PDA

View Full Version : hoogte tussen snaren en fingerboard



Pee
11 november 2001, 14:57
Wat is de standaard hoogte tussen de snaren en het fingerboard? Moet ik daar iets aan veranderen als ik solo en rock wil gaan spelen? hoe doe ik dat?

Ditmar
11 november 2001, 16:12
hangt er vanaf, wat voor gitaar heb je ?? Als je bijvoorbeeld een ibanez hebt, hoef je niks te veranderen, die staan toch al heel laag. Als je bijvoorbeeld een Fender hebt, isk het misschien verstandig om de action iets lager te zetten ofzo.

SteavisSmokin
11 november 2001, 16:43
...mits je lage actie wilt! Ikzelf heb een vreselijke hekel aan een lage actie. Dus als jij vind dat je gitaar zo goed speelt hou hem dan zo, wil je voor je gevoel de actie wat lager of hoger dan moet je dat bijstellen. Dit doe je door de brugzadeltjes omhoog te schroeven met een inbussleuteltje. Je moet hierna ook weer de octaafzuiverheid aanpassen anders kliknt je gitaar zo vals als ik weet niet wat.

Pee
11 november 2001, 16:45
Waarvoor dient lage actie? is dat voor solos?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pee op 2001-11-11 16:46 ]</font>

SteavisSmokin
11 november 2001, 17:03
Hoi pee, het werkt niet zo dat laag voor solo's is en hoog voor slag, het komt allemaal aan op jouw eigen smaak! En daar kom je achter door te experimenteren. Ikzelf hou van hoge actie en dikke snaren omdat ik dan betere grip heb met vibrato's en bends en een steviger geluid. Als je je actie erg laag afsteld dan gaan de snaren over de fretjes lopen waardoor je geluid doodvalt, vooral op de hogere frets. Met een hogere actie hou je je toon. Een lagere actie speelt 'soepeler' sommige mensen prefereren dat, anderen weer niet (ik hou ervan om te 'vechten' met mijn gitaar). Leer jezelf aan om een gitaar af te stellen en experimenteer!! Vind de afstelling die JIJ het lekkerst vind, niet wat anderen zeggen wat moet. Zo creëer je steeds meer je eigen geluid en stijl door met alles te kiezen wat jij het beste/lekkerst vind.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2001-11-11 17:05 ]</font>

Smelik
20 november 2001, 13:42
Op http://www.mrgearhead.net en dan \fender\setup vind je de afstelling van fender gitaren.