PDA

View Full Version : Wat is nou het verschil tussen overdrive en distorsion



sjoerd5
3 november 2006, 19:10
hallo

laatst was er een discussie over wat het verschil is tussen overdrive
en ditortion.

maar ik ben vergeten wat het was, en het was daar niet helemaal duidelijk


Dus..



Gr.
Sjoerd5

piezo
3 november 2006, 19:22
Het zijn eigenlijk verschillende gradaties van hetzelfde, namelijk "oversturing". Daardoor gebeuren er 2 dingen:
- de volumepieken worden afgedempt waardoor de sustain langer lijkt
- er komen boventonen bij, die er eerst niet inzaten

Bij overdrive vervormen vooral de volumepieken. Wordt de electronica volledig "verzadigd" en houdt je signaal gedurende vrijwel de hele "looptijd" hetzelfde signaalniveau (en klank), dan noem je het distortion.

skabouter
3 november 2006, 19:28
dat klinkt correct! ik zou er misschien nog even aan toe willen voegen dat ik overdrive vooral zie in de context van overstuurde buizenamps........overdrive is letterlijk oversturing natuurlijk, en dan denk ik vooral aan het oversturen van buizenamps (door ze simpelweg te hard te zetten!). Bij distortion denk ik meer aan vervorming, wat je vaak in non-valve amps ziet, en in pedals.......

oja, en dat overdrive voor distortion plaats vind dus.....eerst overdrive, en als dat nou nog extremer wordt, dan krijg je distortion

Negative K3 fan
3 november 2006, 19:50
Het zijn eigenlijk verschillende gradaties van hetzelfde, namelijk "oversturing". Daardoor gebeuren er 2 dingen:
- de volumepieken worden afgedempt waardoor de sustain langer lijkt
- er komen boventonen bij, die er eerst niet inzaten

Bij overdrive vervormen vooral de volumepieken. Wordt de electronica volledig "verzadigd" en houdt je signaal gedurende vrijwel de hele "looptijd" hetzelfde signaalniveau (en klank), dan noem je het distortion.

het tweede wat je opnoemt is een gevolg van het eerste (er gebeurt dus maar 1 ding), de sustain lijkt langer doordat er hevige compressie optreed wanneer 'volumepieken' worden afgedempt, verder is het verschil tussen distortion en overdrive dermate subjectief dat mijn definitie is dat overdrive een mildere variant is van distortion en vice versa.

skabouter
3 november 2006, 19:53
mmm, kinda stepping on my point there, lennart :D