PDA

View Full Version : Aansluiting George L's



mvanroermund
1 november 2006, 14:26
He allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen bezig met het inbouwen van een houten frame voor een pedalboard, gebaseerd op een showmaster 48. Op een goeie dag heb ik eens die hele thread van pedalboards doorgenomen en zag daar die fancy in- en uitgangen van Neutrik. Die heb ik ook besteld, net als George L pluggen en een kabel.

Vroeg me alleen af of er nog tips en trucs zijn wat betreft het aansluiten van die kabels aan de uitgangen. Het zou natuurlijk jammer zijn om het geluidssignaal te bederven met slechte verbindingen. Iemand suggesties hoe het moet, of hoe het in ieder geval NIET moet? Is het gewoon rechttoe rechtaan solderen?

Alvast bedankt voor de reacties,
Martijn

the feable
1 november 2006, 14:41
GL's moet je niet solderen! Ik denk dat je met de zoekfunctie wel het een en het ander aan tips kunt vinden!

mvanroermund
1 november 2006, 14:45
He Feable,

Ik bedoel niet aan de plug kant he! Ik las inderdaad in de "handleiding" die er bij zit, dat je gewoon die schroef aandraait en dat die aard, samen met de plug zelf.

Nee, ik wil de ene kant voorzien van de bovengenoemde plug, de andere kant moet alleen aan zo'n neutrik ingang vast komen te zitten, zodat ik slechts een snoer hoef in te pluggen in plaats van iedere keer al die kabeltjes te trekken tussen mijn pedalen.

Weet je hoe dat zit? Neutrik ingang heeft volgens mij 3 aansluitingen aan de achterkant waaraan de kabel vastgemaakt dient te worden.

Bedankt!
Martijn

fullorder
1 november 2006, 16:39
Ik heb dit ooit gedaan, George L kabels aan mooie Neutrix bussen solderen. Dit kan wel, maar is wel een rotwerk kan ik me nog herinneren. De kabel van George L leent zich (logischerwijs) slecht voor solderen. Om de mantel die de binnenste draad bedekt zit weer een dun laagje dat juist wel geleidt en die moet je er van af zien te peuteren, lastig allemaal...
Veel makkelijker is het om een kastje te bouwen met aan de bovenkant (of achterkant) de aansluitbussen voor je kabels naar gitaar en amp (en wat je maar wilt) en die pluggen in het kastje verbinden met nogmaals een paar bussen die je monteert aan de kant waar je je pedaaltjes hebt staan. Zo plug je simpel weg je George L kabeltjes van en naar je pedaaltjes in het kastje en kun je bovenop (of achter of zij of...) je gitaar en amp kabels inpluggen.
Volg je me nog? ;) Een foto zou alles uitleggen, maar die heb ik even niet bij de hand. In het geval van Neutrix bussen (of andere 3-polige bussen) moet je niet vergeten de ring en de sleeve (zeg ik het goed?) met elkaar te verbinden.

Lekker onsamenhangend verhaal, bottomline is dat er makkelijkere oplossingen zijn dan je George L kabels te solderen aan Neutrix bussen.

mvanroermund
1 november 2006, 16:44
Fullorder, ik volg je prima!, want dat was ook mijn idee in eerste instantie. Tot ik er achter kwam, dat ik eigenlijk een ruimte gebrek heb. Ik zal eens kijken of dat toch echt niet mogelijk is, als dat solderen zo'n probleem schijnt te zijn.

Ik had met het bestellen van de Neutrik bussen iig al rekening gehouden met de "dubbele bus variant", dus dat scheelt verzendkosten ;)

Bedankt voor je advies,
Martijn

Marshallover
24 december 2007, 20:42
Zo, even een schopje....

Kheb voor de grap twee George L pluggen en een half metertje kabel gekocht maar krijg het niet werkend...

Is het gewoon kunstof omhulsel aan de buitenkant verwijderen, verbinding maken binnen in de plug, aandraaien en klaar of moet ik meer doen?

In de kern van het kabeltje zit ook nog een draadje, die moet zeker ook nog bloot en dan in de plug?

Hoe voorkom ik dat beide draadjes geen contact met elkaar maken of maakt dat niet uit?

Groetjes!

drap
24 december 2007, 21:08
Je moet ook alleen de kabel op lengte knippen en 'm dan in de plug steken, goed aandouwen en vastdraaien, meer niet. Dat omhulsel moet je laten zitten slimpie :satisfie: Tenminste, het is toch wel George L kabel?

Marshallover
24 december 2007, 21:58
Je moet ook alleen de kabel op lengte knippen en 'm dan in de plug steken, goed aandouwen en vastdraaien, meer niet. Dat omhulsel moet je laten zitten slimpie :satisfie: Tenminste, het is toch wel George L kabel?

Hoezo laten zitten? Dan maakt de plug toch contact met het kunstof en niet met het draadje binnenin?

drap
24 december 2007, 22:01
Hoezo laten zitten? Dan maakt de plug toch contact met het kunstof en niet met het draadje binnenin?

Nee joh. George L kabel en pluggen zijn er voor gemaakt om zo in elkaar te zetten en vast te draaien. Binnen in de plug zit een soort pennetje, waar de kabel omheen geschoven wordt als het ware. Dat voel je ook wel als je de kabel aandrukt. Het is geen televisiekabel :satisfie:

Marshallover
24 december 2007, 22:11
Ow!, Hahaha, geen technicus hier.... ;-)

Bedankt!

Mike McCready
25 december 2007, 13:45
Inderdaad. Het gedeelte wat je erin draait snijdt door het omhulsel heen en maakt zo contact met de draad in de kabel. Je moet ze dus ook helemaal aandraaien (en niet handvast zoals ik eerst altijd deed).

JeroenSchaaf
25 december 2007, 15:16
Ik heb zelf ook nog een stapel liggen, binnen kort even weer snoer er voor ophalen!

Gebruik nu op mijn main board klotz kabels! goedkoop en ook niet slecht!

Maar op me jamsessie bordje kunnen wel george.

Je bent volgens mij goed bezig marshallover met al die mooie pedalen!