PDA

View Full Version : Nieuwe pots ENGL Thunder



ruezzz
5 november 2006, 01:41
De kunststof delen van de potmeters van mijn ENGL Thunder breken door vervoer steeds af. Meestal zijn ze met secondenlijm nog wel te repareren, maar eentje is nu helemaal dolgedraaid.(Die kan nu letterlijk op 11 en op oneindig). (Ik heb er geen case voor - omdat ie dan weer te lomp/zwaar wordt - hij is nu ideaal om overal mee heen te slepen.)
Nu heb ik de bak losgehad en geconstateerd dat alle pots (plastic dingetjes) op een rij op de printplaat gemonteerd zijn. Ik zou ze het liefst laten vervangen door pots met metalen behuizingen, kan dat? (Of zit de printplaat dan in de weg?)

Tevens wordt het tijd er eens nieuwe buizen in te zetten.
Nog tips: welke buizen? Hij mag wel iets warmer en minder schel gaan klinken op hoog volume. (Laag volume is wel OK)

<_-Tijs-_>
5 november 2006, 10:13
Van die Pots heb ik geen verstand

Maar met die buizen is het eerste dat in me opkwam 6L6 buizen.
Maar dat kan ook komen door mijn smaak, wat voor muziek speel jij?

ruezzz
6 november 2006, 09:47
Eigenlijk vanalles. Maar gebruik em voornamelijk voor U2-tributes.

Mitch
6 november 2006, 10:18
Maar met die buizen is het eerste dat in me opkwam 6L6 buizen.


Briljant.
Drie keer raden welke eindbuis standaard in de Thunder (en sowieso de meeste Engls) zit.

Ruez, ik begrijp je beschrijving van het probleem met de pots niet helemaal. Bedoel je de chickenheads, de pots zelf ? Misschien kun je ter verduidelijking een foto maken ?
De amp iets warmer laten klinken kan o.a. door andere pre amp buizen te gebruiken.

Leuke gig gehad gisteren ? ;)

Josdevos
6 november 2006, 10:39
Veel 5881s in de combo's ook, is wel bijna hetzelfde als een 6L6, maar toch! :p

Mitch
6 november 2006, 11:01
De opdruk is anders, ja. Er zijn voor zo ongeveer alle buizen meerdere benamingen door de verschillen in Amerikaanse en Europese naamgeving.
Bijv. bij pre amp buizen ecc83 = 12AX7 of bij eindbuizen EL34 = 6CA7, EL84 = 6BQ5 etc.

EDIT: na het zien van het topic bij "even voorstellen" geloof ik dat ik Thijs' reactie beter begrijp :D

ruezzz
6 november 2006, 11:42
Ruez, ik begrijp je beschrijving van het probleem met de pots niet helemaal. Bedoel je de chickenheads, de pots zelf ? Misschien kun je ter verduidelijking een foto maken ?
De amp iets warmer laten klinken kan o.a. door andere pre amp buizen te gebruiken.

Leuke gig gehad gisteren ?

Nou, normaal gesproken heb je een potmeter (metalen behuizing) en kun je de chickenheads er los opschroeven.
Bij mijn ENGL is alles min of meer 1 (kunststof) geheel en als een chickenhead afbreekt moet je hem er weer oplijmen.
Daarnaast zitten de pots ook nog es op de printplaat vast.

Gig was cool, dankbaar publiek natuurlijk. Kritisch misschien, maar men was zeer enthousiast. Ik denk dat we het goed gedaan hebben.
Was jij er ook soms?

Mitch
6 november 2006, 13:09
O, op die manier. Dat maakt het wel wat lastiger. Goedkoper te produceren natuurlijk, maar lastiger te vervangen of aan te passen. Misschien kun je er beter een keer mee naar een tech...

Ik zit zelf in Electric Co. Onze ritmesectie is wel geweest gisteren, ik zal morgen de verhalen horen :) Onze oude gitarist en zanger zijn begin dit jaar weggegaan en wilden een doorstart maken onder een andere naam, hetgeen niet erg gelukt is. Ze hadden zich echter wel al zéér vroeg aangemeld voor deze fanclubdag. Pas midden vorige week, nadat we gebeld hadden met de fanclub controleerden ze of onze ex-collega's wel een band hadden en moesten ze bekennen niet te kunnen spelen.
Wij konden helaas niet door vakantie, dus zodoende kregen jullie een (late) uitnodiging.
Ik had jullie wel graag willen zien, maar vond het na een gig zaterdag wel mooi geweest voor één weekend ;)

Josdevos
6 november 2006, 13:24
De opdruk is anders, ja. Er zijn voor zo ongeveer alle buizen meerdere benamingen door de verschillen in Amerikaanse en Europese naamgeving.
Bijv. bij pre amp buizen ecc83 = 12AX7 of bij eindbuizen EL34 = 6CA7, EL84 = 6BQ5 etc.

EDIT: na het zien van het topic bij "even voorstellen" geloof ik dat ik Thijs' reactie beter begrijp :D

Ik dacht dat 5881s minder bas hadden?

Mitch
6 november 2006, 17:57
Ieder merk buizen klinkt weer net effe anders. Kan dus makkelijk dat een merk dat zijn buizen 5881 labelt iets anders (minder bassig) klinkt dan een merk dat zijn buizen 6L6 labelt en dat je dat een keer gehoord hebt.
Google effe op '6L6 5881' en je komt vanzelf sites met info tegen.

AART
6 november 2006, 18:03
JJ buizen klinken iets voller/bassiger en minder schel heb ik gemerkt, misschien is dat iets voor je?


@Thijs: Het ging niet echt over het type buizen, maar meer over merken.