PDA

View Full Version : Locknut of graphtech?



Minda
1 november 2006, 17:11
Bij een tremolo, en zeker bij een floyd rose, wordt meestal een locknut gemonteerd. Waarom geen goede graphtec nut? Als de snaren goed kunnen glijden zouden ze na iedere dive-bomb toch weer op de juiste plek / spanning terug moeten komen? Ja, als je je snaren zo los drukt dat ze uit de nut vallen heb je een probleem, maar zo los is niet meer hoorbaar en dus niet nodig. Of zijn er overtuigender ideeën die de locknut rechtvaardigen?

Dank,

zonniewiw
1 november 2006, 17:54
goede vraag , ik heb op al men gitaren floyds met locknuts , nooit iets anders geprobeerd . dus ik kan je niet helpen maar ben ook wel benieuwd

kiem
1 november 2006, 21:09
die dude van zacharyguitars maakt al zn tremologitaren zonder locknut, hij claimt dan wel 1 of andere super materiaal topkam te hebben, maargoed op zn filmpjes is te zien dat zn snaren na hevige tremolo verkrachtig weer goed in de juiste stemming komen, dus t moet best te doen zijn lijkt me.

strat 91
1 november 2006, 21:57
maar zullen je snaren er dan niet uit kunnen springen na een dive bomb eddie van halen style.want dan kletteren je snaren zeer slap op je gitaar.

fred dons
2 november 2006, 08:59
ik heb 2 strats met grafieten nut ipv locknut (1tje staat links onder op de foto)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=143&page=18&ktw=59932b2d8479e1e96f072ac77200b7eb
maar hij blijft toch iets minder goed gestemt, je krijgt namelijk niet alleen te maken met de topkam maar ook met het stukje snaar rond de mechaniek.
Op het moment dat je gaat divebomben wordt de spanning van de snaar rond de mechaniek minder en kan hij daar bijvoorbeeld onder een winding duiken.
dit is op te lossen met lcokingstemmechanieken (wat er dan ook op zit) alleen is dat qua stemvastheid geen 1 op 1 vervanging voor een locknut
En als laatste, bij een locknut kun je als je divebomb je snaar helemaal los laten komen van je fretboard (heb je vrij weinig aan maar ik vind het wel leuk ;) ) bij een normale top kam lukt dat niet om dat de snaar nu over een grotere lengte kan ontspannen (ook het stukje na de kam) en gewoon minder laag gaat.

hassent
2 november 2006, 17:25
Ehh Fred, Graphtech is geen grafiet... :sssh: Maar verder heb je gelijk!

fred dons
3 november 2006, 07:14
klopt hassent, maar wie zegt dat ik graptech gebruik ;)

hassent
3 november 2006, 17:36
Ooohhh, je gebruikt potloden als topkam :seriousf:, kan ook, maar dan we HB kwaliteit he!:D

fred dons
3 november 2006, 17:40
nee natuurlijk niet, het moet zo vet mogelijk zijn anders gaan de snaren klemmen :D

hassent
3 november 2006, 18:25
Dan kun je ook Wasco proberen...:D

fred dons
6 november 2006, 07:04
ik zie het al helemaal geen verstand van topkammetjes, wasco pfffff...

:D: