PDA

View Full Version : Buizengeluid uit transistorversterker



Harry
31 oktober 2006, 16:23
het zal niet helemaal the real thing zijn, maar toch:


http://www.altmann.haan.de/tubeolator/default.htm

Joey Handsome
31 oktober 2006, 16:30
Gelukkig is het niet meer te koop, want het kan niet anders dan dikke bullcrap zijn.

Vonk
31 oktober 2006, 16:32
Dit is toch een geintje of niet? Waarom zet ie anders de samenstelling op de pagina?

Agent_Smith
31 oktober 2006, 16:41
Zal wel een duur goedje zijn denk ik :)

B_2_the_a
31 oktober 2006, 16:42
wtf

spinal tap uitvinding dit?

vasnd
31 oktober 2006, 16:48
het zou best wel kunnen werken, maar om het nou meteen een buizen geluid te noemen als je alleen wat isolatie pakt vind ik wat te ver gaan

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 16:55
Is 'n paar geleden ook uitvoerig op 'n amerikaans forum te zien geweest.

Ik geloof er niet in maar ik heb laatst duidelijk verschillen in sound en feel gehoord na het omdraaien v/e speaker-kabel...................

??? :)

Vonk
31 oktober 2006, 17:20
Aha het placebo-effect dus...

Vonk
31 oktober 2006, 17:24
het zou best wel kunnen werken, maar om het nou meteen een buizen geluid te noemen als je alleen wat isolatie pakt vind ik wat te ver gaan

Het isoleert ook niet eens, aangezien het niet aan de aarde ligt. Volgens mij bedoel je dus dat het als een kooi van Faraday moet werken, en dat is niet het geval. Tenminste het lijkt me link om daarmee te gaan klooien in de amp.

En ik dacht net: misschien beinvloed het magnetische velden ofzo, maar er zit amper metaal in, 99 procent is koolstof en waterstof.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 17:29
Aha het placebo-effect dus...

bedoel je de pasta of de kabel?

V/d kabel wou ik het eerst ook niet geloven maar Tristan en ik hebben het hier gisteren duidelijk gehoord....

Vonk
31 oktober 2006, 17:42
Ik bedoelde allebei :seriousf:

peter_heijnen
31 oktober 2006, 17:43
V/d kabel wou ik het eerst ook niet geloven maar Tristan en ik hebben het hier gisteren duidelijk gehoord....

Ach doe mij een lol en post aub in het speakerkabelomdraaienmaaktverschiltopic wat jullie gehoord hebben. Ik ben serieus benieuwd naar de eerste verse bevindingen sinds alle afgelopen discussies erover.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 17:49
Nou, ik stond er ook van te kijken! Ik wou het eerst ook niet geloven maar 't was hoorbaar.

Geen hifi-kegels-beplakking-gouwe zooi-gezwets maar gewoon de kabel omgedraaid en gespeeld en geluisterd.

Er zijn trouwens ook merken kabels die de richting aangeven op de pluggen.

Kabel-omdraai-forum lijkt me 'n leuk idee :)

Voor alle duidelijkheid: hier geprobeerd met de kabels, amp, kast en gitaar van Tristan. Heb het nog niet met andere kabels en gear geprobeerd.

't Verbaasde me gewoon en ik bedoel dit echt niet als "high end ge-chat"!

peter_heijnen
31 oktober 2006, 18:01
Wat hoorde je dan?

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 18:09
Wat hoorde je dan?

In 1 richting werd het geluid warmer, minder korrelig en vond ik het zelf lekkerder spelen/reageren.
Tristan vertelde dat hij met 1 v/d richtingen de crunch lekkerder vond.

Bij z'n nieuwe speakers prefereert hij, als ik het goed heb 'n andere richting dan met z'n "oude" speakers.

Nogmaals en voor alle duidelijkheid:
Ik wou het eerst ook ECHT niet geloven maar voor Tristan en mij was het duidelijk hoor- en voelbaar.

Ik kreeg echt 'n "nou breekt m'n klomp" gevoel......

peter_heijnen
31 oktober 2006, 18:18
En anders de mijne wel. :)

fentemple
31 oktober 2006, 18:19
Mooi man, potje lak waar je je richtingsgevoelige snoer mee insmeerd, sonic heaven.
Gekker moet het toch niet worden wat een onzin.
Alhoewel ik een tuinslang heb waar in de ene richting meer water uitkomt dan uit de andere :).

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 18:33
Lachen!

Gewoon proberen, spelen en luisteren.

Voor de zoveelste keer: ik wou het eerst ook niet geloven maar ik stond er van te kijken....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.....

AART
31 oktober 2006, 18:35
heb het laatst vor de gein ff geprobeert, en wat denk je! :noob: :































NOPPES! :???:

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 18:44
heb het laatst vor de gein ff geprobeert, en wat denk je! :noob: :
NOPPES! :???:

Ok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat wil ik ook het liefste horen. Bij de setup van Tristan was het verschil vrij duidelijk, ben benieuwd naar zijn merk/type kabel.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 19:30
Ach doe mij een lol en post aub in het speakerkabelomdraaienmaaktverschiltopic wat jullie gehoord hebben. Ik ben serieus benieuwd naar de eerste verse bevindingen sinds alle afgelopen discussies erover.

Hoi Peter

Ik kwam dit van jou tegen in 'n ander topic:

"Leipo of niet, ik gebruik mijn kabels al jaren in een richting en markeer ze idd. Van iedere nieuwe kabel tape ik een van de twee pluggen in. De ingetapete plug is vanaf dan altijd de input. Bij mijn Vovox kabel is de gemerkte kant de output. Vovox verkoopt zijn kabels met deze door hun aangegeven signaaldoorvoer/richting.

Btw, een vroegere kennis van mij -hifi freak- vertelde mij ooit van een blindfoldtest ergens op een hififreaks congres. Er was daar een man die beweerde dat zijn speakerkabel beter klonk als er een bepaalde steensoort bij die speakerkabel lag. Er zijn toen blindfoldtests gedaan die leken aan te geven dat dit idd zo was. Leipo's???"

Opeens van mening/ervaring veranderd???

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 19:41
Wat een flauwe kul zeg. En zoals er zijn die erin geloven zo zullen er evenveel zijn die vinden dat je opgelicht wordt. Hier een paar stukjes van de anti believers:seriousf:
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconnects/top10cablesnakeoil.php

http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/t-184615.html

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=177452

Maar nu snap ik waarom ze vaak die duiven nodig hebben bij die grote optredens. Als ze niet goed kunnen zien welke kant het kabeltje zit, dan neem je een duif en die zet je bij de kabel. Door het magnetisch veld van de kabel gaat hun koppie of links of rechts staan:seriousf: En dan weten ze het weer. En dan kan je ze daarna loslaten. twee voor de prijs van een.

Maar ik houd het wel bij si-xarp kable:seriousf:

Nico: biertje drinken hier?

Tristan
31 oktober 2006, 19:50
Ik vind wel dat ik uit mijn transistorversterker een veel beter buizengeluid krijg als ik de speakerkabel omdraai hoor...
Oh, wat zeg ik nou toch weer, ik heb helemaal geen transistorversterker, maar daar ging dit topic toch wel over dacht ik? :seriousf:

Voor speakerkabel magie verhalen verwijs ik jullie naar mijn eigen topic: "speaker kabel omdraaien maakt verschil!"

Geronimo
31 oktober 2006, 19:53
Lachen!

Gewoon proberen, spelen en luisteren.

Voor de zoveelste keer: ik wou het eerst ook niet geloven maar ik stond er van te kijken....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.....

Zoals ik in dat andere kabelfabel topic ook al heb gezegd; ik hoor ook echt helemaal niks.

Als het zo zou zijn als je zegt moet dat toch voor alle snoeren gelden dus ook voor mijn HEMA-tweelingsnoer+neutrikpluggen.

Als je toch wat hoort ligt het aan die kabel maw check de lassen en dergelijke of zit het toch ook echt tussen je oren.

peter_heijnen
31 oktober 2006, 19:54
Hoi Peter

Ik kwam dit van jou tegen in 'n ander topic:

"Leipo of niet, ik gebruik mijn kabels al jaren in een richting en markeer ze idd. Van iedere nieuwe......... ......zijn toen blindfoldtests gedaan die leken aan te geven dat dit idd zo was. Leipo's???"

Opeens van mening/ervaring veranderd???

Nee natuurlijk niet, maar dat ging over hoogohmig/gitaar/audiokabel, en ik was dus nieuwsgierig naar jullie verse bevindingen mbt speakerkabel.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 20:24
Nou proost dan maar.
Aanbod blijft staan.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 20:26
Nee natuurlijk niet, maar dat ging over hoogohmig/gitaar/audiokabel, en ik was dus nieuwsgierig naar jullie verse bevindingen mbt speakerkabel.

Zoals gepost en ervaren....

Joey Handsome
31 oktober 2006, 20:54
Best lullig als je een combo hebt, bij veel combo's kan je de speakerkabel helemaal niet omdraaien... Klinkt ie of altijd kut of altijd goed.

Negative K3 fan
31 oktober 2006, 21:01
ik denk gewoon dat tristans speakerkabel kapot is.

en verder vind ik het echt geniaal bedacht die pasta, hulde aan de ontwerpen die er zijn zakken mee heeft weten te vullen over de ruggen van stomme sukkels (bij gebrek aan betere term)

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 21:25
@ Lennart + Nico
Over beide heb/had ik mijn bedenkingen maar bij de setup van Tristan met zijn speakerkabel waren verschillen duidelijk hoorbaar. Kabel leek niet defect :)

Hebben jullie al wat geprobeerd dan?

Theorie is leuk maar spelen/luisteren zegt vaak meer.
Ik vermoed zelf dat als je geen verschillen tussen caps, trafo's, etc. kunt horen dit ook "moeilijk" te horen is maar zelfs m'n vrouw hoorde het.

Negative K3 fan
31 oktober 2006, 21:39
@ Lennart + Nico
Over beide heb/had ik mijn bedenkingen maar bij de setup van Tristan met zijn speakerkabel waren verschillen duidelijk hoorbaar. Kabel leek niet defect :)

ik wou het sinds het topic sowieso proberen, maar niet echt aan gitaarspelen toegekomen, maar morgen ga ik het ECHT proberen, ik ga een blind test doen en een huisgenoot de kabel een paar keer om laten draaien!

peter_heijnen
1 november 2006, 10:38
Verder hoop ik wel dat we ons de HiFi fantasien bespaart blijven.

Er is niks mis met fantaseren, daarom ben ik juist muzikant geworden.

Nico, met alle respect, maar ik vind je nogal negatief overkomen. Komt dat door mijn interpretatie of doe je daar zelf je best voor?

Harry
1 november 2006, 12:08
dus jullie denken echt dat dit spul daadwerkelijk verkocht is? Ik ging ervan uit dat het een nogal flink uitgewerkte grap was......

wytz
1 november 2006, 12:15
hebben ze ook iets voor transistorgeluid uit een buizenversterker?

guhlenn
1 november 2006, 12:18
Er is niks mis met fantaseren, daarom ben ik juist muzikant geworden.

Juist! en geen elektrotechnicus/natuurkundige. Schoenmaker blijf bij je leest he?

btw, ik heb het getest, als ik m;n combo omdraai klinkt ie totaal anders. It must be true!

guhlenn
1 november 2006, 12:19
hebben ze ook iets voor transistorgeluid uit een buizenversterker?

yup, epiphone he :D




sorry kon het niet laten...

peter_heijnen
1 november 2006, 14:06
Juist! en geen elektrotechnicus/natuurkundige. Schoenmaker blijf bij je leest he?

Wat me bij deze vraag brengt: wie zijn er hier eigenlijk allemaal deskundig?

Ik kan zelf idd alleen beoordelen hoe iets klinkt, dus ik heb hier niet echt recht van spreken......

guhlenn
1 november 2006, 14:25
Tsja, goede vraag. Maar eea mixen lijkt me geen goede benadering. Wist je dat ze op de middelbare school (nou vooruit, HAVO en hoger) al uitleggen hoe een metaal rooster werkt?

guhlenn
1 november 2006, 14:29
ps. natuurlijk heb je wel recht van spreken. Maar hou het dan bij je leest, nl. wat je hoort. en probeer daar zo eerlijk mogelijk in te zijn. Als Tristans kabel stuk is, zal hij het niet horen bij een neiuwe kabel. Toch? Hoef je geen natuurkundige voor te zijn. Hoort ie het bij allerlei kabels, dan is iets anders aan de hand. Maar bij een meer dan fatsoenlijke soldering en gelijk gebruikt materiaal is het theoretisch onmogelijk dat er een verschil ontstaat door de kabel om te draaien. Maar idd. geluid is een subjectieve waarnemingDaarom is een analyse van het geluidsbeeld geen gek idee. Een andere 'feel' of wat dan ook zou dan meetbaar moeten zijn. zeker als het 4 mensen opvalt.

Han S
1 november 2006, 15:32
Nico: biertje drinken hier?


Nope


Nou proost dan maar. Aanbod blijft staan.

Jongens, dit kan echt niet en dat zeg ik als mod. Zo gaan we niet met elkaar om, punt.

Vonk
1 november 2006, 15:57
Er is niks mis met fantaseren, daarom ben ik juist muzikant geworden.

Nico, met alle respect, maar ik vind je nogal negatief overkomen. Komt dat door mijn interpretatie of doe je daar zelf je best voor?

Nico is een technicus en jij bent zoals je zei de muzikant. Ik denk dat daar het verschil ligt: technici willen feiten zien.
Ik studeer werktuigbouwkunde hbo, en ik vind een zeer leuke discussie. Ik zal het eens op school bespreken.
Ik denk niet dat het verschil in geluid hoort te liggen aan de richting van de kabel.

Wat ik zou willen zien is een tijdje spelen met de richting die het lekkerste klinkt, zoals dat bepaald is met de blinkdoekmethode. En dan hetzelfde experiment. Als je nu kiest voor de andere richting klopt er dus niets van het verhaal.