PDA

View Full Version : fotoflame



guiman
1 november 2006, 17:54
Ik kan een Japanse fender Strat kopen met een fotoflame. De body is voor zover ik weet gewoon van elzenhout. Weet iemand of zo'n flame gevolgen voor het geluid heeft? Of maakt het niet uit. Het is wel een schitterende gitaar....

piezo
1 november 2006, 19:24
Misschien heb je hier iets aan:


The “Foto Flame” series was a short-lived, inexpensive attempt by Fender to compete with a growing “flame top” market such as PRS and Dean guitars. The “Foto Flame” is an thin piece of photographic film of some very highly figured wood laminated to the guitar, (thus the name Foto), developed by Fender, in connection some photographic corporation. (I have heard both Polaroid and Kodak, but most likely Fuji). The Foto Flame guitars, with the flame on top, usually have a Basswood cap on Alder or, in the case of the Foto Flame being on front and back, the whole body can be made of Basswood. When the “Foto Flame,” film is applied to the Basswood top, it makes the guitar appear as if it had high-end matchbook, figured Maple. The way they shrink wrapped this film around the guitar is amazing and it is hard not to think it is real wood. The Japanese are masters at copying, as these guitars testify. In fact, the Fender USA guys "almost cried" when they saw the MIJ quality as Fender USA was trying to get back up on its feet after the CBS buyout in March of 1984.

guiman
1 november 2006, 19:49
Dank je wel, heel informatief. Dat van die kwaliteit klopt wel, deze gitaar ziet er ook schitterend uit, heeft wel iets van zo'n chique PRS. Over dat basswood ben ik minder te spreken, dat is toch wel wat minder Fenderachtig dan alder. Maar goed, ik begrijp van stukjes elders op het forum dat de bijdrage in de geluidskwaliteit van de fotoflame meestal verwaarloosbaar is.
Ik denk wel dat ik 'm koop, ik vind hem gewoon prachtig en apart. De klank is prima.

omni
2 november 2006, 15:02
Er is toch wel iets mis met een wereld waarin we houten gitaren beplakken met een foto van nog mooier hout ;-)

steph
2 november 2006, 21:29
Was destijds ook niet echt onder de indruk van het geluid. Gewoon bagger hout met behang, niet te verwarren met een oude Paisly telecaster in iedergeval! ;)

guiman
2 november 2006, 22:58
Misschien moet je eens leren hoe je een gitaar goed afstelt.
In elk geval schrok Fender USA destijds zo van de kwaliteit van deze MIJ strats, dat ze de import naar de VS en Europa verboden.

Veekeren
3 november 2006, 02:35
Ik heb deze fotoflame gehad:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/b1a9ea37.jpg

Tis even geleden dat ik deze gitaar had, kan ook weinig over het geluid zeggen. Kan alleen wel zeggen dat met de ervaring die ik toen had ik het een redelijke "bagger" gitaar vond, voornamelijk doordat ik de hals enorm stroef vond spelen... Alsof ie van rubber was... Maar ik heb aan de andere kant ook wel positieve verhalen gehoord, misschien lag het aan mij en mn gebrek aan ervaring.

no 1 hops
3 november 2006, 07:34
Er is toch wel iets mis met een wereld waarin we houten gitaren beplakken met een foto van nog mooier hout ;-)of de cockpit van een auto met plak wortelnoten

robostrat
3 november 2006, 07:59
of de cockpit van een auto met plak wortelnoten

of de keukenkastjes met een laagje .......... ;)