PDA

View Full Version : req: oefening trainen linker hand bij bassen



DI-OEN
31 oktober 2006, 20:42
heeft iemand misschien niet een leuk stukje tab waar ook bij staat welke vinger op welke snaar zodat ik wat meer kan oefenen met vooral het sterker maken van de pink,ring vinger en wijsvinger? wel graag voor de 4 snarige bas want voor gitaristen zijn er genoeg te vinden.

-=JEROEN=-
1 november 2006, 00:18
er komen volgens mij niet zoveel bassisten in dit hoekje van het forum, ik zal 't eens aan de bassist van onze band vragen

is hierover nix op 't web te vinden?

DI-OEN
1 november 2006, 17:08
niet echt, nouw weet ik ook niet echt waar ik moet zoeken maar het grootste deel is zowiezo engels en mijn engels is niet heel slecht maar bij die sites kom ik niet verder als pointfinger voor wijsvinger en thumb voor duim..

-=JEROEN=-
2 november 2006, 04:16
ik zal eens kijken of ik wat kan vinden voor je

heb je hier al naar gekeken?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1065486#post1065486

peter_heijnen
2 november 2006, 12:50
vooral het sterker maken van de pink,ring vinger en wijsvinger?

Om op bas zowel toon als kracht te ontwikkelen in je linkerhand kun je het volgende doen:

-1e vinger in 1e positie, aanslaan en mooi laten klinken/trillen
-dan zonder 1e vinger los te laten 2e vinger in 2e positie, aanslaan en weer mooi laten klinken
-idem als voorgaande maar nu in 3e positie
-zo ook in 4e positie
-nu van 4e weer terug naar 3e positie, daarna weer 2e en eindigen in 1e.

Het effectieve van de oefening zit hem in het laten staan van de vingers van de linker hand als je van laag naar hoog gaat. Ik ben ooit zo begonnen op klassiek gitaarles en heb het naar tevredenheid toegepast op basgitaar. Gewoon op alle snaren en zowel hoog als laag op de hals oefenen.

Belangrijk is dat je het niet te snel/achteloos doet en zeker ook dat je een mooie toon maakt. Dat doe je oa door de snaar netjes dicht tegen de fret aan te drukken en goed te luisteren naar je aanslag.

DI-OEN
2 november 2006, 15:18
@ jeroen ja dat heb ik al gezien.. maar ds meer therorie dan een oefening..

@ peter_heijnen: das best wel een goede oefening denk ik.. het is een beetje geest dodend maar als ik er een tijdje mee bezig ben geweest en ik stop voel ik echt spierpijn.. en das een goed teken :p

peter_heijnen
2 november 2006, 15:27
het is een beetje geest dodend maar als ik er een tijdje mee bezig ben geweest en ik stop voel ik echt spierpijn.. en das een goed teken :p

Altijd voorzichtig blijven met pijn, is niet altijd een goed teken.

Als je dit geestdodend vind heb je waarschijnlijk concentratie over om je te richten op je toon.

-=JEROEN=-
2 november 2006, 15:47
[QUOTE=DI-OEN]@ jeroen ja dat heb ik al gezien.. maar ds meer therorie dan een oefening..

daar vroeg je toch om? (niet in dit topic, maar in PM)

DI-OEN
3 november 2006, 15:55
inderdaad.. maar even om aan te geven dat hier niet overgaat.. kleine miscommunicatie denk ik :P

-=JEROEN=-
4 november 2006, 00:41
ok, maar je hebt wel wat aan die theorie (in mn andere post)?