PDA

View Full Version : Hoek hals archtop



zonniewiw
2 november 2006, 10:52
hoe bepaal je de hoek van de hals op de body voor een archtop ?

Enra
2 november 2006, 17:10
Ik kan je vraag op twee manieren opvatten :
1) dat je wilt weten wat de gebruikelijke of standaard neckangle is
2) dat je wilt weten hoe je die neckangle bepaald voor een individueel instrument

Benedetto freest de zwaluwstaart van de hals in op 4,5 graden ten opzichte van de klankkast. Kortom de hoek is ook 4,5 graden.

Ander uitgangspunt zou ook de brug kunnen zijn. Immers voor een ander instrument dan die van Benedetto zou de arch van de top anders kunnen zijn en bijgevolg ook de neckangle. In dat geval zou ik de brug als uigangspunt nemen voor het bepalen van de neckangle.

Bedoel je dit en heb je wat aan dit antwoord???

Enra.

G.G.
2 november 2006, 17:15
Ik denk dat de vraag meer zit in het feit dat bij een archtop de top bol is. Er is geen rechte lijn in de top, die je af kan zetten tegen de rechte lijn in de hals om een hoek te bepalen.

Ik denk dat Enra's opmerking over de brug het belangrijkst is. Plaats je brug en span een touwtje langs de body en hals, en maak daarna de halsverbinding door de pocket schuin te fresen of de hals schuin af te schaven.

zonniewiw
3 november 2006, 08:28
Hoi ,

vooraleerst thanx voor de antwoorden .

Als je geen archtop namaakt , maar zelf van start gaat

Het moet toch op papier uit te rekenen zijn wat de hoek van de neckpocket is .

Ik snap de truck met het touw ook niet helemaal , hoe kan ik dit doen als ik nog geen neckpocket heb ?

en ten 2e

je moet toch op een of andere manier rekening houden met het hoger en lager plaatsen van de brug ivm met de actie voor latere afstelling.Dus een soort van min - max hoek of niet ?

Want als je de hoogte van de brug aanpast verander je toch de hoek ? of is dit te verwaarlozen ?

Kheb trouwens ondertussen de boek van benedetto besteld

G.G.
3 november 2006, 08:45
Het moet toch op papier uit te rekenen zijn wat de hoek van de neckpocket is .


Dan zou ik op een groot stuk papier eerst met een zijaanzicht beginnen.

Teken een rechte lijn. dat is een snaar, teken aan 1 kant de topkam en teken daarna de rest van de hals (met een mooie actie). aan de andere kant teken je de brug (je weet als het goed is hoe hoog het type is dat je wilt gebruiken.
Teken van de onderkant van de brug een lijn naar de onderkant van de toets.

Evenwijdig aan deze lijn kan je een tweede lijn zetten, dat is de achterkant van je gitaar. De twee lijnen vormen nu een rechte platte body, maar vanuit die tekening kan je wel een halshoek afmeten.

Nu moet er nog een carve in de bovenkant komen. Die lijn kan je los tekenen op het papier, zolang de brug maar op dezelfde plek blijft.

Beetje wazig verhaal, maar zo zou ik het doen.

Enra
3 november 2006, 10:20
Kheb trouwens ondertussen de boek van benedetto besteld

Met dat boek wordt meteen een heleboel duidelijk. Bovendien kun je maten van Benedetto overnemen en daarmee de neckangle. Goed en mooi boek trouwens!!!

zonniewiw
3 november 2006, 12:41
thanx voor de tips