PDA

View Full Version : sustainer element



wimmeltje
12 december 2002, 20:57
Is er iemand die mij kan vertellen wat een sustainer element is en wat hij doet?

Negative K3 fan
12 december 2002, 21:37
Een sustainer element is een soort ebow en nog iets anders wat je in je gitaar stopt. Alleen een ebow is veel en veel goedkoper.

Mitch
12 december 2002, 21:46
Op de site van Fernandes staat een uitstekend leesbaar verhaal.

Fvddungen
12 december 2002, 21:57
Ebow goedkoper?? En ik maar denken dat een Ebow al zo duur is.

Rutger
12 december 2002, 22:19
k moet ook nog zo'n ding hebben

alhoewel, met m'n distortion vol open heb ik ook eeuwige sustain, alleen moet je al je snaren dan dempen om ze niet te laten rondzingen

vulvasonic
12 december 2002, 22:57
Je bedoelt waarschijnlijk de sustainiac. Het is een element die e-bow achtige karakteristieken heeft met als voordeel dat het als gewoon element te gebruiken is en dat er een schakelaartje bijzit die je in staat stelt om 3 verschillende soorten sustain te produceren.
1 om de toon eindeloos lang te laten klinken.
1 waarbij een harmonische boventoon komt meeklinken en 1 waarbij er meerdere harmonischen worden gecreeerd.

Het is een fantastische uitvinding (lijkt me). Als je weet waar en hoe je er een kan scoren, wil ik dat graag van je horen. Ik zou er zelf ook graag eentje in mijn gitaar laten zetten.

Bij de weg; op de productiemodellen van Hamer waar ze op zitten, is het ding altijd in de halspositie te vinden.
;]

Stitch
12 december 2002, 23:05
wat is ebow dan?

skabouter
12 december 2002, 23:06
ik heb een ibanez S2120Xav, en ik wil ook wel eens zo`n ding laten inbouwen.

ik heb 2 humbuckers. kan je zo`n sustainer (fernandes of ebow) ook inbouwen dan ?

dat zeg maar de voorste (hals) humbucker een humbucker blijft, maar dan met 1 single coil en die sustainer ? ?

maar hij moet wel humbucker blijven ! kan dat ?

vulvasonic
12 december 2002, 23:18
Dat verhaal heb ik ook alleen maar uit een oude Gitarist (het blad). Het leek me altijd een heel interessant ding. Werd ook zeer lovend over gesproken. Maar ik heb er geen enkele ervaring mee.

Dus als iemand iets meer weet....
;]

vulvasonic
12 december 2002, 23:21
Oja Skabouter, voor alle duidelijkheid, de E-bow is geen element. Het is een apparaatje dat je in je hand moet houden tijdens het spelen.
Kun je dus niet inbouwen.

Lordhar
13 december 2002, 08:34
Ik heb een sustainiac ingebouwd in mijn Ibanez RG570. Je kan ze bestellen op http://www.sustainiac.com (duh). Inbouwen is wel
iets ingewikkelder dan b.v. het vervangen van een element ofzo, maar het resultaat is cool :smile:

LordHar

Stitch
13 december 2002, 10:49
hmm niks voor mij. Kzat net ff die samples te luisteren...maar man wat een gemaakt geluid.

Negative K3 fan
13 december 2002, 17:23
Een sustainer lijkt me zelf wel leuk enzo, maar ze zijn veel te duur voor wat je (of ik) eraan heb(t).

vulvasonic
13 december 2002, 22:27
Hee Lordhar!
Dat ik daar niet eerder op gekomen ben.
Gewoon FF naar http://www.sustainiac.com(duh), geniaal!

Ben wel benieuwd naar die voorbeeldjes...

Bedankt
;]

Nocki
13 december 2002, 22:42
geweldig Zeg.. een maar. ik neem aan dat ik de rest van de snaren moet dempen en dat gaat toch een beetje ten koste van het spelen. verder gaat er wel een wereld voor me open hoor...

nocki

Lordhar
14 december 2002, 09:30
Er waren 2 dingen die 'lastig' waren: Ik moest mijn tremolo-veren er uit halen om ruimte te maken voor de printplaat en battery etc., en het goed aarden was even wat gepiel. Maar voor de rest is het een extra 'tool' die je kan gebruiken tijdens het spelen.

LordHar.

skabouter
17 december 2002, 12:30
je kan natuurlijk ook gewoon een compressor pedaal kopen. ik heb standaart een sustainer in mijn multi-FX.

alleen geeft die geen harmonics..

maar verder is een compressor pedaal ook heel goed, veel handiger, en goedkoper.

Negative K3 fan
17 december 2002, 18:52
een compressor en een sustainer element zijna bsoluut geen vergelijking.

vulvasonic
17 december 2002, 22:07
Tenzij je een mandoline met een viool wilt gaan vergelijken....

Negative K3 fan
17 december 2002, 22:24
Op 2002-12-17 22:07, schreef vulvasonic:
Tenzij je een mandoline met een viool wilt gaan vergelijken....


of appels met pessaria.

skabouter
17 december 2002, 22:35
op een compressor zit toch de functie "sustain" ? (bij mij wel tenminste)

als je de sustain helemaal open draait krijg je heel veel sustain. (klinkt logisch)

ok, maar of dat een beetje hetzelf is als een sustainer weet ik nie.

ik ben alleen bekent met de sustainers van fernandes.

collin hoeve
18 december 2002, 11:46
mensen die een sustainer willen inbouwen in hun gitaar en 2 linker handen hebben kunnen ook een 'stealth' set in laten bouwen bij bv. Robberts... http://www.robberts.guitars.nl volgens mij, is goeie bouwer trouwens en de set plus inbouwen kost maar iets van 250 euro
reeds
collin

Negative K3 fan
18 december 2002, 14:44
Op 2002-12-17 22:35, schreef skabouter:
op een compressor zit toch de functie "sustain" ? (bij mij wel tenminste)

als je de sustain helemaal open draait krijg je heel veel sustain. (klinkt logisch)

ok, maar of dat een beetje hetzelf is als een sustainer weet ik nie.

ik ben alleen bekent met de sustainers van fernandes.


het gaat ook voer de sustainers van fernandes, en sustainers op een compressie pedaal werken totaal ende compleet andeers dan een sustainer element.

MetalliCat
18 december 2002, 16:20
Voor mensen die niet weten wat een e-bow is: http://www.ebow.com :smile:

sleep_to_saturate
18 december 2002, 16:24
Ja op m'n Big Muff zit ook een sustain knop, maar das ook niet hetzelfde als de sustainer.

skabouter
19 december 2002, 00:09
aha, ok guys. maarwat is het verschil dan ?

op mijn metal-zone zit ook sustain, en mijn compressor. als ik die dus helemaal open zet krijg je gewoon hele lange toon.

met de (fernandes) sustainer wordt met magnetische pulsjes ervoor gezorgt dat je snaar eindeloos (of tot de batterij op is) gevibreerd wordt.

is toch hetzelfde effect ? een langere duur van de tonen !

daarbij laten we dan even de harmonische mode van de fernandes sustainer buiten beschouwing, ik weet dat dat niet lukt met een compressor.........

Cees van Bavel
4 januari 2003, 11:31
Robberts in Hilversum heeft ze in voorraad en kan ze voor je inbouwen.



Op 2002-12-19 00:09, schreef skabouter:
aha, ok guys. maarwat is het verschil dan ?

op mijn metal-zone zit ook sustain, en mijn compressor. als ik die dus helemaal open zet krijg je gewoon hele lange toon.

met de (fernandes) sustainer wordt met magnetische pulsjes ervoor gezorgt dat je snaar eindeloos (of tot de batterij op is) gevibreerd wordt.

is toch hetzelfde effect ? een langere duur van de tonen !

daarbij laten we dan even de harmonische mode van de fernandes sustainer buiten beschouwing, ik weet dat dat niet lukt met een compressor.........

skabouter
6 januari 2003, 01:01
bedankt voor de tip.

heb je ook een idee wat een fernandes sustainer kost daar ?

en de kosten van het inbouwen ?

alvast bedannkt !!

Cees van Bavel
6 januari 2003, 20:27
Ik kan het je niet zeggen. Ik was de eerste klant van Robberts die de sustainiac zelf naar Nederland haalde, bij wijze van experiment hebben we hem toen ingebouwd. Velen zijn mij sindsdien gevolgd. Fernandes hebben ze niet, is een verouderd systeem. De sustainiac van Alan Hoover is het echte werk. Wordt ook gebruikt door Steve Vai.

Op 2003-01-06 01:01, schreef skabouter:
bedankt voor de tip.

heb je ook een idee wat een fernandes sustainer kost daar ?

en de kosten van het inbouwen ?

alvast bedannkt !!