PDA

View Full Version : Oude amp met storing



gerwin
2 november 2006, 22:53
Ik heb vandaag een zeer oude lampen top op de kop getikt voor weinig. Het is een 4x el34 3xecc83 amp voor zover ik nu kan zien. Wanneer ik er spanning op zet gaan de eerste 2 ecc83 buizen even fel oplichten daarna gloeien ze normaal, wacht ik ff een paar minuten haal ik hem van standby of is er een harde brom aanwezig en is er weinig level ( het is net of ie op iets hoger volume inzakt alsof er een compressor op zit ). Nu betreft dit echt een oud ding ik zal morgen even proberen er wat foto's van te maken. Maar het lijkt mij dat de voorbuizen op zijn maar die brom kan ik niet echt plaatsen. Maar als je wel geluid hebt dan is de hoogspanningstrafo wel goed toch?

Al
3 november 2006, 00:01
Ik heb vandaag een zeer oude lampen top op de kop getikt voor weinig. Het is een 4x el34 3xecc83 amp voor zover ik nu kan zien. Wanneer ik er spanning op zet gaan de eerste 2 ecc83 buizen even fel oplichten daarna gloeien ze normaal, wacht ik ff een paar minuten haal ik hem van standby of is er een harde brom aanwezig en is er weinig level ( het is net of ie op iets hoger volume inzakt alsof er een compressor op zit ). Nu betreft dit echt een oud ding ik zal morgen even proberen er wat foto's van te maken. Maar het lijkt mij dat de voorbuizen op zijn maar die brom kan ik niet echt plaatsen. Maar als je wel geluid hebt dan is de hoogspanningstrafo wel goed toch?

Dat fel oplichten komt o.a. voor bij de oude Philips familie preampbuizen, dat is normaal. Je hebt kans dat die buisjes nog prima zijn.

Ik verwacht dat er wat met de voeding is, te weten de filtercaps. Die moeten mogelijk vervangen worden. Die kunnen onder invloed van ouderdom opspelen.

Waarschijnlijk zijn de voedings- en uitgangstrafo ok.

Al

Franc
3 november 2006, 10:11
Wat is altijd doe bij 'rare geluiden' is de fasedraaier buis eruit trekken.

Je zegt niet wat voor amp het is, maar 9 van de 10 keer is de fasedraaier de ecc83 die het dichtst bij de eindbuizen zit (zitten ze op rij van links naar rechts ecc83 ecc83 ecc83 EL34 EL34 EL34 EL34 ?)

Als die buis eruit is en het gebrom is weg, dan weet je dat het vanuit alles voor en t/m de fasedraaier kan zitten. Is het er nog dan komt het uit je eindtrap.

Is het weg dan plaats je de fasedraaier terug (komt de brom ook terug?) en haal je de buis linke ervan los. Zo werk je terug naar het begin om de bron van de brom te vinden.

gerwin
3 november 2006, 13:35
Ik heb inmiddel wat foto's maar hoe krijg ik die erop?

BLOK182
3 november 2006, 13:41
www.imageshack.us

gerwin
3 november 2006, 15:45
Zo ik heb inmiddels de brom eruit, ik heb de preamp buizen vervangen en de hum pot vervangen die was ook stuk. Ook heb ik de bias aangepast hij stond nogal koud. Maar nu heb ik er even een signaal op gezet en nu gaat, als je voor de amp staat, de meest rechtse eindbuis opgloeien op het ritme van de bas, (ik heb ff de radio erop aangesloten) en ook klinkt hij niet echt superstrak. Nou ja in vergelijk met gisteren klinkt het allemaal al een stuk beter. De elco's lijken mij ook goed ze zijn niet bol, ik weet niet of dat de enige referentie is.

gerwin
7 november 2006, 17:03
Ben nog eens even met die amp bezig en nu zie ik dat er onder elke buisvoet (eind buis) een vermogensweerstand zit maar die zijn denk ik nogal eens warm geweest want ze zijn bruin/zwart van kleur kan dit kwaat? Een weerstand is toch goed of niet toch?

guitarnijboer
7 november 2006, 19:56
Het bol staan van een Elco is niet de enige referentie en erg duur zijn die dingen nou ook weer niet. Hoor je een 100 Hz of 50 Hz Brom? (100 Hz klinkt een octaaf hoger dan wanneer je je vinger op de tip ven je gitaarplug houdt) Een 100 Hz brom heeft vaak te maken met de elco's een 50 hz brom vaker met aarding en afscherming (vaak en vaker betekent dat er uitzonderingen zijn)

Verder zijn de door jou ontdekte weerstanden waarschijnlijk de schermroosterweerstanden. Het is wel belangrijk dat deze alle 4 goed zijn. De kleur zegt hier niet alles over, een multimeter wel!

Als een of meer van die weerstanden stuk zijn, zal dit de instelling van de bijbehoorende eindbuis anders zijn. Ook zal die eindbuis nauwelijks nog vermogen leveren. Je zou in dat geval een mismatch in je eindtrap kunnen hebben, wat best kan brommen, zeker als de elcotjes toch al niet 100 waren.

Als er maar 1 eindbuis duidelijk oplicht bij aansturing dan zou dit een indicatie kunnen zijn voor kapotte schermroosterweerstanden. Het zou trouwens ook goed kunnen dat je verschillende eindbuizen hebt (het ene merk/productie licht meer op dan de andere) of dat er eindbuizen tussen zitten die weinig meer presteren.... of kijk eens naar de aarding van de kathoden. Zitten die allemaal apart aan een oud geoxideerd chassis? Dan kan dit ook aanleiding zijn om te brommen....

Gewoon even weerstanden meten, misschien een ander setje el34 proberen als je die hebt, etc. etc.

Succes

gerwin
8 november 2006, 08:55
Nou kwa brom doet ie niks meer. In eerste intantie bromde hij nog al maar was meer een brom van een slecht kontact, toen ik aan de tweede preamp buis kwam toen was het weg dus ik heb de buisvoeten vernouwd en klinkt ie weer prima. Ik zal de weerstanden even meten, moeten die op alle 4 de buisvoeten de zelfde waarde geven?

Frits van Mourik
9 november 2006, 00:04
Ja, zo ongeveer. Een afwijking van +/- 10 procent is nog acceptabel.
Maar als je ze niet vertrouwt, bak je er gewoon nieuwe in, toch?
Kost je slechts een paar eurocent...

hidde630
9 november 2006, 11:16
begin nu wel benieuwd te raken naar de plaatjes....