PDA

View Full Version : OLP MM2 (stingray) paralel/single/serie wiring



vester86
1 november 2006, 00:56
*omdat ik denk dat ik hier meer reacties krijg dan op het bas-subforum*

Ik zat wat schema's te bekijken op de SD site om eens wat te solderen in mn OLP mm2 (stingray kopie).
nu zit volgens mij dit (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/musicman_passive_2v_1t.html) schema in mijn gitaar, en volgens mij betekent dat dat de humbucker paralel is aangesloten.
dat zou overigens ook verklaren waarom ik vrij weinig verschil hoor tussen 1 of 2 coils.

eerste vraag: klopt deze aanname?
tweede vraag: zou het wat toevoegen om ipv van single/paralel er een humbucker/paralel of humbucker/single setup van te maken?hou zal de bass klinken in de humbucker "modus" (er van uitgaande dat mijn aanname klopt )

op een ander forum werd al geopperd dat het aan mn EQ instellingen zou kunnen liggen, deze staan echter vrij neutraal (allemaal tussen 12 en 1 uur) en de VLE en VPF (ik heb een markbass) heb ik meestal uitstaan. overigens hoor ik OOK weinig verschil als ze aan staan.

ben overigens niet vies van een beetje solderen en experimenteren, dus waarschijnlijk ga ik het sowieso wel veranderen, maar ik ben vooral gewoon benieuwd naar eventuele ervaringen en theorieen hierover

no 1 hops
1 november 2006, 06:18
nu is mij verstand beperkt, toch heb ik het idee dat hier gewoon twee single s naast elkaar zijn geplaatst die beide vol open een humbucker vormen zonder ruis.

lijkt mij dan ook mogelijk om een serie/parallel schakeling te maken waardoor 1 pot een schakelaar moet worden.
klik= humbucker klik = is semi singlecoil maar zonder ruis.

voor gitaar is dat best wel een goede optie, maar wat dat met een bas doet?
geen idee

kiem
1 november 2006, 10:08
als ik dat schema goed begrpij is t idd een humbucker, en de voorste en achterste coil zijn allebij verbonden aan een eigen volume pot, oftewel, allebij de pot open is humbucker, enz, je snapt t idee wel denkik.

ik denk niet dat je erg veel verschil zult horen tussen de 2 singlecoil schakelingen. de voorste pool zal mischien net ietsjes warmer of net iets jes minder fel zijn dan de achterste, maar aangezien ze vrij dicht opelkaar zitten zal t gene groot verschil zijn... in mn gitara heb ik een humbucker die ik kans chakelen tussen de humbucker en alleen de vooste pool, daar hoor ik ok bijna gene verschil tussen, behalve dat de humbucker ietje meer output heeft en ietsje feller is.

piezo
1 november 2006, 10:51
Dit schema is gewoon het schema van een Jazzbas, 2 spoelen die parallel staan, alleen dan in 1 behuizing.

Als je er een DPDT schakelaar bijzet of één pot vervangt door een Push-Pull pot kun je met een gewone serie-parallel schakeling zowel serie als parallel als iedere spoel apart krijgen.

Als je een PP pot neemt, kun je ervoor kiezen daar meteen één met een 500 kOhm waarde van te maken, als volumepot. Die is beter geschikt voor de serie-stand. Nadeel is dat het mengen van de 2 spoelen in parallel minder soepel gaat, maar misschien deed je dat mengen nu ook al niet.


....... voor gitaar is dat best wel een goede optie, maar wat dat met een bas doet? geen ideeEen vergelijkbare schakeling zit ook op een MusicMan Stingray-5: serie-parallel-singlecoil. In de singlecoil stand zit er dan een "dummy coil" bij om de brom te onderdrukken. De verschillen tussen de standen zijn subtiel maar nog wel bruikbaar.