopjes. Ik doe het liever meteen goed met 2 knoppen:-)

Roger Mayer Voodoo distortion (of zoiets): Erg afgeragd pedaal, had meteen zoiets van wat is dit voor barrel! Klonk verrassend goed, veel gain, lekker strak en warm, goed gedefinieerd en lekkere dynamiek. Helaas was het pedaal in mindere staat, best was ruig, en krakende pots. Ze moesten er toch nog 100 voor hebben. Misschien maar tweedehands eens op de kop proberen te tikken, aanrader!!

Fulltone Fulldrive II: vroeger eens getest, was er best over te spreken. Kwam ook weer erg goed in de buurt, op 1 specifieke setting, met de boost aan. Klonk erg lekker en deed mijn ding goed, alleen je vraagt je wel af of je dan wel 230 euro moet betalen voor 5 opties die je niet zal gebruiken...sound wel ok!

En de winnaar! De MI Audio Blues Pro!! En van de betaalbaardere uit mijn test (zo'n 135,00), en de winnaar, net boven de krakende roger mayer. Erg lekkere leadsound, veel gain (net als de crunchbox gaan ze een stap verder dan de naam doet vermoeden:p) en het klonk te gek met mijn Budda op "bright". Lekkere simpele bediening ook, compact pedaaltje (er kan nog een tweede bij op mijn board:p) en hij geeft ook veel volume. Ik kan er weer ff tegenaan!!! (en daar waren ze blij dat ik na 1.5 uur janken in de kelder wegging, denk ik zo). Iedereen bedankt voor de tips en hulp!

BLOK182
7 november 2006, 22:30
vorige week de blues pro van mi audio binnengekregen en wat een heerlijk pedaal is dat!....heerlijk smoothe leadtone iig!


Jazekers!!!