PDA

View Full Version : Vox AD-120VT 2x60W Valvetronix



raymond1
2 november 2006, 11:28
Ik ben van plan om de Vox AD-120VT 2x60W Valvetronix aan te schaffen, alleen mijn vraag is aan degene die ze in bezit hebben en ervaring mee hebben, of ik hiermee ook kan optreden in kleine zalen. Ik weet niet of er wel genoeg power uitkomt, en of het ook een goed geluid geeft. De top van de valvetronix heb ik al wel gehoord met 4x12 speakers, maar het probleem is dat ik er geen ruimte voor hen in de auto. Is dit een goed alternatief???
Graag een antwoord van een kenner. Gr. Raymond.

heavy-metal-thunder
2 november 2006, 17:56
Ik heb de vt120 met 2*12 gehoord en vergeleken met een vox AC30 en met een Marshall 1959 (beiden de reďssues) en ik moet zeggen dat die valvetronix dat voorbeeldig deed. Kwam heel erg in de buurt van de AC30 en klonk eigenlijk beter dan de Marshall 100W (omdat de Marshall niet hard genoeg kon staan om zijn potentieel ten gehore te brengen). Ik ben trouwens zelf een dagelijkse gebruiker van een vt30 valvetronix. Ik heb al véél versterkers gehad, maar die Valvetronix is toch al bijna een jaar in mijn bezit en ik vind hem nog altijd super (voor thuis).


Uiteraard moet 120 W voldoende zijn. Ik heb uit luiheid mijn 30W al op repetitie gebruikt (stevige rockband, bas/drum/zang/1 gitaar) en dat gaat hoor. Maar daar is de 30W, met zijn 1*12 speaker, niet voor gemaakt. Maar met die 120W moet het zeker gaan!!

Je wil de combo 2*12. Is wel zwaar hoor en heel onhandelbaar met de handvaten bovenaan. Ik speel momenteel met een Marshall 4*12 en dat is veel makkelijker transporteerbaar (handvaten a/d zijkant).

Ik heb zelf hard getwijfeld om me ook een zwaardere valvetronix te kopen voor bandgebruik, maar heb het niet gedaan:

- in hoofdzaak heb ik de Marshallsound nodig en heel af en toe iets meer heavy.
- ik vind het veel geld voor een digitale versterker. Ook al klinkt hij goed, het is toch net niet the real thing. Ik bedoel: heb je, zoals ik, hoofdzakelijk Marshallsound nodig, dan ben je beter af met een Marshall (heb momenteel een 2dehandse dsl 100 met 4*12 greenbacks gekocht voor een prijs die lager is dan een nieuwe vt120). Bovendien vrees ik dat een valvetronix minder zijn waarde behoudt.

Om te besluiten:
- heb je één sound/type versterker nodig, ga je beter voor die versterker
- heb je meerdere sounds nodig, dan is een valvetronix zeker een optie
- ik zou uitkijken voor een 2dehands (want ik wil niet zo veel uitgeven voor een "computerversterker")
- ik zou voor een head gaan. Een goed (2dehands?) cab blijft zijn waarde behouden. In jouw geval dus een 2*12. Maar ben je zeker dat je dat niet kan vervoeren? Ik heb een opel Astra GTC (is zo'n 3 deurs coupeetje met kleine koffer en daar smijt ik alleen mijn 4*12 in. Wel zetels plat).
- voor mij waren het vooral de economische waardevastheid die de doorslag voor een lampenversterker hebben gegeven (en ook omdat ik een mooi koopje tegenkwam).

guitartub
2 november 2006, 18:19
Om simpelweg jouw vraag te beantwoorden: Ik heb zelf de AD60 (1X12) en hij gaat zeker hard genoeg voor (kleine) optredens. Ik heb er zelf al tientallen achter de rug met dat beest en ben er iedere keer weer zeer kontent over. (Inmiddels al enige jaren lang.)

LCH
2 november 2006, 20:52
@ heavy-metal-thunder: Ik zit er dus ook aan te denken om een AD120 VT aan te schaffen voor o.a. bandwerk (uiteraard 2e hands, geen zin om 1000 euro te lappen voor een nieuwe) maar na aardig wat plussen en minnen is de onhandelbaarheid van zo'n AD120 VT wel een vrij groot punt.

Oplossing zou kunnen zijn om een AD60 VTH (halfstack) te kopen, zodat je een head + cab van een kleine 20kg per stuk hebt. Maar heb je ook enig idee hoe dat zal klinken t.o.v een AD120 VT (in een band)? Er zitten wel wat minder toeters en bellen op, maar dat maakt niet uit.

Een AD100 VT is ook nog een mogelijkheid, maar dat trekt me dan weer minder. Een echte Vox heeft namelijk geen barbecue-grille ;)

heavy-metal-thunder
2 november 2006, 21:23
jaja, maar zo'n vt100 combo is ook een log ding! Ze zijn merkelijk goedkoper, maar mij lijkt het dat ze voor livegebruik een groot minput hebben: ze kunnen geen groot floarboard aan. Dus heb je eigenlijk maar 2 kanalen. Oké, je kan evt. met wat gewone analoge pedalen werken (een Boss superoverdr sd1 werkt goed op uk 70's stand!).

En een 120W op een 2*12??? Een marshall 1936 (om maar iets te noemen) kan 150 W aan... Wellicht kom je de head alleen niet zo gauw tegen 2de hands??? De vt120 op een 2*12 cab klonk wel heel erg goed, hoor.

JorikDekkers
3 november 2006, 14:16
niet helemaal waar... je kan met de 100vt ook 3 kanalen instellen maar dan kan je je effecten niet met een pedaal aan en uitzetten. Laat t nou zo zijn dat boosters en overdrive pedalen meestal niet echt lekker klinken op een valvetronix maar effecten wel. Ik heb mn effecten in stompboxes (wah, chorus) en dan de vox op 3 kanaals functie en dat werkt echt prima en klinkt heel lekker.

hij is alleen wel erg log idd... dan zou ik een stack overwegen... maaar: er is nu ook een 100vt head!

LCH
3 november 2006, 16:44
Dan is een stack zeker een mogelijkheid ja. Evt. de AD100VT met een Vox-kast klinkt aantrekkelijk, maar een AD60VT Halfstack is ook altijd nog een mogelijkheid. Ik zal binnenkort eens even wat spul aan de tand voelen. :)

Epipaul
3 november 2006, 18:56
Ik zelf ben een jaar in het bezit van een AD120VT. Ik heb zelf helemaal geen last van onhandelbaarheid of iets dergelijks. Hij is ook krachtig genoeg voor optredens en hij blijft goed klinken op hogere niveaus. De reden dat ik voor een 120vt gekozen heb en geen 100vt of 50vt is toch wel de extra functies en het kunnen aansluiten van het pedalboard, de vc12 in mijn geval. Heel gebruiksvriendelijk. Ik heb mijn Vox te koop gezet dus als je interesse hebt, stuur een pm.

heavy-metal-thunder
3 november 2006, 19:33
niet helemaal waar... je kan met de 100vt ook 3 kanalen instellen maar dan kan je je effecten niet met een pedaal aan en uitzetten. Laat t nou zo zijn dat boosters en overdrive pedalen meestal niet echt lekker klinken op een valvetronix maar effecten wel. Ik heb mn effecten in stompboxes (wah, chorus) en dan de vox op 3 kanaals functie en dat werkt echt prima en klinkt heel lekker.

hij is alleen wel erg log idd... dan zou ik een stack overwegen... maaar: er is nu ook een 100vt head!

Oeps, sorry van die 3 kanalen! Gaat dit ook met de vt30?

ik ben het niet eens dat od-pedalen niet goed gaan, althans op mijn vt30 wel hoor! Mijn Maxon ROD881 (lampje in) klinkt super! Ook mijn sd-1 superoverdrive. Daarom ook dat ik heel dikwijls op uk70's (met een heel klein randje) speel en dan de rest met pedalen doe. Oké, daarvoor heb je mss geen modeling amp nodig, maar ja... het werkt, dus geef ik het gaarne mee. Ik moet wel zeggen dat pedalen niet hetzelfde effect hebben als op een real tube amp. BTW: pedalen werken idd niet als je op preset staat, wel als je op manual staat.

JorikDekkers
3 november 2006, 19:49
haha nou noem je toevallig (?) twee pedalen die t wel lekker doen. Ik heb zelf een blues driver wat van zichzelf echt een berelekker pedaaltje is, maar met die vox klinkt t niet oke. Heb ook een rat en een OD-3 eraan gehad, daar werd het ook niet beter door

Alle BBQ grilled voxes hebben dat derde kanaal: het is de tweede assignment van knopje 2 op je footswitch: je kan kiezen of effect bypass of manual mode. Dan heb je dus channel 1 en 2 en manual. Het staat allemaal echt duidelijk uitgelegd in de handleiding.

nog 1 ding: mocht je toch een pedaal aan je valvetronix hangen, zorg dan dat het een EQ is! ik heb nu sinds een paar maanden een 24 bands EQ ertussenhangen (binnenkort GE-7), en die amp komt helemaal tot leven!. Veel meer helderheid en in de band blijft ie ook beter overeind. scheurende marshalls uit je vox: Hell Yeah! :dance:

guitartub
3 november 2006, 20:17
Over het aanhangen van losse fx pedaaltjes: Voor mijn leadsound zet ik een VS Jekyll&Hyde tussen gitaar en amp. Klinkt te GEEEEKKKK!!!

nopster
3 november 2006, 23:10
Heb ook een rat en een OD-3 eraan gehad, daar werd het ook niet beter door
:dance:

Op mijn ad50vt klinken zowel de rat als de SD1 heel lekker. Ook in combinatie is er een heel mooi geluid uit te halen.

JorikDekkers
4 november 2006, 16:35
haha ja dan heb ik gewoon een waardeloze smaak dat kan ook :seriousf:

nopster
4 november 2006, 18:55
Of ik natuurlijk, dat kan ook. :( ;)