PDA

View Full Version : hoort dit zo :P



vox
5 november 2006, 04:40
zit ik een paar uurtjes geleden mijn snaartjes van mijn lp te halen..

krijg ik dit..
http://www.techzine.nl/f/g/11896php4Pjo7d.jpg

kan nu ff niet op de naam komen van dat tussen de stop bar en bridge element (waar je snaren op rusten).

in iede geval ik ken mijn stop bar er zo van af halen + dat ding waar je snaren op rusten ken ik er van af halen.. iemand een oplossing?

nickbongers
5 november 2006, 04:56
zit altijd los (kan bij mijn lp, en voor zover ik weet vrijwel alle lp's). of je moet een speciale lp stoptail + tune-o-matic (de brug) hebben die vast geschroefd zitten aan hun studs (pinnetjes in je body)

vox
5 november 2006, 05:35
zit altijd los (kan bij mijn lp, en voor zover ik weet vrijwel alle lp's). of je moet een speciale lp stoptail + tune-o-matic (de brug) hebben die vast geschroefd zitten aan hun studs (pinnetjes in je body)

laat ik het zo zeggen van de tune o matic (ojah zo heette dat dingetje) zat altijd al wat los (moeilijk af te stellen anders) maar over die stop bar ik heb hem ook weleens zonder snaren op de standaard gezet kletterd er nu gewoon vanaf.. ik maak er geen probleem van want zodra de snaren erop zitten zit het gewoon vast, maar stond er even van te kijken..

bedankt ;)

The Underdog
5 november 2006, 11:21
Da's normaal. Bij mij is het ook zo. Het staartstuk wordt in positie gehouden door de spanning van de snaren.

FruscianteFan
5 november 2006, 12:46
Ik schrok er eerst behoorlijk van, maar nu vind ik het wel prettig eigenlijk. Het is zelfs verrekte handig als je de brugzadels vervangt :)

Orpheo
5 november 2006, 12:48
het zit los ja. bij mijn gitaren zit t echter wat vaster, omdat de tailstop klem zit tegen de studs, maar das een uitzonderingsgeval. de brug zelf zit ook los.

Tonepros heeft echter een serie bruggen en tailstops ontwikkeld waar t niet los zit. de filosofie is 'hoe strakker het op elkaar zit hoe meer sustain'. of dat zo is weet ik niet (ik vermoed dat sustain nog meer factoren heeft) maar tis wel handig met 't snaren vervangen. Ik wil ooit nog wel eens mijn gitaren nieuwe bruggen en tailstops geven.

FruscianteFan
5 november 2006, 12:51
Hoezo is het handig met het vervangen van snaren?

BS
5 november 2006, 12:57
Geen idee tenzij je de gitaar op zijn kop houdt tijdens het vervangen.. dan valt de brug en tailpiece er bij tone-pros niet uit.

Tone-pros zijn wel goed overigens, heb ze in 1 gitaar gehad. Maar dat hele sustain verhaal is niet meer dan goede marketing. En ik vind de extra prijs die ze voor een paar schroefjes die de handel vastzetten vragen echt belachelijk.

vox
5 november 2006, 15:43
bedankt jongens..

Wormaap
5 november 2006, 15:48
Handig met snaren vervangen inderdaad :)
Je haalt de hele stoptail eraf, doet je nieuwe snaren erop en hangt de stoptail weer in je gitaar, dan hoef je tenminste niet de hele tijd met'n gitaar op je schoot te zitten tijdens het vervangen :) (Ik heb geen tafel o.i.d. die ik kan gebruiken om snaren te vervangen)

vox
5 november 2006, 15:53
dat is nu inderdaad erg handig. alleen raar dat ie nu pas echt loszit..

Rewind
5 november 2006, 15:54
Is er verder nog een theorie over waarom het nou eigenlijk los zit? Er moet toch ooit iemand dat idee hebben gekregen, tis niet zomaar...

FruscianteFan
5 november 2006, 16:07
vastzetten kost meer moeite?

Rewind
5 november 2006, 16:12
nouja, als je zoiets de eerste gitaar ontwerpt, kan ik me niet voorstellen dat je dan denk van, nouja, weet je wat, ik laat dat ding lekker los :S
Denk dat je dan eerder gewoon een stuk metaal op de body vastschroeft zeg maar, dus dit moet denk ik later wel met een rede toegepast zijn.

vox
5 november 2006, 16:13
vastzetten kost meer moeite?

:p ik bekeek de stop bar ook even zat zowel op de schroefjes als op de stop bar zelf een klein beetje een soort van zwart plakkerig spul en is gewoon weg gesleten.

ach in ieder geval weet nu wat het is..

Orpheo
5 november 2006, 16:57
het idee erachter is veelzijdigheid. ik heb mijn tailstop schuin staan: baskant zo strak mogelijk op body, en treblekant hoger (makkelijker benden, zeker met 011 snaren). als de tailstop echt VAST zit kan dat niet.

ShadowShape
5 november 2006, 19:40
Ik stond ook raar te kijken nadat ik een Les Paultje erbij had gekocht toen dat me gebeurde. Altijd Floyd Rose bruggen gehad, en toe viel me brug d'r ineens van af. Maar k'had wel 't idee dat 't klopte :P

Kan me voorstellen dat je toch ff wilt weten wat d'r aan de hand was.

vox
5 november 2006, 19:43
Ik stond ook raar te kijken nadat ik een Les Paultje erbij had gekocht toen dat me gebeurde. Altijd Floyd Rose bruggen gehad, en toe viel me brug d'r ineens van af. Maar k'had wel 't idee dat 't klopte :P

Kan me voorstellen dat je toch ff wilt weten wat d'r aan de hand was.

precies nooit gehad :p en dan ineens...