PDA

View Full Version : Gitaar beschermd hout?



Punkrocky
3 november 2006, 21:09
Ik heb hier een gitaar, 7 jaar geleden gekocht ofzo, mischien later nog, en ze zijden toen dat ie gemaakt was van hout, dat nu niet meer mag gebruikt worden. Het is een Alhambra Mod. 4P, nu is mijn vraag, is ie daarom nu meeer waard of niet? En wat is de waarde ervan nu?

Buzz
4 november 2006, 08:55
En wat voor hout zou dat dan moeten zijn?
Ga er maar niet vanuit dat een 4P gemaakt is van Rio Palissander.
Ik denk dat ze je wat op de mouw hebben gespeld.

Javaca
4 november 2006, 15:56
Rio mag nog best gebruikt worden hoor, het is alleen niet of zeer moeilijk verkrijgbaar. Toch hebben veel bouwers en houthandels er nog wel stapeltjes van liggen.

gertdm
4 november 2006, 17:14
Dit klopt deels....
Rio palissander o.a. is een beschermde houtsoort en inderdaad hebben sommige bouwers het nog liggen.
Zie bij de fotoos van achterkanten, daar staat mijn Zwier gdm ook met deze houtsoort.
Punt is dat het niet meer gebruikt mag worden. En het schijnt bv in Belgie strafbaar te zijn als het in een nieuwe gitaar verwerkt wordt.
Ondanks het voorraadje dat er al lag....

http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/zwier%20back.jpg

Het zou kunnen dat een gitaar er op termijn iets meer waard door wordt.
Hangt ook wel af van de constructie van de gitaar etc.
Rio palissander heeft in ieder geval een waanzinnig goede projectie. Maar het spreekt voor zich dat ook het bovenblad dan massief moet zijn en met een goeie bracing.
Immers het bovenblad doet het meeste aan het geluid van een gitaar.
Zij- en achterbladen kunnen meedoen, maar afhankelijk van meerder factoren.

Ron Houben
10 november 2006, 11:39
Hallo Gert,

Dat ziet toch wel erg als Indisch palissander uit hoor. Niet dat daar wat mis mee is, maar op de foto zie ik absoluut niet dat dit Rio is.

JanB
11 november 2006, 11:01
Hallo Gert,

Dat ziet toch wel erg als Indisch palissander uit hoor. Niet dat daar wat mis mee is, maar op de foto zie ik absoluut niet dat dit Rio is.

Nee, inderdaad. Eén van mijn gitaren van Indisch pallisander ziet er net zo uit.
Heeft Lowden in mijn gitaar per ongeluk Rio gebruikt? Oftwel: hoe weet je nou zeker of het Indisch of Rio is?

En over het niet meer mogen gebruiken van Rio. Dat heb ik niet eerder gehoord. Zover ik weet mag het niet meer worden gekapt, en geexporteerd enzo. Maar oud hout wat er al is, of hout van oude stronken (wat vroeger als minderwaardig hout werd afgeserveerd wegens wilde en daarmee verondersteld acoustisch onbetrouwbaar resonantie patronen) wordt nog gewoon gebruikt.

Jan

gertdm
12 november 2006, 09:04
Tja......ik ga het Sjak Zwier vragen. En kom er dan op terug.

Wat betreft het al of niet mogen verwerken van inmiddels verboden hout:
ik heb dit van verschillende kanten gehoord van mensen die de lutthiersopleiding in Belgie doen of hebben gedaan.
Misschien gelden daar andere wetten?

Enra
12 november 2006, 09:05
Rio Palissander staat op de CITES lijst als - door overkap - ernstig bedreigde soort en mag sinds 1991 niet meer gekapt en verhandeld worden. Bestaande Rio voorraden en partijen van voor 1991 mogen onder restricties verhandeld worden; altijd met een certificaat van herkomst en ouderdom. Aan die voorwaarde kan vaak echter nauwelijks voldaan worden. Ook ik heb een partij Rio in huis van voor 1991. Ik heb een certificaat dat de partij circa 25 jaar oud is, maar wie de oorspronkelijke eigenaar - en dus herkost - is kan ik niet traceren.

In de VS geldt dat geen enkele gitaar van Rio nog geimporteerd mag worden. Voor Rio aanwezig in de VS geldt officieel dat het niet geexporteerd mag worden, maar controle op dat laatste is minimaal. Internationale handel is sowieso een probleem met RIO door het handelsverbod. Via EBAY kan je echter nog steeds sets Rio Palissander betrekken uit de VS of elders. Wel voor soms astronomische bedragen. Onlangs zag ik een site waar diverse sets aangeboden werden voor bedragen van $ 2000.--. De prijs / kwaliteit verhouding is volkomen zoek!!!

Dat in Belgie niet meer gebouwd zou mogen worden met Rio is mij volkomen vreemd en eigenlijk ook onlogisch. Moeten restpartijen dan maar de haard in?

En inderdaad zijn er nog houthandelaren die Rio (zeggen te) bezitten. Maar vaak zijn het - als het daadwerkelijk Rio is - kleine stukken die slechts voor kleine toepassingen binnen de gitaarbouw geschikt zijn.

Wat betreft die Alhambra gitaar... In het 'Bluebook of Guitars' wordt slechts een klein kopje genoemd omtrent dit merk. Daarin wordt wel gezegd dat Alhambra gitaren maakt of maakte in prijsrange van $ 425.-- tot $ 8000.--. Als jouw gitaar qua prijs meer naar dat bedrag met die drie nullen toe gaat, dan kon het wel eens Rio zijn.

Enra
12 november 2006, 09:08
Wat betreft het al of niet mogen verwerken van inmiddels verboden hout:
ik heb dit van verschillende kanten gehoord van mensen die de lutthiersopleiding in Belgie doen of hebben gedaan.
Misschien gelden daar andere wetten?

Ik kan mij ook voorstellen dat de beroepsgroep of Gilde hiertoe besloten heeft. Want wat voegt een wet nog toe aan een CITES lijst die al zo duidelijke restricties oplegt?

ReinoutV
12 november 2006, 12:02
Buiten of het nog steeds gebruikt mag worden of niet: wat zijn de klankverschillen tussen Rio en Indisch palissander? Ik kan me voorstellen dat door een stukje vraag en aanbod de prijs van Rio stijgt, maar het moet op een gegeven moment wel leuk blijven. Ik kan me niet voorstellen dat je voor een bepaalde klank alleen maar met Rio kan werken.

Enra
12 november 2006, 12:52
Over klankkleur staat het een en ander geschreven in de artikelen van gitaarnet. Feit is dat klankkleur wel erg lastig te omschrijven is. Smaak is in dat opzicht een goede vergelijking. Vertel anderen die nog nooit drop hebben geproefd hoe drop smaakt!!!

Rio (Dalbergia Nigra) heeft een uitstekende respons, misschien wel beter dan Indisch (Dalbergia Latifolia). Maar er zijn ook bouwers die zeggen dat een goed setje Indisch nauwelijks of zelfs geen verschil maakt met Rio. En als, dat het dan 'Icing on the cake' is.

Ander feit is dat Rio in een aantal gevallen ook buitengewoon mooi kan zijn, echt mooier dan het mooiste Indisch.

Nog een feit is dat het beste setje Rio of Indisch geen garantie is voor een top instrument omdat de kwaliteit van bouw en constructie en de expertise van de bouwer absoluut bepalend zijn.

Van het schaarse maar oh zo mooie Ziricote (Cordia Dodecandris) wordt gezegd dat het de beste setjes Rio kan evenaren. En het klinkt inderdaad fantastisch in mijn - voor eigen gebruik gebouwde - parlourgitaar. Maar ik vind het wel erg moeilijk om te vertellen hoe die nu precies klinkt!!

Weet je, hout, klankkleur, gitaarbouw, enz. heeft zoveel invalshoeken en zoveeel verschillende meningen, dat ik vooral vind dat je bij jezelf moet blijven. Wat anderen zeggen is maar al te vaak subjectief. Mijn advies is vooral zoeken naar wat jij mooi of bijzonder vind.

Ron Houben
14 november 2006, 13:03
Je kunt beter een setje goed Indisch palissander gebruiken dan een slecht setje Rio. Zoals zo vaak wordt de kwaliteit gemystificeerd waardoor ineens alle Rio gitaren fantastisch moeten zijn.

Je kunt mij een prachtige set Rio palissander geven en ik garandeer je dat daar niet meer dan een middelmatige gitaar uit komt. Je kunt een goede bouwer een pallet geven en die maakt nog een goedklinkend instrument ermee.

Het is echt niet heilig.

gertdm
14 november 2006, 13:40
Kwaliteit van het bovenblad en constructie van de gitaar zijn zowiezo erg bepalend.
Zij- en achterbladen kunnen de klankkleur beinvloeden, maar is enigszins beperkt. In die zin is het verschil tussen bepaalde palissandersoorten ook zeer relatief.
Wel is er verschil in klank tussen bv mahonie en palissander, ook bij de gelamineerde versies.