PDA

View Full Version : Suggesties voor 2x12" cab?



andoni
2 november 2006, 18:23
Ik speel nu al een tijdje op een vrij goedkope 4x12 cab, maar ik vind dat naargelang waar ik in de ruimte sta en hoe hoog mijn oren van de speakers staan dat mijn huidige cab soms wat te kil, schel en krasserig kan klinken, in combinatie met high gain. Er zitten Celestion GH50 (of Rocket 50) speakers in, wat me vrij goedkope dingetjes lijken.

Nu wil ik overstappen op een 2x12 cab (omdat een 4x12 eigenlijk overkill is), maar dan wil ik het ook meteen goed doen. Ik heb geen vooropgesteld budget, dat zal gevormd worden nadat ik verschillende cabs heb kunnen uitproberen in verschillende prijsklassen. Spijtig genoeg zijn er niet echt winkels in de buurt die een groot aanbod hebben. Vandaar dat ik al wat voorbereidend onderzoek doe en jullie dus lastig val ;) Ik speel vooral moderne rock/metal maar waag me af en toe eens aan een stukje classic rock of blues.

Wat ik wil:
- Stevig laag voor chugga chugga.
- Dikke, warme, ronde toon, die niet onaangenaam scherp in de oren klinkt, zowel bij riffs als bij high gain leads zodat ze lekker smooth klinken (viool effect).
- Het moet wel strak genoeg blijven om er stevige palm muted dingen gedefinieerd uit te krijgen. Er moet een duidelijke *chunk* te horen zijn, geen flubberdeblubber
(deze 2 bovenstaande punten zijn soms wat tegenstrijdig heb ik al gemerkt).
- High gain is eerste bekommernis, clean is mooi meegenomen.
- Moet ook op (relatief) laag volume goed klinken.

Dingen waar ik zelf in de eerste plaats aan dacht maar die ik nog niet heb kunnen testen:
- Bogner 2x12 V30 (oversized?): vanwege de reputatie (maar zijn geld waard voor mijn toepassingen?)
- Engl 2x12 V30: vanwege de Engl prijs/kwaliteit.

Nog een vraagje over speakers. Zijn Vintage30's erg 'harsh'? Ik houd van een stevige rock/metal sound, maar het moet wel smooth zijn, geen krasserige boel. Nu hoor ik hier en daar dat de nieuwste lichting Vintage30's hier wel last van heeft? Gerucht of waarheid? Aangezien deze speakers bijna in elk van dit soort cabs zitten... Ben ik dan misschien beter af met een 4x12 met Greenbacks (Marshall 1960AC oid?)?

peter_heijnen
2 november 2006, 18:27
Volgens Tristan en Micheal Ae moet je de bogner 1x12 cube zeker niet uitsluiten, ook al ben je op zoek naar een 2x12.

Tristan
2 november 2006, 18:28
Ik vind zelf de Vintage 30's helemaal niet zo harsh klinken, zeker niet in de Bogner kasten...
Voor wat jij zoekt lijkt de Vintage 30 me geen slechte speaker, maar ik zou ook even kijken naar Classic Lead, een combinatie van deze twee of naar de Heritage G12H low resonance...

De Bogner 1x12 Cube vinden Michael en ik inderdaad erg lekker klinken, maar ik denk wel dat als je echt chugga chugga laag zoekt je daarmee niet helemaal in de juiste richting zit, erg mooi voor pop en lead dingen en cleane partijen, dat wel...

Tsja, het nadeel is gewoon dat er in de meeste speakerkasten standaard Vintage 30's of Greenbacks zitten en de Greenbacks zou ik in jouw geval niet aanraden...

Bogner heeft trouwens wel kasten met Classic Leads, Vintage 30's en combinaties van deze twee...

Hoe veel watt is jouw amp trouwens?
De speakers moeten samen minimaal even veel wattage leveren als de amp, maar zeker in jouw geval liever nog wat meer...

Ik zou deze kasten zeker checken:
Bogner 2x12 (Vintage 30's, Classic Leads en combi's)
Brunetti 2x12 (Vintage 30's)
Engl 2x12 (Vintage 30's)
Hiwatt 2x12 (G12H's)
Marshall 2061CX 2x12 (G12H's)
Mesa/Boogie 2x12 (geen idee)

Die Koch kasten zou ik niet doen, daar zitten tegenwoordig Jensens in en dat vind ik persoonlijk veel minder goede speakers dan Vintage 30's...

Nog een optie is om bij Tube Amp Doctor een lege kast te kopen, deze kan je dan uitrusten met de speakers die je zelf kiest...
Van De Haar een kast laten bouwen is ook een goede optie...
Of Franc Vernet, zit op dit forum, daar heb ik een kastje van gehoord en die klonk echt heel erg goed...
Bovendien zijn deze drie opties een stuk goedkoper dan de meeste kant en klare kasten en volgens mij kwalitatief erg goed...

AART
2 november 2006, 18:41
Mesa 2x12 cab.

Sommigen vinden ze dozig of dood, maar voor high gain werk vind ik ze samen met VHT een van de besten. Maar je moet er wel van houden.

AART
2 november 2006, 18:44
Ik vind zelf de Vintage 30's helemaal niet zo harsh klinken, zeker niet in de Bogner kasten...
Voor wat jij zoekt lijkt de Vintage 30 me geen slechte speaker, maar ik zou ook even kijken naar Classic Lead, een combinatie van deze twee of naar de Heritage

Hmm, classic leads zijn zeer ok idd, maar die heritage speakers missen denk ik een beetje heel erg de Chugga Chugga.
Heb zelf een greenback cab gehad bij mijn 5150 en ongepalmmute klonk het wel ok, maar palmmutes waren een beetje (flubber)kut eigenlijk(patty brard idee).

Oh ja, dat waren pre-rola 55 Hz G12M25's, dus niet de 75 Hz variant.

Tristan
2 november 2006, 18:55
Dat kan, ik zou zelf in dit geval de Topic Starter ook absoluut geen G12M's aan raden, vandaar dat ik het dan ook over de Heritage G12H's had, dat is een heel andere speaker...
Veel meer laag en veel meer ballen dan welke G12M dan ook...
De gewone G12H zou ook nog kunnen, maar dat hangt ervan af wat de Topic Starter schel noemt, ik vind ze in vergelijk met de Heritage G12H wel behoorlijk fel klinken, feller dan bijvoorbeeld Vintage 30's...

EDIT:
Oh, sorry, ik zie nu pas dat je mijn halve post geqoute hebt, die had ik per ongeluk al neergezet omdat ik op de verkeerde knop drukte...
Onderwijl dat ik mijn verhaal aan het bewerken en aftypen was heb jij mijn oude post gequote en daarin was het inderdaad niet duidelijk dat ik het over de Heritage G12H had...

Patty Brard, daar valt overigens niet tegenaan te palmmuten lijkt me, ondersteun je het een en dan blubbert het andere er weer langs... :eek:

AART
2 november 2006, 19:03
Dat kan, ik zou zelf in dit geval de Topic Starter ook absoluut geen G12M's aan raden, vandaar dat ik het dan ook over de Heritage G12H's had, dat is een heel andere speaker...
Veel meer laag en veel meer ballen dan welke G12M dan ook...
De gewone G12H zou ook nog kunnen, maar dat hangt ervan af wat de Topic Starter schel noemt, ik vind ze in vergelijk met de Heritage G12H wel behoorlijk fel klinken, feller dan bijvoorbeeld Vintage 30's...

EDIT:
Oh, sorry, ik zie nu pas dat je mijn halve post geqoute hebt, die had ik per ongeluk al neergezet omdat ik op de verkeerde knop drukte...
Onderwijl dat ik mijn verhaal aan het bewerken en aftypen was heb jij mijn oude post gequote en daarin was het inderdaad niet duidelijk dat ik het over de Heritage G12H had...

I see.

G12H is idd wel te pruimen, maar voor stevig werk verkies ik meestal v30 of classic lead.
In mesa boogie kasten zitten trouwens v30's
Behalve in de lonestar en 1x12 kasten, daar zitten c90's in(classic lead).

AART
2 november 2006, 19:06
BTW: super chugga chugga tip:


Neem een lege speakerkast, liefst van 20 mm berkenplex(lekker stug).
Koop 2 EVM 12L speakers.
Prop ze erin(frontloaded).

Sluit versterker aan, zet volume op 10 en vlieg mee/

Tristan
2 november 2006, 19:08
Ik zat ook al te denken aan die EVM Black Label Zakk Wylde signature speaker, die schijnt inderdaad ook de ballen uit je broek en van het dak af te blazen, mag ook wel voor die 300 euro per stuk die ze volgens mij kosten... :seriousf:

AART
2 november 2006, 19:15
Ik zat ook al te denken aan die EVM Black Label Zakk Wylde signature speaker, die schijnt inderdaad ook de ballen uit je broek en van het dak af te blazen, mag ook wel voor die 300 euro per stuk die ze volgens mij kosten... :seriousf:

EV heeft nu ook de normale 200 W versie weer in productie genomen.
Kost ook iets minder dan de black label denk ik.

andoni
2 november 2006, 20:14
Hoe veel watt is jouw amp trouwens?
100 Watt.


Nog een optie is om bij Tube Amp Doctor een lege kast te kopen, deze kan je dan uitrusten met de speakers die je zelf kiest...
Van De Haar een kast laten bouwen is ook een goede optie...
Of Franc Vernet, zit op dit forum, daar heb ik een kastje van gehoord en die klonk echt heel erg goed...
Bovendien zijn deze drie opties een stuk goedkoper dan de meeste kant en klare kasten en volgens mij kwalitatief erg goed...
Lijkt me ook zeer interessant, een goede bouwer zal denk ik wat minder besparen op materialen en dergelijke, en als het echt goedkoper is dan een kant en klare kast... Alleen is het zo moeilijk om een nog niet gebouwde kast te testen (of ik moest naar Nederland rijden en eentje die af is testen, moet ik tijd voor vinden uiteraard). Een kant en klare kast is natuurlijk minder gedoe, testen kopen/bestellen en hup.


Mesa 2x12 cab.

Sommigen vinden ze dozig of dood, maar voor high gain werk vind ik ze samen met VHT een van de besten. Maar je moet er wel van houden.
Volgens de prijs liggen ze in het Bogner vaarwater... ik hoop dat ik ze ooit eens head to head kan testen, maar persoonlijk zegt de hearsay (maar het blijft hearsay) van de Bogner mij meer, onder andere voor mijn crunchy uitstapjes enzo...


Wat ik tot nu toe van de genoemde cabs wel zie zitten:
Bogner 2x12 (Vintage 30's, Classic Leads en combi's)
Brunetti 2x12 (Vintage 30's)
Engl 2x12 (Vintage 30's)

Is de nieuwe Marshall 1936V (zoals de gewone 1936 maar met V30's) iets? Is niet erg duur (550 euro in Musicstore.de), maar zal wel niet te vergelijken zijn met de meer high end dingen...

Eventueel hou ik ook de Mesa 2x12 in het achterhoofd, maar die lijkt me erg duur toch. De Hiwatt en Marshall 2061CX 2x12 lijken me meer vintage-georienteerd, niet?

andoni
2 november 2006, 20:46
Om een idee te geven van de metalsound die ik graag heb, hier een Dio cover door Killswitch Engage waar ik het in een ander subforum al heb over gehad, zeer lekkere chugga sound vind ik, en let ook op de solo ergens halverwege (eerst is er een kort solootje, dan een wat langer), dat vind ik ook een mooie lead toon:
http://media.roadrunnerworld.com/KillswitchEngage/KsE-HolyDiver.wma
Ik post dit even omdat ik me misschien wat te extreem uitdruk aangezien ik nu een vrij schelle cab en ik zeker weet dat ik dat niet wil, maar een sample geeft een beter idee...

vinni
2 november 2006, 22:51
Ik zou zeggen.....

Neem eens contact met me op ;)
(zie sig)

Vinni

AART
2 november 2006, 22:52
Iets met v30's, definately.

Mesa, Bogner, iets in die richting.

Tristan
2 november 2006, 22:54
Haha, lekkerrrrrr, kicke hoor! :rockon:
Die solo sound klinkt inderdaad goed...

Als je het mij vraagt zoek jij niet die superstrakke/klinische sound, dus wat mij betreft geen Mesa/Boogie cab voor jou... :dance:

Als je amp 100 watt is dan zit je wat betreft Celestion toch een beetje gebonden aan de Vintage 30 en de Classic Lead, maar nu ik het clipje zo hoor denk ik dat dat geen probleem is...

Je zit volgens mij helemaal goed met je cabs:
Bogner 2x12 Vintage 30, Classic Lead of een combi
Brunetti 2x12 Vintage 30
Engl 2x12 Vintage 30

Mijn ervaring zegt me dat de Brunetti kasten gewoon mindere Bogners zijn, maar ze zijn wel goedkoper en misschien wat handelbaarder dan de Bogners, die zijn namelijk uberzwaar en groot...
Engl is wat klinischer, wat minder los dan Bogner, maar het zijn wel erg goede cabs, dus ze zijn wel het proberen waard...

Een cab laten bouwen is ook mogelijk, maar omdat je toch aan de Vintage 30's en Classic Leads gebonden zit heeft het wat dat betreft weinig voordelen, het is wel goedkoper...
Als je een Bogner cab wil verkopen dan ben je deze echter wel weer sneller en tegen een gunstigere prijs kwijt, bovendien weet je dan zeker dat je echt een top cab hebt...

De Hiwatt en Marshall zijn niet zozeer meer vintage gevoiced dan de Bogner, ik denk dat de Marshall jouw muziekstijlen zeker aankan, maar een G12H zou ik jou met een amp van 100 watt niet aanraden, bovendien denk ik dat dat toch niet de sound is die je zoekt...

LordRiffenstein
3 november 2006, 07:51
Ik heb ondertussen al een hele resem 2x12s gehad en getest. Persoonlijk zijn mijn favorieten de CAE 2x12 en mijn Lenders 2x12, die kan je beiden bij mij testen als je wil. Heb verder Engl, THD, Marshall gehad en Bogner dikwijls getest. THD valt eraf wegens openback en niet echt geschikt voor het zwaardere werk, Marshall 1936 is ok maar niet super. Engl 2x12 is erg goed en goed strak laag.

Predator
4 november 2006, 15:27
Een Brunetti Dualcab is waanzinnig, beetje donker van geluid maar een goede laag en mid die met de juiste amp strak blijven.

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/58724027-brunetti-custom-made-dual-cab-cabinet-met-celestion-v30-s.html?return=eJwlikEKwjAQRe9SaJeJYxfChCD1JlEDCYnJ kIxYFe%2FulG7%2Bew%2B%2BQ8BvxIPpCHDCoXvXbsEEZkKtUy Vf1MO1xJSd465K1vtFUaDzmi1M9265jvMC43zJLPKJtOkquvG9 M72E1%2FYsnjlK1y67HCeyMJjfH%2FF%2FK2o%3D&df=1&fta=

Enige tijd geleden heb ik bij deze man €350 geboden, hij houdt echter zijn poot stijf om redenen en wilt daarom gewoon €400. Ik vind het te duur, misschien jij niet. €350 Vind ik een betere prijs. Het exemplaar op Gitaarmarkt uit Broeksterwoude is overigens al verkocht.

arjanb01
4 november 2006, 15:38
Een Brunetti Dualcab is waanzinnig, beetje donker van geluid maar een goede laag en mid die met de juiste amp strak blijven.

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/58724027-brunetti-custom-made-dual-cab-cabinet-met-celestion-v30-s.html?return=eJwlikEKwjAQRe9SaJeJYxfChCD1JlEDCYnJ kIxYFe%2FulG7%2Bew%2B%2BQ8BvxIPpCHDCoXvXbsEEZkKtUy Vf1MO1xJSd465K1vtFUaDzmi1M9265jvMC43zJLPKJtOkquvG9 M72E1%2FYsnjlK1y67HCeyMJjfH%2FF%2FK2o%3D&df=1&fta=

Enige tijd geleden heb ik bij deze man €350 geboden, hij houdt echter zijn poot stijf om redenen en wilt daarom gewoon €400. Ik vind het te duur, misschien jij niet. €350 Vind ik een betere prijs. Het exemplaar op Gitaarmarkt uit Broeksterwoude is overigens al verkocht.

Ik heb een brunetti getest over mn koch studiotone, en ik vond het ronduit kut. Een rammelende kast die clean vervormde. Ga voor de Bogner 2x12 met V30's. Top kast. Alleen wel prijzig, 799 euro nieuw.

Tristan
4 november 2006, 16:10
Die Brunetti's zijn kwalitatief niet allemaal even goed, er zijn er inderdaad wel die rammelen...
Je moet zo'n kast dus goed uittesten, maar ik ben het met Arjan eens dat die Bogners gewoon veel dikker klinken, daarmee vergeleken vind ik die Brunetti kasten altijd een beetje dunnetjes en slapjes, er zit minder midden in...

Jimwoud
4 november 2006, 16:22
Ik ben ook op zoek naar een goede 2x12, heb nu een koch met jensen(v90) maar ben er niet tevreden over. Te weinig ballen en te veel hiss en erg harsh mijn inziens.

Maar ff een vraag de afmetingen van een 1936 en een bogner zijn nagenoeg gelijk, zou zo'n 1936 met v30's er niet veel op lijken? Of heeft het ook zoveel te maken met de construktie van de kast. Volgens mij zijn ze allebei van berken multiplex.

Tristan
4 november 2006, 16:33
Het zijn echt heel andere cabs...
Volgens mij is de Bogner trouwens een heel stuk groter en vooral hoger hoor, wat ik tevens dan weer een nadeel van de Bogner vind, want die zijn niet echt lekker handelbaar en te tillen...

Ik heb zelf een Marshall 2061X cab waar ik heel erg tevreden over ben, dat is een erg goed klinkende cab, heel erg handelbaar en te tillen maar totaal niet dun van klank, ballen...
Een voordeel is ook dat het een verticale 2x12 is, dus je kan hem zo op de grond zetten en je hoort altijd jezelf, lekker makkelijk...
Een nadeel van de kast is wel dat hij stock komt met de gewone G12H's en alhoewel dat geen slechte speakers zijn, ze hebben ontzettend veel ballen en lekker laag, klinken ze in mijn oren wel een beetje harsh...
Ik heb in mijn kastje nu een combi Heritage G12M en Heritage G12H zitten en dat klinkt een stuk warmer...
Een ander nadeel van de cab is dat deze niet zo breed is, dus sommige tops komen over de cab heen en dat ziet er natuurlijk niet zo mooi uit, bovendien staat het dan misschien ook niet helemaal stevig...
Hij is met een prijs van zo'n 700 euro ook niet echt goedkoop te noemen, maar wel erg goed dus...

Predator
4 november 2006, 17:02
Zowel de Peavey JSX als de Brunetti XL"R-Evo over de Brunetti Dualcab geprobeerd. De JSX heeft een aardige dosis bass in huis en die Brunetti kan dat helemaal aan als een van de weinige cabs. Ik mis geen bass en ik ben een van de gitaristen die juist houdt van bass in zijn sound. In vergelijking met de Bogner 4x12" vond ik de Brunetti goed uit te verf komen, misschien iets minder vanwege de donkere geluidskleuring die de cab toch wel meegeeft maar qua prijs kwaliteit en uiteindelijk oordeel heb ik toch de Dualcab verkozen. Hij staat nu op mijn kast voor een kleine €480, NIEUW. Geen ratels of rammels, niet twee speakers die geheel anders klinken ofsow, gewoon een zeer goede cab. Denk dat de opmerking hiervoor puur op smaak of een slechte ervaring gebaseerd is.

Bij Brunetti is het inderdaad zo dat je het moet treffen maar ik heb het idee dat het met de cabs reuze meevalt. De versterkers dat is een ander verhaal, heb ooit een XL"R-Evo geprobeerd die standaard de nasale tone van een DiMarzio FRED pickup in huis had op het derde kanaal. Alsof je constant verft met 1 kleur. Een andere had het weer niet, klonk geheel anders en een stuk meer naar mijn zin. Nooit kopen zonder te testen dus en vooral niet twee amps kopen om stereo te spelen, gaat je met Brunetti niet lukken!

Hoor trouwens wel vaak dat de versterkers van Brunetti (en VHT) snel kapot gaan, beetje minder. Maar een cab is robuuster dan een amp kun je vanuit gaan. Er zitten ook geen electronische onderdelen in ofsow...

BLOK182
4 november 2006, 17:06
Ook een lekkere cab : Budda 2x12, closed en openback met 240 watt. Erg warm en vet, speakers zijn v30-georienteerd, ook lekker compacte cab.

<_-Tijs-_>
5 november 2006, 12:55
Framus 2×12, stond die er al bij?

volgens mij niet in Nederland te koop, niet veel in iedergeval. Deze heeft ook V30 woofers net als Orange alleen is deze wat goedkoper
298,- geloof ik.