PDA

View Full Version : Martin OM en OOO



freekick
3 november 2006, 16:21
kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het OM en OOO type bij Martin. afmetingen zijn volgens mij hetzelfde.

Picker
3 november 2006, 18:48
kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het OM en OOO type bij Martin. afmetingen zijn volgens mij hetzelfde.De OOO heeft een iets kortere hals: mensuur 24.9" tegen 25.4 bij de OM.

freekick
4 november 2006, 10:14
welk verschil maakt deze halve inch m.b.t. speelcomfort en klank?

Picker
4 november 2006, 11:20
welk verschil maakt deze halve inch m.b.t. speelcomfort en klank?Best wel veel, wonderbaarlijk genoeg. Het hangt een beetje van je handen af, maar op mijn short scale gitaren kan ik net zulke waanzinnige accoorden pakken als Tommy met zijn XXXL handen op een gewone gitaar. Het verschil is klein, het gevoel is groot. Verder zal een short scale gitaar een iets lagere snaarspanning hebben (bij de Martin: een 3% kortere snaar komt overeen met ongeveer een kwart toon hoger stemmen, dus de snaar is slapper alsof je een kwart toon omlaag hebt gestemd). De bracing is daarvoor gecompenseerd.

Anderzijds: als je grote handen of dikke vingers hebt geef je misschien de voorkeur aan een gewone hals zodat je een beetje meer ruimte hebt. Het is een persoonlijke voorkeur - short scale is niet per se beter.

freekick
4 november 2006, 13:26
Best wel veel, wonderbaarlijk genoeg. Het hangt een beetje van je handen af, maar op mijn short scale gitaren kan ik net zulke waanzinnige accoorden pakken als Tommy met zijn XXXL handen op een gewone gitaar. Het verschil is klein, het gevoel is groot. Verder zal een short scale gitaar een iets lagere snaarspanning hebben (bij de Martin: een 3% kortere snaar komt overeen met ongeveer een kwart toon hoger stemmen, dus de snaar is slapper alsof je een kwart toon omlaag hebt gestemd). De bracing is daarvoor gecompenseerd.

Anderzijds: als je grote handen of dikke vingers hebt geef je misschien de voorkeur aan een gewone hals zodat je een beetje meer ruimte hebt. Het is een persoonlijke voorkeur - short scale is niet per se beter.

geweldig! precies wat ik wilde weten/horen. dank!!

chris c
4 november 2006, 14:32
Sommige Martin OOO's hebben wel dezelfde mensuur als een OM. Het enige verschil is dan de halsbreedte aan de topkam : 1 1/16 inch voor een 000, 1 3/4 voor een OM. Ik denk dat dit geldt voor alle Martins beneden de Standard Series : de 1-series, 15, 16 en nog een paar andere allicht. Een 000 Standard Series (vanaf "18") heeft wel altijd een kortere mensuur, bv. 000-18 (kort) vs. OM-18v (lang). De kortere mensuur heeft ook invloed op de klank, klinkt doorgaans iets zachter, meer mellow en met iets minder sustain.

Picker
4 november 2006, 14:41
Sommige Martin OOO's hebben wel dezelfde mensuur als een OM. Het enige verschil is dan de halsbreedte aan de topkam : 1 1/16 inch voor een 000, 1 3/4 voor een OM. Ik denk dat dit geldt voor alle Martins beneden de Standard Series : de 1-series, 15, 16 en nog een paar andere allicht. Een 000 Standard Series (vanaf "18") heeft wel altijd een kortere mensuur, bv. 000-18 (kort) vs. OM-18v (lang). De kortere mensuur heeft ook invloed op de klank, klinkt doorgaans iets zachter, meer mellow en met iets minder sustain.

1 1/16 inch lijkt mij wel heel erg smal. Ik denk dat je 1 11/16 bedoelde! :)

Boom-chick-Franky
4 november 2006, 15:42
Over Martin`s gesproken..........................

Picker, check je mail eens aub! :noob:

Frank

chris c
4 november 2006, 18:27
1 1/16 inch lijkt mij wel heel erg smal. Ik denk dat je 1 11/16 bedoelde!

Ja natuurlijk ! Of in mensentaal : ong. 43 mm (1 11/16") t.o.v. 45 mm (1 3/4"). Die nomenklatuur van Martin is trouwens erg onlogisch. Zal wel met de lange voorgeschiedenis te maken hebben. Een 000-18 heeft een smalle hals, een 000-42 een brede (beide wel met korte mensuur). De 000-15 heeft een lange mensuur, de 000-18 een korte (beide smalle hals). Er bestaan ook OM modellen met smalle hals (bv. Jacques Stotzem signature). Gelukkig staan al die details netjes genoteerd per model op de Martin website.

Is die nieuwe Taylor van jou zo'n short scale ?