PDA

View Full Version : en nu ben ik het toch een beetje zat...



qwertyuiop
3 november 2006, 09:09
.....dat er brom, ruis, piep en kraak in mijn rack zit. Ik heb me er heel lang niet aan gestoord, en nu begin ik toch zoiets te krijgen van; "ik wil een schoon geluid".
dus wellicht kunnen jullie even helpen om de meest elementaire fouten ff eruit te halen?

het rack zit als volgt in elkaar; triaxis met g-major in de loop, mesa 20/20 eindtrap.(klein rackje dus)

- het signaal gaat van de gitaar naar een wahwah op het pedalboard, multikabel in, naar het rack, triaxis in.
- midisignaal gaat van de rocktron midimate op het pedalboard de multikabel in, rack in naar de triaxis, en vandaar midi thru naar de g-major
- de voedingen van de midimate en de wahwah gaan vanuit het rack de multikabel in, naar het pedalboard. (12 volt ofzoiets)
- de multikabel is 8 meter lang.

ik heb vooral een brom in het geheel bij high-gain settings. daar hoort een beetje brom/piep/ruis/kraak bij, maar niet zoveel als ik nu heb.

ik hoor wel eens wat over een buffer, heb ik die nodig om het signaal te verbeteren? iets anders wat ik kan doen om het te verbeteren?

thanks.

morris
3 november 2006, 09:29
.....dat er brom, ruis, piep en kraak in mijn rack zit. Ik heb me er heel lang niet aan gestoord, en nu begin ik toch zoiets te krijgen van; "ik wil een schoon geluid".
dus wellicht kunnen jullie even helpen om de meest elementaire fouten ff eruit te halen?

het rack zit als volgt in elkaar; triaxis met g-major in de loop, mesa 20/20 eindtrap.(klein rackje dus)

- het signaal gaat van de gitaar naar een wahwah op het pedalboard, multikabel in, naar het rack, triaxis in.
- midisignaal gaat van de rocktron midimate op het pedalboard de multikabel in, rack in naar de triaxis, en vandaar midi thru naar de g-major
- de voedingen van de midimate en de wahwah gaan vanuit het rack de multikabel in, naar het pedalboard. (12 volt ofzoiets)
- de multikabel is 8 meter lang.

ik heb vooral een brom in het geheel bij high-gain settings. daar hoort een beetje brom/piep/ruis/kraak bij, maar niet zoveel als ik nu heb.

ik hoor wel eens wat over een buffer, heb ik die nodig om het signaal te verbeteren? iets anders wat ik kan doen om het te verbeteren?

thanks.

www.paullenders.com (http://www.paullenders.com)

:seriousf:

Was jij niet diegene die Pauls werk wat overpriced vond?
JK.

Een buffer gaat je niet helpen. Wat gebeurt er als je je pedalboard uit de keten haalt en rechtstreeks inprikt in de triaxis?

Morris

peter_heijnen
3 november 2006, 09:33
Als je g-major in de loop van de triaxis zit kan daar het probleem zitten.

Kijk eens of je een of twee scheidingstrafos op de kop kunt tikken. Deze geven wel je signaal door, maar onderbreken daar waar gebruikt het fysieke contact (=galvanische scheiding) waardoor een groundloop op die plek onmogelijk is.

Op onderstaande blz zie je de palmer pli 03 trafo, maar die is volgens de info voor soundcards. Daarboven zie je de pan 04 DI box. Bij deze zijn de in en outputs wellicht ook galvanisch gescheiden.

http://www.musik-produktiv.de/shop2/artikelliste02.asp?wort=palmer&aktion=suche&sid=%21x03nlnlc&image.x=23&image.y=10

Magic Bean
3 november 2006, 17:51
Als je eerst kijkt waar het probleem zit?
Dus gewoon gitaar direct in je rack prikken. Nog steeds ruis? G-major uit de loop halen. Nog steeds ruis??? Buizen vervangen...
De leadgitarist in onze band heeft een laney LC50 die klinkt als een oceaanbranding wanneer hij op zijn leadkanaal zijn snaren afdempt. Toen ik om te proberen even mijn buizen erin heb gehangen was het bijna weg.
Het kan ook zijn dat je de stekkers in je rack allemaal met de aarde dezelfde kant op moet zetten.
Veel succes met zoeken in ieder geval!

patricia
3 november 2006, 18:12
of.....je hebt last van een aard-lus.

gewoon een aparaatje aarden,de rest niet.

qwertyuiop
4 november 2006, 11:29
www.paullenders.com (http://www.paullenders.com)

:seriousf:

Was jij niet diegene die Pauls werk wat overpriced vond?
JK.

Een buffer gaat je niet helpen. Wat gebeurt er als je je pedalboard uit de keten haalt en rechtstreeks inprikt in de triaxis?

Morris

yep. En ik had nog in mijn openingspost willen zetten; "kom nu niet met de oplossing Paul Lenders, die vind ik wat overpriced namelijk", maar ik dacht er is vast niemand die zo flauw is om daar iets over te zeggen.....maar nee hoor, de eerste de beste begint er gelijk al over....;-)

to the point;
als ik mijn gitaar rechtstreeks in de triaxis prik, is het ook aanwezig. Ik ga maar eens beginnen met nieuwe buisjes in de triaxis. die zitten er nu in vanaf dat ik 'm gekocht heb, zo'n 1,5 jaar geleden, en het spul gaat toch zeer regelmatig aan enzo. de posts zo eens lezende, en nog eens bedenkend dat de g-major ook gewoon tussen pre en eindtrap heeft gezeten (ook ruis) denk ik toch dat het in de triaxis zit. Ik haal van de week even nieuwe buizen en dan laat ik het wel even weten.

wat doet een buffer dan precies? die pompt je signaal toch op voor als het over langere afstanden moet?

pol
4 november 2006, 11:47
die ruis kan natuurlijk ook gewoon aan je gitaar liggen, heb je al andere gitaren getest ?

qwertyuiop
4 november 2006, 14:36
yep, ook al andere gitaren getest.

net nieuwe buizen erin gestopt,...same problem. G-major uit de loop gehaald, ertussen in gezet, g-major er helemaal tussenuit, maakt allemaal niks uit. Als ik de eindtrap zonder iets eraan laat draaien, en de plug beetpak gebeurt er zelfs nog minder dan met de triaxis eraan!

ben bang dat ik op zoek moet naar iemand die de triaxis kan nakijken....

iemand anders nog een briljant idee?

<_-Tijs-_>
4 november 2006, 14:40
Kan het niet aan de gitaar liggen? Een draadje los ofzo of een elementje kapot
Ik had zelf namelijk bij het testen van Engl's dat ze onzettend piepen! iedereen in die winkel zat toen met een raadsel. op een gegevenmoment pak ik een andere gitaar en hups weg was de piep.

morris
4 november 2006, 15:48
haal eens alles uit het rack en begin je setup eens op te bouwen.
Triaxis alleen: heeft 'ie een hoofdtelefoon uitgang? dan weet je wat de basis ruis van dat ding is. Vervolgens hang je de eindtrap eraan (niet in het rack) en kijk wat dan gebeurt?

Morris

bluegate
4 november 2006, 19:18
Inderdaad zoals Morris zegt, alleen triaxis testen met koptelefoon.

Je hebt nu namelijk altijd twee zaken in gebruik, je Pre & Poweramp.
Deze zijn waarschijnlijk beiden geaard.
Probeer ook met een ongeaard stopcontact te testen:
Poweramp in geaard stopcontact en de triaxis via een ongeaard stopcontact.

vinni
4 november 2006, 19:26
Je wilt geen ruis meer?

Heb heel wat onderzoek verricht.

Voor het beste resultaat :

- Gitaren helemaal shielden
- Goede electronica (RS Guitarworks en switchcraft jacks)
- Evidence Audio Lyric HG bekabeling
- G-major vervangen door iets beters
- Rack stargrounden
- ISP Decimator ProrackG toevoegen
- Furman AR series en Powerfactor PRO RE toevoegen
- Zo min mogelijk connectoren
- Zo weinig mogelijk bekabeling
- Zo kort mogelijk bekabeling
- Pedaal adapters verwijderen en Burkey of Pedalpower gebruiken
- Gebruik zo weinig mogelijk apparatuur
- Ingangs- en uitgangsimpendaties moeten op elkaar aansluiten
- Buffers gebruiken daar waar het verstandig is
- Apparatuur verplaatsen in je rack. Soms storen apparaten op elkaar
- Apparaten geisoleerd ophangen in je rack. (Humfrees)
- Apparaten mogen elkaar niet raken in je rack

Dan ben je dr wel! :p


Vinni

qwertyuiop
5 november 2006, 11:32
- raar maar waar; de triaxis is ongeaard (zit een losse adapter/omvormer aan vanwege amerikaanse versie ofzoiets)
- voorheen hingen de triaxis en de g-major los van elkaar, nu raken ze elkaar, misschien moet ik dat ook ff proberen.

ik heb Rob van maxguitar (den haag) ff gebeld, ik ga van de week ff langs bij hem met m'n rack om te kijken wat hij voor adviezen heeft.

Vinni, bedankt voor je adviezen, ze zien er alleen wel een beetje prijzig uit...;-)
Vind het overigens niet erg om er een paar honderd euro tegenaan te knallen hoor, maar dan wil ik wel redelijk zeker weten dat ik dan grotendeels van het probleem af ben. dus eerst maar eens goed checken. bestaat er niet zoiets als een apparaatje waarmee je dergelijke ruis/brom kunt meten ofzo?

thanks so far, guys.

vinni
5 november 2006, 11:54
Dat de Triaxis niet geaard is (via hetr stopcontact bedoel je dan zeker).....dat hoeft op zich geen probleem te zijn mits op een andere manier geaard.
Maar ik zou toch juist de triaxis wel aarden en wellicht de G-major niet.
Beetje testen. Maar laat ze zeker elkaar niet raken.....tenzij het de bedoeling is.

Tja....klinkt wellicht een beetje tegenstrijdig allemaal maar het is maar net welke methode je kiest om je apparatuur te aarden.

Groet,
Vinni

e!
5 november 2006, 13:17
Voordat je geld aan buizen uitgeeft zou ik in elk geval de oorzaken uitsluiten die geen geld kosten om op te lossen. Ik heb al 7 jaar dezelfde buizen en geen probleem.

Eerste kandidaat is inderdaad het isoleren van je rack -> Laat de behuizing van je apparaten het rack niet raken en laat idd de apparaten elkaar niet raken. Haal je modules eens uit je rek. Als je dan geen brom hebt weet je genoeg!

Vereenvoudigen en oorzaken uitsluiten is de enige manier om zoiets doelgericht aan te pakken.

Overigens zijn single coil elementen erg gevoelig voor magnetische velden. Als ik met m'n strat dicht bij m'n amp sta heb ik ook megaveel brom op standje 1, 3 & 5. Op standje 2 & 4 werken mid element en de andere samen als humbucker. Dan is er geen brom. Daar doe je weinig anders aan dan je humbuckers plaatsen. Die bucken hum namelijk :D

Zie ook: http://www.feedback.nl/?id=55&b=5635
en http://www.musicstore.de/de/global/0_0_G_0_REC0000785-000/0/0/0/detail/musicstore.html

tnijland
5 november 2006, 19:50
Ik ben het met de vorige spreker eens. Probeer eens de Triaxis en de 20/20 totaal van elkaar gescheiden (behalve het patchkabeltje) aan te sluiten door ze bijv. op je bed los naast elkaar te leggen. Als je de brom nog steeds blijft horen, probeer je te kijken waar de aardlus vandaan komt door met de aarding te experimenteren (patchcables en/of netvoeding) zodanig dat er maar 1 aardpunt is. Als dat lukt kun je de G-major toevoegen en uiteindelijk de hele zaak geisoleerd in je rack hangen (zijn handige schroefjes voor te krijgen).

En je hebt helemaal gelijk: Paul Lenders voor dit soort problemen inschakelen is dikke onzin. Laat die man maar mooie rackjes pimpen.

Als je niet voor het experimenteren met aarding niet technisch onderlegd bent, kun je vaak net zo goed terecht om de hoek bij de dichtsbijzijnde electro-speciaalzaak (die vinden dat waarschijnlijk ook nog interessant en het scheelt een hoop centen).

El Bastardo
5 november 2006, 20:00
En je hebt helemaal gelijk: Paul Lenders voor dit soort problemen inschakelen is dikke onzin. Laat die man maar mooie rackjes pimpen.


zegt iemand die precies weet wat PL doet. :seriousf:

tnijland
5 november 2006, 21:24
Tsja die had ik natuurlijk kunnen zien aankomen :) Maar je hebt gelijk, Paul Lenders is wel heel erg goed in gitaar-racks en doet wel iets meer als pimpen. Afijn, ik denk wel dat je een dergelijk eenvoudig probleem wel met wat gezond verstand moet kunnen oplossen.

habberdoedas
5 november 2006, 22:41
Zo'n 3 weken terug ook het zelfde probleem gehad met mijn Mesa Boogie spul. Ik bezit de Formula preamp en de 20/20 eintrap en een G-major. Dit zit in een 4 HE flightcase. Op een gegeven moment ook last van aardlus/brom etc. Werd er gek van. Vooraal heel erg aanwezig op mij lead 2 kanaal van de Formula preamp. Heb allez los gekoppeld en allez een voor een gecheckt. Dus gitaar rechtstreeks de eindtrap in, geen problemen. Daarna de formula preamp er aan gehangen en zo verder en zo verder. Probleem 1 was een voorversterkerbuis van de Formula die erg microfonisch bleek te zijn. Voorts heb ik alle kabels doorgemeten en op nieuw gesoldeerd. (Klotz en Neurick). Daarna het hele spul weer in het rack geschroefd en tussen de de rails en de 19"apparatuur kunststof ringen geplaatst. Daarna allez aangezet en de groudliftschakelaars op de eind en preamp omgezet. Voorts een apparaat geaard maar dat werkte bij mij niet (brom) gestabiliseerde voedingen voor het midiboard en Wahwah pedaal gekocht. Gitaar opengeschroeft en daar alles opnieuw gesoldeerd en doorgemeten (daar zaten ook wat rotte soldeerverbindingen in). En wallah ik heb mijn rack weer redelijk stil, want op het lead 2 kanaal daar mag het een beetje ruisen maar op clean en lead 1 gewoon stil. Dus mijn advies alles een voor een controleren en goede kabels en pluggen gebruiken en misschien dat die kunststof ringen tussen je apparatuur en rails van je rack ook helpen. En het volgende dat ik wil gaan aanschaffen is een Furman powerconditoner voor schone stroom en beveiliging tegen piekspanningen, want in sommige zaaltjes en kroegjes is het soms slecht gesteld met de elektra. Suc6 ermee.

Raffie
6 november 2006, 07:30
Bij mijn rocktron prophesy (aparte 9V adapter, geen aarding) had ik ook een gigantische aardlus, merkte het wanneer ik alle schroeven los had en hem slechts 1mm van de rack schoof en het brommen was gedaan. gewoon een stel humfrees gekocht en problem solved. t'is inderdaad een kwestie van elimineren en uitsluiten, zo kom je er uiteindelijk wel achter waar 't probleem zit.

Good Luck

Raf

qwertyuiop
8 november 2006, 11:45
ga vanavond alles los halen en 1 voor 1 testen, dus dan zullen we meer weten...
ff wat vraagjes;

- wat doet zo'n powerconditioner van furman nou eigenlijk? helpt dat tegen ruis?
- wat doet een buffer?
- hoe zit dat met die aarding dezelfde kant op zetten? stekker in stopcontact omdraaien?

ik ben echt een sukkel op dit gebied, so, tell me!

ateng
8 november 2006, 12:07
Zijn twee dingen hier wat door elkaar wordt gehaald.
Heb je nou ruis of brom want dat zij echt twee verschillende dingen.
Bij ruis kun je inderdaad of andere buizen of een ruisonderdrukker gebruiken. Bij een brom kan dat van alles zijn zoals aarding, gitaar niet goed geshield, kabels te dicht bij trafo enz.

Heb je nou brom of heb je ruis?

habberdoedas
8 november 2006, 14:46
Kijk een op de site van Furman en volgens mij zwerft er hier ergens een topic rond over powercoditioners. Maar je moet het zo zien een powerconditioner in je rack is eigenlijk een veredelde voeding die zorgt voor schone stroom en dat je apparatuur beschermt wordt tegen piekspanningen. Furman verschillende types. De duurtse zorg geloof ik ook nog voor een constante stroomtoevoer. De gene die ik in de toekomst ga aanschaffen is een een die bij Feedback Rotterdam aangeboden wordt voor 179 ik dacht de PL 8 serie II

http://www.feedback.nl/?id=52&q=Furman of
eurohttp://www.furmansound.com/products/pro/pwr_cond_seq/cond/_15a/pl8_2.php

En koop van die humfrees voor tussen je rail van je rack en apparatuur of gebruik kunsstof ringen hiervoor. En zeker ook ff checken dat allez goed is aangesloten m.b.t. je stoomkabels plus op plus min op min. Suc6 ermee

qwertyuiop
8 november 2006, 17:27
Zijn twee dingen hier wat door elkaar wordt gehaald.
Heb je nou ruis of brom want dat zij echt twee verschillende dingen.
Bij ruis kun je inderdaad of andere buizen of een ruisonderdrukker gebruiken. Bij een brom kan dat van alles zijn zoals aarding, gitaar niet goed geshield, kabels te dicht bij trafo enz.

Heb je nou brom of heb je ruis?

hehe...beiden helaas.

qwertyuiop
8 november 2006, 19:12
oke, alles los gehad en 1 voor 1 buiten het rack weer aangesloten;
de eindtrap is rete-stil. ik heb een TOP-eindtrap, joepie!!
triaxis erbij gedaan; wel ruis, geen brom. (alle kabels helemaal uitgelegd en niet elkaar rakend)
g-major ertussen; wel ruis, geen brom.

in het rack geschroefd, zelfde resultaat. het probleem zat 'm in de transformator die bij de triaxis zit. die vormt de 220 om naar 120 volt. (zal wel een amerikaanse triaxis zijn) Als je die te dicht bij de triaxis zet, gaat de triaxis brommen, en in mijn rack zat de transformator zowat tegen de triaxis aan.

ook mijn gitaar geeft brom als ik te dicht bij de versterkers kom, maar dat is logisch geloof ik.

de oplossingen;
ik heb nu dus de triaxis bovenin het rack geschroefd, en de transformator gaat onderin het rack. Brom weg.
De gitaar krijgt andere elementen; vintage noiseless van fender. Zijn actieve elementen zoals van EMG nog stiller? (qua ruis)

alleen de ruis uit de triaxis nog. Die zit vooral op de high-gain geluiden en is dus wel acceptabel. die krijg ik wel weg met de noise gate van de g-major, denk ik.

heeft het nog zin om zo'n furman powerconditioner aan te schaffen?

ateng
8 november 2006, 22:19
Had daar ook last van transformator dus alle kabels en wat dan ook uit de buurt gehouden en weg brom.

vinni
9 november 2006, 00:18
Transformatoren zijn bekende veroorzakers van dit soort problemen.
Heb nu zelf ook weer een dergelijk probleem.

Heb een reverbpan in mijn amp vervangen......werkt fantastisch maar de pan is geplaatst dichtbij de trafo.....brommetje en ruis.....moah....
Krijg ik wel weg....

Overigens....deels is de ruis in je preamp te wijten aan buizen. Het ruisniveau verschilt per buis....de veelgebruikte sovteks ruizen dr lekker op los....
Probeer eens GT's of JJ's....dat is al weer wat beter.....

Vinni

habberdoedas
21 november 2006, 23:35
Dat moet je zelf weten of je een Furman Powerconditioner wilt aanschaffen. Zoals ik al vertelde het apparaat leverd een schoon stukje stroom voor je rackapparatuur en beveiligd tegen piekspanningen. Tis maar net wat je wil. Ik ben er voor aan het sparen dus.....