PDA

View Full Version : Help, naar de muziekwinkel geweest en terug met vragen...



Innieminnie
31 oktober 2006, 15:52
Hoi allemaal,

Na wat rondhoren op het forum hier, ben ik vandaag naar de muziekwinkel gegaan om prijs te laten maken voor een "beginners" semi-akoestische gitaar. Ik zou heel graag weten wat jullie denken van de gitaar en de versterker: heeft iemand hier goede ervaringen mee? is dit degelijk materiaal? Zijn er voor en nadelen aan?...

Gitaar: Ibanez AK 85 DVS
Versterker: Lin 6 Spider III 15 watt

De man van de winkel wist me ook te vertellen dat hoe dikker the body, hoe meer kans op feedback(naklanken), of hoe je het mag noemen, er is en hoe meer je erop moet letten op hoe je de versterker instelt, maar ik weet niet wat jullie ervan denken?

Innieminnie

piezo
31 oktober 2006, 15:58
Geef ook even op wat dat je gaat kosten.

Hoe dikker de body van een (semi-)akoestische gitaar, dus hoe meer "holte" hoe meer kans op feedback (In het Nederlands noem je dat "rondzingen")

Dat soort gitaren van Ibanez zijn in het algemeen helemaal niet verkeerd, vergeleken met die van de concurrentie. Dus als de prijs netjes is, heb je daar vast een goede koop aan.

Over de versterker kan ik niet echt oordelen, maar Spiders staan dacht ik nou niet bekend om hun klankkwaliteit. Ik denk dat er betere alternatieven zijn. van Vox of misschien ook Roland Cube.

marter544
31 oktober 2006, 16:05
Ik zou als je jazz en blues wil spelen niet gaan voor die Line6 Spider, maar voor een Vox AD15/30 of een Epiphone valve junior..

Innieminnie
31 oktober 2006, 16:11
De gitaar kost 449 euro en de versterker 138,40 euro. Hier in België.

Met de versterker is het niet echt de bedoeling om jazz en blues te spelen, maar eerder rock en pop.

harrie-beton
31 oktober 2006, 16:17
Rock en pop, waarom koop je dan een semi akoestische gitaar??
Een semi akoestische is veel gebruikt in jazz en zachtere blues. En heel af en toe rock-a-billy.

Voor alle gitaren geldt: altijd op spelen voordat je ze koopt.

Innieminnie
31 oktober 2006, 16:23
Wel, ik heb er inderdaad op gespeeld en mijn hart was zowat verloren :cheerup: :dance: Waarom ik voor een semi akoestische kies? Wel, om verschillende redenen: je kan er zowel elektrisch als akoestisch op spelen; vele rock en pop groepen gebruiken ook semi-akoestische en hun geluid vind ik heel mooi en omdat het geluid van een semi-akoestische nog altijd iets warmer en voller is... en niet dat dit belangrijk is, helemaal eigenlijk niet, omdat ik ze van uitzicht ook veel mooier vind...

Ik hoop dat er geen verwarring is hier tussen een semi akoestische en een elektro akoestische ... ze lijkt alleszins niet op een klassieke gitaar :p

piezo
31 oktober 2006, 16:45
Ter info: Met semi-akoestisch wordt meestal een gitaar bedoeld waarvan de klankkast deels massief is, vaak met een massief middenstuk, de Gibson ES-335 is het bekendste voorbeeld. Die Ibanez wordt een "hollow body" genoemd.

Ik geef je even wat prijsvergelijkingen: prijzen van een grote winkel in Nederland. Dat is misschien niet helemaal eerlijk tegenover je lokale winkel, waar je misschien wel meer service krijgt en die lekker dichtbij is, maar die keuze is aan jou.

Line 6 Spider II 15: € 129 (Ik denk trouwens dat de jouwe ook de Spider II moet zijn ipv III, maar ik kan mis zijn, misschien een nieuw type)

Alternatieve versterkers:
Spider II 30: €159,-
Vox AD 15 VT: €199,-
Vox AD 30 VT: €239,-
Roland Cube 30: €219,-

EDIT: prijs Ibanez verwijderd, er schijnt een AK 85 en een AK 86 versie te zijn.

Innieminnie
31 oktober 2006, 16:53
Ja, ik weet het, k heb het al op de sites van de online muziekwinkels gezien, de prijzen zijn in jullie land lager dan bij ons :confused: Feit is natuurlijk wel, als ik tot in Nederland moet rijden kost het me ook aan Diesel en als er achteraf wat mis is met de gitaar...

Ik weet alleen niet wat ik van de versterker moet denken, t is gewoon mijn bedoeling om thuis wat te spelen en niet echt in een bandje of zo... T is oo maar beginners... of raden jullie mij desondanks toch wat anders aan...?

Harry
31 oktober 2006, 16:55
Rock en pop, waarom koop je dan een semi akoestische gitaar??
Een semi akoestische is veel gebruikt in jazz en zachtere blues. En heel af en toe rock-a-billy.

Voor alle gitaren geldt: altijd op spelen voordat je ze koopt.

kan heel lekker zijn hoor, rocken met een semi-akoestische......

piezo
31 oktober 2006, 17:03
Ik heb de prijs van de Ibanez weggehaald, heb je dat gezien? Bleek een iets ander type te zijn.

15 watt is heus genoeg voor thuis, maar vaak is van de genoemde 15 watters de klank een stuk minder door de kleinere luidspreker die er meestal inzit en de vaak ook wat beperktere mogelijkheden. Maar hoeveel Watt je ook wilt, ik zou toch wat meer versterkers testen voor je een keus maakt.
Dat de gitaar wel goed is geloof ik direct.

piezo
31 oktober 2006, 17:05
kan heel lekker zijn hoor, rocken met een semi-akoestische......Geloof Harry maar, die heeft een DeArmond, de bofkont. :rockon:

Innieminnie
31 oktober 2006, 17:18
oké :p zal ik doen :blast:

Harry
1 november 2006, 10:10
Geloof Harry maar, die heeft een DeArmond, de bofkont. :rockon:


en weet je wat? Ik heb er 2, en de semi-akoestische klinkt beter dan de solidbody..... :noob:

Innieminnie
1 november 2006, 11:18
Heb net je foto's bekeken van je gitaren en t zijn er inderdaad mooitjes! :jam:

Vooral de semi-akoestische :seriousf: Maar de rest ook natuurlijk! Je hebt een hele collectie!

Harry
1 november 2006, 11:56
ja, ik heb ook een Gibson Les Paul o.a., maar op die semi-akoestische DeArmond speel ik het meest. Zelfs AC/DC klinkt lekker met die gitaar (om maar even iets harders dan jazz en blues te noemen).

piezo
1 november 2006, 12:05
Slaggitarist Malcolm Young van AC/DC gebruikt dan ook meestal een dikke hollowbody voor zijn meesterlijke partijen.



en weet je wat? Ik heb er 2, en de semi-akoestische klinkt beter dan de solidbody..... :noob:Zoals ik al zei: " BOFKONT!! "

De enige gitaar die ik nog zou willen hebben is een goede hollowbody (voor jazz vooral) en dat zou best eens een DeArmond kunnen worden.
En ik wil op mijn solidbody DeArmond graag zo'n vibrato hebben als jij op je M-75T hebt. Een gewoon Bigsby type is namelijk te lang. Maar ja, zie maar eens aan een losse te komen.

Harry
1 november 2006, 16:18
ook die Bigsby in zo'n hoefijzervorm?

piezo
1 november 2006, 16:44
Die je op de body schroeft, bedoel je? Dan zou ik eerst eens gelegenheid moeten hebben om die te passen. In de body schroeven vind ik op zich niet zo erg, dat zou met een ander model waarschijnlijk ook moeten, maar hij moet wel goed passen op de gewelfde top van mijn M-65C.

Eén van de redenen dat ik er zo'n zo'n extra stuk metaal op wil hebben is trouwens dat de gitaar wat kopzwaar is, dus om een betere balans te krijgen. Verder is het geluid - en het uiterlijk - van zo'n ding natuurlijk erg mooi.

Harry
2 november 2006, 09:50
die bedoel ik ja, er lag er een op de gitaarbouwersmeeting. Volgens mij zijn er wel winkels die zo'n ding hebben liggen zodat je die bij je gitaar kunt houden.

BiRdS
3 november 2006, 02:31
Ik zou als ik u was dus geen Spider II kopen of Spider III (die inmiddels net op de markt is) De gitaar is zeer goed voor te beginnen. Ik heb zelf een Spider II gehad en ik dacht ook juist hetzelfde als u bij het kopen van die versterker. Maar ge zult zien da ge na een korte tijd toch iets anders wilt.

Ik speel bijna 4 jaar,heb eerst een Roland Cube 15 gehad, ben daarmee begonne, toen overgestapt naar een line 6 spider II 150 watt en nu speel ik met een 100 watt full tube bedrock.

Ik heb het 1.5 jaar met die line 6 uitgehouden. In het begin gaat ge daar echt weg van zijn van die klank maar ge gaat die klank ook echt beu geraken. Dat is line 6 é, line 6 is zo, ja hoe moet ik dat zegge, niet echt de natuurlijke klank. het is zo "geprogrammeerd" zal ik maar zeggen.

Als beginnende gitarist lijkt dat interessant, zo veel opties in 1 toestel maar ik zou iets anders nemen. Ook zou ik afstappen van de 15 watt omdat zoals eerder al is gezegd de kwaliteit van het geluid minder is omwille van de 1 speaker. Nu ja meer watt, betekent meer geld dus ja ik weet niet hoeveel geld je juist in je gitaar en amp wil steken. Ik wens je in ieder geval veel geluk en plezier met je hobby!

Harry
3 november 2006, 09:33
Bedrock!!!!!!! Welke heb je? Ik heb een 600 series (losse top en 2 12" boxen).


(sorry voor het telkens kapen van dit topic)

BiRdS
3 november 2006, 12:39
Bedrock!!!!!!! Welke heb je? Ik heb een 600 series (losse top en 2 12" boxen).


(sorry voor het telkens kapen van dit topic)



Ik heb een 1000 serie combo met 2* 12" speakers :-). Heeft 5 lampen waaronder
3 in de preamp en 2 gewoon. Heeft 3 kanalen : clean distortion en lead en heeft nog een reverb knop. Vind hem goed klinken, lekker vintage!

hier is een foto ervan

http://img80.imageshack.us/img80/1632/2ca1.jpg

Harry
3 november 2006, 12:50
zoeen wil ik er wel eens bij hebben. Dit is helemaal rock'n roll, een SG met een Bedrock!!

BiRdS
3 november 2006, 13:04
zoeen wil ik er wel eens bij hebben. Dit is helemaal rock'n roll, een SG met een Bedrock!!

hehe, jah die 2 klinken idd zeer goed samen! Ik heb de bedrock een half jaar geleden gekocht van iemand die men neef kende. Ik weet eigenlijk nx over deze versterker, hoe oud hij is en zo, best jammer dat het bedrijf failliet is...
Toen ik hem kocht scheelde er wat aan maar heb hem binnengedaan bij een buizenversterkerexpert hier in Belgie en al die defectjes laten herstellen :-)

Harry
3 november 2006, 14:04
Bedrock is niet failliet, het is opgekocht door Rivera die zijn omzet zag kelderen. En vervolgens doen ze er niks meer mee....

BiRdS
3 november 2006, 14:18
Bedrock is niet failliet, het is opgekocht door Rivera die zijn omzet zag kelderen. En vervolgens doen ze er niks meer mee....

och? echt? kdacht altijd da die failliet waren... :dontgeti: Die 600 series komt ge wel vaker tegen ofja "vaak" kheb ze nog wel gezien :p .

Zou ik mogen weten hoeveel je betaalt hebt voor je bedrock? ik had voor de combo 800 euro betaalt, ik weet niet of dat te veel is....

Harry
3 november 2006, 14:36
nee, dat is niet te veel. Ik heb er 1500 gulden voor betaald, toen was hij nieuw. Maar die van mij is vrij zeldzaam, met een soort creme tolex bekleed. De meeste zijn zwart zoals die van jou.

Ik weet niet of je deze website kent: http://bedrock27.tripod.com/bedrockamp/

BiRdS
4 november 2006, 10:58
nee, dat is niet te veel. Ik heb er 1500 gulden voor betaald, toen was hij nieuw. Maar die van mij is vrij zeldzaam, met een soort creme tolex bekleed. De meeste zijn zwart zoals die van jou.

Ik weet niet of je deze website kent: http://bedrock27.tripod.com/bedrockamp/


Ja, die site ken ik wel, maar over de 1000 series is er weinig info te vinden.
Maarja, de amp klinkt nu super nu dat er nieuwe preamp lampen inzitte en kleine defecten zijn gemaakt! Zo blijkt nog maar eens dat vintage materiaal, hoe oud dan ook, lekker kan klinken!

Innieminnie
6 november 2006, 14:32
Wel Birds,

Ja, een versterker vind ik zooooo ongelooflijk moeilijk gewoon omdat ik er op dit moment totaal niks van snap en er ook helemaal niets van ken, ma er zijn zoveel vragen in mijn hoofd die me doen twijfelen...

Goh,eerlijk gezegd moet ik al zeker toegeven dat ik niet dacht dat een versterker redelijk wat geld kan kosten... :chicken: Ik ken er natuurlijk ook niks van hé dus ik na heel wat internet info opsporing naar de muziekwinkel en ik gevraagd naar een goede beginners hollow body gitaar van Ibanez en een bijhorende versterker. Die man van de winkel raadde me een versterker van 30 watt aan gelijkaardig aan die spider zei hij, maar waar meer dan 300 hoe moet ik zeggen; tonen op geprogrammeerd staan. Nu ja, dat moest ik nu niet bepaald hebben zoiets voorgeprogrammeerd. Bovendien is het nu ook niet de bedoeling dat ik in een bandje of zo ga spelen; t is eigenlijk louter voor de fun, thuis, niet teveel lawaai,maar wel kwaliteit.(en ja, k weet t wel, eigenlijk moet je voor kwaliteit betalen) maar had nu niet gedacht dat ik dadelijk 300 euro of zo voor een versterker zou moeten neertellen :???:

Het andere wat me zo doet twijfelen is dat ik nog elektrische gitaar moet leren spelen(heb op mijn 16de, ben nu 27, wat amateuristisch klassieke gitaar gespeeld) en k ben een beetje bang dat ik nu overenthousiast ben en dat het me misschien helemaal niet fatsoenlijk lukt met privé lessen... Dan staat die kostelijke gitaar en versterker daar natuurlijk en ik kan er dan niet fatsoenlijk op spelen... zou zonde zijn...

Plus ik zou liefst geen muziekschool volgen, maar gewoon iemand zoeken uit de regio die me degelijk gitaar kan leren spelen, maar waar ik tussendoor toch ook al liedjes van mijn eigen smaak kan leren spelen. Dit gecombineerd met wat theorie en dergelijke...

En komt er nog bij... ik wil hier helemaal geen mensen mee veroordelen of zo... t is gewoon puur iets van mezelf :seriousf: .. maar... ik vind mezelf al zo oud om nog echt goed gitaar te leren spelen :nervous:

Wel, dat zijn dus al mijn hersenkronkels die ik op dit moment heb en de ene moment denk ik: ik doe het gewoon; ik ga ervoor! En de andere moment dan denk ik: ach, misschien is het helemaal geen goed idee... Maar ik ben bang dat als ik het niet doe, ik binnen een aantal jaren er spijt van zal hebben...

Harry
6 november 2006, 14:54
je bent er zeker niet te oud voor, maar je zult er wel voor moeten werken!! Maar dat kan erg leuk zijn.

BiRdS
7 november 2006, 22:31
Zo ben ik ook begonnen. Ik ben eigenlijk gestart met piano spelen maar dat vond ik persoonlijk toen eigenlijk niets dus ben ik eigenlijk gestopt met piano en heb gewoon gitaar op men eentje geleerd. Heb ook wel spijt dat ik piano niet heb doorgedaan, het blijft een mooi instrument maar bon.... Ja, een versterker kan toch een paar eurotjes kosten, maar misschien moet je de Roland Cube 30 eens testen dat is eigenlijk een ideale beginners versterker en is helemaal niet zoo slecht van kwaliteit voor een beginnende gitarist. Hoeveel deze juist kost weet ik niet maar ik denk toch ook al een 200 tot max 300 euro maar daar ben ik zelf niet zeker van. De Line 6 vind ik maar niets, zo veel dingen in 1 toestel kwaliteit is dan ook minder. Ik ben zelf begonnen met een roland cube 15 en dat ging goed! Ik zou wel de 30 watt versie nemen want die heeft toch meer interessante opties, de 15 watt was iets te beperkt vond ik. Mocht je een 15 watt kopen en toch blijven doorspelen en beter en beter worden dan vrees ik dat je met de 15 watt niet lang zult toekomen. Bij de 30 watt heb je door die extra opties toch langer plezier van de versterker!

Zoals Harry zegt, je moet er wat voor werken inderdaad, het komt niet vanzelf maar het kan zeer leuk zijn, een gitaar en zelf dingen uitzoeken kan ook zeer tof zijn! Ik wens je allesinds veel succes met je keuze!