PDA

View Full Version : 5-way switch yamaha pacifica



Sjippe
3 november 2006, 16:52
Ik heb laatst mijn eerste gitaar gekocht, een Yamaha pacifica.
Nu zit er een 5 standen schakelaar op die tussen de elementen kan schakelen. Maar ik vraag me nu af welke stand voor welke elementen gelden. De set-up van de gitaar is S-S-H dus ik dacht zelf dat het mischien dit kon zijn:
stand 1: linker single
stand 2: 1e en 2e single
stand 3: 2esingle
stand4: 2e single en Humbucker
stand 5: Humbucker alleen.

Maar goed op deze manier zou er dus geen stand zijn voor alle drie de elementen tegelijk :-)
Wie helpt me uit de brand?

no 1 hops
3 november 2006, 17:02
meestal noemen ze dit hss, maar het klopt, je kan niet alle drie tegelijk.
er zijn mogelijkheden dit te veranderen maar dan moet je schema's kunnen lezen en solderen.( of iemand die het voor je kan doen)
makkelijkste is drie aan uitschakelaars, maar je kunt ook kiezen om een van de potmeters te vervangen door een pushpull variant en dan bv de humbucker ook samen met de neck of samen met tussen standje neck midden.

iwamoto
3 november 2006, 17:34
volgens mij klinkt 3 tegelijk echt heeeeel lelijk, als ik op mijn RG de S1 en EVO tegelijk doe klinkt het alleen maar wolliger, geloof me, meer elementen betekent niet een gavere sound, anders zat die optie er al wel standaard op

no 1 hops
3 november 2006, 17:35
volgens mij klinkt 3 tegelijk echt heeeeel lelijk, als ik op mijn RG de S1 en EVO tegelijk doe klinkt het alleen maar wolliger, geloof me, meer elementen betekent niet een gavere sound, anders zat die optie er al wel standaard op+1
wel is een optie om de hals en brug pup samen te laten werken soms wel leuk, vooral omdat je in jouw geval twee uitersten hebt.
humbucker en single

piezo
3 november 2006, 17:38
Sjippe, in stand 4 wordt de humbucker zeer waarschijnlijk ook gesplitst. Dat kun je controleren door een stemvork eerst boven de ene spoel en dan boven de andere te houden.
Stel je overigens niet teveel voor van de klank van alle elementen tegelijk. Hoe meer elementen je parallel schakelt, hoe meer de resonantiepieken "vereffend" worden en dus hoe vlakker en "karakterlozer" het gaat klinken.

EDIT: ze waren me weer voor.

iwamoto
3 november 2006, 17:42
ik heb het goed met mijn push pull, als ik hem op stand 2 heb is het dus S! en volle EVO, en met de pull splits ie hem, klinkt wat rustiger, die push pull pot is echt kicken! :D

G.G.
3 november 2006, 17:53
Als je meet mogelijkheden wilt hebben zonder de gitaar echt ingrijpend te veranderen kan je het volgende doen:

Volumepot vervangen door een pushpull om de humbucker te splitten (moet ie wel 4 draadjes hebben ipv 2, maar dat zie je zo.
Tonepot vervangen door een pushpullpot zodat je daarmee het halselement kan selecteren. Dan kan je dus ook je brugelement met je hals element koppelen en ook alle 3 tegelijk.

Het mooie is dat je niet hoeft te boren, zagen , vijlen in je gitaar. Alleen wat soldeerwerk is vereisd.

kijk eens op www.deaf-eddie.net
www.seymourduncan.com
www.guitarelectronics.com voor diverse schema's