PDA

View Full Version : Simpele line out voor opname buizenamp?



Minda
4 november 2006, 10:29
Ik zat aan het volgende te denken:
Parrallel aan de speaker een 1M log pot, en de 0 en de middenpoot samen naar de geluidskaart van mijn pc. Met de pot kan ik dan het level regelen, ik zie op het beeld wel of ik een beetje normaal level binnenkrijg. Met de speaker nog steeds aangesloten denk ik dat de PC ook niet veel vermogen voor z'n kiezen krijgt. Jullie mening?

Dank,

Chris Winsemius
4 november 2006, 10:33
Afhankelijk v/h uitgangsvermogen v/d versterker maar tot 10, 20 Watt bij 'n bepaalde impedantie moet het volgens mij zeker lukken.

birt
4 november 2006, 11:16
je kan ook gewoon eens het schema van een amp met line-out bekijken die ongeveer hetzelfde vermogen heeft als jouw amp. meestal komt het erop neer dat je dan gewoon dat blokje kan overnemen.

Rinze
5 november 2006, 13:46
Twee opmerkingen:
1. ik zou eerst navragen bij een versterkerreparateur of dit kan in verband met de impedantie, je wilt je eindtrafo niet beschadigen.
2. het werkt alleen bij cleane geluiden, een line out van een vervormde versterker zonder frequentiecorrectie klinkt verschrikklijk, dun en krasserig. De speaker corrigeert dit normaal, maar ja, die zit er nu niet tussen.

PeeVee
5 november 2006, 19:55
Ff reageren op punten van Rinze;

(1) Ja het kan, het is een simpel rekensommetje, je wilt op een lijn signaal niveau uitkomen, hint: dat is ong. 1V... Een simpele spanningsdeler met 2 weerstandjes does the job, een pot kan natuurlijk ook. Waarde moet je even berekenen.

(2) Helemaal mee eens; line out afgetapt van speaker klinkt zonder compensatie AFSCHUWELIJK (krasserig, knetterend etc.). Probeer maar eens een line-out van een latere Fender; dat is NIET om aan te horen. Een speaker "filtert" dit soort narigheid er a.h.w. uit. Er zijn wel circuitjes te vinden om e.e.a. beetje fatsoenlijk klinkende te krijgen, iedereen heeft daar zo zijn eigen receptje voor.

Dirk_Hendrik
5 november 2006, 20:16
klinkt zonder compensatie AFSCHUWELIJK (krasserig, knetterend etc.).

Helemaal mee eens.

Om één of andere reden schijnt het sinds de opkomst van de computer als opnamemedium normaal te zijn dat je direct met die gitaar de computer in mot. Voor die tijd zette men gewoon een microfoon voor de speaker van die versterker en was het een beetje aan de plaatsing daarvan klooien om een mindere of een betere versie van het al goede geluid te krijgen.

johantipker
5 november 2006, 20:33
Helemaal mee eens.

Om één of andere reden schijnt het sinds de opkomst van de computer als opnamemedium normaal te zijn dat je direct met die gitaar de computer in mot. Voor die tijd zette men gewoon een microfoon voor de speaker van die versterker en was het een beetje aan de plaatsing daarvan klooien om een mindere of een betere versie van het al goede geluid te krijgen.


......zag overigens net je nieuwe post hierover in het recording forum...belooft weer een interessant gesprek!...

ontopic:

je kunt parallel aan je speaker een weerstandsnetwerkje opnemen, een zogeheten spanningsdeler met daarachter de volumepot, voor de veilgheid daarachter nog een D.I. box en dan zit je wel safe denk ik zo... voor de dimensionering van de spanningsdeler moet je wellicht even in hoger beroep gaan bij het ministerie voor ampzaken....

je line level signaal kun je dan vervolgens aan je pc hangen en direkt opnames maken... als je speakersimulatie nodig hebt, kunt je nadat je je opnames gemaakt hebt, er VST plugin fx op loslaten van speakercabs, amp simulators of drastische eq filters.. er is veel van die zooi gratis en legaal te downloaden, freeware enzo..

bert k
6 november 2006, 20:15
Ik stel voor om de zoekfunctie los te laten op het Recording subforum, daar is heel wat geschreven over dit onderwerp.