PDA

View Full Version : Fenders met les paul sound



llahsraM
4 november 2006, 22:11
Zijn er ook Fender gitaren met een gibson vette les paul achtige sound (met humbuckers)? Of welk soort gitaar heeft een vette les paul sound?(op de gibson les paul gitaren na dan)

The Underdog
4 november 2006, 22:15
Steek er humbuckers in single coil formaat in, zoals de seymour duncan lil '59, jb jr of hot rails in en je hebt een strat die als een les paul klinkt.

llahsraM
4 november 2006, 22:20
Steek er humbuckers in single coil formaat in, zoals de seymour duncan lil '59, jb jr of hot rail in en je hebt een strat die als een les paul klinkt.

Maakt het dan ook nog uit of je het in een Telecaster zou doen of een Stratocaster? Het zijn wel twee andere body's

Orpheo
4 november 2006, 22:26
een strat als les paul? :seriousf:

is zoiets zeggen als een explorer als een tal farlow. je kan t benaderen, maar toch zal het 'iets' missen.

een strat met een humbucker, hoe dik deze ook is, blijft echt: een strat met een humbucker!!

The Underdog
4 november 2006, 22:34
Maakt het dan ook nog uit of je het in een Telecaster zou doen of een Stratocaster? Het zijn wel twee andere body's
Het maakt uit, want de pickup versies voor strat en tele zijn verschillend. De hot rails voor tele zijn b.v. niet dezelfde als die voor strat.

kunk
4 november 2006, 22:48
Waarom koop je geen Les Paul als je zo'n geluid wilt?

The Underdog
4 november 2006, 22:48
Waarom koop je geen Les Paul als je zo'n geluid wilt?
Omdat hij waarschijnlijk de bespeelbaarheid van een fender verkiest.

kunk
4 november 2006, 22:54
Leuk dat je voor de topic starter antwoordt en misschien is dat ook wel zijn reden maar denk toch dat er altijd verschil blijft tussen een les paul of een strat met humbuckers.

drap
4 november 2006, 22:55
Conclusie: Neem een SG.

Orpheo
4 november 2006, 23:25
Conclusie: Neem een SG.

nee, want die klinkt weer als een SG, en niet als een les paul! :D

FruscianteFan
4 november 2006, 23:32
Misschien komt een Telecaster Deluxe enigszins in de buurt.

kunk
4 november 2006, 23:36
En zo is er altijd wat, kortom ieder gitaar heeft toch zijn eigen karakter

drap
4 november 2006, 23:42
nee, want die klinkt weer als een SG, en niet als een les paul! :D

Damn right, maar die komt wel het dichtst in de buurt qua sound van alle gitaren die ik in dit topic gelezen heb en heeft door z'n body en nek bij vooral nieuwe modellen ook wel enigzins ook een lekkere bespeelbaarheid, er van uitgaand dat de topicstarter dit wil.

SG of Les Paul, beide hebben de kenmerkende Gibson sound.

Orpheo
4 november 2006, 23:51
Damn right, maar die komt wel het dichtst in de buurt qua sound van alle gitaren die ik in dit topic gelezen heb en heeft door z'n body en nek bij vooral nieuwe modellen ook wel enigzins ook een lekkere bespeelbaarheid, er van uitgaand dat de topicstarter dit wil.

SG of Les Paul, beide hebben de kenmerkende Gibson sound.

zeker waar. maar een SG is meer les paul, dan strat les paul is (of strat sg is).

vox
5 november 2006, 00:08
komt toch ook beetje door de body en de manier waarop de hals is gemonteerd/gelijmd op de body van een les paul????

Hector_Tsolodimos
5 november 2006, 02:52
Steek er humbuckers in single coil formaat in, zoals de seymour duncan lil '59, jb jr of hot rails in en je hebt een strat die als een les paul klinkt.
dat betwijfel ik..
dan zit je nog met deze problemen:
1 het blijven andere pickups
2 andere hout (maakt ook verschil, maar niet zo heel veel)
3 Les Paul's zijn gelijmd (hals), Strat's geschroefd
4 Les Paul's hebben een (veel) dikkere body
5 Les Paul's hebben een heel andere hals (wat volgens mij nog belangrijker is voor de sound als de body)
6 Een zesde punt zal er ook wel zijn.. (ik kan natuurlijk gaan zeiken over de slagplaat, dat die de sound ook beinvoeld (sommigen beweren dat) maar dat zal ik maar niet doen..)

vox
5 november 2006, 05:38
dat betwijfel ik..
dan zit je nog met deze problemen:
1 het blijven andere pickups
2 andere hout (maakt ook verschil, maar niet zo heel veel)
3 Les Paul's zijn gelijmd (hals), Strat's geschroefd
4 Les Paul's hebben een (veel) dikkere body
5 Les Paul's hebben een heel andere hals (wat volgens mij nog belangrijker is voor de sound als de body)
6 Een zesde punt zal er ook wel zijn.. (ik kan natuurlijk gaan zeiken over de slagplaat, dat die de sound ook beinvoeld (sommigen beweren dat) maar dat zal ik maar niet doen..)

zat ik er niet ver vanaf ;) over de hals gelijmd of geschroeft..

grayfink
5 november 2006, 07:56
Koop een PRS SE Custom, als je budget dat toelaat.

sjoerd5
5 november 2006, 09:12
conclusie:

als je iets wil dat klinkt als een les paul

neem dan een les paul

grayfink
5 november 2006, 09:56
Of een Variax

kunk
5 november 2006, 09:57
Goed zo sjoerd helemaal mee eens

Axelll
5 november 2006, 10:14
Of een Duesenberg 49er, beter als de standards/classics volgens de gitarist. Met een gretsch/les paul sound en een fender feel neck (loopt langer door weet ff niet hoe dat heet).

guitartub
5 november 2006, 10:41
T'is heel simpel:
Een Fender klinkt NOOIT als een Gibson (wat voor aanpassingen je ook doet) en andersom gaat ook niet lukken. Wat dat aangaat zijn de juiste antwoorden al gegeven. Dus wil je Gibsonsound, koop dan een Gibson. Zelfs een Variax is niet meer dan een benadering van de sound die je zoekt.

Eko
5 november 2006, 12:00
De enige gitaar die redelijk dicht in de buurt van beiden komt is een PRS. Bespeelbaarheid van een Fender met het hout van een Gibson.
De mensuur was ook nog even vergeten. Het hout doet veel meer dan menigeen denkt. Toen de Les Paul werd uitgevonden wilde Les Paul ( de man himself) een gitaar met een sustain van 20 seconden. Dat werd bereikt door de combinatie van dubbelspoels elementen ( Humbuckers) en het hardhout. Bij Fender stond de bespeelbaarheid voorop en goedkoop te fabriceren. Voila la Telecaster.

BLOK182
5 november 2006, 12:02
Je zou eens kunnen kijken naar een Paul Reed Smith McCarthy, die komt het meest in de buurt van een Les Paul, samen met een PRS Singlecut.

renier
5 november 2006, 12:05
Steek er humbuckers in single coil formaat in, zoals de seymour duncan lil '59, jb jr of hot rails in en je hebt een strat die als een les paul klinkt.

tuurlijk joh.

leg een formule 1 blok in een daihatsu cuore, en je hebt een auto die de grand prix wint....

Anders Destium
5 november 2006, 12:20
Als je per se het Les Paul geluid wilt dan is er maar 1 optie, en dan moet je er verder maar aan leren wennen. Een PRS McCarty komt in de buurt qua geluid (is ook door dezelfde persoon ontworpen als de Les Paul, Ted McCarty), maar het is het nooit helemaal. Met een Fender zal het je zéker niet lukken om ook maar in de richting te komen.

The Underdog
5 november 2006, 12:21
tuurlijk joh.

leg een formule 1 blok in een daihatsu cuore, en je hebt een auto die de grand prix wint....
Dat wordt alleszins beweerd op de site van seymour duncan. En hij heeft niet helemaal ongelijk: het is niet helemaal hetzelfde als een gibson, maar je bent tenminste af van dat irritante single coil geluid.

Zino Z
5 november 2006, 12:29
is een Fender met een Les Paul sound niet net zoiets als een blaffende kanarie?

Anders Destium
5 november 2006, 12:33
Dat wordt alleszins beweerd op de site van seymour duncan. En hij heeft niet helemaal ongelijk: het is niet helemaal hetzelfde als een gibson, maar je bent tenminste af van dat irritante single coil geluid.

Als ik elementen zou willen verkopen dan zou ik ook dat soort dingen op mijn site zetten ;) Of het waar is, dat is natuurlijk een 2e...Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat soort dingen maar wat graag willen geloven. Iedereen weet dat elementen allesbepalend zijn voor het geluid van een gitaar. Het is echt waar, ik heb het op de site van Dimarzio gelezen :seriousf:

Negative K3 fan
5 november 2006, 12:36
dat betwijfel ik..
dan zit je nog met deze problemen:
1 het blijven andere pickups
2 andere hout (maakt ook verschil, maar niet zo heel veel)
3 Les Paul's zijn gelijmd (hals), Strat's geschroefd
4 Les Paul's hebben een (veel) dikkere body
5 Les Paul's hebben een heel andere hals (wat volgens mij nog belangrijker is voor de sound als de body)
6 Een zesde punt zal er ook wel zijn.. (ik kan natuurlijk gaan zeiken over de slagplaat, dat die de sound ook beinvoeld (sommigen beweren dat) maar dat zal ik maar niet doen..)

je vergeet de mensuurlengte: 24,75" tegenover 25,5" ook belangrijk natuurlijk

Orpheo
5 november 2006, 12:45
Als ik elementen zou willen verkopen dan zou ik ook dat soort dingen op mijn site zetten ;) Of het waar is, dat is natuurlijk een 2e...Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat soort dingen maar wat graag willen geloven. Iedereen weet dat elementen allesbepalend zijn voor het geluid van een gitaar. Het is echt waar, ik heb het op de site van Dimarzio gelezen :seriousf:

meen je toch niet, dat laatste!? :D


uhm jaahaa!!! pickups zijn het meest cruciale deel in de 'soundketen'. de rest is secundair! zeker, een explorer met een air norton klinkt gelijk aan een 6120 met een air norton! :blast:

llahsraM
5 november 2006, 14:00
Ik vind mijn fender squier stratocaster lekkerder spelen als een nieuwe Gibson les paul studio. Zo'n PRS SE komt dus dichter in de buurt van een gibson les paul sound als een fender telecaster met een litle '59 single coilformaat humbucker in de bridge? En zo'n PRS Se heeft ook de bespeelbaarheid van een fender?

Orpheo
5 november 2006, 14:07
Ik vind mijn fender squier stratocaster lekkerder spelen als een nieuwe Gibson les paul studio. Zo'n PRS SE komt dus dichter in de buurt van een gibson les paul sound als een fender telecaster met een litle '59 single coilformaat humbucker in de bridge? En zo'n PRS Se heeft ook de bespeelbaarheid van een fender?

bespeelbaarheid? wat is bespeelbaarheid? ik vind een gibson lekkerder en makkelijker spelen dan een fender. maar op je vraag; een PRS speelt ongeveer hetzelfde als een fender.

maar een SE zal echt niet ala les paul klinken. een LP is veel dikker, veel dikker mahonie, dikker esdoorn. andere brug. t heeft een eigen karakter, ook in tone, en heeft mijns inziens weinig tot niets te maken met een les paul.

ik zou gewoon, als ik jou was, leren spelen op een les paul. wil je t geluid? best. maar dan moet er ook wat tegenover staan. killertone tegenover minder speelgemak dus.

The Underdog
5 november 2006, 14:25
Ik vind mijn fender squier stratocaster lekkerder spelen als een nieuwe Gibson les paul studio. Zo'n PRS SE komt dus dichter in de buurt van een gibson les paul sound als een fender telecaster met een litle '59 single coilformaat humbucker in de bridge? En zo'n PRS Se heeft ook de bespeelbaarheid van een fender?
Ik zou zeggen: steek gewoon humbuckers in je fender. Het zal misschien niet 100% als een gibson klinken volgens de mierenneukers, maar je bent tenminste verlost van die schelle single coils.

Orpheo
5 november 2006, 14:34
Ik zou zeggen: steek gewoon humbuckers in je fender. Het zal misschien niet 100% als een gibson klinken volgens de mierenneukers, maar je bent tenminste verlost van die schelle single coils.

oeh oeh, zeg dat niet te hard! singlecoils kunnen echt zo lekker klinken. ik heb onlangs een clipje gezien van frusciante, en daar speelde hij op een strat met sc's, en hij had een killer-tone. en das geen grap...

The Underdog
5 november 2006, 14:42
oeh oeh, zeg dat niet te hard! singlecoils kunnen echt zo lekker klinken. ik heb onlangs een clipje gezien van frusciante, en daar speelde hij op een strat met sc's, en hij had een killer-tone. en das geen grap...
Frusciante is echt geen topgitarist en zijn toon op de laatste chilis plaat suckt ongelooflijk. Eén van de weinigen die een mooie tton krijgt uit een strat is Malmsten. Anders moeten er hot rails of en super distortion in. Dan pas klinkt een strat prachtig :dance:

Orpheo
5 november 2006, 15:03
Frusciante is echt geen topgitarist en zijn toon op de laatste chilis plaat suckt ongelooflijk. Eén van de weinigen die een mooie tton krijgt uit een strat is Malmsten. Anders moeten er hot rails of en super distortion in. Dan pas klinkt een strat prachtig :dance:


ghehe leuk grapje kerel.

malmsteen goeie tone?

ik zou zeggen: luister eens naar rory gallagher en dan hoor je een goeie strattone. of sommige meuk van frusciante, of hendrix, maar NIET malmsteen. das geen muziek meer. das gewoon noten kakken. slaat nergens op.

schizo910
5 november 2006, 15:08
SRV

.......

Balthazar
5 november 2006, 16:17
is het mogelijk een fender hals op een les paul te zetten? puur hypothetisch?
lijkt me wel een vet idee. heb je toch een beetje je strat die als LP klinkt, hoewel natuurlijk niet helemaal want de hals heeft ook invloed op de sound natuurlijk.

vox
5 november 2006, 16:22
we beginnen nu de mooiste moddellen te verneuken :p..

Agent_Smith
5 november 2006, 16:29
ghehe leuk grapje kerel.

malmsteen goeie tone?

ik zou zeggen: luister eens naar rory gallagher en dan hoor je een goeie strattone. of sommige meuk van frusciante, of hendrix, maar NIET malmsteen. das geen muziek meer. das gewoon noten kakken. slaat nergens op.

+100.

Malmsteen?!? Come on, gimme a break!

imlikeajungle
5 november 2006, 16:35
bespeelbaarheid? maar op je vraag; een PRS speelt ongeveer hetzelfde als een fender.

PRS bestaat in 3 nekprofielen, eentje is Fenderish, de Regular.
Wide Fat is Gibsonish, Wide Thin superstrattish.

MusicManMaestro
5 november 2006, 16:40
@ Orpheo & Agent Smith


Waarom niet ? Als iemand vindt dat Malmsteen een goede toon heeft dan heeft hij een goede toon. Waneer leren jullie het nou een keertje dat dit geen exacte wetenschap is en dat het allemaal smaakgebonden is.

vox
5 november 2006, 16:41
@ Orpheo & Agent Smith


Waarom niet ? Als iemand vindt dat Malmsteen een goede toon heeft dan heeft hij een goede toon. Waneer leren jullie het nou een keertje dat dit geen exacte wetenschap is en dat het allemaal smaakgebonden is.

100% waar.. anders zou ook iedereen fan zijn een dezelfde band..

Orpheo
5 november 2006, 16:49
@ Orpheo & Agent Smith


Waarom niet ? Als iemand vindt dat Malmsteen een goede toon heeft dan heeft hij een goede toon. Waneer leren jullie het nou een keertje dat dit geen exacte wetenschap is en dat het allemaal smaakgebonden is.

goeie tone, ala, maar zeggen dat alleen malmsteen een lekkere tone heeft met n strat gaat mij te ver :)

Orpheo
5 november 2006, 16:52
herinner ik me weer; een typisch voorbeeld van een strat met een humbucker is EvH. hoe les paul is zijn sound....

Anders Destium
5 november 2006, 17:02
Ik vind de strattone van Malmsteen stukken mooier dan die van sommige prutsers die verder in dit topic worden genoemd.

The Underdog
5 november 2006, 17:12
herinner ik me weer; een typisch voorbeeld van een strat met een humbucker is EvH. hoe les paul is zijn sound....
Zijn sound is heel Les Paul-achtig, idd.

Orpheo
5 november 2006, 17:12
Zijn sound is heel Les Paul-achtig, idd.

imo totaal niet :) ik vind 't echt 'strat met humbucker'.

G.G.
5 november 2006, 17:17
Conclussie: een Strat kan nooit als een LP klinken, en geloof me, ik speel alleen op strats en heb al zoveel humbuckers geprobeerd, het lukt gewoon NIET.

Wil je iets dat klinkt als een LP, kop dan een LP, en anders moet je concessies doen qua geluid of bespeelbaarheid.

Er zijn wel wat elementen die extreem goed klinken in een strat, maar het blijft altijd anders dan een LP.

Gooi eens een normaal formaat, f-spaced Jeff Beck in een strat in combinatie met een PAF of SD Jazz. Heerlijk! Maar probeer niet een LP geluid te krijgen, want da's onmogelijk.

Anders Destium
5 november 2006, 17:18
Misschien moet de topicstarter eens uitleggen wat hij nu precies bedoelt met "de Les Paul" sound.

Straks gaan mensen nog vertellen dat ze het geluid van Iron Maiden heel erg Les Paul achtig vinden.

The Underdog
5 november 2006, 17:21
Misschien moet de topicstarter eens uitleggen wat hij nu precies bedoelt met "de Les Paul" sound.

Straks gaan mensen nog vertellen dat ze het geluid van Iron Maiden heel erg Les Paul achtig vinden.
Iron Maiden spelen weldegelijk op les pauls en sg's, vroeger meer dan nu.
Maar idd, wat is nu het "les paul geluid"? Is het de klank van Page? Of Slash met zijn alnico pro's? Of Kiss met super distortions? Of de combinatie jb/jazz? Of p90's?

Orpheo
5 november 2006, 17:28
Iron Maiden spelen weldegelijk op les pauls en sg's, vroeger meer dan nu.
Maar idd, wat is nu het "les paul geluid"? Is het de klank van Page? Of Slash met zijn alnico pro's? Of Kiss met super distortions? Of de combinatie jb/jazz? Of p90's?

en de nieuwste plaat is voor de helft ook opgenomen met les pauls, maar dan nog; iron maiden = strats. zo is maiden eigenlijk bekend bij de meesten, en soms les pauls. maar vaak strats.

het les paul geluid:

zakk wylde
slash
the darkness
thin lizzy
whitesnake
john sykes
lynyrd skynyrd.

even een kleine greep.

The Underdog
5 november 2006, 17:46
en de nieuwste plaat is voor de helft ook opgenomen met les pauls, maar dan nog; iron maiden = strats. zo is maiden eigenlijk bekend bij de meesten, en soms les pauls. maar vaak strats.

het les paul geluid:

zakk wylde
slash
the darkness
thin lizzy
whitesnake
john sykes
lynyrd skynyrd.

even een kleine greep.
De nieuwste plaat van maiden is maximum voor een zesde opgenomen met gibsons, als je begrijpt wat ik bedoel :D
Maar die groepen en artiesten die je opsomt hebben een totaal verschillend geluid. The darkness tussen de rest zetten vind ik zelfs heiligschennis.

Orpheo
5 november 2006, 17:52
De nieuwste plaat van maiden is maximum voor een zesde opgenomen met gibsons, als je begrijpt wat ik bedoel :D
Maar die groepen en artiesten die je opsomt hebben een totaal verschillend geluid. The darkness tussen de rest zetten vind ik zelfs heiligschennis.

1/6? even denken: adrian speelde les paul, janick sommige nummers ook, en dave ook. 3/6=1/2 dus.... hoe ik dat weet? een goeie vriend van me heeft met ze gewerkt, en heeft 't eens aan ze gevraagd.

The Underdog
5 november 2006, 18:03
Janick die op Les Paul speelt? On-mo-ge-lijk! En Dave zweert al jaren bij starts met hot rails. Adrian heeft op de laatste plaat op zijn sg en les paul gold top gespeeld.

Orpheo
5 november 2006, 18:23
Janick die op Les Paul speelt? On-mo-ge-lijk! En Dave zweert al jaren bij starts met hot rails. Adrian heeft op de laatste plaat op zijn sg en les paul gold top gespeeld.

toch niet. en dave speelde t in met onder andere die sg ja, maar ook een black beauty, en een zakk wylde les paul.

The Underdog
5 november 2006, 18:28
toch niet. en dave speelde t in met onder andere die sg ja, maar ook een black beauty, en een zakk wylde les paul.
Natuurlijk. Dave speelde met emg's :seriousf:
Serieus, ik heb nog nooit zo'n bullshit gehoord.

Orpheo
5 november 2006, 18:30
Natuurlijk. Dave speelde met emg's :seriousf:
Serieus, ik heb nog nooit zo'n bullshit gehoord.


dan niet :) ik weet dat t zo zit. dave speelde ook een tijd lang met lace sensors. en als je dat niet gelooft: ook best. ik weet zelfs hoe dave aan die zakk is gekomen...

The Underdog
5 november 2006, 18:37
:seriousf: :seriousf: :seriousf: Ik besterf het hier.

Anders Destium
5 november 2006, 18:56
Als we het toch over stierenstront hebben:


Steek er humbuckers in single coil formaat in, zoals de seymour duncan lil '59, jb jr of hot rails in en je hebt een strat die als een les paul klinkt.

JulesKr
5 november 2006, 19:31
llahsraM, als je budget groot is, waarom laat je geen gitaar bouwen? Je zal zo verschijnlijk het dicht in de buurt komen van wat je wil.

Anders Destium
5 november 2006, 20:34
Ik schat de kans groot dat hij nog helemaal niet weet wat hij wil :)

renier
7 november 2006, 16:52
Dat wordt alleszins beweerd op de site van seymour duncan. En hij heeft niet helemaal ongelijk: het is niet helemaal hetzelfde als een gibson, maar je bent tenminste af van dat irritante single coil geluid.

dat seymour duncan dat beweert geloof ik graag, maar dat maakt het nog niet waar.

hoe vreemd het ook klinkt; de pickup keuze is mijns inziens niet erg bepalend voor het typische les paul geluid. mijn studio met P90's (sc's) klinkt 100% les paul. anders dan een standard, allicht, maar hij heeft wel dat typische les paul character dat je uit duizenden herkent.

de dikke, vette, grommende, beetje neuzige les paul toon komt 80% van de bouwstijl en het hout.

een gitaar gebouw met uit essen of basswood, met geschroefde hals en een zwevende brug klinkt nooit ook maar een beetje als een les paul.

go ahead en spendeer honderden euro's aan elementen, bedrading, potmeters en weet ik al niet, en kom dan hier terugmelden dat ik gelijk had. ;)

renier
7 november 2006, 16:59
Ik zou zeggen: steek gewoon humbuckers in je fender. Het zal misschien niet 100% als een gibson klinken volgens de mierenneukers, maar je bent tenminste verlost van die schelle single coils.

mierenneukers?

ga jij lekker buitenspelen als de grote mensen aan het praten zijn, wil je?

llahsraM
7 november 2006, 19:54
llahsraM, als je budget groot is, waarom laat je geen gitaar bouwen? Je zal zo verschijnlijk het dicht in de buurt komen van wat je wil.

Mijn budget is op het moment zeer laag, en nu komt er nog bij dat me marshall amp 2203 verrot is :S bromt heel erg, terwijl ik nu al 3 keer langs ben geweest bij dr. tube en zo totaal al aardig wat geld kwijt ben. Nu moet ik dus weer langs. Heb op het moment geen goede gitaar omdat mijn les paultje van het weekend tijdens een beatles event is omgevallen hard op de hals. Hals is nu bij het samen komen van de body erg krom, een flinke knik :( En nu vandaag nokt me pc ermee, maarja heb gelukkig nog me laptop. echt klote alles dus :(

The Underdog
7 november 2006, 20:05
mierenneukers?

ga jij lekker buitenspelen als de grote mensen aan het praten zijn, wil je?
Hahaha, ik speel zeker langer gitaar dan jij. :seriousf:

vox
7 november 2006, 20:08
Mijn budget is op het moment zeer laag, en nu komt er nog bij dat me marshall amp 2203 verrot is :S bromt heel erg, terwijl ik nu al 3 keer langs ben geweest bij dr. tube en zo totaal al aardig wat geld kwijt ben. Nu moet ik dus weer langs. Heb op het moment geen goede gitaar omdat mijn les paultje van het weekend tijdens een beatles event is omgevallen hard op de hals. Hals is nu bij het samen komen van de body erg krom, een flinke knik :( En nu vandaag nokt me pc ermee, maarja heb gelukkig nog me laptop. echt klote alles dus :(

les paul gevallen :O zonde man, de mijne ook een keertje.. gelukkig niet veel schade alleen de pick up switch dopje afgebroken en een klein scheurtje bij het treble/rhytem plaatje.

Orpheo
7 november 2006, 20:08
Hahaha, ik speel zeker langer gitaar dan jij. :seriousf:

dat zegt niks. Johnny ramone speelde tenminste 30 jaar, en kijk hoe goed :seriousf: hij was :seriousf: :dance:



PNWD!!

vox
7 november 2006, 20:10
dat zegt niks. Johnny ramone speelde tenminste 30 jaar, en kijk hoe goed :seriousf: hij was :seriousf: :dance:



PNWD!!

haha.. johnny was ook een goede gitarist..

Orpheo
7 november 2006, 20:37
haha.. johnny was ook een goede gitarist..


:seriousf: :seriousf:


ok. ik ben over mijn lachbui heen. als johnny n goeie gitarist was, was Sid Vicious een goeie bassist.

kiem
7 november 2006, 20:45
een strat emt ene lespaul egluid, bouw ene strat met mahony body en enck, doe dr dikke maple top op, en elementen die in een lespaul zitten, dan kom je mischien ene beetje in de buurt.

tis bijna net zoiets als een mesa geluid uit een marshall halen, of een fiat panda willen die als een porsche moet zijn.

ik weet t , lauwe vergelijkingen, tis maar om t idee aantegeven ;)

vox
7 november 2006, 20:56
een strat emt ene lespaul egluid, bouw ene strat met mahony body en enck, doe dr dikke maple top op, en elementen die in een lespaul zitten, dan kom je mischien ene beetje in de buurt.

tis bijna net zoiets als een mesa geluid uit een marshall halen, of een fiat panda willen die als een porsche moet zijn.

ik weet t , lauwe vergelijkingen, tis maar om t idee aantegeven ;)

als je een les paul geluid wil gewoon een les paul kopen.. duidelijk..

Joey Handsome
7 november 2006, 21:03
een strat emt ene lespaul egluid, bouw ene strat met mahony body en enck, doe dr dikke maple top op, en elementen die in een lespaul zitten, dan kom je mischien ene beetje in de buurt.

tis bijna net zoiets als een mesa geluid uit een marshall halen, of een fiat panda willen die als een porsche moet zijn.

ik weet t , lauwe vergelijkingen, tis maar om t idee aantegeven ;)

Probeer voortaan eerst je mond leeg te eten voordat je praat.

bazzieman
7 november 2006, 21:09
http://www.youtube.com/watch?v=9xgs9jOZzcQ&search=richie%20kotzen

hmm dit geluid vind ik anders behoorlijk in de buurt komen, de sound is gewoon net zo dik als datvan een les paul...

vox
7 november 2006, 21:12
leuke achternaam heeft die kerel ;)

maar goed jah mooi geluid maar zal ook wel een stapeltje versterkers achter staan + effecten die het meeste werk doen voor het geluid dan alleen de strat

bazzieman
7 november 2006, 21:20
leuke achternaam heeft die kerel ;)

maar goed jah mooi geluid maar zal ook wel een stapeltje versterkers achter staan + effecten die het meeste werk doen voor het geluid dan alleen de strat


gewoon een cornford, een pure buizenversterker, met een overdrive....

Orpheo
7 november 2006, 21:28
gewoon een cornford, een pure buizenversterker, met een overdrive....

toen nog niet. toen marshall.

bazzieman
7 november 2006, 21:31
toen nog niet. toen marshall.

oke, dan nog een pure buizenbak, (tenzij hij een mode 4 heeft of iets dergelijks). en wat vind jij dan? hij is er toch best in geslaagd met zijn toon?

vox
9 november 2006, 23:02
maar blackore had ook strat en ook een zware donkere toon..

Negative K3 fan
9 november 2006, 23:52
http://www.youtube.com/watch?v=9xgs9jOZzcQ&search=richie%20kotzen

hmm dit geluid vind ik anders behoorlijk in de buurt komen, de sound is gewoon net zo dik als datvan een les paul...

zoals je kunt zien gebruikt die man humbuckerts... verder mist deze sound zonder twijfel de les paul attack.

de toon is echter ziekelijk goed, ik kijk dit filmpje minstens 1 keer per week puur om die gitaartoon.

verder gebruikt hij daar zoals orpheo al zegt marshalls... plus nog een lading reverb

vox
9 november 2006, 23:55
kortom een lp is geen strat en vica versa..

Orpheo
10 november 2006, 00:06
maar blackore had ook strat en ook een zware donkere toon..

t gaat niet om zwaar of donker. t gaat om een combinatie van dik, helder, zwaar, dreunend, agressief, attack, complexiteit. Een strat blijft echt, hoe dik je humbucker ook is, of hoe zwaar je EMG"s ook zijn, een strat. t blijft iets glasachtigs houden, en een les paul heeft dat niet. die is veel dikker, met een veel agressiever laag dan een strat. die is weer agressievig in t mid en lief in t laag.

vox
10 november 2006, 00:19
t gaat niet om zwaar of donker. t gaat om een combinatie van dik, helder, zwaar, dreunend, agressief, attack, complexiteit. Een strat blijft echt, hoe dik je humbucker ook is, of hoe zwaar je EMG"s ook zijn, een strat. t blijft iets glasachtigs houden, en een les paul heeft dat niet. die is veel dikker, met een veel agressiever laag dan een strat. die is weer agressievig in t mid en lief in t laag.

klopt ook wel.. ik heb dan een single coil en humbuckers.. en ik wil echt niet een single coil laten klinken als een humbucker gitaar.. vind het juist een mooie afwisseling.. iedere gitaar een eigen indenditeit..

Billy the Kid
9 december 2006, 23:47
Zijn er nog mensen met een foto van een hotrail?

Tho
9 december 2006, 23:54
Gewoon ff googlen.. Er zijn trouwens ook Les Pauls met een Les Paul sound! :)

RvB
9 december 2006, 23:55
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/t1-32.jpg

Toch???

Tho
10 december 2006, 00:37
Ja dat zijn ze :) Ik heb er overigens geen goeie verhalen over gehoord. Ze schijnen nogal modderig te klinken..

Soulflyhigh
10 december 2006, 01:07
Waarom geen superstrat van mahonie hout en humbuckers. Lijkt mij beste van beide. Goede bespeelbaarheid en de toooooone van mahonie in combinatie met humbuckers 8)

Tho
10 december 2006, 01:09
Waarom geen superstrat van mahonie hout en humbuckers. Lijkt mij beste van beide. Goede bespeelbaarheid en de toooooone van mahonie in combinatie met humbuckers 8)

Hele goeie! Lekker zwaar!

offtopic: what the fuck doe jij nog wakker :D ps: soest ging niet door hoorde ik om half 1 :sneaky:

jerome
10 december 2006, 11:46
tuurlijk joh.

leg een formule 1 blok in een daihatsu cuore, en je hebt een auto die de grand prix wint....

Joh........,ik wist niet dat Hendrix, Gallengher, Gilmour, Stevie Ray Vaughan en Blackmore allemaal in een Daithatsu reden! :cooler:

RvB
10 december 2006, 11:52
Waarom geen superstrat van mahonie hout en humbuckers. Lijkt mij beste van beide. Goede bespeelbaarheid en de toooooone van mahonie in combinatie met humbuckers 8)


Geen Strat, maar komt in de buurt:

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/t-thru_l.jpg

Body Wings: Mahogany
Top: Rosewood, Bubinga(Shown), Maple or Burl Top
Neck: Maple+Nato
Fingerboard: Bubinga
Radius: 241 mm (9.5 inches)
Number of Frets: 22
Fret Size: Medium(2.4 mm)
Scale Length: 648 mm(25.5 inches)
Nut Width: 41.3 mm(1.626 inches)
Hardware: Color Black
Machine Heads: SWING Diecast Tuners
Bridge: SWING Hardtail
Pickups: SWING Hot Blade Set
Pickup Selector: 3-way selector
Colors: Natural
Strings: D'addario 009


Prijs: €395,-

frekie
10 december 2006, 12:26
Ik heb eens een SD JB hum in een Tokai LP gemonteerd en een andere JB in een essen body Tokai strat, beide bij de brug. Totaal ander geluid. Een humbucker vind ik niet zo bij het karakter van een Strat passen, doe mij maar een P90 bij de brug.
Die prijs van die Tele moet daar niet nog een 1 voor? :chicken:

G.G.
10 december 2006, 12:27
Die prijs van die Tele moet daar niet nog een 1 voor? :chicken:

Die prijs klopt, echt ABSURD.

Tho
10 december 2006, 12:28
Een JB is dan meteen ook wel een vrij heftige humbucker.. misschien een vintage hum erin?

Negative K3 fan
10 december 2006, 13:33
Geen Strat, maar komt in de buurt:

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/t-thru_l.jpg


Prijs: €395,-

die doet me een beetje denken aan mijn shamray.... mooi gitaartje

Tho
10 december 2006, 13:35
shiterende afwerking inderdaad!! Ik snap alleen niet dat er hotrails in moesten.. waarom dan niet meteen 2 humbuckers :???:

RvB
10 december 2006, 16:33
shiterende afwerking inderdaad!! Ik snap alleen niet dat er hotrails in moesten.. waarom dan niet meteen 2 humbuckers :???:

Ik denk omdat het nu dan meer op de originele telecaster lijkt.
En deze zijn splitbaar (dan zal met humbuckers waarschijnlijk ook wel lukken :p).

Tho
10 december 2006, 16:36
Ach ja.. ik vind het nogal onzin. echte lekkere humbuckers klinken altijd nog lekkerder dan hotrails.

Goldeneye
28 december 2006, 21:11
Leuk en interessant topic :)
De muziekclip van de fender stratocaster op Youtube heb ik ook ff bekeken. Mensen vergeten echter dat als deze gitarist uit de clip een Gibson LP in zijn handen had met dezelfde ingredieenten en versterkers als met zn Fender, het geluid extreem goed zou zijn voor een Les Paul, een droom LP Geluid.....dit is een gitarist die het uiterste uit zijn Fender haalt, met allerlei toeters en bellers en natuurlijk geen echte Gibson-sound eruit krijgt.
Een fender is een fender, een Gibson is een Gibson. Een fender kan lekker strak klinken, maar helaas niet met de sustain van een Gibson Les Paul.
Zet een Fender met de zwaarste humbuckers, naast een Gibson les Paul en bespeel ze achter elkaar. Het verschil: SUSTAIN, echte 'vetheid'. Als je met een Fender een LP-sound wilt benaderen klinkt het erg gauw 'gemaakt', 'fake' en erg 'basis'.......de 'overall' sound zal nooit zo goed als een echte LP zijn.
Een Gibson is nu eenmaal legendarisch en een zwaar wegend instrument, met een onovertroffen sustain!! Wil je klinken als een Gibson, koop een Gibson. Wil je klinken als SVR koop een Fender Stratocaster.
Daarom snap ik niet dat mensen een Fender (of welk ander merk dan Gibson)kopen om er een LP sound uit te willen krijgen...alleen omdat een Fender lekker speelt....ook dit is wel degelijk een mening. Ik vind Fender helemaal niet spelen en Gibson daareentegen fantastisch...




:gitarist:

Goldeneye
28 december 2006, 21:22
Elke kwalitatief goede gitaar, is goed in zijn eigen ding.
Prs is Prs, Fender is Fender, Gretsch is Gretsch, Gibson is Gibson etc....

Wil je een Gibson-geluid: koop een Gibson.
Wil je een Fender -geluid: koop een Fender
Wil je een PRS -geluid: koop een PRS
Wil je een Gretsch -geluid: koop een Gretsch

En zo heb je nog vele andere gitaarmerken. De bekendste daareentegen blijven toch de Fender Stratocaster en de Gibson Les Paul. Deze hebben geschiedenis gemaakt en zullen ze blijven doen. Er zijn veel andere kwalitatief goede gitaren op de markt verkrijgbaar, maar niets met het karakter van een Gibson les Paul of een Fender Stratocaster. Het zijn in feite allemaal aanverwanten. De Gibson blijft onovertroffen en staat als een huis, eveneens de Fender Stratocaster, die weer goed is in 'zijn' ding.



:gitarist:

jerome
28 december 2006, 23:12
+1!
Zo lekker die afwisseling!
Een LesPaul horen met die vette bijtende toon en dan weer een Strat met die diepe zingende tranparante toon!
Zalig!!!!!!

Navar0x
28 december 2006, 23:18
De enige meester die een Fender strat een lekkere volle sound kan geven alsof het ding volgepropt staat met humbuckers is Eric Johnson.

En om even terug te komen op de post boven mij, ik vind helemaal niet dat een Les Paul echt "bijtende" sound hoort te hebben, als ik clean met mijn LP door mijn Fender amp speel, en ik zet de switch op mijn treble/brug pickup, walg ik van het geluid! De volle warme toon op het vertrouwde "rythym-" standje is toch een stuk mooier.
Ikzelf heb eigenlijk na minder dan een jaar al genoeg van het geluid van mijn LP. Ik zoek toch meer naar het bluesy geluid van een echte Fender.

tomswaelen
1 januari 2007, 20:54
Ik heb de voorgaande 11 pagina's niet gelezen, maar ik heb deze Fender met humbuckers. Klinkt erg goed, en weegt een stuk minder dan een Strat of LP.

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262000520

De mijne:

http://users.skynet.be/tomswaelen/fmt/fmt1.jpg

http://users.skynet.be/tomswaelen/fmt/fmt2.jpg

http://users.skynet.be/tomswaelen/fmt/fmt3.jpg

http://users.skynet.be/tomswaelen/fmt/fmt4.jpg

Je kan ze hier aan het werk horen, door een PodXT:

http://www.youtube.com/profile_videos?user=tomswaelen

artnaz
20 januari 2007, 19:34
Niet echt Les Paul, maar in ieder geval wel warme, volle toon. Samen met Gary Moore (maar die heeft dan wel een Les Paul:p) vind ik Ritchie Blackmore de lekkerste sound hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=hqqyEv0Qy9Y
http://www.youtube.com/watch?v=d-hwCl6J8pY

vox
20 januari 2007, 22:15
Niet echt Les Paul, maar in ieder geval wel warme, volle toon. Samen met Gary Moore (maar die heeft dan wel een Les Paul:p) vind ik Ritchie Blackmore de lekkerste sound hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=hqqyEv0Qy9Y
http://www.youtube.com/watch?v=d-hwCl6J8pY

gary moore heb die lekkere "woman tone"

heavy-metal-thunder
20 januari 2007, 22:19
Omdat hij waarschijnlijk de bespeelbaarheid van een fender verkiest.

oei, en ik verkoop altijd maar mijn Fenders, omdat mijn Les Paul vele malen makkelijker speelt...

Een Strat met Gibson humbucker zal niet als een Les Paul klinken. Ik heb het geprobeerd met een (goeie) Ibanez strat kopie en neen hoor... geen Les paul

The Underdog
20 januari 2007, 23:07
oei, en ik verkoop altijd maar mijn Fenders, omdat mijn Les Paul vele malen makkelijker speelt...

Een Strat met Gibson humbucker zal niet als een Les Paul klinken. Ik heb het geprobeerd met een (goeie) Ibanez strat kopie en neen hoor... geen Les paul
Bespeelhaarheid is subjectief. Ikzelf verkies ook een LP hals, maar anderen hebben liever een fender nek.

Noid
20 januari 2007, 23:48
Ik heb de voorgaande 11 pagina's niet gelezen, maar ik heb deze Fender met humbuckers. Klinkt erg goed, en weegt een stuk minder dan een Strat of LP.

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262000520

De mijne:

http://users.skynet.be/tomswaelen/fmt/fmt1.jpg

Je kan ze hier aan het werk horen, door een PodXT:

http://www.youtube.com/profile_videos?user=tomswaelen

Mooi gitaar, zeer mooi topje. Leuk geluid, maar vind je zelf dat het op het geluid van een gibson lijkt? Ik heb ff naar Still got the blues geluisterd en dit staat voor mij nog erg ver van een LP af.

Murdock
21 januari 2007, 00:50
Het zijn niet alleen de pickups die de sound bepalen, daarom kan een
fender nooit als een les paul klinken, een heel goed alternatief voor de
les paul is een ibanez artist, maar dan wel die oude modellen

Braindead
21 januari 2007, 13:17
Whitesnake ten tijde van Slip of the tongue is bij mijn weten vooral Jem 7 van Vai en Peavey Vandenberg van Adje.

Is het trouwens niet zo dat de meesten hier vooral het Les Paul geluid bedoelen met een LEs Paul door een Marshall? Hoe klinkt die Les Paul in vergelijking met een superstrat door bijv een transistor versterker? Maakt ook nog uit namelijk

gjlp
21 januari 2007, 13:24
Komen die Clapton strats niet in de buurt? Ik dacht dat ik hier zoiets al eens gelezen had.