PDA

View Full Version : verschillende volumes op elkaar afstellen



gitaarhaantje
1 november 2006, 20:23
Hey medeforummers,

Wat ik me afvroeg.. ik heb een jcm900 met daarop clean en overdrive kanaal en daarnaast gebruik ik nog een guv'nor pedaaltje voor crunch..
Hoe kan ik die verschillende volumes het beste op elkaar afstellen...

Telkens als ik nu met mn band aan het spelen ben heb ik altijd dat 1 kanaal harder staat als de ander. Graag tips om dit goed te krijgen...

Gr Laurens

marc_o
1 november 2006, 20:29
Wat dacht je van de voliumeknoppen gebruiken die je per kanaal hebt? Het is maar een suggestie hoor...

gitaarhaantje
2 november 2006, 10:53
Wat dacht je van de voliumeknoppen gebruiken die je per kanaal hebt? Het is maar een suggestie hoor...


oh ik dacht ook al waarvoor zitten die VOLUME( geen VOLIUME) knoppen er op :S....

maar iemand anders mischien een tip... ik heb namelijk altijd dat er verschil in de kanalen zit... hoe lossen jullie dat op?

peter_heijnen
2 november 2006, 11:29
Heb je een gedeelde toonregeling voor beide kanalen? Zo niet, zou je het nog in die toonregeling kunnen zoeken. Toonregeling is in wezen een gescheiden volumeregeling voor je laag, mid en hoog.

Je geeft aan dat de volumeknoppen niet de gewenste oplossing bieden, dan zou je wellicht eens kunnen gaan experimenteren met de gainstanden van je kanalen. De gainstand heeft een bepalende invloed op je geluid.

Dick Wolkendeck
2 november 2006, 11:30
Voorzichtig aan de volumeknoppen draaien moet toch een voor jouw oren gelijk volume voor de beide kanalen kunnen opleveren.



EN ZEIK MARC NIET af gloeiende gloeiende.

marc_o
2 november 2006, 12:53
oh ik dacht ook al waarvoor zitten die VOLUME( geen VOLIUME) knoppen er op :S....

maar iemand anders mischien een tip... ik heb namelijk altijd dat er verschil in de kanalen zit... hoe lossen jullie dat op?


Oh jee, ik maakte een schrijffoutje.
Je kunt er luchtig over doen, maar het is gewoon het enige wat je moet doen. Je hebt 2 kanalen, met ieder een eigen volumeknop......die zit er niet voor niets op.....draaien en luisteren, meer is het niet.

Mitch
2 november 2006, 13:20
Ik doe ook maar een suggestie: kan het aan de compressie liggen ? Dat je je drive kanaal met wat hogere gain instelt, dus met meer compressie en dat het dan qua volume gelijk lijkt als je de amp stelt en het dan niet meer door de mix komt zodra je met de band speelt ?
Dat, of de eerder genoemde toonregeling.

peter_heijnen
2 november 2006, 13:22
draaien en luisteren, meer is het niet.

En meer heb je niet nodig om het te verkloten... :)

ateng
2 november 2006, 13:54
Ja ik snap het ook niet, gewoon je oren gebruiken.
Tijdens het spelen met de band, en of het nou een optreden is of gewoon een repetitie, aan je volume tweaken totdat je tevreden bent. That's it!!!

gitaarhaantje
2 november 2006, 18:40
EN ZEIK MARC NIET af gloeiende gloeiende.


Hoezo niet? doet ie bij mij toch ook... en dat terwijl ik een gewone vraag stel... mischien kunnen andere gitaarforummers wel antwoorden geven waar ik wat aan heb...

Ik snap zelf ook dat in principe de volumeknop moet helpen maar op een 1 of andere manier klinkt het cleane kanaal voor mijn gevoel veel harder dan het "distortion" kanaal...
Mischien is het ook wel een probleem van twee master volume knoppen in plaats van een eind master volume knop...

Dick Wolkendeck
2 november 2006, 19:44
Hoezo niet? doet ie bij mij toch ook... en dat terwijl ik een gewone vraag stel... mischien kunnen andere gitaarforummers wel antwoorden geven waar ik wat aan heb...

Ik snap zelf ook dat in principe de volumeknop moet helpen maar op een 1 of andere manier klinkt het cleane kanaal voor mijn gevoel veel harder dan het "distortion" kanaal...
Mischien is het ook wel een probleem van twee master volume knoppen in plaats van een eind master volume knop...

Ik zie niet in dat je aan de antwoorden niets zou junnen hebben. Als clean voor je gevoel harder is, zet de master op 3, en de distortion master op 7 of zoiets. Blijkbaar, gezien de reacties is dat niet echt vreemd. Ik vind de reactie van Mitch echt een zinnig antwoord.

En als je het steekje-onder-water-met-een-knipoog van Marc niet prettig vindt, is negeren het beste. Tip.

Vertrouw je je versterker echt niet, breng hem dan naar een amp dokter om hem te laten doormeten. Krijg je meten een meer uitgebreid antwoord op je vraag..

peter_heijnen
2 november 2006, 19:58
Het lijkt mij een gain verhaal.

Thijssie
2 november 2006, 20:22
Hoezo niet? doet ie bij mij toch ook... en dat terwijl ik een gewone vraag stel... mischien kunnen andere gitaarforummers wel antwoorden geven waar ik wat aan heb...

Okay het beste antwoord is al gegeven, het op 1 na beste is "luister naar Marc" :seriousf:

Nee, serieus, je hebt een 2-kanaalsversterker met per kanaal een master en gain, hoe veel simpeler wil je het hebben?

Mitch
2 november 2006, 20:47
Hoezo niet? doet ie bij mij toch ook... en dat terwijl ik een gewone vraag stel... mischien kunnen andere gitaarforummers wel antwoorden geven waar ik wat aan heb...


Als je dan vervolgens niet reageert op de antwoorden die gegeven zijn: wat wil je dan ? Aai over je bol en een inzamelingsactie voor een nieuwe amp :???:

ateng
2 november 2006, 23:15
Hoezo niet? doet ie bij mij toch ook... en dat terwijl ik een gewone vraag stel... mischien kunnen andere gitaarforummers wel antwoorden geven waar ik wat aan heb...

Ik snap zelf ook dat in principe de volumeknop moet helpen maar op een 1 of andere manier klinkt het cleane kanaal voor mijn gevoel veel harder dan het "distortion" kanaal...
Mischien is het ook wel een probleem van twee master volume knoppen in plaats van een eind master volume knop...
Draai wat meer mid en minder gain in je drive kanaal en als het nodig is meer volume indraaien.

gitaarhaantje
4 november 2006, 17:09
Naja iedereen bedankt ik zal ff kijken wat ik met de tips kan...

Ik dacht namelijk zelf dat als je een "eind"master hebt dat het dan beter regelbaar zou zijn maar dat is dan toch blijkbaar niet zo...

Mischien dat het ook ligt aan 1 van de volumeknoppen want deze is wat moeilijk te regelen het is zeg maar alles of niks...

Dick Wolkendeck
7 november 2006, 11:02
aha. Ik zou zeggen: flink opendraaien, die bak. HARD dus. Zet een loadbox tussen je versterker en je speakers als je het te hard vindt. Ik denk dat je versterker dan veel beter af te regelen is.

Loadbox: probeer de Koch LB120. Klinkt erg goed.