PDA

View Full Version : Distortion en Overdrive



Gitaargek
4 november 2006, 19:20
Okay ff een vraagje voor de zekerheid.

Ik heb nu 3 pedalen aangesloten op de versterker. Een Wah, een distortion en een overdrive.

Is dit nu de juiste volgorde?:

Versterker --> Wah --> Distortion --> Overdrive --> Gitaar

Fuhgawz
4 november 2006, 19:39
Het is misschien niet het antwoord dat je in gedachten had, maar de juiste volgorde is die volgorde die voor jou het beste klinkt. Ikzelf vind de wah eerst fijner, maar als dit voor jou beter klinkt moet je dit vooral zo houden.
Wat de "algemeen geaccepteerde volgorde" is kun je uitzoeken dmv google (ik vond meteen dit: http://users.chariot.net.au/~gmarts/fx-order.htm) of door middel van de zoekfunctie op dit forum (ik vond bijvoorbeeld dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63857&highlight=volgorde). Dus zoek even zelf wat meer informatie op een lees het door, want dit soort topics komt vrij vaak langs.

sjoerd5
5 november 2006, 09:26
ik vraag em af wat de volgorde uitmaakt

BLOK182
5 november 2006, 12:00
Wah kan het meest effectief voor de scheur geplaatst worden, waar overdrive en waar distortion daarna komt boeit niet zoveel, denk niet dat je ze allemaal tegelijk aan hebt staan of wel?

FruscianteFan
5 november 2006, 13:08
ik vraag em af wat de volgorde uitmaaktVEEL
Wah vóór distortion en overdrive maakt de wah erg subtiel, en de distortion en overdrive klinken met wah ongeveer als zonder wah.

Wah na distortion en overdrive maakt dat er veel nadruk komt op de wah, en het verandert het geluid van je distortion nogal (meer synth-achtig geluid).

Compromis tussen die twee kan zijn om je wah tussen de overdrive en distortion in te planten.

Of je distortion voor of na je overdrive plant, maakt veel minder verschil, maar wel een grappig verschil: in mijn ervaring klinkt overdrive voor distortion simpelweg alsof je de distortion een lichte boost geeft. Andersom geef je de overdrive een zodanige boost dat deze meer als distortion klinkt, eigenlijk alsof je een extra effect in je keten erbij hebt.