PDA

View Full Version : Zelf bouwen via Warmoth



urezna
13 december 2002, 09:48
Ik zat laatst eens te kijken op de site van Warmoth, en het lijkt daar heel eenvoudig om je eigen gitaar of bas te bouwen. Is het nu echt zo eenvoudig, of zijn er allerlei zaken waar je weldegelijk rekening mee moet houden?
Het electrische deel zal voor mij geen probleem zijn, het gaat me meer om het samenstellen van body, nek, brug etc en de afstelling daarvan, zodat er een goed klinkend en prettig bespeelbaar resultaat uit komt.
Kan iemand mij daar meer over vertellen, of iemand ervaring mee?

vulvasonic
13 december 2002, 22:43
Ik heb het zelf ook gedaan (een gitaar geassembleerd dus) en voor mij heeft het PERFECT uitgepakt.
In alle eerlijkheid moet ik er wel bij zeggen dat het voor een deel meer geluk dan wijsheid was, dat ik het gemakkelijkste model heb gekozen (esquire) en dat ik het plaatsen en uitvijlen van de topkam heb overgelaten aan een prof.

Ik kan je wel aanbevelen VEEL te lezen over customizing e.d. in tijdschriften, op het web en in boeken. Het is namelijk allemaal net iets moeilijker dan het lijkt. Je hoeft maar 1 foutje te maken op een cruciaal detail en je kan weer een nieuwe hals bestellen (ik noem gelijk maar even iets ergs).

Henny van Ochten (Texas 'n Tweed), heeft een grote verzameling boeken over gitaarbouw. En bovendien kan hij je professioneel adviseren.

En je kan ook nog bij hem bestellen.

vulvasonic
13 december 2002, 22:45
En dan nog iets.....

Het is niet goedkoop!
;]

Negative K3 fan
13 december 2002, 22:58
Het is allemaal erg aantrekkelijk natuurlijk, maar het is wel een vereiste dat je geen twee linkerhanden hebt en enige ervaring hebt met doe het zelfen. De fijnere afstellingen enzo kuin je aan het eind in een gitaarwinkel laten doen.

Negative K3 fan
13 december 2002, 23:00
En een gitaar in delen over alten komen uit de VS gaat zeker niet goedkoop worden.

PJ
14 december 2002, 13:44
Je zou bij mij ook een tweedaagse cursus kunnen doen. Dan leer je precies het hoe en waarom. Zie mijn website.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PJ op 2002-12-14 13:45 ]</font>

rePUNKtative
14 december 2002, 19:35
Op 2002-12-13 23:00, schreef Negative K3 fan:
En een gitaar in delen over alten komen uit de VS gaat zeker niet goedkoop worden.


Je hebt kans dat dit zelfs goedkoper is. Dit is een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat alles wat je je maar kan verzinnen een bepaalde code heeft. Een gitaar bijvoorbeeld bestaat uit een body, een hals, een stel elementen, een brug. Al deze onderdelen hebben een code. Hieraan kan je afleiden wat nou eigenlijk de invoerwaarde is van deze goederen (let op, invoerwaarde, NIET DE VERKOOPWAARDE!!!). Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat als je de hals etc appart invoert minder betaald als dat je de gitaar compleet laat invoeren, aangezien deze een hogere waarde zal hebben. Als ze er achter komen ben je alleen wel flink de lul en krijg je alsnog een aanvraag tot betaling of verduidelijking waarom die spullen appart zijn ingevoerd (aangezien ze op 1 naam zullen staan)....

Daarbij zal de verscheping geen moeite moeten zijn. Je vraagt gewoon de verkoper de goederen op te laten sturen per NVOCC (dit is een bemiddelaar tussen verkoper en rederij die handelt in goederen die geen volle container bevatten) en dan pakt het allemaal perfect uit!!


Succes!!

black_crow
15 december 2002, 13:39
Ik weet niet maar volgens mij valt dat allemaal wel mee .

signsofzodiac
15 december 2002, 18:07
Ik heb er ook niet zo'n lekker gevoel over. De eigenaar van TAGS in Enschede zegt dat er twee experts op gitaar-/instrumentgebied rondlopen bij de douane die ALLES in de gaten houden en inderdaad bijhouden wat er allemaal naar je opgestuurd word. En een naheffing krijgen is geen pretje. Ik denk dat ikhet toch maar houd bij vox-humana als ik een Custom laat bouwen...

michielv
16 december 2002, 08:05
Inderdaad, je kunt best eens iets bestellen uit de VS maar voor een hals en body ozu ik naar een lokale Nederlandse/Duitse toko stappen. Kun je ook veel makkelijker verhaal halen als er iets niet goed is en mocht je iets bijzonders willen kan dat ook veel makkelijker.

Vanuit Enschede: ik zou eens kijken bij Huub Boel, zie ook http://www.huubboel.nl/zelfbouw/zelfbouw.html. Ik bouw zelf al een tijdje instrumenten (van ruw hout, niet uit onderdelen) maar als je naar zijn prijzen kijkt is dat allemaal best betaalbaar. Misschien kan hij je ook helpen bij het afstellen van je instrument (topkam vijlen enz.)

Wil je prefab: kijk dan ook eens naar de spullen van Rockinger: http://www.rockinger.de.
Wereldspul.

urezna
16 december 2002, 08:42
Ziet er goed uit hoor, die duitse site, maar zodra ik wat afwijkende dingen wil, kom ik er niet voor tegen, denk bijv aan 7 of 12 snarige gitaren, double necks etc.... En daar is Warmoth nou juist zo uitgebreid in.
Waar het mij in mijn eerste vraag vooral om ging, was of het technisch allemaal net zo simpel is als het lijkt, als ik een kant en klare neck, body en hardware bestel, is het dan domweg de spulletjes aan elkaar schroeven en klaar???? Of ga ik daarna nog een hel in van afstellen, bijwerken omdat dingen net niet goed passen of aansluiten etc....?
(dat dit niet goedkoop zou worden was me direct wel duidelijk :wink: )

maestro_nl
16 december 2002, 12:26
Je moet invoerrechten en BTW afdrangen aan UPS. Anders bezorgen ze het niet eens...

Mijn Warmoth #1 is onderweg. YEAH

michielv
16 december 2002, 12:28
In ieder geval hebben ze bij rockinger halzen met een niet-afgewerkte kop. Daar zou je dus nog iets mee kunnen doen. BTW: ze verkopen ook baritone halzen ed. dus als je een afwijkend iets wilt bestellen kan dat vast wel.

Als je echt afwijkend wilt kun je denk ik beter bij een bouwer een aantal onderdelen kopen. Dan krijg je precies wat je wilt.

Een body bouwen is redelijk eenvoudig, dus als je evt een body wilt hebben voor een dubbelhalzige gitaar wil ik je er best bij helpen.

Een gitaar assembleren is eigenlijk hetzelfde als een goedkopere gitaar kopen: vaak zit er nog wat werk in om het zaakje af te stellen. All je goede spullen hebt zal het allemaal wel vrij snel kunnen en als je dan je instrument naar een vakman brengt heb je voor een paar centen de boel perfect afgesteld.

BTW: Het ligt er natuurlijk ook aan hoe ingewikkeld je je gitaar wilt maken. Een bijl met massa's schakelmogelijkheden is een hoop meer werk dan iets met 1 hummer en een volumeknop :smile:

urezna
19 december 2002, 16:15
Nou ja wat heet afwijkend.... Qua electronica heb ik geen exotische ideeen, maar verder....
double neck, waarvan 1 met 12 snaren en 1 met 7 snaren + floyd rose en beiden met piezo lijkt me wel errug leuk maar ehm, daar mag ik waarschijnlijk wel een aanvullende hypotheek voor afsluiten :wink:

Cees van Bavel
21 december 2002, 15:25
Ik heb 9 warmoth gitaren. Perfect, maar wel prijzig ! 1750-2250 € elk, daar moet je wel aan denken

urezna
24 december 2002, 16:50
ja die prijzen had ik ook al een beetje berekend....
Het gaat mij er vooral om of het inderdaad zo eenvoudig is als het lijkt. Ik ben best bekend met de anatomie van een electrische gitaar, en het lijkt een simpel aan elkaar schroeven, afstellen en gaan.. maar is dat ook zo?

Cees van Bavel
25 december 2002, 12:52
Ik zou de gaten voor de nekbevestiging toch wel door een pro laten boren, zelfde geldt voor stemmechanieken als je Sperzels gebruikt. Ook een topkammetje maken is niet echt gemakkelijk

vulvasonic
25 december 2002, 22:46
Goed gereedschap (en veel geduld) is het halve werk.
Weet waar je aan begint, want zo makkelijk als het lijkt is het zeker niet.

Koop wat boeken over gitaarbouw en laat je veel adviseren door kenners. En ga vooral niet alles zelf doen (bijvoorbeeld dat topkammetje).

Wouter J
25 december 2002, 23:16
Op 2002-12-13 09:48, schreef urezna:
Ik zat laatst eens te kijken op de site van Warmoth, en het lijkt daar heel eenvoudig om je eigen gitaar of bas te bouwen. Is het nu echt zo eenvoudig, of zijn er allerlei zaken waar je weldegelijk rekening mee moet houden?
Het electrische deel zal voor mij geen probleem zijn, het gaat me meer om het samenstellen van body, nek, brug etc en de afstelling daarvan, zodat er een goed klinkend en prettig bespeelbaar resultaat uit komt.
Kan iemand mij daar meer over vertellen, of iemand ervaring mee?



Sprekend als een gitaarbouwer (Ik werk bij Jan Knooren en heb geholpen bij de recencie van de Gibson CS 336) kan ik zeggen dat Warmorth uitstekende halzen en bodies maakt voor het geld maar voor mij persoonlijk gaat er toch niets boven het maken van een echt eigen ontwerp dan te moeten kiezen uit de bekende vormen. Nu is de laatste gitaar van mijn hand een soort hybride geworden, ze (het blijven dames voor mij) heeft de body vorm van een Les Paul met de brug en de hals van een Telecaster het resultaat is duidelijk meer "Gibson" in looks maar Qua geluid duidelijk meer Fender.

Ik vind het heerlijk om te werken met de frees en de beitels om iets unieks te maken, ik vind dan ook dat als je echt iets unieks wilt hebben dat je met een goede plank hout (Voor de gene die twee linker handen hebben koop een losse hals)en goed gereedschap heel wat plezier kunt hebben en dat je vol trots kunt zeggen, "Ik heb die gitaar gemaakt!"