PDA

View Full Version : Akkoorden zoeken van het liedje....



Aimé
31 oktober 2006, 19:04
Hoi! Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de akkoorden van een bepaald liedje, dat volgens mij niet echt op een cd staat...(vandaar)

http://www.youtube.com/watch?v=vfeb11Gg2q4&NR

Ik ben bezig over het 3de liedje (het is één lang filmpje, de stukjes komen na elkaar). Het hele liedje bestaat uit maar een stuk of 2 akkoorden, waaronder een soort G maar wat is in hemelsnaam dat andere akkoord..

thx bij voorbaat (ohjah geniet gerust van de andere filmpjes :D )

-=JEROEN=-
31 oktober 2006, 23:10
deze bedoel je toch?

http://www.youtube.com/watch?v=TBQAuw4NYLA

G7 blues met een jazzy touch, weten de jazz gitaristen je vast meer over te vertellen

hier is een beginnetje:

G7 - C7 - G7 - G7
C7 - C7 - G7 F#7 - E
A7 - D7 en dan weet ik 't ook ff nie

akkoorden zoals hij ze speelt:
G7 = 353433
C7 = x3231x

maar deze C7 vind ik makkelijker: 335353

Aimé
1 november 2006, 13:14
Hartelijk dank!!!! :dance:

-=JEROEN=-
1 november 2006, 16:25
weet iemand de rest ?

tussenstuk en einde van couplet?

volgens mij eindigt het met A7 - D7 - maar dan?

oh en de intro?

Aimé
1 november 2006, 20:14
Je hebt al het deeltje waar ie zo "'omlaag" gaat hé? G7 F#7 F7 E7?

Aimé
1 november 2006, 20:18
ohjah, het is een béétje makkelijker als je meer op de bas gaat letten denk ik...straks eens proberen

peter_heijnen
2 november 2006, 09:59
Is idd een jazzbluesje in G, maar uitgebreid met een B-gedeelte.

[A]:
G7... - C7... - G7... - ....
C7... - .... - G7.F#7F7 - E7....
A7... - D7... - G7.C7. - G7.D7.

Dit herhalen, maar nu met G.G7. in de laatste maat om naar [B] te gaan.

[B]:
C7... - .... - G7... - ....
C7... - .... - A7... - D7...

Dan weer terug naar [A], maar nu met G7C7G7. in de laatste maat om mee af te sluiten.

Dit liedje staat in de AABA-vorm

-=JEROEN=-
2 november 2006, 13:10
hee tof :noob:

soms laat mn gehoor me echt in de steek, gebeurd te veel tegelijk (bas lijn verwart me het meest) en dan loop ik vast

weet je ook het intro peter?

peter_heijnen
2 november 2006, 13:21
soms laat mn gehoor me echt in de steek, gebeurd te veel tegelijk (bas lijn verwart me het meest) en dan loop ik vast

weet je ook het intro peter?

Als je er niet meer uitkomt kun je proberen de bewuste klank in je hoofd te onthouden en bij die klank de bijbehorende ladder te zingen of te spelen. Als je de ladder hebt heb je ook de trap, dus ook het akkoord.

Het intro bestaat uit materiaal van het liedje en zou dus niet meer moeilijk moeten zijn om zelf uit te zoeken.

-=JEROEN=-
2 november 2006, 16:23
Als je de ladder hebt heb je ook de trap, dus ook het akkoord.
dat begrijp ik niet, als ik de ladder heb, weet ik ook de trap?

de bas speelt:

g b d b - c e f g - g b c d - g (b c d)

dus kwa akkoorden wordt het dan: G - C - G - G (D?)

peter_heijnen
2 november 2006, 18:24
Je zoekt een bepaald akkoord. Als je dit akkoord in zijn harmonische verband hoort, kun je er laddereigen tonen overheenzingen. Als je die samenvoegt heb je een ladder en die ladder kun je terugherleiden tot het akkoord dat je zoekt.

Is een omweg, maar werkt soms als je vastzit.

-=JEROEN=-
2 november 2006, 19:38
als we dan die baslijn als voorbeeld nemen (want hij speelt in 't intro geen gitaar volgens mij), kloppen de akkoorden die ik erbij geschreven heb dan?

ik vind het echt moeilijk te horen soms, ik hoor wel de toonladder, maar dan de toonladder van het hele liedje zeg maar, en niet per akkoord... wanneer hij G7 speelt, hoor ik duidelijk de g, omdat de bas die ook speelt, maar als de bas bijv een d zou spelen, dan wordt het al moeilijker voor me

individuele noten kan ik beter onderscheiden dan intervallen

peter_heijnen
2 november 2006, 20:10
ik vind het echt moeilijk te horen soms, ik hoor wel de toonladder, maar dan de toonladder van het hele liedje zeg maar, en niet per akkoord... wanneer hij G7 speelt, hoor ik duidelijk de g, omdat de bas die ook speelt, maar als de bas bijv een d zou spelen, dan wordt het al moeilijker voor me

Wat nu dus belangrijk is is de akkoorden die je allemaal al geleerd hebt te gaan zien als wat ze werkelijk zijn: klanken.

Nu komen ook de trappen in het spel, het verschil tussen mineur , majeur en dominant. Alleen moet je ze ook gaan leren zien in perspectief: is deze mineur 2e, 3e of 6e trap. Als je dit gaat trainen, op gehoor en klank dus, draai je over een tijdje je hand niet meer om voor een schema als deze eenvoudige blues, het vergt wel oefening.

Wat betreft de bas: die bas leren duiden is ook training, het heeft te maken met zware en lichte maatdelen en met harmonische bevestiging of doorgang. Voornamelijk bla bla vind ik eigenlijk zelf, want uiteindelijk komt het allemaal neer op je oren, en hoeveel ervaring die hebben.

Ik zal morgen even kijken naar de akkoorden die je hebt opgeschreven in het intro.

-=JEROEN=-
2 november 2006, 21:22
ja die baslijn hoorde ik redelijk makkelijk, wat hij trompettert ook

en als hij gitaar speelt, kan ik het redelijk volgen (hij speelt vrij zachtjes), maar ik denk dat het hier vooral aan komt op het bekend zijn met de basis: een blues... dit is volgens mij een redelijk standaard schema, alleen ben ik niet mee bekend, en hoorde ik daarom de uitstapjes naar A7 en D7 niet zo goed... als je deze blues kent, dan is het ook makkelijker herkennen

tis dus een kwestie van horen wat je weet

progressies horen ben ik nu mee bezig, daarom vind ik het ook leuk om dit uit te zoeken, ben ook in tabs forum bezig een liedje uit te zoeken voor PRS, is een goede training, maar ik mis nog zo'n berg basis informatie, veel te laat begonnen met les nemen enzo, speel al 100 jaar hetzelfde, hahaha

maar goed, tnx for the heads up, ik ga weer verder trainen

peter_heijnen
3 november 2006, 10:03
dat begrijp ik niet, als ik de ladder heb, weet ik ook de trap?

de bas speelt:

g b d b - c e f f# - g b c (c#)d - g (b c c#)d

dus kwa akkoorden wordt het dan: G - C - G - G D7

Ik heb daar waar nodig een paar dingetjes in je quote veranderd. Vergelijk het anders even met je originele post. Wat er nu staat is wat er in het filmpje gebeurt. In wezen hoor je in het hele liedje harmonisch niets meer dan de basisstructuur bestaande uit: I, II, IV, V, en VI. Dat zijn doorgaans ook vaak de belangrijke bouwstenen.

De handigheid is nu niet om deze te kunnen analyseren, maar om ze bij het horen meteen te herkennen. Maw, Als je harmonieen klankmatig meteen herkent ipv dat je ze eerst moet analyseren, stelt je dat in staat om er mee te spelen.

Wil je hogerop, leer dan vertrouwen op de basis: I, II, IV, V en VI. De rest komt later vanzelf.

Aimé
3 november 2006, 12:46
Hoi, nog eens hartelijk bedankt jongens :cheerup:

-=JEROEN=-
3 november 2006, 14:41
ik heb nog een hoop te leren als 't gaat om progressies

G majeur is voor mij nu nog G Am Bm C D Em F#dim en hoe ze daar dan G7 A7 C7 D7 en E7 van maken is voor mij nu nog een raadsel... ik zal 't eens aan mn leraar vragen, maar dan krijg ik vast weer een uitleg die ik nog minder snap :confused:

peter_heijnen
3 november 2006, 15:31
ik heb nog een hoop te leren als 't gaat om progressies

G majeur is voor mij nu nog G Am Bm C D Em F#dim en hoe ze daar dan G7 A7 C7 D7 en E7 van maken is voor mij nu nog een raadsel... ik zal 't eens aan mn leraar vragen, maar dan krijg ik vast weer een uitleg die ik nog minder snap :confused:

Tja jazz he....

Ik geloof niet dat ik je precies kan uitleggen hoe dat zit, maar ik weet hoe het klinkt. Zing of speel over de eerste trap in deze of iedere andere blues maar eens een grote 7. Dan snap je meteen dat dat niet de bedoeling is.