PDA

View Full Version : Engl Thunder 50 drive



a darker shade of grey
1 november 2006, 16:55
Heeft er iemand ervaringmet dit versterkertje? Het enige nadeel dat ik zag aan de Thunder 50 reverb was dat de gain-knop gedeeld was, waardoor ik bang was dat ik met mn actieve elementen geen clean geluid zou kunnen krijgen. Deze heeft een extra volumeknop voor clean/crunch, zou dat kunnen betekenen dat ik wel clean kan krijgen door gain hoog te zetten voor de lead en het volume laag?

of is het clean kanaal zowiezo altijd clean omdat hij niet gedistort en compressed wordt? (dat heb ik erges gelezen op harmony central, daar zei iemand dat clean zowiezo clean blijft omdat er niks met je signaal gebeurt)?

Bl44t44p
1 november 2006, 17:38
Eerst even de zoekfunctie gebruiken:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81025
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=62519

Je vraag snap ik niet helemaal, maar het is bij de Drive 'versie' in elk geval zo dat je een extra volumeknop hebt voor het crunch kanaal. Dus? Clean volume bedien je met Gain, en voor Crunch en Lead heb je dus een aparte Volume. Voor het geheel heb je nog de Master. Echter kan het Clean kanaal wel oversturen, ongeveer rond 12 uur (bij actieve elementen rond de 11 uur), maar eigenlijk heb je hiervóór al voldoende gain in Crunch en Lead om mee uit de voeten te kunnen.

Hoe ik het dus doe: Gain rond de 11 uur zodat ie Clean net niet overstuurd, met Crunch en Lead Volume het volume voor alle drie kanalen gelijk krijgen (resp. rond de 3 en 2 uur) en vervolgens met de Master het gehele volume bedienen :)

a darker shade of grey
2 november 2006, 09:28
nou mijn vraag is dus: hoe clean kan ik nog spelen als ik de gain fatsoenlijk opendraai?
het antwoord is dus eigenlijk: niet.
ik hoopte dat het met het extravolumeknopje wat te compenseren was, want ik moet echt clean kunnen spelen en ik wil ook hele harde leadgeluiden hebben, dus de gain rond 11 uur is misschien niet genoeg voor mij. Zou mijn gitaartechneut misschien iets kunnen uithalen om het clean onafhankelijk te maken van de gain? of iets anders dat mogelijk zou kunnen zijn, want het lijkt me egt een te vette versterker... of zou ik echt genoeg gain hebben rond 11 uur voor metallica en dream theater en eigen werk, wat vaak nog iets distorter is....?

marc_o
2 november 2006, 09:37
Wellicht dat je beter kunt gaan voor de Engl Screamer.

Bl44t44p
2 november 2006, 09:41
Geloof me, rond 11 uur heb je met actieve elementen voldoende gain. Wacht anders even tot armageddon in dit topic langswipt, die heeft lange tijd met een Thunder 50 en EMG's gespeeld, evenals een hoop opnames gemaakt :)

Waarom ga je anders niet voor een ENGL Souvereign of een andere top, waar ieder kanaal zijn eigen volumeregeling heeft?

a darker shade of grey
2 november 2006, 16:09
omdat een engl soverein bijna 3000 euro kost ^^
en een halfstack is een beetje overkill op mijn zoldertje :)

armageddon
2 november 2006, 16:26
*Armageddon wipt langs*
Ik heb de Engl Thunder Reverb een tijd gehad en ik had nooit moeite met schakelen tussen kanalen en volumes. Als ik het me goed herinnerde had ik een Master Volume en een Lead Volume knop. Wat ik deed was gewoon het clean goed volume krijgen met de Master Volume knop en dan draaide ik de Lead Volume langszaam open en friemelde ik een beetje aan de gain. Met die EMG's kon ik zelfs de helft minder gain gebruiken. De Lead van die Thunder is echt een enorme gain-stage hoger dan de clean (doh) of de Crunch, dus de gain kan aardig teruggedraaid worden.

Hij gaat wel fokking luid trouwens dat ding :)

Als je echter iets meer veelzijdigheid wilt, ga dan voor de Screamer.

a darker shade of grey
2 november 2006, 17:00
hm bedankt voor de info...
maar de gain rond 11...haha.....ik ga wel es testen of zo...want ik moet dus egt clean kunnen...maar goed...allemaal erg bedankt voor de info..

maar jullie weten dus niet of je heel toevallig met een simpel ingreepje kan zorgen dat de gain omhoog kan zonder dat de clean overstuurt???? :satisfie:

armageddon
2 november 2006, 17:20
Als je echt goed clean wilt hebben moet je geen actieve elementen gebruiken.

a darker shade of grey
3 november 2006, 07:49
hm...goed punt -,-

a darker shade of grey
3 november 2006, 13:25
ff een andere versterker navragen: hoezeer kun je high gain spelen met een rivera clubster 45? (die ene met 2 kanalen)
Want die is inclusief footswitch en daarmee ongeveer even duur als een engl combo + footswitch?

<_-Tijs-_>
3 november 2006, 17:41
hm bedankt voor de info...
maar de gain rond 11...haha.....ik ga wel es testen of zo...want ik moet dus egt clean kunnen...maar goed...allemaal erg bedankt voor de info..

maar jullie weten dus niet of je heel toevallig met een simpel ingreepje kan zorgen dat de gain omhoog kan zonder dat de clean overstuurt???? :satisfie:

Misschien een equalizer erop zz ofzo.
Ik heb er wel op gespeeld laatst bij musik produktiv, maar hij begon nogal te piepen en fluiten (kan aan gitaar liggen maar volgens mij zit er wel genoeg gain op hoor).

ignite
3 november 2006, 23:21
kun je er ook van een ander merk een foot switch bij kopen want die van engl is 80 euro.

a darker shade of grey
5 november 2006, 10:28
jah weer een nieuw vraagje (sorry, maar ik hou er niet over op)...
Op thomann.de bieden ze de studiotone head aan in een pakket met een harley benton speakerkast 4x12 met vintage 30's erin.
Is dat een goeie kast omdat er vintage 30's inzitten of ligt het niet alleen aan de speakers hoe goed de kast is? En kan ik met een 20 watt versterkertje een mogelijke bandsituatie overleven in een halfstack? (want ik denk dat de 20 watt combo dat niet trekt of wel?)
edit: en nog belangrijker.....is de gainknop op deze versterker ook gedeeld? anders schiet er natuurlijk niks mee op, gedeelde eq maakt me niet uit...gain wel.