PDA

View Full Version : Behuizing voor top



gerwin
1 november 2006, 13:09
Ik ben van plan om een behuizing te maken voor een top en die wil ik gaan tolexen, maar hoeveel milimeter moet ik de front en achterplaat kleiner maken ivm de tolex? En er zit ook altijd iets van aluminium folie aan de binnenkant geplakt waar is dat voor? Wat voor rooster word er gebruikt voor de koel gaten? En die goudkleurige band die vaak over de frontplaat heenloopt is dat ingefreesd? En wat voor hout is het makkelijkst? Zijn er ook ergens tekeningen het moet iets worden in de trant van een 1959. Boel vragen maar ja, ik hoop op antwoord.

Franc
1 november 2006, 15:33
Bij de metaalhandel kun je alu op de rol kopen van .1 mm dik.

Dat lijkt me perfect ervoor. Heb ook een keer dat tape gebruikt, maar het nadeel is dat dat door de hitte van de amp los gaat raken :(

Bij dezelfde metaalhandel kun je ook zgn strekmetaal kopen voor de 'roosters' achter- en bovenop.

Als je in de buurt van Rotterdam woont/komt is www.metaalwinkel.nl (http://www.metaalwinkel.nl/) een perfecte zaak.

Ben alleen wel bang dat alles per minimaal een meter gaat. Als je omhoog zit kan ik je misschien met beide helpen. PM me in dat geval maar even.

Franc
1 november 2006, 15:36
Ik hou trouwens voor de front en backpanels rondom 2mm aan. Dus ik maak ze in totaal 4mm korter in beide richtingen. Dan nog moet je oppassen met te dik tolex. Het rode spul bijvoorbeeld dat ik voor de IJzerbroot plexi gebruikte was eigenlijk skay en veel te dik. Daar had ik beter nog een mm of 2 extra voor kunnen rekenen.

Datzelfde geldt trouwens voor de sleuven voor het goldstring. Met name de diepte is belangrijk zodat je het er lekker in kan proppen. Ik gebruik tegenwoordig 4mm diepte.

gerwin
1 november 2006, 15:53
Nou vast bedankt allemaal, hier kan ik al wel mee verder. Nog een vraagje hoe dik hout is het beste?

Franc
1 november 2006, 23:23
Voor een top is 12mm het mooiste.

AART
5 november 2006, 17:07
Ik ben van plan om een behuizing te maken voor een top en die wil ik gaan tolexen, maar hoeveel milimeter moet ik de front en achterplaat kleiner maken ivm de tolex? En er zit ook altijd iets van aluminium folie aan de binnenkant geplakt waar is dat voor? Wat voor rooster word er gebruikt voor de koel gaten? En die goudkleurige band die vaak over de frontplaat heenloopt is dat ingefreesd? En wat voor hout is het makkelijkst? Zijn er ook ergens tekeningen het moet iets worden in de trant van een 1959. Boel vragen maar ja, ik hoop op antwoord.

Zoals frank zegt ongeveer 2 mm per kant.
aluminium folie is voor afscherming van het open deel van het chassis, tegen storing.
Die gouden string word idd ingefreesd, in de band kan je ook mooi de naden wegwerken.
Tekeningen/maten moet je aan franc vragen, die heeft meerdere marshall headboxen gebouwd.

@ Mods: kan die hele zooi verwijderd worden, ik denk niet dat de overige forumgebruikers die ruzie in dit topic erg interessant vinden.

gitaarnet
6 november 2006, 08:04
opgeschoond wegens persoonlijke vete

ijzerbroot1
6 november 2006, 08:25
Wtf???????

gerwin
6 november 2006, 13:24
Sjonge er is nogal wat frictie onstaan door mijn topic, maar ja ik heb nog ff een vraag over tolexen, Moet je de tolex gewoon over de gleuven, waar de piping inkomt, plakken? en daarna los snijden?

Franc
6 november 2006, 17:43
Je bedoelt denk ik de goldstring. Piping zit alleen om het frontpanel heen.

Je moet de tolex in de sleuven proppen en dan de string er overheen. Daar is ie ook voor bedoeld om die naad onzichtbaar te maken.

gerwin
6 november 2006, 18:44
Oké franc bedankt voor je tip. Heb je toevallig nog een tip om de tolex mooi in de rondingen van de frontplaat en de koelgaten te krijgen? Ik heb de zoekfunctie al even gebruikt maar ik kan daar eigenlijk niet echt veel over vinden.

Franc
6 november 2006, 18:46
Ja dat is eigenlijk een heel flauw trucje.

Je snijdt het zeg maar onder 45 graden in tot net in de ronding. Als je het dan naar achteren vouwt kom je stof te kort.
Daar moet je een driehoekje passend in lijmen.

gerwin
6 november 2006, 18:48
oké maar als je dat met bisontix lijmt en je smeert een beetje op de tolex krijg je dat er dan wel weer goed af?

jor15
6 november 2006, 19:45
Truc om mooie rondingen te tolexen:
1) pas en meet waar je ronding wilt krijgen: wegsnijden totdat je ongeveer 3cm overlap over de rand hebt.
2) op de plek van de ronding de tolex aan achterzijde een beetje dunner maken mbv schuurpapier.
3) tolex en hout insmeren met bisontix
4) 5-10 minuten wachten (langer wachten = betere hechting, korter wachten = meer ruimte voor correctie maar ook meer risico op luchtbubbels)
5) Vlak voor het plakken: tolex flink verwarmen met een fohn. Daar wordt het tijdelijk behoorlijk flexibel van.
6) Tolex op het hout plakken
7) Bij de rondingen de tolex er langzaam opdrukken (en ondertussen lekker doorfohnen)
8) Eventueel tolex insnijden, maar let op dat de tolex onder de spanning niet te ver inscheurt
9) Eventueel tijdelijk strak in de ronding plakken mbv plakband. Papieren afplaktape werkt hier prima voor.
10) Ronding klaar, en als het goed is zonder extra hoekjes.

Eerst een keer oefenen met wat restmateriaal is een aanrader. Dan kan je kijken welke methode je het prettigst vindt. Op mijn site staan een paar voorbeelden van tolex jobs die ik met deze methode heb gedaan.

Succes!

Joris

Franc
6 november 2006, 23:09
joris, jij hebt het over een ronding (op de hoeken - toch??), maar de holling in de opening van het front daar heb je nooit genoeg tolex voor als je dat niet insnijdt krijg je het niet omgevouwen en als je dat wel doet kom je een stukje te kort.

Je ziet bij al die Marshall kasten als je god kijkt het ingelijmde driehoekje maar meestal valt het niet op omdat je er niet opkijkt omdat het de onderkant is zeg maar.

jor15
7 november 2006, 16:03
Ha Franc,

Ik heb het niet over de hoeken, maar echt over de holle rondingen. Zoals bijvoorbeeld op deze fotos:

http://www.eindhoven-amps.nl/img/pics/bassman/detail2.jpg

http://www.eindhoven-amps.nl/img/pics/bassman/detail1.jpg

Het klopt dat je hier eigenlijk te weinig tolex voor hebt. Insnijden en bijplakken is een goede optie, fohnen, oprekken en dan plakken werkt ook prima.

Groeten van Joris

gerwin
7 november 2006, 16:26
Zo zo joris dat ziet er goed uit zeg nou ik denk dat ik eind van de week de tolex heb en ik zal er maar ff flink mijn best op doen. En idd dat fohnen dat lijkt me ook het beste. En dat zijn nou juiste de rondingen die me het moeilijkst lijken