PDA

View Full Version : welke voorbuizen?



jerome
2 november 2006, 21:06
Hoi mannen (en mss ook wel dames?)

Ik heb al meer dan 20 jaar een JMP 100 Watt buizentop 2203 Master Volume uit 1979.
Ik heb begin dit jaar weer eens de eindbuizen laten vervangen (JJ E34L) en de BIAS is natuurlijk ook gelijk afgesteld.
Afgelopen weekend heb ik de 6 Elco's vervangen (TAD 2x 50 uF)

Toch heb ik nog steeds het gevoel dat de amp door de jaren heen een klein beetje luier (tammer) is geworden.
Volgens mij zitten de voorbuizen (Haltron AX7A ECC83) er al zeker een jaar of 8 in, of mss wel 15 jaar (ik weet echt niet meer waneer ik die heb vervangen), dus die zijn denk ik ook wel versleten.

Welk merk type voorbuizen reden jullie mij aan als ik een wat agressiever en voller geluid wil?
Zijn er nog andere mogelijkheden om de sound van de versterker iets directer en agressiever te maken?

(Begrijp me goed, ik ben absoluut dik tevreden over deze top en over mijn cab dus ik heb het puur over "fijntuning"!!)

groetjes,
Jeroen

Chris Winsemius
2 november 2006, 21:20
Hoi Jeroen

(Had je die caps bij mij gehaald?).
Vervang ook de 2 bias-circuit-caps.

JJs zijn in het algemeen wat warm.
Qua moderne pre-amp-buizen heb ik zelf de volgende ervaringen in soortgelijke amps:
JJs: zeer warm, smooth, beetje Santana achtig
EHs: beetje metal-achtig bij oversturing, meer hoog dan JJs
Cs: veel definitie, meer detail dan JJs en minder kleuring dan EHs
TAD7025HGs: als Cs maar dan nog meer detail

"directer en agressiever"... waarschijnlijk Cs

Al
2 november 2006, 23:52
Hoi mannen (en mss ook wel dames?)

Ik heb al meer dan 20 jaar een JMP 100 Watt buizentop 2203 Master Volume uit 1979.
Ik heb begin dit jaar weer eens de eindbuizen laten vervangen (JJ E34L) en de BIAS is natuurlijk ook gelijk afgesteld.
Afgelopen weekend heb ik de 6 Elco's vervangen (TAD 2x 50 uF)

Toch heb ik nog steeds het gevoel dat de amp door de jaren heen een klein beetje luier (tammer) is geworden.
Volgens mij zitten de voorbuizen (Haltron AX7A ECC83) er al zeker een jaar of 8 in, of mss wel 15 jaar (ik weet echt niet meer waneer ik die heb vervangen), dus die zijn denk ik ook wel versleten.

Welk merk type voorbuizen reden jullie mij aan als ik een wat agressiever en voller geluid wil?
Zijn er nog andere mogelijkheden om de sound van de versterker iets directer en agressiever te maken?

(Begrijp me goed, ik ben absoluut dik tevreden over deze top en over mijn cab dus ik heb het puur over "fijntuning"!!)

groetjes,
Jeroen

--> Jeroen, zijn die TAD caps toevallig Gold caps?

(Misschien is het een beetje voorbarig geweest de filters te vervangen. Ik bedoel daarmee dat als ik het goed begrijp je daar mee in zee bent gegaan zonder eerst de preampbuizen aan de tand te voelen.)

Al

jerome
3 november 2006, 00:30
--> Jeroen, zijn die TAD caps toevallig Gold caps?

(Misschien is het een beetje voorbarig geweest de filters te vervangen. Ik bedoel daarmee dat als ik het goed begrijp je daar mee in zee bent gegaan zonder eerst de preampbuizen aan de tand te voelen.)

Al

Sorry Al, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
De "versterkerman" die mijn eindbuizen begin dit jaar vervangen heeft zei tegen me dat de elco's ook zeer binnenkort vervangen moesten worden.
Volgens hem waren ze nog nooit vervangen en waren ze echt op.
Ik heb ze zelf vervangen door van die zwarte TAD elco's.
Hebben elco's dan ook invloed op je geluid??

groetjes,
Jeroen

Al
3 november 2006, 01:16
Hebben elco's dan ook invloed op je geluid??

groetjes,
Jeroen

Reken maar en dat niet alleen. Ook heeft het invloed op de hoe de versterker zich laat aanspreken. Ik begrijp dat je versterkerman je daar niet over heeft ingelicht. Goldcaps zijn inderdaad zwart, ik vermoed dat je die dan ook hebt. Kijk anders even.

Grssss

Al

jerome
4 november 2006, 00:31
Ik heb even gecheckt maar het zijn idd Tube Amp Doctor Gold Caps 2 x 50 mF die ik in mijn JMP heb gezet:

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=35_77&products_id=500&osCsid=224d44bc1a57b3eb3473fc691eb68cec


Maar nogmaals omdat de caps versleten waren aldus "de versterkerman" een paar maanden geleden.
Ik merk overigens weinig verschil.
De top klinkt nog steeds hetzelfde: lekker, warm en transparant, maar nog steeds een beetje lui net als voor de cap-change.
Als ik een paar jaar geleden wat harder aansloeg dan kwam er zo’n heerlijke agressieve grommende buizenvervorming maar dat is de laatste 2 jaar echt minder geworden.
Die sound zoek ik weer:
Zacht aanslaan: een warme transparante volle maar transparante “cleane”sound. (Dit lukt dus nog steeds goed)
Hard aanslaan: een agressieve grommende buizenvervorming, maar wel vol, met flink veel bas en toch nog een beetje warmte!

Nu zitten er nog Haltron buizen in met het type 12AX7A ECC83
Volgens mij bestaat dat merk niet meer?
Maar op via internet kan ik wel Electro Harmonix buizen kopen met precies dezelfde typeaanduiding: 12AX7A ECC83
Daar staat overigens bij dat het “high gain” buizen zijn: “klein en gemeen”
Mss een mooie combinatie met de warme JJ eindbuizen en de Goldcaps?

Zouden dat de buizen zijn zijn die ik moet hebben?
Of moet ik er eerst toch ook andere caps inzetten?
Zo ja ja welke?
Geven bijvoorbeeld JJ caps een ruigere sound dan TAD Goldcaps?
De originele blauwe Daily caps die er in zaten zijn naar mijn weten ook niet meer te krijgen?
Zijn bijv JJ caps dan zoveel ruiger dan TAD Goldcaps?
Volgens mij kan ik toch beter eerst andere voorbuizen proberen?

pfoe wat een verhaal he?
Ik hoop dat jullie het nog snappen en dat jullie antwoorden kunnen geven….

Al
5 november 2006, 03:30
Maar nogmaals omdat de caps versleten waren aldus "de versterkerman" een paar maanden geleden. Ik merk overigens weinig verschil.
De top klinkt nog steeds hetzelfde


Volgens hem waren ze nog nooit vervangen en waren ze echt op.

Omdat je genuanceerd over de sound van je amp spreekt heb ik de neiging te veronderstellen dat je versterkerman zich niet zorgvuldig op de hoogte heeft gesteld en dat zijn diagnose dan ook niet goed geweest is.

De amp klinkt dus met nwe caps nog steeds hetzelfde als met volkomen versleten caps... Als dit zo is kan ik je met zekerheid zeggen dat je oude caps op zijn minst redelijk gezond waren.

Ik moet de eerste 79JMP nog tegenkomen met filters die "echt op" zijn.

Gold caps zijn ranzig klinkende budget caps, goedkoop spul, naar ik weet uit China. Ik verwacht dat je amp vuiler klinkt en stijver aanvoelt.

Preampbuizen --> Voor meer kracht en agressiviteit op een goede manier steekt hedendaagse produktie Tung Sol er duidelijk bovenuit.

Al

jerome
5 november 2006, 09:51
Bedankt voor de info AL!
Welke caps vind jij goed klinken?

Al
5 november 2006, 14:47
Bedankt voor de info AL!
Welke caps vind jij goed klinken?

Waarschijnlijk de oude die er inzaten, geen geintje.
Anders LCR prima optie.

Gruss
Al