PDA

View Full Version : Simpele solo's



Lambird
3 november 2006, 15:15
Wel met gewoon gitaar spelen gaat het bij mij wel vooruit alleen heb ik nog steeds problemen om solo's te bespelen.
De enige solo die ik dus tot nu toe kan is die van smells like teen spirit.
Ik vraag me af met welke solo's jullie als eerst zijn begonnen te spelen voordat jullie aan zwaardere werk begonnen.

Timmy
3 november 2006, 15:18
Ik speel een aantal solootjes, waaronder een aantal van Green Day; zijn nooit zo moeilijk. The Arctic Monkeys hebben ook speelbare solootjes; en liedjes van Bad Religion zijn meestal ook goed te doen! :)

robostrat
3 november 2006, 15:29
vele vele oefeningen baren de kunst :jam: ;)

Gitaargek
3 november 2006, 15:49
RHCP: Californication.

de_bink
3 november 2006, 17:15
hey ik speel zelf nu ook een maandje of 2, maar ik heb een andere manier van oefenen dan de meeste van dit forum. Ik ga namelijk niet van makkelijk naar moeilijk, maar ik begin met moeilijke solo's .

Ik ben nu zelf bezig met de solo van Pearl jam - Alive , gewoon omdat ik dit een van de mooiste solos vind, dit gaat langzaam maar UITEINDELIJK kan ik hem wel gewoon spelen, dan voel ik me ook veel "cooler" dan dat ik een Green Day solo kan ofzo. :seriousf:

Maar hier zijn nog meer makkelijke solos:

Muse - Hysteria (vette solo)
RHCP - californication (hier ben ik zelf ook mee begonnen, net als vele andere...Scar tissue is ook wel makkelijk dacht ik)
je kan ook de intro/solo van mettalica - fade to black proberen (ik vond deze niet echt zo moeilijk)
zelf vind ik de solo van Eric Clapton - Layla (unplugged versie) wel leuk om te spelen ;)

sjoerd5
3 november 2006, 17:58
ik ben begonnen met smells like...

daarna Highway star van Deep purple (maar die is niet echt makkelijk:listen: )

veder kan ik alleen stukjes van solo's spelen

O.A stukjes uit:"

Smoke on the water
Stairway to heaven
nothing else matters
Child in time
Space trucking
lazy
strange kind of woman

(tja deep purple is mijn groep)

Lambird
3 november 2006, 19:25
jep ik probeer stairway to heaven al maandje te spelen maat sommige riffs (of hoe heet dat) zijn me nog wat te snel.

sjoerd5
3 november 2006, 19:30
jep ik probeer stairway to heaven al maandje te spelen maat sommige riffs (of hoe heet dat) zijn me nog wat te snel.

ik kan alleen het eerste stukje van de solo en het stukje ervoor

kiem
3 november 2006, 20:48
ik ben eigenlijk meteen met de wat pittigere solos begonnen.

ik zou niet zozeer kijken naar makkelijke solos, maar gewoon gaan oefenen op solos die je mooi vind, als je jezelf gaat beperken tot wat binnen je speelniveau ligt zal je ook niet zo snel vooruitgang boeken, dan wanneer je jezelf gaat pushen om moeilijkere/snellere solos te gaan leren.

dat is mijn opvatting iig

owja, meestal leer ik solos op een lagere snelheid (je kan bij media player de afspeel snelheid zo instellen). en dan versnel ik ze steeds meer totdat ik op de normale snelheid zit.

nu tab ik de meeste solos die ik speel ook zelf uit, dus dan leer ik ze tijdens t tabben zelf al, tegen de tijd dat ik de hele solo ken kan ik em meestal ok al vrij goed meespelen.

Narvox
3 november 2006, 21:36
rhcp- Zephyr Song kweetni of jet we leen echte solo mag noemen eik:)

ShadowShape
5 november 2006, 19:46
Eerste solo die ik goed kon spelen, was van Transylvania, tijden op zitten oefenen, ik zou en moest 'm kunnen :D

puntdroad
5 november 2006, 20:21
Ik ben begonnen met chuck berry solo's. Mooie hiervan is dat ze simpel zijn, toepasbaar in meerdere muziekstijlen( rock,blues,country) en je kunt ze als "springplank"gebruiken voor verdere improvisaties. Toegegeven, t zijn niet de mooiste om te horen maar als je chuck kan spelen, kan je elk rocknummer van een leuk solootje voorzien.

_Slash_
6 november 2006, 12:17
Eerste solo: Spin Doctors - Two Princes
Tweede solo: Metallica - Nothing Else Matters

Ging me beide zeer goed af :)

Incremento
8 november 2006, 21:44
Er komt een solo voor in het liedje I'm Not Okay van My Chemical Romance die ik vrij vlug onder de knie had. In Dammit van Blink 182 zit ook een makkelijk te spelen solo

Realeigo
8 november 2006, 22:21
Jimi Hendrix - Purple Haze

hoort ook te doen zijn, tenminste ik vind de akkorden uit t liedje spelen moeilijker dan de solo :P

JohnFrusciante
8 november 2006, 22:51
Ik denk dat de solo's van Metallica's - Master Of Puppets wel goed te doen zijn.. gewoon eventjes oefenen

cardinal
10 november 2006, 22:01
ik speel gewoon GEEN solos maar slaggitaar, scheelt een hoop oefenen en dan heb je weer meer tijd voor het schrijven van goede nummers of zoiets.;)

Fenndangoband
1 december 2006, 12:12
Stukjes naspelen is een mogelijkheid, maar is het niet leuker om eigen creaties te spelen... je gewoon lekker laten gaan... beetje impro...
Na (lang) oefenen kan iedereen iets naspelen van iemand anders (where is the art... ).
Een andere mogelijkheid is even op de tanden bijten... je leert waar de tonen liggen op de nek van je gitaar... en je leert de vrij simpele pentatonische toonladders... je legt een aantal bluesnummertjes of whatever op, je luistert naar het nummer, zoekt de toonsoort en rammel en experimenteer met die pentatonische laddertjes. Als je iets naspeelt... zoek het niet met tabs ofzo maar met je oren... je leert er veel meer van en is ideale training voor het gehoor. Zo heb ik het toch gedaan... en vond dit toch leuk.

Reel Big Fish
1 december 2006, 14:47
Ik denk dat de solo's van Metallica's - Master Of Puppets wel goed te doen zijn.. gewoon eventjes oefenen
Eerste is wel haalbaar maar zodra die main riff er weer inkickt en die solo erbij komt.. ik denk niet dat dat onder de catogorie simpel valt hoor

jaspie
1 december 2006, 15:17
ik speel gewoon GEEN solos maar slaggitaar, scheelt een hoop oefenen en dan heb je weer meer tijd voor het schrijven van goede nummers of zoiets.;)
ik oefen sowiso geen gitaar spelen, scheelt je nog meer tijd. Kan je namelijk nog meer goede nummers schrijven.

Reel Big Fish
1 december 2006, 18:06
ik oefen sowiso geen gitaar spelen, scheelt je nog meer tijd. Kan je namelijk nog meer goede nummers schrijven.
Is alleen jammer dat je, om nummers aantrekkelijk te houden, toch bepaalde technieken moet kunnen...

Michel89
1 december 2006, 19:47
Haha als je gitaarspelen tijdverspilling vind heb je eigenlijk weinig op dit forum te zoeken denk ik zomaar, dan kun je beter naar het vocalistenforum of zoiets dergelijks... Of het ik-schrijf-nummers-zonder-een-instrument-te-bespelen forum. :hippie: Niet dat dat trouwens uitmaakt, als je een band heb, maar het lijkt me wel prettig tog om zelf je nummers te kunnen begeleiden?

peppie
1 december 2006, 22:19
ik oefen sowiso geen gitaar spelen, scheelt je nog meer tijd. Kan je namelijk nog meer goede nummers schrijven.

Ben ik de enige die door heeft dat hij hier Zwaar Sarcastisch is?

(kijkt verbaast naar REEL BIG FISH) :O

jaspie
2 december 2006, 12:16
Ben ik de enige die door heeft dat hij hier Zwaar Sarcastisch is?

(kijkt verbaast naar REEL BIG FISH) :O
halelujah!

tis idioot dat iemand geen solos leert vind ik. Daarmee verbeter je je improvisatie ook. Je hebt van die lui die roepen: nou ik doe nie aan die na-aperij, maar das onzin, je moet gewoon een basis hebben om vanuit te werken.

Kris Haex
7 december 2006, 21:20
Solo's gewoon leren met de metronoom, komt altijd goed!

intGod
8 december 2006, 20:15
Ik moet misschien wat harder denken, maar ik heb volgens mij nog nooit een solo nagespeeld. Dat heeft ook wel te maken met het feit dat ik weinig tot geen covers speel. En als ik al covers speel dan zijn dat vaak nummers zonder solo's.

Het is zeker niet dat ik tegen covers ben, ik vind er gewoon niet zo veel aan om iemand ander zijn werk te spelen.

Ingave van het moment: ik heb wel een solo gecovered! Die van Hunting Hight & Low van Stratovarius en wel inclusief het beginstukje. Is even zoeken naar de juiste tonen, maar voor de rest is er vrij weinig aan.

En een ander stukje waar ik wel "solo" van nagespeeld heb, zonder al te veel succes overigens, is het Final Fantasy Battle Theme (http://media.putfile.com/Fun-with-Nobue)