PDA

View Full Version : kadaster



Jovu123
3 november 2006, 19:43
ey ik heb nu 1 liedje leren spelen met een "capo tasto"dat is zo'n
klemmetje en die kan je net als een barree op de hele hals leggen. Maar meer liedjes voor die Capo tasto? ik kan er niets vinden;l Nouja alvast bedankt!


Ps. nog een vraag..... Waar kan je voor bepaalde liedjes de noten downloaden of kopieeren ? want ik heb wel een paar leuke liedjes maar ik weet niet waar ik die noten kan downloaden of kopieëren :) Nouja in iedergeval Bedankt~! :dance:

Jovu123
3 november 2006, 19:47
Oké mijn moeder zij dat het een Kadaster was najah ik edit wel ff....

Tho
3 november 2006, 20:18
gewoon een capootje.. ik meen dat de chili peppers er redelijk wat gebruik van maken.. verder kan je er gewoon elk liedje mee spelen, maar dan hoger. Ik geef zelf toch de voorkeur aan barree, ik ben geen luilak :p

Spitfire
3 november 2006, 20:20
Zo'n ding heet een Capodaster (Capo in de volksmond ;) ) en ik wil wel ff voor je op zoek gaan naar liedjes waarbij gebruik wordt gemaakt van een Capo.

Spitfire
3 november 2006, 20:32
Red Hot Chili Peppers - Slow Cheetah
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/r/red_hot_chili_peppers/slow_cheetah_ver4_tab.htm

José González - Heartbeats (best veel liedjes van hem worden met Capo gespeelt)
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/jose_gonzalez/heartbeats_ver9_tab.htm

Oh, en ik kom net dit tegen
http://www.guitarzone.com/forum/index.php?showtopic=84172

gewoon titel van het liedje invullen bij die site die ik je hierboven gaf en er komt een lijst met tablatuur te staan.
notenschrift is overigens op het internet nauwelijks te vinden

bert k
3 november 2006, 21:59
. Ik geef zelf toch de voorkeur aan barree, ik ben geen luilak :p
Das geen kwestie van luilak, dat is een vinger minder als je een barre pakt. Zeker als je fingerpicking speelt met veel losse snaren, dan kan je niet zonder. Ik speel samen met een zangeres, ik moet vaak dingen een toontje hoger spelen.

Harald
3 november 2006, 22:27
Tja, een mondige zangeres een toontje lager laten zingen valt vaak niet mee ;)

Jovu123
4 november 2006, 12:27
:p Oké bedankt voor jullie reactie's...... :p

Nog meer liedjes mogen natuurlijk :D

Eko
4 november 2006, 16:33
Jovu123,
Je hoeft geen aparte liedjes te zoeken. Met een capo er op verhoog je gewoon de gehele gitaar qua toon. Je kunt dus gewoon het lied in E , A of bv C blijven spelen terwijl je het eigenlijk een paar tonen hoger speelt.
Dat is de lol van een capo. Soms heb je een zanger of zangeres die moeite heeft met een nummer in C, maar het wel in D. Door nu de capo op de 2e fret te doen speel jij het gewoon in C , maar klinkt het als D. Dit doe je bv als je een complete solo hebt waarbij je uit je basisaccoord begint te spelen. Of als je de baspartij bij dit accoord speelt bij gebrek aan een bassist.

LaurentB
4 november 2006, 17:00
Tja, een mondige zangeres een toontje lager laten zingen valt vaak niet mee ;)

Shit! Die grap wou ik nét maken!

Harald
4 november 2006, 19:03
Shit! Die grap wou ik nét maken!

:D Maar ik spreek uit ervaring ;)

Harald
4 november 2006, 19:11
Qua liedjes, Bert had het helemaal goed. Je komt capos tegen bij zo'n beetje alle gitaristen die met fingerpicking partijen begeleiden. Never Going Back Again van Fleetwood Mac, veel Simon and Garfunkel (Paul Simon is een van de meest onderschatte gitaristen, die man kan fantastische begeleidingen neerzetten, die meestal technisch ook nog goed te doen zijn), James Taylor zal zo'n ding ongetwijfeld ook gebruiken, Rory Galagher bij zijn akoestische werk, en soms elektrisch ook. Ry Cooder speelt dan elektrisch weer vaak slide in open D met een capo op de tweede zodat hij in E kan spelen. Tommy Emmanuel speelt bv. ook vrij veel met capo tegenwoordig. Bij Sacksioni kom je het weer meer op de oudere platen tegen. Binnen de flamenco is de capo zelfs een essentieel deel van de typische sound. Maar ik zou de keuze van wat je speelt gewoon laten afhangen van wat je mooi vindt. Niet van de capo. Als je zelfs maar 1 nummer hebt waarbij je er niet omheen kunt, moet je er toch een hebben.

Tho
4 november 2006, 20:23
Das geen kwestie van luilak, dat is een vinger minder als je een barre pakt. Zeker als je fingerpicking speelt met veel losse snaren, dan kan je niet zonder. Ik speel samen met een zangeres, ik moet vaak dingen een toontje hoger spelen.

Niet zo serieus nemen..

Jovu123
5 november 2006, 13:05
Oké maar bepaalde liedjes vind ik toch mooier klinken zonder een capo tasto ( of hoe je het ook mag noemen ) Maar oké ik weet nu wel genoeg.... Dankje wel allemaal! :noob: :strat: