PDA

View Full Version : f gaten groote



daisho
4 november 2006, 19:05
He daar

Ik ben met n hollowbody bezig en nu vraag ik me af wat voor groote f gaten
je ongeveer moet maken. Is er een soort verhouding van body en de gaten?
Is het mischien de moeite waard om de top te vormen, de f gaten te zagen,de top dan op de body te leggen en dan tikken om het geluid te testen? En dan eventueel de gaten groter maken?

alvast bedankt

JulesKr
4 november 2006, 20:12
Mischien dat je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80923&highlight=klankgaten) wat aan hebt.
Heb je foto's van het bouwproces?

Rw
5 november 2006, 14:53
ga naar een muziekzaak als je nog geen f gaten gitaar hebt.
neem een papiertje mee en een potlood. vraag of je even die mooie jazzgitaar mag bekijken. ga in een hoek zitten en leg het papier over het gat heen en ga er licht met je potlood er overheen krassen.

succes

Arjo
5 november 2006, 16:28
Ik heb wel een foto van een Les Paul Florentine met de F-gaten en een lineaal erop, als je wilt kan ik je die wel ff mailen.

Arjo

daisho
5 november 2006, 20:45
Tja ik heb ook een boek van prs dus als ik het fretboard opmeet in de foto en die dan deel door de echte maat. Dan heb ik de schaal en zo kan ik de f gaten berekenen. Ik vroeg me af of het zin had om wat te experimenteren met de groote. :lp:

DarknessAwaits
5 november 2006, 21:17
Ik denk niet dat de grootte echt merkbaar verschil zal leveren, tenzij je natuurlijk in extremen gaat werken. Tussen eentje van 5mm en een ten grote van de helft van het bovenblad zal ongetwijfeld een verschil zitten.