PDA

View Full Version : oy klein vraagje



michel.J
4 november 2006, 01:18
ik heb een vraagje,
ik heb onlangs van mijn allerliefste schat een gitaar gekregen en een boek + dvd om te leren spelen.
ooit heb ik een jaartje notenleer gevolgd maar niets bijzonder.

nu ben ik aan de basisakoorden begonnen met een deze western gitaar,dat het pijn zou doen had ik wel verwacht en stoort me helemaal niet,men bereklauwen zullen wel wennen,maar!!

nu komt mijn vraag ;ik heb redelijk dikke vingers en vooral bij het A heb ik last om mijn vingers mooi tussen de frets te krijgen ,
doe ik iets fout of heeft iemand tips voor mij daar ik vind dat dit niet altijd even zuiver klinkt.

thnx

een gitaarnoob.

koennie
4 november 2006, 01:21
oefenen! :)

sjoerd5
4 november 2006, 09:32
ik heb een vraagje,
ik heb onlangs van mijn allerliefste schat een gitaar gekregen en een boek + dvd om te leren spelen.
ooit heb ik een jaartje notenleer gevolgd maar niets bijzonder.

nu ben ik aan de basisakoorden begonnen met een deze western gitaar,dat het pijn zou doen had ik wel verwacht en stoort me helemaal niet,men bereklauwen zullen wel wennen,maar!!

nu komt mijn vraag ;ik heb redelijk dikke vingers en vooral bij het A heb ik last om mijn vingers mooi tussen de frets te krijgen ,
doe ik iets fout of heeft iemand tips voor mij daar ik vind dat dit niet altijd even zuiver klinkt.

thnx

een gitaarnoob.

je mag/moet je vingers een schuin houden als je begrijpt wat ik bedoel

Realeigo
4 november 2006, 11:34
Je kunt de noten die op de G en D snaar (snaar 3 en 4) ook samen met de middelvinger pakken en dan met de ringvinger de B-snaar, dat scheelt 1 vinger en wat meer ruimte.

rscalex
4 november 2006, 12:58
gewoon veel op oefenen en dan zullen je vingers wel vanzelf een manier vinden om er alle3 samen tussen te geraken :)

Eko
4 november 2006, 16:55
Of gewoon je ringvinger plat leggen en alle drie met 1 vinger doen. Kan ook met de wijsvinger.

reitse
4 november 2006, 17:36
kwestie van oefenen

JasonX
4 november 2006, 23:43
Ik ken ook iemand met dat probleem, die legt gewoon zijn wijsvinger over de d-g-b en e snaar (2e positie), en dan slaat hij de e-snaar niet aan, het zal natuurlijk niet zo klinken als het hoort, maar het is misschien een oplossing, weet niet of je ook nog rock gaat spelen maar met gain hoor je er toch niks van :)

Greetz Jason.

Fenndangoband
1 december 2006, 12:20
De mogelijkheid die je hebt is de volgende... oefenen, oefenen, oefenen... en alles komt vanzelf. Had the same prob. dude but in the end it all works fine. :)

-=JEROEN=-
1 december 2006, 14:35
gitaar met bredere hals kopen ;)

edit:

ik zag net mawashi's post, beantwoord ook gelijk jouw vraag:


Misschien kan dit je nog wel helpen:

D-akkoord:
http://www.vidap.nl/guitargeorge/images/D.jpg

G-akkoord:
http://playguitarmagazine.com/Media_Files/Lessons/Chords_101/Images/01_G.jpg

A-akkoord:
http://iplaymusic.com/guitar_a_chord_clip_image002.jpg

DavidGilmour
19 december 2006, 18:23
Ey joh,
Probeer het A-akkoord anders met 1 vinger te pakken. Gewoon platleggen.
Dat wordt dan 002220 met alleen je wijsvinger.

Mocht het gewoon niet lukken, dan probeer je toch gewoon de barré-versie van het A-akkoord? 577655 wordt dat dan.

Voor de rest heb ik zelf echt gemerkt dat doorzettingsvermogen veeeeel helpt.

Ik kreeg na 2 maanden pas het F-akkoord zuiver vastgepakt.
Laat je niet kisten joh! Ik ben sinds mei bezig, en het gaat nu aardig vind ik zelf.

You can do it!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Groeten,
Thom

Guardian
20 december 2006, 13:03
Het valt mij altijd op dat diverse akkoorden (waaronder het open A-akkoord) steeds verschillend worden afgebeeld.

Zo zie je voor open A vaak 002220, maar ook vaak x02220. Het A akkoord bestaat uit A-C#-E, dus zou je verwachten dat de lage E-snaar gewoon gespeeld dient te worden.

Heeft iemand een verklaring?

Harry
20 december 2006, 13:24
met lage E erbij klinkt het wel erg kampvuurachtig, dus die kun je gerust weglaten.

-=JEROEN=-
20 december 2006, 14:32
lage E mag natuurlijk, maar klinkt wel anders omdat je dan niet meer de 'root' in de bas hebt, oftewel de a is niet meer de laagste toon

vaak worden deze tonen per ongeluk gespeeld, is op zich niet zo erg

soms wordt het juist expres gedaan, speel maar eens 200232, D/F# (D met een F# in de bas) klinkt toch wel heel anders dan een 'normale' D

een aantal ander voorbeelden met basis akkoorden

C/G: 332010
A/G: 302220
Am/G: 302210

Guardian
20 december 2006, 15:42
Dus als ik het goed begrijp: voor een "zuivere" wijze van akkoorden spelen is het uitgangspunt dat de grondtoon ook de laagste toon is wat je speelt.

Dit verklaart dan wel een hoop.

jaspie
20 december 2006, 16:15
Het valt mij altijd op dat diverse akkoorden (waaronder het open A-akkoord) steeds verschillend worden afgebeeld.

Zo zie je voor open A vaak 002220, maar ook vaak x02220. Het A akkoord bestaat uit A-C#-E, dus zou je verwachten dat de lage E-snaar gewoon gespeeld dient te worden.

Heeft iemand een verklaring?
nou met de lage E erbij zou het geen gewone Amajeur zijn maar een Amaj/E, oftewel de 2e inversie. Ik zou niet naar alternatieven zoeken om het akkoord te spelen, gewoon ff doorzetten(ik had hetzelfde probleem toen ik net begon, maar een weekje later ofzo lukte hij gewoon)

-=JEROEN=-
20 december 2006, 19:28
Dus als ik het goed begrijp: voor een "zuivere" wijze van akkoorden spelen is het uitgangspunt dat de grondtoon ook de laagste toon is wat je speelt.

Dit verklaart dan wel een hoop.
de zuiverste wijze van spelen is om de grondtoon, terts en kwint te spelen, oftewel de 1, 3 en 5, van laag naar hoog, maar op de gitaar speel je zelden zo, kijk maar eens naar de basis akkoorden:

E = 022100 = e b e gis b e = 1 5 1 3 5 1
G = 320003 = g b d g b g = 1 3 5 1 3 1
A = x02220 = x a e a cis e = x 1 5 1 3 5
C = x32010 = x c e g c e = x 1 3 5 1 5
D = xx0232 = x x d a d fis = x x 1 5 1 3
maar zoals je ziet, is bij al deze akkoorden, de 1 (root, grondtoon) altijd de laagste toon... dit wil niet zeggen dat dit verplicht is, tis maar net wat jij mooi vindt 8-)

Guardian
20 december 2006, 22:05
Ik heb het door! Bedankt! :)