PDA

View Full Version : Nieuwe pickups: hoe zoek je ze uit??



pimmedoris
1 november 2006, 14:44
Hallo,

Ik heb nu een Epiphone G400 (mahogany body en neck, rosewood toets). SG model dus. De standaard elementen heb ik een paar jaar geleden (na 3 jaar ofzo) vervangen omdat ik ze wat vond missen. Hals element vond ik niet 'warm' genoeg, brug ook maar 'zozo'. Beetje je moeilijk uit te leggen allemaal.

Die heb ik toen vervangen voor een EMG Zakk Wylde set waar ik tweedehands aan kon komen. Dus een 81 in de brug en een 85 bij de hals. Al een hele verbetering. Ik moest wel mijn amp-instellingen drastisch aanpassen om de brug niet zo iel te laten klinken en mijn gain kon vrolijk een stuk omlaag. Tevreden.

Echter smaak verandert en ik wil eigenlijk weer nieuwe pickups die niet zo 'metal' zijn.

Ik zoek een mooi warm clean, maar ze moeten ook goed kunnen scheuren. Een beetje alles kunnen van classic rock, hard rock en toch ook nog steeds wel wat metal. Ik wil wel weer terug op passief. Evt. nog splitsbaar.

Ik heb wat rond zitten kijken. Als ik bij DiMarzio-site de pickup selector laat zoeken:
Tips voor de hals:
- PAF pro
- Breed
- PAF Joe
- Air Norton

tips voor de bridge:
- Super Distorion
- Tone Zone
- Air Zone
- Evolution

Bij de Seymour Duncan tonewizard kom ik op
neck:
- SH-2N Jazz
- SH-1N 59

bridge
- SH-4 JB
- SH-14 Custom 5
- SH-5 Duncan Custom

Of ik zou natuurlijk Gibson-elementen erin kunnen doen om het meer een 'echte' Gigson te maken...

Waar zou ik verder nog naar kunnen kijken? Bareknuckle klinkt ook wel goed op de site...
of natuurlijk...

AHHH te veel opties!!

Op alle de sites staan geluidsfragmenten. Leuk, maar je kan natuurlijk nergens controleren hoe een element zal klinken in MIJN gitaar.

Hoe pak je zoiets het beste aan?
Gewoon net als bij die ZW set? Toevallig kijken wat ik tegen kom op marktplaats en dan maar hopen dat het is wat ik wil?

Als iemand nog tips heeft over pickups ... Enlighten me!

Het heeft trouwens niet zo'n haast, ik zit nog tot maart in Duitsland, maar ik wil me alvast orienteren...

groeten
Pim

bram123
1 november 2006, 15:01
hier koopt iedereen gewoon wat andere mensen zeggen dat je moet kopen omdat ze dat zelf hebben gekocht op advies van anderen.

Ibanez RuleZ
1 november 2006, 15:05
bij dimarzio weet ik in ieder geval dat de tonezone, superdistortion en de evolution eigenlijk teveel output hebben voor een leuk clean geluid. ze klinken zeker wel vet, maar ik zou toch kijken naar lagere output. de andere: air zone is wel een goede optie: zou een tonezone moeten zijn met minder output.


Harrald

Negative K3 fan
1 november 2006, 15:09
hier koopt iedereen gewoon wat andere mensen zeggen dat je moet kopen omdat ze dat zelf hebben gekocht op advies van anderen.


precies

even je lijstje erbij halen:


Tips voor de hals:
- PAF pro
- Breed
- PAF Joe
- Air Norton

tips voor de bridge:
- Super Distorion
- Tone Zone
- Air Zone
- Evolution

Bij de Seymour Duncan tonewizard kom ik op
neck:
- SH-2N Jazz
- SH-1N 59

bridge
- SH-4 JB
- SH-14 Custom 5
- SH-5 Duncan Custom


Ik denk persoonlijk dat je tevreden zult zijn met elke mogelijke combinatie van deze elementen. misschien zal de evolution net iets te metal zijn en de sh14 niet metal genoeg...
Ik heb in mijn les paul kopie een JB in de brug en een 59 in de nek en die past binnen jouw beschrijving.

Ik weet iets meer van seymour duncans en ik denk dat als je een warmere/vettere toon wilt naar de custom/59 combinatie moet kijken en als je een wat heldere/opener toon wilt naar de JB/jazza combinatie. Ik weet zo de eigenschappen van al die dimarzio's niet uit mn hoofd.

Lacrymosa
1 november 2006, 15:12
Probeer eerst vast te stellen wat er mis is met je sound.
Probeer eventueel met een EQ het geluid dat je wil te benaderen.

Ga vervolgens zoveel mogelijk naar samples luisteren, houdt er wel rekening mee dat die samples een indicatie zijn. Je kan bijv niet je huidige geluid vergelijken met de samples van SD. Je kan echter wel de samples van SD onderling vergelijken.

Probeer je even te verdiepen in hoe een element werkt, DC R, Res Peak.
Probeer er een voorstelling in sound van te maken.

Maak vervolgens een keuze voor een merk, er is hier veel over te vinden en iedereen heeft een andere mening, maar ik denk dat als je goed zoek, je wel een rode draad kan vinden.

Om even bij de 2 grote merken te blijven (let op, dit zijn mijn persoonlijke bevindingen)
Dimarzio:
Een gemaakt en gekleurd geluid, leuk als je je gitaar geforceerd op een bepaalde manier wil laten klinken.
In mijn ervaring zijn ze vrij donker van klank en lekker dik (niet persé als in veel bas)
Het is allemaal wat extremer gevoiced dan Seymour Duncan.

Seymour Duncan:
Vrij helder en open kwa klank, niet extreem veel verschil tussen de verschillende elementen (is natuurlijk wel goed verschil, alleen niet zo extreem als bij Dimarzio)
Laat in mijn ervaring veel je gitaar zelf en je spel horen.
Ik ervaar SD's ook als wat dymischer (schrijf je dat zo?)

Ik kan niet zeggen dat ik het ene merk beter vind dan de ander.
Ik heb in verschillende gitaren, verschillende elementen.

Maar als ik jou verhaal zie, zou ik kiezen voor een Seymour Duncan Custom in de brug en een Jazz, 59 of Alnico Pro2 in de nek.
(ik heb zelf in mn Ibanez SAS32FM een Custom en een Jazz)

Greets
Peter

Tho
1 november 2006, 15:18
Seymour Duncan JB in de brug, en in de nek een Seymour Duncan '59 of een jazz.. heel warm, en toch scheur!
Nou heb ik me wel eens laten vertellen dat dat op mahonie niet zo goed werkt, maar ik weet niet of dat waar is..

timbo
1 november 2006, 15:26
seymour duncan alnico pro 2 !!

alleen hoor ik bij sommige humbuckers op deze site bijna geen verschil.
jullie wel? bv bij de SH-55 Seth Lover Model™ en de APH-1 Alnico II Pro™?

http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/hummer.shtml

Iceman
1 november 2006, 15:31
Gibson 498T

habberdoedas
1 november 2006, 15:47
Heb zelf SD PAF 59 in neckpositie en Dimarzio super distortion in bridge positie. De gitaar waar dat in zit is een echt rockbeest geworden. Of een steje EMG (Zakk Wilde) is ook niet slecht. En de Gibson 498 T is ook niet fout..suc6 ermee...

pimmedoris
1 november 2006, 16:16
@ Tho: Waarom zou dat setje niet goed werken in Mahonie? Klinkt mahonie van zichzelf te donker of zo? Bij de tonewizard moet je wel je houtsoort opgeven en dan komt er toch dit setje uit. Dan moet het toch te doen zijn lijkt me?

@ Habberdoedas: die EMG ZW set zit er nu in, maar ik ben toch niet zo kapot van die 81. Ik wil een setje wat wat minder metal is en meer rock zeg maar.

Maar uiteindelijk blijft het dus altijd een gok. Hoe goed de samples ook klinken in mijn eigen gitaar zal het toch altijd wat anders klinken...

Nou ja wordt de komende tijd in ieder geval wel een leuk projectje...

bram123
1 november 2006, 16:24
anders probeer je wat tweedehands te kopen dan kan je ze ook weer doorschuiven als je geluk hebt zonder verlies te maken.
je mag mijn dimarzio paf classic en/of gibson 490t wel kopen, maar dat zou ik niet doen want daar speel je geen metal mee.

DarknessAwaits
1 november 2006, 23:15
Het uitzoeken van elementen is altijd een soort gok. Je kan wel ongeveer bedenken hoe het gaat klinken maar eenmaal geplaatst is het toch nog een verassing.

Elementen waar ik ervaring mee heb en tevreden mee ben:

Dimarzio Superdistortion
Dimarzio ToneZone
Seymour Duncan Jeff Beck

Seymour Duncan Alnico Pro II
Seymour Duncan Jazz

En dan ben ik vooral heel erg blij verrast met de combi Jeff Beck + Alnico Pro II. Mooi clean, zingende vloeiende noten bij hals en wat meer aggressie bij de brug.

Orpheo
2 november 2006, 00:07
als je t geld hebt voor bareknuckle: DOEN! ongelooflijk dynamisch. klinkt alsof een engel in je oor staat te piesen.

mijn tips voor een SG:

MULES! HEEL allround, wel gewaxpot!

black dogs.

EH2's

en als t nog heftiger moet: mule in hals, warpig brug. das echt je reinste metal. superheftig.

als t gematigder moet zijn: rebel yells.

en als je mij niet gelooft: stuur Tim even een email (zie bareknucklesite :) )

DarknessAwaits
2 november 2006, 00:12
als je t geld hebt voor bareknuckle: DOEN! ongelooflijk dynamisch. klinkt alsof een engel in je oor staat te piesen.

Dat klinkt als een royale hoeveelheid gezeik :seriousf:.

Maar inderdaad, er zijn nog meer (onbekende) fabrikanten die fantastische pickups schijnen te maken. Daar zijn alleen wat minder ervaringen over te vinden.

Wormaap
2 november 2006, 00:19
Gibson 490R/498T-setje doet het in mijn Epiphone LP érg lekker :)

Orpheo
2 november 2006, 00:28
Gibson 490R/498T-setje doet het in mijn Epiphone LP érg lekker :)


dat vond ik ook. ik was er heilig van overtuigd dat t niet beter kon...

Wormaap
2 november 2006, 00:36
dat vond ik ook. ik was er heilig van overtuigd dat t niet beter kon...
Maar jij bent dan ook raar ;)

Edit: Welke BKP had je er nou ookalweer ingestoken?

Squier4ever
2 november 2006, 09:40
ik vind die gibson elementen niet eens zo heel denderend

G.G.
2 november 2006, 10:03
En dan ben ik vooral heel erg blij verrast met de combi Jeff Beck + Alnico Pro II. Mooi clean, zingende vloeiende noten bij hals en wat meer aggressie bij de brug.

Wat voor gitaar heb je die Jeff Beck in zitten? Vind hem geweldig in een strat, maar heeft ie zijn mooie sound ook in een mahonie body van een Sg (dus zonder esdoorn top?) Ben bang dat ie dan dat dynamische hoog kwijt raakt en een beetje modderig wordt.

Mijn tip: voor de hals: je ziet ze niet vaak op marktplaats, maar heel af en toe komt er eentje voorbij: die hele oude DiMarzio's met 12 imbusjes. Moet een soort PAF zijn, maar net iets meer output. Onderop staat geen type aanduiding, alleen : DiMarzio U.S.A., heb al een aantal DiMarzio's geprobeerd, maar deze blijft het lekkerst. De PAF Dp103, en de Tone Zone DP155, vielen me behoorlijk tegen (enik heb ze in heel veel gitaren geprobeerd, maar nergens vond ik ze echt lekker klinken (essen, elzen mahonie (zonder top) iroko.

Die Dimarzio met die 12 imbusjes van ongevere 20 jaar oud heeft genoeg hoog om lekker te scheuren, en draai je het volume een klein stukje dicht, dan wordt ie lekker jazzy.

Mitch
2 november 2006, 10:13
Dat er nog helemaal niemand "GFS" heeft geschreeuwd zeg.... verfrissend.

G.G.
2 november 2006, 10:32
Dat er nog helemaal niemand "GFS" heeft geschreeuwd zeg.... verfrissend.

Ik ken hun humbuckers niet. Heb wel een setje singlecoils van ze, erg goed. Misschien binnenkort een setje P90 bestellen bij ze. Service is in iedergeval heel erg goed heb ik gemerkt nadat ik een defect element van ze kreeg. Geen moeilijke vragen etc, maar gewoon gelijk een nieuw exemplaar op de post, (met spoed, binnen 3 dagen in huis).

PeterX
2 november 2006, 10:37
Ik heb hetzelfde dillemma voor nieuwe elementen voor 1 of 2 van mn RG's.

Heeft iemand een site of winkel waar je echt een goede indruk krijgt van ieder element, die geluidsfragmentjes van verschillende nummers op de site van dimarzio zeggen me bijvoorbeeld niet zoveel... aan studio opnames kan nog van alles gedaan/ge-edit zijn.

RS-Rik
2 november 2006, 12:30
468T in de neck is echt de bom

omni
2 november 2006, 14:44
ik zit zelf al een tijdje te denken over een setje bare knuckles voor mijn LP Custom. Een groot verschil tussen BKP's en andere pickups is dat ze 'scaterwound' zijn wat zoveel betekent als onregelmatig gewonden ipv machinaal en dus regelmatig zoals de meeste pickups. Maar het blijft natuurlijk een hoop geld voor een magneet en wat koperdraad ;-)

bram123
2 november 2006, 20:18
weten jullie eigenlijk in hoeverre er speling is in de output van dezelfde typen pickups onderling? ik kwam ooit een site tegen van een man die tweedehands pickups verkocht en die gaf metingen van de output en ook bij dezelfde typen kwamen daar echt verschillende waarden uit. ik snap dat dit keuzes maken nog ondoenlijker maakt maar wel interessant.

Mitch
2 november 2006, 20:42
Een groot verschil tussen BKP's en andere pickups is dat ze 'scaterwound' zijn wat zoveel betekent als onregelmatig gewonden ipv machinaal en dus regelmatig zoals de meeste pickups.

nou.....dat wil het verkooppraatje natuurlijk, maar daar zijn ze niet uniek in hoor. De machinale windmachines kunnen zo geprogrammeerd worden dat ze de onregelmatigheid van handwinding nabootsen. Dat kan overigens heel prettig zijn qua harmonischen, maar de Nordstrands die ik zelf heb zijn ook volgens een dergelijk patroon gewonden en er zijn er wel meer die met name pickups met lage (vintage specs) output winden volgens een 'handgewonden-simulatie'.