PDA

View Full Version : Bovenfrees tip + recensie



G.G.
1 november 2006, 14:40
Allereerst wil ik melden dat ik geen comercieel belang hierbij heb, en dat ik ook niemand ken bij de Karwei.

Ik heb een Bosch bovenfrees met 6 mm aansluiting, maar deze is zo'n 10 jaar oud en daar passen geen 8 mm bitjes in.

Ben naar de bouwmarkt gegaan, een daar kwam ik een setje tegen die te goed was om te laten liggen.

De set (van een Duits merk, jaja...., dus voldoet aan de Duitse eisen, is geen rommel) bestond uit een bovenfrees , 10 8mm freesbitjes, een verloopstuk naar 6 mm en een schaafmachine en verder wat rommel dat zo de prullenbak in kan zoals beitels, hamer en een zaag.

De bovenfrees:

http://img227.imageshack.us/img227/9981/image00084wd7.jpg

Hij is groter, zwaarder en lomper dan mijn dure Bosch. Mijn oude had 500 watt en deze 1020 watt. De oude was niet traploos instelbaar, maar kon alleen voluit. Deze is middels een draaiknop traploos instelbaar in toerental.

De in hoogte verstelbare bodemplaat heeft geen speling op de beide stangen (die overigens dikker zijn dan de bosch) en er is een apparte knop om hem op hoogte vast te zetten. Ben gewend dat de handvaten dat deden, en zo kon je met kracht nog weleens per ongeluk de diepte veranderen.

De aanuitknop heeft maar 1 stand, dus je moet hem ingedrukt houden, los is uit. Vind ik een prettig idee.

Heb hem even getest en hij werkt echt zoals je zou verwachten van een duurdere (en gaat ie een keer verrot, ....3 jaar garantie )

De geleiderail:

http://img136.imageshack.us/img136/4267/image00085ha6.jpg

Werkt perfect zoals het hoort. Zit stevig geklemd en zal echt niet lostrillen.

Stofzuigeraansluiting van transparant kunststof (nog niet getest)

http://img85.imageshack.us/img85/795/image00086jz8.jpg

En het mooiste: 10 freesbitjes (we weten allemaal wat die dingen los kosten) Ze zitten goed verpakt en afgesloten en zijn bagger vet gehouden in de verpakking.

1 Holle frees met lager,
1 bolle frees met lager
1 rechte frees met onder lager
4 rechte freesjes met verschillende diameter
1 holle halfronde frees
1 90 graden frees (V-vorm)
1 zwaluwstaartfrees

http://img331.imageshack.us/img331/6431/image00087cf6.jpg

Algemene indruk van de bovenfrees:

Zeer zwaar en degelijk, alles werkt zonder enige speling. Fijn dat ie traploos instelbaar is. Assesoires zijn erg degelijk. Freesbitjes: ruim assortiment, kwaliteit nog onbekend, eerst kilometers maken voordat ik daar meer over kan zeggen, maar ze zijn vlijmscherp en doen hun werk prima. Traploos instelbaar is ook een groot pluspunt. Veilige aan/uitknop.

Enige minpunt: "Meetlatje" voor de diepte instelling is wat "flexibel" , maar als het goed is meet je bijv. met een schuifmaat toch altijd de diepte t.o.v. de bodemplaat even na (ik wel in iedergeval).

Dus heb je geen bovenfrees en een krap budget, kijk ff bij de Karwei (nogmaals, ik heb er geen belang bij, maar dit vind ik toch echt wel informatie om te delen)

€69 en ze vliegen de deur uit.

Hoop dat jullie ook wat hebben aan de recensie.

zonniewiw
1 november 2006, 14:50
vorige week een bovenfrees gekocht in belgie(Zonhoven) bij Vaes hobbyshop

49,50 Euro excact zoals onderstaande link

kreeg er zelf nog een YMCA zak bij (zo gelijk die bouwvakker uit de clip)

Werkt perfect , maar ook die hoogte regeling instelling een beetje zwak

http://www.toolstation.nl/?r=k&feature=65494

G.G.
1 november 2006, 14:59
vorige week een bovenfrees gekocht in belgie(Zonhoven) bij Vaes hobbyshop

49,50 Euro excact zoals onderstaande link

kreeg er zelf nog een YMCA zak bij (zo gelijk die bouwvakker uit de clip)

Werkt perfect , maar ook die hoogte regeling instelling een beetje zwak

http://www.toolstation.nl/?r=k&feature=65494

Da's dezelfde, alleen in mijn setje zat er ook nog een schaafmachine, en niet een kleintje, maar een flinke die ook geschikt moet zijn voor het vlakken van bodystukken. De aanbieding vond ik echt te mooi om niet te vermelden hier.

Het is een kwaliteit die ik bijna nergens tegen kom voor dat geld, zelf niet voor het dubbele.

Javaca
1 november 2006, 15:01
Ik heb het zelfde model, maar dan staat er Ferm op

G.G.
1 november 2006, 15:03
Ik heb het zelfde model, maar dan staat er Ferm op

kan jij je ervaringen eens kort omschrijven, want dit model lijkt me een hele goeie frees voor beginers met een beperkt budget?

ik heb veel bovenfresen gezien, maar meestal zijn ze te licht, te zwak of hebben ergens een wiebelige constructie, deze heeft dat dus allemaal niet.

zonniewiw
1 november 2006, 15:04
2 vraagjes aan jullie dan ,

1 diepte instelling best met een schuifmaat ?

2 der zit zo een kopieerring bij de mijne , is dit te proberen of beter op zoek gaan naar frezen met bovenlager ?

Javaca
1 november 2006, 15:10
Ik zou op zoek gaan naar één met een lager. Die ring is bij mij waardeloos.

Het is best een ok ding verder, alleen ik frees bijna niet meer...

Doe vrijwel alles met de hand.

G.G.
1 november 2006, 15:18
2 vraagjes aan jullie dan ,

1 diepte instelling best met een schuifmaat ?


Vind ik wel, dan kan je geen meetfouten maken. Ik leg een metalen latje langs de bodemplaat en het bitje.

Als je de schuifmaat uitschuift en je ziet bijvoorbeeld 18 mm staan op de schaalindeling, dan steekt het stangetje aan het uiteinde ook exact 18 mm uit. Dat stangetje gebruik ik dan om te meten hoe ver de frees uit de bodemplaat hangt. Dus: uiteinde van de schuifmaat tegen het snijvlak plaatsen en het stangetje tegen het metalen stripje (wel de kant die tegen de bodemplaat staat, anders reken je de dikte van de metalen strip niet mee).


2 der zit zo een kopieerring bij de mijne , is dit te proberen of beter op zoek gaan naar frezen met bovenlager ?

Kan je gebruiken als je geen bitje met bovenlager hebt. Bij bosch was ie van plastic en verboog ie zodanig dat je een afwijking kreeg (tot het moment dat ie zo erg verboog dat ie het bitje raakte en in 1000 stukken ging en mijn freeswerk schade had. (is me 2 keer gebeurd).

Bij deze frees zit een metalen ring, dus dat zal minder problemen geven. Wat ik wel een bezwaar vind is dat er een groter deel van de frees over de mal heen hangt waardoor ie eerder omklapt.

Bij een freesje met boven lager hoef je geen correctie in de mal te brengen en kan je 1:1 fresen, bij een geleider aan de bodemplaat (dat ronde dingetje moet je je mal een X-aantal mm kleiner maken, en dan testen door een proefstukje te fresen. Ik houd niet van die mogelijke extra afwijking.

Wat ik vaak doe zonder bovenlager, en dat werkt ook prima is:

Net langs de mal fresen (2 a 3 mm, en VOORZICHTIG) todat je zo diep bent dat de schacht van het freesje (waar ie dus niet meer snijd) langs de mal loopt voor ongeveer 90%. Eenmaal zo diep ga ik fresen richting de mal (die bij aanraking met het bitje niet meer beschadigd omdat de schacht van het bitje met de mal in contact komt, en niet het snijdend gedeelte.

Moet je minder diep fresen dan de lengte van het sijdend gedeelte: maak dan een hogere mal of plak wat latjes onder de mal, zodat ie zo hoog komt als de gladde schacht van het bitje.

zonniewiw
1 november 2006, 15:24
Thanx voor de tips

heerlijk zo een forum

G.G.
1 november 2006, 15:27
Thanx voor de tips

heerlijk zo een forum

Mooi he, iedereen die even de tijd neemt om wat uit te tikken om een ander weer wat tips bij te brengen. Ik zit hier nog maar relatief kort op het forum (half jaartje ofzo), maar heb hier al zo gruwelijk veel informatie gevonden en opgeslagen op mijn "interne harde schijf".

zonniewiw
1 november 2006, 15:29
zie maar dat ge geen crash krijgt :D

LaurentB
1 november 2006, 16:34
Maar de ervaringen met dit apparaat zijn dus nogal tegengesteld aan wat de naam ervan (Einhell => Ein Hell!) lijkt te suggereren?

(Alhoewel hel in het Duits Hölle is, geloof ik)

G.G.
1 november 2006, 16:41
Maar de ervaringen met dit apparaat zijn dus nogal tegengesteld aan wat de naam ervan (Einhell => Ein Hell!) lijkt te suggereren?

(Alhoewel hel in het Duits Hölle is, geloof ik)

Positief dus volgens mij, Javaca en Zonniewiw.,

Nou, beginnende bouwer, zoals je leest is dit blijkbaar een redelijk verstandige keus als je buddget beperkt is.

Enra
1 november 2006, 16:42
Hé G.G.,

Die Bosch... Was / is dat een Bosch POF 500A? Zoja, wat is dan je probleem daarmee behalve de 6mm as? Dat is namelijk een machine die talloze jaren ongewijzigd in de handel bleef omdat het apparaat gewoon goed functioneert.

Ik gebruik zelf een oude Bosch POF 500A en heb daar meer dan twintig gitaren mee gebouwd en talloze andere projecten zoals de latjes van een woodstrip kano. En de freesjes met 6mm as, tja die bestel ik...

Inmiddels gebruik ik ook nog een Makita kantenfrees (ook 6mm) en dat is absoluut een geweldige machine voor bepaalde toepassingen.

G.G.
1 november 2006, 16:47
Hé G.G.,

Die Bosch... Was / is dat een Bosch POF 500A? Zoja, wat is dan je probleem daarmee behalve de 6mm as? Dat is namelijk een machine die talloze jaren ongewijzigd in de handel bleef omdat het apparaat gewoon goed functioneert.

Ik gebruik zelf een oude Bosch POF 500A en heb daar meer dan twintig gitaren mee gebouwd en talloze andere projecten zoals de latjes van een woodstrip kano. En de freesjes met 6mm as, tja die bestel ik...

Inmiddels gebruik ik ook nog een Makita kantenfrees (ook 6mm) en dat is absoluut een geweldige machine voor bepaalde toepassingen.

Jep, dat is een POF 500A. Ik vind dat er wat speling is bij het vastzetten van de voet, omdat dit op 2 punten gebeurd staat het freesje soms net niet 100% haaks op de bodem (er zit wat speling in de twee stangen en de bussen)
Kan ook door ouderdom komen, want ook ik heb hem al jaren en heb er heel veel mee gedaan.

Wat mij iriteerde was de 6 mm aansluiting en het gebrek aan een traploze instelling, naast de speling die ik hierboven noemde.

AvU
1 november 2006, 16:52
ik heb de POF 400 A, maar die is volgens mij 8 mm. doet het goed!

G.G.
1 november 2006, 16:58
ik heb de POF 400 A, maar die is volgens mij 8 mm. doet het goed!

Ik zal ook de laatste zijn die zal zeggen dat de modellen van Bosch slecht zijn. Ik heb er al jaren met heel veel plezier mee gewerkt, en zal hem ook niet wegdoen. Prima ding.

Maar het viel me op dat de nieuwe een stuk zwaarder, degelijker, veelzijdiger en heel veel goedkoper is.

AvU
1 november 2006, 17:10
Maar het viel me op dat de nieuwe een stuk zwaarder, degelijker, veelzijdiger en heel veel goedkoper is.

Degelijker, dat kun je nu nog niet zeggen, maar er maar eens een gitaar mee, kijk dan maar eens.

G.G.
1 november 2006, 17:38
Degelijker, dat kun je nu nog niet zeggen, maar er maar eens een gitaar mee, kijk dan maar eens.

Ik kijk nu alleen naar de constructie. Die ziet er een stuk robuster uit. Inderdaad, de toekomst zal het moeten uitwijzen, daarom doe ik de bosch ook niet weg. Maar ik weet zeker dat ik een hoop plezier ga hebben met deze. Ik zal in dit topic nog eens een reactie plaatsen als mijn PRS klaar is, dan moet ik echt een goed beeld hebben over dat ding.

AvU
1 november 2006, 18:20
klopt! succes er mee!:D

G.G.
2 november 2006, 15:01
Vandaag nog een setje van 12 freesbitjes op de kop getikt. Moet nu wel redelijk uit de voeten kunnen met iets van 26 bitjes ofzo. Ben weer helemaal happy, volgende week de mal voor de body en voor de F-sleutel in de top maken.

http://img157.imageshack.us/img157/4029/image00088iw6.jpg