PDA

View Full Version : Mijn PRS project



Pagina's : [1] 2

oknarb180
31 oktober 2006, 14:11
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik het voor elkaar, m'n foto's van de bouw van m'n PRS op het web. Nu kunnen jullie allemaal meekijken!
In diverse toppics heb ik al eens gereageerd met vragen en of opmerkingen en heb ik soms al een beetje aangegeven wat mijn plannen zijn.

Ik zal het in het kort even aangeven wat het wordt:
PRS-kopie met Kahya body en hals met quilt maple top en indisch palisander toets. De toets krijgt gewone abalone dots en sidedots (ik wil het mezelf nog niet te moeilijk maken!)

Aangezien ik eigenlijk meer een stratman ben, ga ik uit van een 25,5" scale met de dimensies van een 70-ties C-neck. Om de hals helemaal naar m'n zin te maken, ga ik ook het fretboard een full-scallop geven (net als m'n USA Fender Malmsteen heeft). Daar ben ik helemaal weg van!!!

Verder rust ik 'm uit met 2 Dimarzio Evolutions (B en N), 3-way geschakeld met toggle switch en een push-pull tone-pot om het geheel de splitten.

De tremolo wordt een Hipshot tremolo, lijkt een beetje op een PRS-trem. Verder krijgt ie chrome hardware en Schaller mini-locking-tuners.

Ik weet nog niet hoe ik hier foto's moet posten, dus neem een kijkje in het fotoalbum op m'n website (zie onde in handtekening)

Uiteraard hoor ik graag jullie, opmerkingen, vragen, kritiek, noem het maar op.

Ik ben nog aan het twijfelen over de top, wel/geen kleur en zoja, welke kleur? Als er iemand een idee heeft, dan hoor ik 't graag.

Ik hoop dat jullie 't wat vinden!!!

vriendelijke groeten,

Branko

G.G.
31 oktober 2006, 14:27
Branco, quote deze post eens en kopieer het stukje onderaan eens naar je handtekening, dan heb je een mooie klikbare link achter je zinnetje verborgen zitten, dat trekt meer kijkers:


Hier staan de foto's van mijn zelfbouwgitaar (http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar)

G.G.
31 oktober 2006, 14:29
Mooi projectje trouwens. Complimenten.

hassent
31 oktober 2006, 14:32
He he eindelijk!

Even een vraagje, waarom heb je de scarfjoint op deze manier verlijmd? Als je 'm over het lange stuk verlijmd is ie toch veel sterker? Of zit ik nu mis?

Ziet er verder allemaal prima uit. Mooi topje! Waar heb je dat gehaald?
Dat kratje Amstel spreekt trouwens boekdelen :seriousf: .

Hier foto's posten is niet moeilijk, kies voor de optie "plaatje toevoegen" en vul hier de link in naar het plaatje op je website en voila! Daar is tie.

DarknessAwaits
31 oktober 2006, 15:43
Dat vraag ik me ook een beetje af (die scarf-joint), want meestal zie je een langer stuk hout overlappen bij zo'n type hals.

Ziet er verder wel schitterend uit hoor!

Michael Amott
31 oktober 2006, 16:06
Euy branko mooi hoor eindelijk verslagje erbij :) Wat ik me trouwens af zat te vragen waar heb je die 2 stangen voor in de hals verwerkt?

En wel slim opgelost met dat stuk wat je mist :) Ik kan niet wachten om zelf aan de gang te gaan.. waar heb je trouwens die maten vandaan voor die gaten aan de achterkant? voor de trem en de electronica?


Succes verder!!!

Groeten,

Michael

ernieman
31 oktober 2006, 16:55
kop-hals verbinding (scarfjoint) is prima gedaan hoor. Deze manier is imo de beste. Lijm je hem andersom en komt dus de kop onderaan de hals te zitten heb je meer kans dat ie afbreekt. Nu heb je ook nog de toets die over de lijmnaad loopt en zowel aan de kop als aan de hals gelijmd wordt.

Verder heel mooi gedaan, ook hoe je het hebt opgelost met die splinter die eruit kwam met frezen. Volgens mij zie je daar nagenoeg niks meer van als ie eenmaal gelakt is.

G.G.
31 oktober 2006, 17:06
Nu heb je ook nog de toets die over de lijmnaad loopt en zowel aan de kop als aan de hals gelijmd wordt.


Als je goed kijkt zie je dat de toets JUIST NIET over de lijmnaad loopt. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor deze optie (hoewel ie misschien wel meer cm2 lijmverbinding heeft als op de ronde plek van de hals), heb liever de toets als afdekking van de lijmnaad zoals ernieman beschrijft.

http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/010.jpg


EDIT:
hieronder een fotootje van mijn neckconstructie, dit is volgens mij de scarfjoint waar ernieman het over heeft:

http://img504.imageshack.us/img504/4586/image00083do5.jpg

Welke beter is durf ik niet te zeggen, ik denk dat de optie van Branco meer cm2 lijmverbinding heeft en ook die optie wordt afgedekt met een fineer zoals ik de naad afdek met de toets.

Iemand een goed onderbouwd argument voor een bepaalde constructie? Ben er wel naar geinteresseerd.

charlotte
31 oktober 2006, 23:04
Hey Branko, :)

Ziet er goed uit zeg !
Hele mooie top ook.

Succes met de verdere bouw, groetjes Charlotte. :hippie:

Orpheo
31 oktober 2006, 23:21
de manier waarop GG de headstock heeft verlijmd is volgens mij een sterkte methode...

AvU
31 oktober 2006, 23:24
hoe g.g. het doet, is veel sterker.

oknarb180
1 november 2006, 00:04
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de vele leuke en positieve reacties!!
G.G. bedankt voor de link! staat er in!

Wat betreft de headstok. Ik ben het ermee eens dat de wijze van G.G. sterker is want je hebt een 2x zoveel lijmoppervlak, en omdat daar een toets op gelijmd wordt, is het een hele sterke en stabiele verbinding, das duidelijk.

Echter, Ik heb erover nagedacht!!!
En heb ik voor deze oplossing gekozen omdat dan de lijmnaad voor het grootste gedeelte weg is gewerkt achter het fineer. Ook is het makkelijker om alleen de zijde waar het fineer op komt strak te hoeven maken (misschien een beetje gemak). Verder loopt de lijmnaad aan de zijkanten dan door naar de head. Bij de verbinding die G.G. laat zien loopt de lijmnaad terug a.h.w. tussen de hals en de toets. Persoonlijk vind ik voor het oog de oplossing die ik heb gekozen mooier, en met de gedachte in het achterhoofd dat deze verbinding ook als goede verbinding werd vermeld in het boek van Hiscock, heb ik hiervoor gekozen.

Als volgende project ben ik bezig met plannen voor een 7-snarige JEM of Universe met Floyd Rose, en die krijgt zeker dezelfde scarf-joint als die van G.G.

Michael:
- die 2 stangen zijn grafiet strips, deze dienen ervoor om de hals stijf te maken.
- De maten voor de gaten in de achterkant heb ik verschaald van een foto. je hebt de afmeting van een PRSbody op tekening, dus je kan de schaal terug rekenen, dan wel bij benadering. Wel is het zaak dat de te verschalen foto goed recht t.o.v. het object genomen is.

Hassent:
- Het topje heb ik van Mattia over genomen.

vr.gr.

Branko

Arjo
1 november 2006, 12:33
Ziet er goed uit man!

Ik blijf m volgen

Arjo

oknarb180
1 november 2006, 13:52
Dank je Arjo,

Ik ben bijna toe aan het radiussen van de toets en het fretsleuven zagen. Ik ga hier binnenkort een zaagblaadje voor bestellen en moet ook nog een zaagopstelling/verstekbak voor maken.
Ik heb hier op het forum al een aantal creatieve constructies gezien van simpel en effectief tot complex en effectief.

Ben nog aan het nadenken hoe ik m'n constructie wil maken, maar het moet in ieder geval toepasbaar blijven voor meerdere projecten.

vr.gr.

Branko

Michael Amott
1 november 2006, 15:29
heb em even 4 sterren gegeven :) wel verdient dacht ik..

G.G.
1 november 2006, 15:45
Ik ben bijna toe aan het radiussen van de toets.........

Ben nog aan het nadenken hoe ik m'n constructie wil maken, maar het moet in ieder geval toepasbaar blijven voor meerdere projecten.

vr.gr.

Branko

Kreeg gisteren een ingeving: Buis (stevige) met 12" radius zoeken (ze moeten wel bestaan als een soort afvoer ergens voor), een rechte strip eruit zagen Plakschuurpapier aan de holle kant plakken en klaar.

oknarb180
2 november 2006, 11:57
Kreeg gisteren een ingeving: Buis (stevige) met 12" radius zoeken (ze moeten wel bestaan als een soort afvoer ergens voor), een rechte strip eruit zagen Plakschuurpapier aan de holle kant plakken en klaar.

Hey,

Zoiets moet wel een ingeving zijn waar je 's nachts van wakker wordt en denkt, Ureka!!!
Ik werk toevallig bij een heibedrijf en wij heien o.a. ook stalen buispalen.
Als ik even reken 2x12"x 2,54 = buisdiameter van 609,6mm
In de markt zijn buizen verkrijgbaar met een diameter van 609mm (uitwendig)
Voor de radius moet ik dus de wanddikte van bijv. 6,3mm ervanaf halen (zo'n buis weegt dus 105kg per m¹) dus:
609-(2x6,3)/2 = 298,2mm / 2,54 = een radius van 11,7" is qua afwijking denk ik geen probleem.

Voorbeeld:
Een buisdeel van 25cm lang weegt dus 105/4 = 26,25kg
omtrek inwendig = 596,4 x 3,14 = 1,872m¹
Stel dat ie ±10cm breed wordt dan kunnen er even simpel gezegd 187,2cm/10cm = 18 stuks uit (gewicht ±1.5kg per stuk!!)

wel gewichtig, denk ik, maar kan een interesante optie zijn, en zeker duurzaam!

Ga ik zeker over nadenken.

vr.gr.

Branko

zonniewiw
2 november 2006, 12:05
Hey,

Zoiets moet wel een ingeving zijn waar je 's nachts van wakker wordt en denkt, Ureka!!!
Ik werk toevallig bij een heibedrijf en wij heien o.a. ook stalen buispalen.
Als ik even reken 2x12"x 2,54 = buisdiameter van 609,6mm
In de markt zijn buizen verkrijgbaar met een diameter van 609mm (uitwendig)
Voor de radius moet ik dus de wanddikte van bijv. 6,3mm ervanaf halen (zo'n buis weegt dus 105kg per m¹) dus:
609-(2x6,3)/2 = 298,2mm / 2,54 = een radius van 11,7" is qua afwijking denk ik geen probleem.

Voorbeeld:
Een buisdeel van 25cm lang weegt dus 105/4 = 26,25kg
omtrek inwendig = 596,4 x 3,14 = 1,872m¹
Stel dat ie ±10cm breed wordt dan kunnen er even simpel gezegd 187,2cm/10cm = 18 stuks uit (gewicht ±1.5kg per stuk!!)

wel gewichtig, denk ik, maar kan een interesante optie zijn, en zeker duurzaam!

Ga ik zeker over nadenken.

vr.gr.

Branko



Kwas overlaatst al aan zoiets aant denken voor de (basis) ronding voor de achterzijde van de hals , grof schuurpapier erop en goan .Maar vond geen geschikte buis.

Dus alvast hier interesse !

G.G.
2 november 2006, 15:30
Hey,

Zoiets moet wel een ingeving zijn waar je 's nachts van wakker wordt en denkt, Ureka!!!
Ik werk toevallig bij een heibedrijf en wij heien o.a. ook stalen buispalen.
Als ik even reken 2x12"x 2,54 = buisdiameter van 609,6mm
In de markt zijn buizen verkrijgbaar met een diameter van 609mm (uitwendig)
Voor de radius moet ik dus de wanddikte van bijv. 6,3mm ervanaf halen (zo'n buis weegt dus 105kg per m¹) dus:
609-(2x6,3)/2 = 298,2mm / 2,54 = een radius van 11,7" is qua afwijking denk ik geen probleem.

Voorbeeld:
Een buisdeel van 25cm lang weegt dus 105/4 = 26,25kg
omtrek inwendig = 596,4 x 3,14 = 1,872m¹
Stel dat ie ±10cm breed wordt dan kunnen er even simpel gezegd 187,2cm/10cm = 18 stuks uit (gewicht ±1.5kg per stuk!!)

wel gewichtig, denk ik, maar kan een interesante optie zijn, en zeker duurzaam!

Ga ik zeker over nadenken.

vr.gr.

Branko

Dat is juist fantastisch, als de twee zijkanten lekker strak zijn kan je de toets op een vlakke plaat zetten met dubbelzijdig tape, daarna twee latjes waar de buis net tussen past langs de toets tapen en net zo lang schuren tot beide zijkanten van de buis op het blad terecht komen (tussen de twee latjes als geleider). Weet je gelijk zeker dat de toets 100% recht is en dat de raduis overal gelijk is.

Mattia
2 november 2006, 22:29
Als je goed kijkt zie je dat de toets JUIST NIET over de lijmnaad loopt. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor deze optie (hoewel ie misschien wel meer cm2 lijmverbinding heeft als op de ronde plek van de hals), heb liever de toets als afdekking van de lijmnaad zoals ernieman beschrijft.

http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/010.jpg

Ik heb het op beide manieren gedaan, maar doen het nu altijd op deze manier:

als de naad in de hals schacht zit, is de lijmoppervlakte niet enorm groot; je snijdt redelijk veel weg. Je zit ook met het feit dat de lijmnaad zou kunnen bewegen, vooral als je titebond oid gebruikt. Met hete beenderlijm ben je veiliger, denk ik zo, omdat het geen 'creep' heeft. Da's echter redelijk theoretisch; er zijn duizende gitaren die op beide manieren zijn gemaakt die het absoluut prima blijven doen.

Maargoed, als ik het om aesthetische redenen 'nodig' is, omdat je bijv een fineer ertussen wil lijmen die dan mooi in de halsschacht terug te zien is, prima. Het grotere voordeel van de manier die hierboven is beschreven is dat je de lijmnaad bijna onzichtbaar kan maken als je een kopfineer aan voor en achterkant lijmt.

madman
3 november 2006, 18:33
Ziet er goed uit!
Móóóóóie top!!!

heb je die template om de curve op de top af te tekenen ook van een foto verschaald?

groeten!

G.G.
3 november 2006, 19:05
heb je die template om de curve op de top af te tekenen ook van een foto verschaald?


Weet ff de url niet, maar als je ff zoekt, er is een site waar je CAD tekeningen kan downloaden in een 1:1 schaal, staat ook PRS tussen met die lijn van de carve. Kan je zo een apart carvemalletje van maken, daar frees je 1mm diep langs.

De rand is een ander trucje voor: Neem een bolle frees voor een half rond gootje met een lagertje onderop. Topje neerleggen en erlangs fresen, dan krijg je een haakse ronding langs de rand (hol en overal even hoog) Dat wordt het punt om te gaan schuren naar het hogere gedeelte (de 1mm lijn van de mal van Branco. jaja..... heb wat resaerch gedaan, want morgen ga ik hetzelfde doen: mal maken, body en top fresen, randje rondom aanbrengen aan de top en evt. de neckpocket.

Branco, mooi projectje, ziet er al super uit zo op die laatste foto. Volgend jaar moet je hem echt meenemen naar de DGBM, wil hem graag zien.

oknarb180
5 november 2006, 13:11
Hallo allemaal,

Mattia:
Bedankt voor je back-up!

Madman:
Ik heb de carvelijn inderdaad verschaald vanaf een foto, net als de afdekplaatjes die ik ervoor heb gemaakt. Wel bewerkelijk om het goed te doen, maar een goede manier om aan bij benadering goede afmetingen te komen.

G.G.:
Juist, het bolle freesje met wieltje! Je kan inderdaad ook met de frees trapsgewijs rondomfrezen en dan strak schuren, maar ik ga het carven proberen met een slijptom met lamellenschuurschijfje. Werkt goed, snel en vind ik prima te hanteren. Heb het ook al eens geoefend op een stukje hout, en ga het nog ff oefenen voordat ik definitief aan de gang. Maar aarst wil ik de hals af hebben, en daar moet ik nog het nodige aan spullen voor regelen (gereedschap, dus!). Heb wel nog de toets geradiust volgens de Mattia-stijl, heb alleen geen foto's genomen tijdens het frezen, stom, stom.
Wat dat aangaat doe jij dat erg netjes met fotomateriaal G.G.!

vr.gr.

Branko

oknarb180
12 november 2006, 23:43
Hey allemaal,

Even een klein updeetje (helaas nog geen nieuwe foto's)!

Van 't weekend voor het fretsleuven zagen een geschikt zaagje gevonden in dezelfde bouwmarkt als waar ik m'n freesbitjes met bovenlager gevonden heb (de NIBO in Obdam, tip!). Het zaagje heeft een zaagsnede van 0,6mm (gemeten met schuifmaat).

Zoals ik al aangaf, ben ik toe aan het voorbereiden van de toets, het shapen van de hals en uiteindelijk het fretten.
Ik heb m'n vorige bestelling bij stew mac een kant en klare toets gekocht om als mal tegebruiken voor deze gitaar. Het gekochte zaagje past maar netaan in de gekochte toets. Nu heb ik het idee om een bodemplaat te maken met 2 aluminium strippen (dik 2-3mm) erlangs (het wordt dus een soort van verstekbak). Daarin zag ik de sleufjes over van de gekochte toets, en daarna zaag ik m'n echte toets. Kortom, 1 keer toets klemmen en alle fretten voor-inzagen (uiteraard niet te diep!) en daarna de sleufjes op diepte zagen.
Daarna kan ik al m'n toetsen met 25,5" scale met deze verstekbak zagen. Goed idee of niet?

Ook heb ik van het weekend geoefend om fretten in een hals te slaan met een kunststof hamertje, ging opzich perfect, alleen weet ik nu waarom de fretten goed geradiust moeten zijn, anders kunnen de buitenkanten gaan opwippen, en dat viel me best nog wel een beetje tegen (tenminste het buigen). Het was overigens niet echt hard hout hoor!!! gewoon een stukje waaibomen meranti waar ik ook het shapen op heb geoefend.

Ik heb nu wel de keuze gemaakt om een radius sandblock (12°) en het mondstuk van de stewmac frettenpers te bestellen. Kan ik ze met m'n boorstandaard met boor in de toets perzen.

vr.gr.

Branko

hassent
13 november 2006, 08:14
Waarom maak je zo'n schuurblok niet zelf via de methode die G.G. heet laten zien. Als je daar dan een stukje afzaagt heb je gelijk je persmond voor de frets!

oknarb180
13 november 2006, 11:07
Waarom maak je zo'n schuurblok niet zelf via de methode die G.G. heet laten zien. Als je daar dan een stukje afzaagt heb je gelijk je persmond voor de frets!

Hey Hassent,

Dat is vrij simpel uit te leggen. Momenteel is de geschikte buis niet voorradig. Zulke buizen worden projectmatig ingekocht en dan haal je er niet zomaar even een hoekje uit.
Ik ben dus afhankelijk van restmateriaal. En dat is er momenteel ook niet. Als ik op zo'n project moet wachten, dan...
Met kerst en oud en nieuw heb ik 2 weken vakantie en dan wil ik toch wat aan m'n hals kunnen doen!!! En ik wil jullie ook niet te lang laten wachten om m'n resultaten te laten zien!

vr.gr.

Branko

hassent
13 november 2006, 18:18
Ik denk dat je een andere methode bedoeld dan ik. Ik kan alleen G.G z'n post niet meer vinden.

Je kan heel simpel met een bovenfrees en een paar latten zo'n radiusblok maken. En dan bedoel ik niet de methode om met een bovenfrees je toets te radiussen, waar je buizen voor nodig hebt.

Misschien kan G.G. je de post aangeven als ie dit leest.

G.G.
13 november 2006, 18:59
Misschien kan G.G. je de post aangeven als ie dit leest.

Waarschijnlijk bedoel je deze methode:

http://projectguitar.com/tut/radius.htm

hassent
13 november 2006, 19:30
Jep, dat was 'm. Dat ga ik dit weekend ook doen. Dan maak ik en 9,5" (strat) en een 12". Andere heb ik niet nodig.

oknarb180
14 november 2006, 11:02
Jep, dat was 'm. Dat ga ik dit weekend ook doen. Dan maak ik en 9,5" (strat) en een 12". Andere heb ik niet nodig.

Effe off-toppic:
Zeg Hassent,

Is het mogelijk dat je voor mij van beide radiussen een cm of 20 doorfreest en voor mij 2 schuurblokjes maakt? (gemaakte kosten vergoed ik uiteraard!!!)
Ik heb de toppic op projectguitar.com inderdaad al eens gelezen, maar niet meer bij stil gestaan (scherp blijven, Branko!!!)

On-toppic:
Gisteravond een verstekbakje gemaakt en fretafstanden over gezaagd, ging best wel makkelijk, eigenlijk!
Ik hoop komend weekend de sleuven in de toets te kunnen zagen, dan heb ik alleen nog een schuurblokje nodig van radius 12"?!

vr.gr.

Branko

hassent
14 november 2006, 19:12
Hey Branko,

Als ik tijd heb dit weekend ga ik proberen die blokken te maken en maak ik gelijk ook een setje voor jou. Wat heb je het eerste nodig 12" of 9,5"? En wanneer heb je ze uiterlijk nodig?

oknarb180
14 november 2006, 21:21
Hey Hassent,

Als het kan allebij de radiussen, maar de radius 12" heb ik het eerste nodig.
Wanneer noodig? Als je ze af hebt, natuurlijk!

Ik wacht gewoon geduldig af tot je ze klaar hebt!

vr.gr.

Branko

hassent
14 november 2006, 22:29
Ik ga m'n best doen, maar realiseer me net dat Sinterklaas zaterdag aankomt en dan is het misschien wat lullig om tegen m'n zoontje van 2,5 te zeggen, zoek het maar uit, hij bestaat toch niet en papa heeft geen tijd :nervous: .

Ik weet dus niet of ik ze dit weekend af krijg, maar zoals gezegd doe ik m'n best.

oknarb180
15 november 2006, 00:25
Ik ga m'n best doen, maar realiseer me net dat Sinterklaas zaterdag aankomt en dan is het misschien wat lullig om tegen m'n zoontje van 2,5 te zeggen, zoek het maar uit, hij bestaat toch niet en papa heeft geen tijd :nervous: .

Ik weet dus niet of ik ze dit weekend af krijg, maar zoals gezegd doe ik m'n best.

Doe maar rustig aan hoor, ik heb zelf ook 2 smurfen rondbanjeren (zoon van 2,5 en dochter van 9 maanden) en weet precies wat je bedoelt.

vr.gr.

Branko

hassent
19 november 2006, 12:49
Dit zijn ze geworden. De 12" is perfect, de 9,5" bijna perfect (niet super glad), maar prima te gebruiken. Als ik de 12" over m'n onbesnaarde hals van m'n tele leg sluit ie precies mooi aan. De 12" is ongeveer 17cm lang, de 9,5" ongeveer 20cm. PM me maar als je ze wil hebben, dan stuur ik ze wel op!



http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/Schuurblokken1.jpg


http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/Schuurblokken2.jpg

oknarb180
24 november 2006, 11:41
Hey Dieter,

Ik heb gisteren de schuurklossen ontvangen. Ze zien er erg netjes uit en je hebt ze netjes gemaakt. Complimenten!!!!

Ik hoop van 't weekend wat verder te kunnen met de toets en het inzagen van de fretten. Ik zal meteen ook proberen foto's bij te voegen.

Bedankt en vr.gr.

Branko

hassent
24 november 2006, 17:31
Graag gedaan! Op het zicht lijken ze allebei dezelfde radius te hebben, maar als je ze over een hals legt zie je dat er wel degelijk verschil in zit.

oknarb180
28 november 2006, 01:46
Hallo allemaal,

Eindelijk weer even een kleine update. Ik heb de laatste tijd enkel de posts een beetje kunnen lezen/bijhouden en af en toe eens een reactie kunnen geven.

Tussendoor heb ik vorige week ook nog m'n mallen vooor m'n 2e project kunnen ophalen bij Fred Dons. Tevens heb ik een kijkje mogen nemen van Freds collectie en zelf div. gitaren mogen bespelen en verschillen kunnen horen etc, etc, etc. Tja, de keuze is reuze bij Fred!!!
(Nog bedankt Fred! Ik ha al veel bewondering voor je werk n.a.v. de foto's in je posts/toppics, maar ik heb nu nog meer bewondering voor je werk EN ik heb erg genoten van het bespelen van de diverse gitaren!!!)

Oké, weer even on toppic:
Vanavond heb ik de toets voorzien van fretsleuven.
Hiervoor heb ik een soort van verstekbakje gemaakt (niet vanavond hoor maar vorige week al/pas) van een plankje en 2 aluminium strips. Daarna heb ik de fretsleuven over gezaagd van een toets die ik bij Stewmac had besteld (dus... met voorbedachte rade!!!). Van het maken van het "verstekbakje" ben ik vergeten foto's te maken (sorry!!!) Daarna heb ik de overgenomen fretsleuven weer in de nieuwe toets gezaagd. Na lang twijfelen heb ik dan uiteindelijk gekozen om m'n PRS 24frets uit te voeren. Ik gebruik ze niet vaak, maar deze constructie maakt wel de meer gebruikte hogere noten goed bereikbaar. En als ik een octaaf wil gebruiken, dan heb ik 'm toch. Ik heb om precies te zijn 3 foto's ge-upload met de toets (niet veel, maar toch wat!).

De volgende stappen die ik ga ondernemen zijn het verlijmen van de toets op de hals en het strak langs de hals frezen van de toets. Daarna kan ik de toets gaan schuren en voorzien van de abalone dots. Mijn streven is dan ook om eerst de hals af te hebben alvorens met de body te beginnen.

Oh ja, ik heb vanavond ook nog de grafiet pennen in de hals gelijmd, maar daar heb ik geen foto's van gemaakt.

vr.gr.

Branko

robostrat
28 november 2006, 08:56
Tussendoor heb ik vorige week ook nog m'n mallen vooor m'n 2e project kunnen ophalen bij Fred Dons. Tevens heb ik een kijkje mogen nemen van Freds collectie en zelf div. gitaren mogen bespelen en verschillen kunnen horen etc, etc, etc. Tja, de keuze is reuze bij Fred!!!

+1 toppie ;)

@ oknarb, zie dat je de body 30 mm dik houd...
orgineel is hij 36 mm

hoe dik maak je de top dan ??

verder ziet het er super uit !!!

ik ga voor de enkele uitsparing..... ;)

oknarb180
28 november 2006, 11:11
Hey Robostrat,

Hoe bedoel je 36mm?
een PRS is op het dikste 46mm. De maple top is 19mm dik en de body 27mm. Bij de halsaansluiting is de body 42mm dik. De Carve komt te verlopen van dik 46mm en 42mm (binnen bij brug en neckaansluiting) naar dik 33mm aan de randen van de body.
De body van m'n zelfbouw wordt inderdaad 30mm dik met een maple top van 18mm dik. De body wordt dus iets dikker dan het orrigineel. De schuinte die ontstaat door het verloop van 46mm naar 42mm wordt tevens de neck-angle. Die van m'n zelfbouw zal gaan verlopen van 48mm naar 44mm dik, dus wel dezelfde neckangle.
Om fouten te voorkomen wil ik ook eerst de hals af hebben voordat ik met de body verder ga. Dan kan ik altijd nog een beetje corrigeren als dat nodig is.

vr.gr.

Branko

robostrat
28 november 2006, 16:30
Hoe bedoel je 36mm?

ik was uitgegaan van alleen het mahony..... de rest heb ik nog niet precies opgemeten... zie hier mijn speeltje
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QCZXOP7S :D

als je wilt meten, kijken, fototje, spelen ofzo laat maar even horen :B

zelf ga ik de single versie proberen te brouwen, heb alleen geen concrete maten dusss wie o wie

oknarb180
28 november 2006, 17:00
Hey Robostrat,

Bedankt voor het aanbod van het mogen meten, spelen, etc. maar ik heb de benodigde afmetingen inmiddels al. Vind ik tof van je!

Ik zelf voor m'n 2e project mallen besteld met Fred Dons samen bij:
http://www.guitarbuildingtemplates.com/electricguitar.htm

Fred heeft de singlecut-versie ook. Misschien kun je 'm PM-en voor details of misschien mag je de mallen wel natekenen. Misschien wil je ze zelf wel bestellen. De mallen zijn top kwaliteit en voor het geld kun je ze zelf echt niet zo strak maken. Fred heeft ook nog wel een adresje voor de PRS-birds inlay.

vr.gr.

Branko

fred dons
28 november 2006, 17:06
Hoi
Robo is al langs geweest :D (de avond nadat jij langs bent gekomen)

G.G.
28 november 2006, 17:10
Branco, heb je al nieuwe foto's? Wordt erg mooi, ook die top is schitterend, met de juiste stain wordt ie zooooo moooooooiiiiii.

Leuk eigenlijk dat er zo veel mensen nu PRSjes bouwen, lekker gemakkelijk afkijken voor mij :blast:

robostrat
28 november 2006, 17:25
Bedankt voor het aanbod van het mogen meten, spelen, etc. maar ik heb de benodigde afmetingen inmiddels al. Vind ik tof van je!

hihi, mag alsnog hoor beetje kleppen en beppen :D
hoofddorp is maar ietsje verder dan Heiloo


was idd overdonderd toen de deur open ging bij Fred :eek:

Ben amper begonnen met het een en denk gelijk aan twee
volgende projecten :D

oknarb180
28 november 2006, 19:10
Ben amper begonnen met het een en denk gelijk aan twee
volgende projecten :D

Ik ken het, zoals eigenlijk iedereen al aangeeft, gitaarbouwen is zo verslavend!! Ik vind het alleen jammer dat ik zo weinig tijd heb om "meters te maken" zeg maar! Het gaat bijna allemaal in de paar overige uurtjes in de week. En vooral veel leuke ideeën die me af en toe wakker houden.

Inderdaad, Hoofddorp is niet ver en ik heb er zelfs familie wonen, wie weet...

Hey G.G. Ik heb 3 foto's toegevoegd met de toets, verder nog niets, heb nog niet meer kunnen doen. Wat betreft de top, ik begin en beetje te denken aan blauw (de trend van Hassent, vind ik erg mooi, maar dan wel met natural binding), maar ben er nog niet helemaal uit hoor. Wat zou jouw idee zijn G.G.?

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

vr.gr.

Branko

G.G.
28 november 2006, 19:17
Dat blauw zoals Hassent gedaan heeft is inderdaad heel erg mooi. Zou goed passen op die van jou.

hassent
28 november 2006, 21:04
Hey Branko,

Check PM.

hassent
28 november 2006, 21:56
Andere vraag:

Kun je eens wat foto's posten van je 'verstek' bak voor fretsleuven? Misschien wil ik zoiets ook gaan maken. Dan kan ik wat ideeën opdoen.

bvd!

oknarb180
30 november 2006, 14:19
Hey Hassent,

Ik moet nog even foto's maken voor je maar het principe eigenlijk heel simpel.
Ik heb een bodemplankje gebruikt met aan beide zijden een Aluminium strip (dik 3mm) daarin heb ik een kant en klare toets van StewMac in over gezaagd (uiteraard eerst de hartlijn bepaald!!!) en daarna m'n eigen toets gezaagd. Ik ben er erg tevreden over, en helemaal omdat het m'n eerste toets is!

Aangezien het aluminium best kwetsbaar is, zit ik er aan te denken om 2 soort van linialen met sleufjes t.p.v. de fretten te laten lasersnijden in wat dikker staal (is iets harder) met de gewenste scale-length. De sleufjes zullen dan iets breder moeten zijn (ik denk 0,05mm) dan het te gebruiken zaagje. Deze "linialen" kan ik dan i.p.v. de aluminium strips aan 2 zijden van een bodemplaat monteren en zo onstaat er wederom een verstekbakje. 1 keer perfect afstellen en vast zetten, en gaan met die banaan. Tevens zit ik te denken om een diepte instelling te creëren waardoor je alleen maar diep genoeg en niet te diep kunt zagen.

Ik heb alleen geen idee van kosten van lasersnijden. En ik moet dan even een tekening van de lineaal (laten) maken.

Het grappige is dat ik zojuist het filmpje heb bekeken in het digitale gitaarbouwboek, en daar gebruikt ie ook een verstekbak-principe om in 1 keer de toets in te zagen.

Kortom: simpeler, sneller en nauwkeuriger dan per fret inzagen volgens het Stew-mac systeempje bijvoorbeeld (denk ik!).

Wat betreft je PM, daar kom ik binnenkort nog even op terug.

vr.gr.

Branko

hassent
30 november 2006, 18:04
Als je wellicht gaat lasersnijden wil ik misschien wel medoen, hangt van de kosten af.

mbt tot PM: Rood is ook mogelijk.

G.G.
30 november 2006, 19:06
Tevens zit ik te denken om een diepte instelling te creëren waardoor je alleen maar diep genoeg en niet te diep kunt zagen.


Misschien een vaste bodemplaat en de twee linealen op draadbusjes aan ieder eind. Dan kan je onde de linealen papier, karton, fineer, muntjes etc leggen (afhankelijk van de hoogte) voordat je de busjes aandraait?

oknarb180
1 december 2006, 00:53
Misschien een vaste bodemplaat en de twee linealen op draadbusjes aan ieder eind. Dan kan je onde de linealen papier, karton, fineer, muntjes etc leggen (afhankelijk van de hoogte) voordat je de busjes aandraait?

Ik moest 'm even 2 keer lezen hoor, maar bedoel je om de diepte instelling in de constructie zelf (onder linealen) te maken?
Ik zat zelf eerder te denken om dit juist op het zaagje zelf te doen. Het zal een beetje op het principe neerkomen zoals Charlotte (zie haar site!) heeft gemaakt, maar dan toch weer iets anders. Let dan ook alleen op de zaag.
Bij een ABM zaagje van bijv. Voxhumana steken geloof ik geen tandjes uit naar de zijkant (daarom zagen ze waarschijnlijk ook war minder makkelijk!) maar bij een normaal (baby)zaagje wel. Een babyzaagje kan dus beschadigingen opleveren aan de constructie (linialen). Als je een verstelbare hoogte beperking maakt op het zaagje zelf, kun je in principe de toets plaatsen, de hoogte instellen op het zaagje en de de fretsleuven inzagen.
Et Voilà! Toets klaar
Ik ben in ieder geval laaiend enthousiast over dit idee en ik denk dat di nog wel eens een hele goede en betaalbare methode kan zijn/worden.

vr.gr.

Branko

oknarb180
15 januari 2007, 00:33
Hallo allemaal,

Het heeft "even" geduurt, maar daar is ie dan, eindelijk een updeetje!!!

Na een aantal weken van cursus en gisterochtend (zaterdag) te hebben afgesloten met een examen had ik voor vandaag een bouwdag ingepland.

En, ik heb meer gedaan dan dat ik gepland had. Aanvankelijk was ik aan het wachten op Titebond dat ik bij Stewmac had besteld (en meer spullen natuurlijk!!!) om de toets te verlijmen. Eindelijk spullen binnen, kom ik er achter dat ik toch eerst nog e.e.a. aan reken- en meetwerk moet doen voor de hals. Uit dit rekenwerk bleek dat ik een gedeelte van de halsaansluiting in de body wat dunner moest maken. Kortom, dit gaat makkelijker als de toets er nog niet op zit. De toets is dus nog niet gelijmd. Maar vandaag wel het betreffende gedeelte hals dunner gemaakt en een mal gemaakt om de hals in de body te frezen (zijn laatste 2 foto's die over de hals gaan).

Daarna verder gegaan met de top. Bij de top heb ik de dikte aan de randen bepaald voor de Carve (dit is uiteindelijk 7mm geworden). Verder heb ik de top als een wig gemaakt. Dit houd in dat ik 'm heb afgeschuint naar de hals om een body/neck angle te krijgen. Dit is voor m'n tremolo niet nodig, maar de orriginele PRS heeft deze angle ook, dus maak ik die er ook gewoon in. De foto's m.b.t. de wig verduidelijken e.e.a. (3 foto's)

Als afsluiter heb ik in de body nog de ruimte voor de electronica gefreest (tussen het leren door eens een mal voor gemaakt) en de kanalen voor de bedrading van de Pickups. Zie de laatste foto van de body.

M'n planning/werkvolgorde voor de volgende keer ziet er zo uit:
- toets lijmen, dots boren/lijmen etc.
- m.b.v. schuinte top (wig) de halspocket in de body frezen.
- de top verder carven ( in model trekken m.b.v. slijptol en lamellenschijf).
- pickup-routings frezen.

Kortom, ik vind dat ik een productief dagje heb gehad vandaag, uiteraard had ik liever meer gedaan, maar... m'n tijd was op, helaas!!! Als je dan bezig bent, is het wel moeilijk om weer te stoppen hoor (vind ik).

Qua foto's bijgevoegd:
-2 foto's van de hals waarvan 1 van de neck-pocket-mal
-3 foto's van de top
-1 foto van de body met elektronicaruimte en kanalen

vr.gr.

Branko

hassent
15 januari 2007, 07:43
He he, dat werd tijd! Eindelijk weer wat vooruitgang. Ziet er goed uit!!
Hopelijk is ie af voor de DGBM.
Waarom plaats je de foto's niet in het topic, dat leest wat leuker.

robostrat
15 januari 2007, 08:03
ziet er goed uit! kan ik nog een beetje afkijken ;)

enne, hoe is de koffie bij jou :D

oknarb180
15 januari 2007, 11:18
He he, dat werd tijd! Eindelijk weer wat vooruitgang. Ziet er goed uit!!
Hopelijk is ie af voor de DGBM.
Waarom plaats je de foto's niet in het topic, dat leest wat leuker.

Hassent:
Ik hoop het ook!!!
Wat betreft de foto's, die heb ik geprobeerd in te voegen, maar dat lukte niet.
De foto staat in een album, dus ik weet niet of er een directe link van de foto zelf kan worden ingevoegd. Misschien kan iemand het me uitleggen?

Robo:
Mijn koffie is met name zwart van kleur en een Senseo-schuimlaagje erop. Uiteraard staat er een echt apparaat naast voor de niet-senseo-liefhebbers.
dus... kiezen maar!!!

vr.gr.

Branko

hassent
15 januari 2007, 18:03
Wat betreft de foto's, die heb ik geprobeerd in te voegen, maar dat lukte niet.De foto staat in een album, dus ik weet niet of er een directe link van de foto zelf kan worden ingevoegd. Misschien kan iemand het me uitleggen?
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/121.jpg


Yep het kan dus!
Erg simpel, even in telegram stijl. Ga naar je foto, klik rechts, klik eigenschappen. Kopieer de link.
Klik op het 'plaatje toevoegen' symbool, onderste rij, 5e van rechts.
Plak de link en zie...... Eureka!
Succes.

robostrat
15 januari 2007, 21:57
mm, de hoek die uit de top is gefreest is dus ook de hoek die de neck met de body maakt....?

heb je dan iets onder het topje gelegd om die schuinte te krijgen?

oknarb180
15 januari 2007, 22:04
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/121.jpg


Yep het kan dus!
Erg simpel, even in telegram stijl. Ga naar je foto, klik rechts, klik eigenschappen. Kopieer de link.
Klik op het 'plaatje toevoegen' symbool, onderste rij, 5e van rechts.
Plak de link en zie...... Eureka!
Succes.

Hey Dieter,
even een testje
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/122.jpg

Inderdaar EUREKA!!! Nu kan ik het ook!!!

Ik heb 't nu alleen afgekeken van de foto die jij hebt geplaatst, maar waar vind ik het 'plaatje toevoegen' symbool dan?

vr.gr.

Branko

Mattia
15 januari 2007, 22:37
Hey Dieter,
even een testje
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/122.jpg

Inderdaar EUREKA!!! Nu kan ik het ook!!!

Ik heb 't nu alleen afgekeken van de foto die jij hebt geplaatst, maar waar vind ik het 'plaatje toevoegen' symbool dan?

vr.gr.

Branko

Tip: ik zou die wiring channels toch wat groter maken. 12mm minimaal, ofzo. Stel er komt een beetje lijm in. Ben je mooi zuur.

Cocobolo
15 januari 2007, 23:07
Hoi Branko,

Ik heb eens rustig alle berichten op jouw topig gelezen en genoten van de foto's op je website : dat ziet er bijzonder goed uit hoor, complimenten! Ik ben erg benieuwd hoe je de top verder gaat carven, kan niet wachten op de foto's! Smullen hier zeg met al die bouwers! Het heeft wel een nadeel : terwijl je bezig bent met de ene gitaar denk je al na over de volgende omdat je overal om je heen zulke mooie dingen ziet ontstaan :)

Succes!
Marco

oknarb180
15 januari 2007, 23:12
Tip: ik zou die wiring channels toch wat groter maken. 12mm minimaal, ofzo. Stel er komt een beetje lijm in. Ben je mooi zuur.

Hey Mattia,

Al weer helemaal hersteld en klaar om te bouwen?
Bedankt voor de tip! Heb je denk ik wel gelijk in. Ik dacht een goede ingeving te hebben om de kanalen met de "Stewmac-trussrod-plakbandmethode" af te tapen (misschien nog iets breder zelfs voor de zekerheid). Maar een trussrod is natuurlijk iets heel anders dan een kanaaltje waar bedrading doorheen moet, die moet absoluut open zijn.

vr.gr.

Branko

oknarb180
15 januari 2007, 23:24
Hoi Branko,

Ik heb eens rustig alle berichten op jouw topig gelezen en genoten van de foto's op je website : dat ziet er bijzonder goed uit hoor, complimenten! Ik ben erg benieuwd hoe je de top verder gaat carven, kan niet wachten op de foto's! Smullen hier zeg met al die bouwers! Het heeft wel een nadeel : terwijl je bezig bent met de ene gitaar denk je al na over de volgende omdat je overal om je heen zulke mooie dingen ziet ontstaan :)

Succes!
Marco

Hey Marco,

Het carven wil ik verder gaan doen met een slijptol en lamellenslijpschijf, al eens op een proeftopje geprobeerd. En tegen mijn verwachting in viel het me reuze mee hoe goed de slijptol te controleren en (be)sturen was.

Wat betreft het aan de volgende gitaar denken, dat hebben de meeste bouwers inderdaad, incl. mijn persoontje! M'n volgende wordt een JEM-kopie (ik heb de mallen al, en hout en een toets en...).

vr.gr.

Branko

Mattia
15 januari 2007, 23:28
Hey Mattia,

Al weer helemaal hersteld en klaar om te bouwen?
Bedankt voor de tip! Heb je denk ik wel gelijk in. Ik dacht een goede ingeving te hebben om de kanalen met de "Stewmac-trussrod-plakbandmethode" af te tapen (misschien nog iets breder zelfs voor de zekerheid). Maar een trussrod is natuurlijk iets heel anders dan een kanaaltje waar bedrading doorheen moet, die moet absoluut open zijn.

vr.gr.

Branko

Och, ik kan nu wel weer voorzichtig beginnen met bouwen, zeggen ze. En denk ik ook wel. Alleen ontbreekt de tijd!

En inderdaad, truss rods zijn net iets anders.

madman
15 januari 2007, 23:57
Wat betreft het aan de volgende gitaar denken, dat hebben de meeste bouwers inderdaad, incl. mijn persoontje!

heb dat meestal al met het aanschaffen van gear

oknarb180
17 januari 2007, 02:25
Hallo allemaal,

Ik heb ook van de body en top de kanten nog geschuurd. Hiervoor heb ik een klein deegrollertje (tip: zat bij een Kid-bakingsetje bij de DeKamarkt vandaan) omgebouwd naar schuurrol. V-vorm uitgezaagd en hoeklijntje ingeschroeft om schuurpapier mee vast te zetten. Dit heb ik een beetje van Charlotte afgekeken (Charlotte, Bedankt!!!). Op de foto kun je zien hoe de gehele opstelling is geworden. Door het deegrollertje zit gewoon een draadeind, maar deze loopt door tot in de houten plank, blijft ie lekker stabiel tijdens het draaien.

http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/115.jpg

Daarna nog even de randen van de achterkant rond gefreesd. Ik heb niet het idee om er een belly-cut (=bierbuiksparing) in te maken (kan ik overigens wel een beetje gebruiken, hahaha!!!)

http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/116.jpg

Wat ik in deze post heb verteld had ik al eerder gedaan, maar was ik vergeten te vertellen/laten zien.

vr.gr.

Branko

hassent
17 januari 2007, 07:35
Ik heb niet het idee om er een belly-cut (=bierbuiksparing) in te maken (kan ik overigens wel een beetje gebruiken, hahaha!!!)


Zou ik wel doen, speelt veel comfortabeler.
Verder ziet het er prima uit!

oknarb180
17 januari 2007, 11:16
Zou ik wel doen, speelt veel comfortabeler.
Verder ziet het er prima uit!

Nja, ik wil eerst alles in elkaar zetten, dan pak ik een biertje en ga er ff lekker voor zitten. En dan eens kijken hoe het voelt.
Het is natuurlijk ook een kopie, dus als de echte het heeft, dan krijgt die van mij het natuurlijk ook.

Kan iemand me misschien vertellen of een PRS een belly-cut heeft?

vr.gr.

Branko

Mattia
17 januari 2007, 12:12
Nja, ik wil eerst alles in elkaar zetten, dan pak ik een biertje en ga er ff lekker voor zitten. En dan eens kijken hoe het voelt.
Het is natuurlijk ook een kopie, dus als de echte het heeft, dan krijgt die van mij het natuurlijk ook.

Kan iemand me misschien vertellen of een PRS een belly-cut heeft?

vr.gr.

Branko

Een PRS heeft zekers een belly cut.

oknarb180
17 januari 2007, 13:45
Een PRS heeft zekers een belly cut.

Badankt Mattia,

Da's dan duidelijk, dan krijgt mijn PRS die ook gewoon, period!!!

vr.gr.

Branko

charlotte
17 januari 2007, 14:07
Hey Branko,:)

Gaat er al op lijken, ziet er goed uit.
Wat die tip betreft, graag gedaan, daar heb ik het nu juist voor op de site gezet, dat anderen er ook wat mee kunnen.

Succes verder.

groetjes Charlotte :lp:

oknarb180
29 januari 2007, 00:46
Hallo allemaal,

Ik ben weer een druk bezig geweest met m'n PRS. Ik heb een slijptol met lamellenschuurschijf ter hand genomen, heb een schietgebedje gedaan en ben een klein uurtje aan het stoeien geweest met een bonk hout. Op de foto's is het resultaat te zien. De slijptol-actie is enkel om grof de contouren van de top erin te maken. Daarna volgt een proces van veel schuurwerk om een mooi, glad en strak resultaat te krijgen.
Hier een paar foto's (meer foto's in m'n album):
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/137.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/136.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/138.jpg

Ik vind de onderste foto toch wel de mooiste van allen, dat geeft een beetje een beeld van de contouren van de body en hierop is te zien hoe ongeveer de body/neck-angle eruit komt te zien.
Kortom, ik ben erg tevreden over het resultaat. Het is me gelukt om de carve te krijgen zoals ik 'm in gedachte had. Inmiddels heb ik ook stijve vingers van het naschuren met de hand, dus gitaarspelen zit er voor vanavond niet meer in.

Met vriendelijke groeten,

Branko

hassent
29 januari 2007, 07:38
Kijk kijk, dat gat al echt ergens op lijken! Waarom kies je ervoor om de top helemaal te bewerken en daarna pas te verlijmen? Dat lijmen wodt straks alleen maar lastiger met die carve er in.

robostrat
29 januari 2007, 08:37
nou,nou dat ziet er super uit! resultaat mag er wezen !!
ben eigenlijk een beetje jal*@rs ;)

oknarb180
29 januari 2007, 11:17
Kijk kijk, dat gat al echt ergens op lijken! Waarom kies je ervoor om de top helemaal te bewerken en daarna pas te verlijmen? Dat lijmen wodt straks alleen maar lastiger met die carve er in.

Hey Hassent,

Ik ga een verlijmde halsverbinding maken. Als ik de carve achteraf zou gaan maken, dan heb ik behoorlijk last van de hals, die zou er dan al aan zitten. De onderkant van de toets komt a.h.w. op gelijk niveau als de bovenkant van de top, deze zou dus ook behoorlijk in de weg zitten. Ik heb nu ook nog een brok hals dat ik veilig op de kast kan laten liggen tijdens het werken aan de body.

Verder wil ik de neck-pickup nog frezen in de top. Dan kan ik die later op diepte frezen. Sparing voor de brug-pickup en de tremolo ga ik pas frezen als het geheel verlijmd is. Zaak is nu dus dat ik me ga concentreren op de hals, maar daar komt van de week nog een updeetje van.

Ik heb je in ieder geval al een klein beetje geïnformeerd in je FR-tele-toppic! Plakband...ssssst.... niet verder vertellen hoor!!!

Robo: dank je!

vr.gr.

Branko

Cocobolo
29 januari 2007, 12:03
Hey Hassent,

Ik heb je in ieder geval al een klein beetje geïnformeerd in je FR-tele-toppic! Plakband...ssssst.... niet verder vertellen hoor!!!



...en als je die neck pocket er nog niet uit gaat halen voordat je de top verlijmt, dan kun je daar eventueel de top nog fixeren met een schroefje, als het toch later weggefreesd gaat worden.

Ziet er erg goed uit trouwens, ik blijf met spanning je vorderingen volgen :)

robostrat
29 januari 2007, 13:16
hoe ongeveer de body/neck-angle eruit komt te zien.
misschien kan je nog eens uitleggen/verklappen hoe je die schuinte nou gefreest hebt?? ( volgens mij is dit tevens de neck angle ).....

en ja, mijn proj. staat even stil :sneaky: :mad:

oknarb180
29 januari 2007, 13:59
misschien kan je nog eens uitleggen/verklappen hoe je die schuinte nou gefreest hebt?? ( volgens mij is dit tevens de neck angle ).....

en ja, mijn proj. staat even stil :sneaky: :mad:

Hey Robo,

Sonde dat je project stil staat:

Kijk, op deze foto kun je zien hoe ik de schuinte heb gefreesd.
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/120.jpg

Ik heb de top onder de gewenste helling op m'n vlakfreesbakje geschroeft (eerst uitgemeten waar de pickups moesten komen). Frees afgesteld en gaan met die bannaan. en dit is tevens de neck/body-angle.

Cocobolo,

Inderdaad, dat is ook de rede van de schroefgaten in de top, hier komen de pickups uiteindelijk.

vr.gr.

Branko

Mattia
29 januari 2007, 14:44
FYI: ik carve altijd eerst de top, volledig, meestal ook binnen en buitenkant (al die semihollows, he?), ook omdat m'n halzen vaak verder doorlopen dan de pickup cavity.

Ziet er goed uit allemaal!

(zeggeh, dat body hout kwam toch ook bij mij vandaan, he? Mooi spul. Moet het zeer nodig eens schaven, want het ziet er bij mij nog lang niet zo mooi uit!)

robostrat
29 januari 2007, 15:35
Sonde dat je project stil staat:
:sneaky: de neck die ik besteld hebt is verkeerd gemaakt
ik post nog wel foto's

aha, snap nu hoe je de schuinte gefreest hebt... vandaar die vier gaatjes waar de elementen komen... daar heb jij de top mee vastgezet(verzonken)
die heb ik er al uitgefreest!

fred dons
29 januari 2007, 16:43
wat is er mis mee?

robostrat
29 januari 2007, 19:29
wat is er mis mee?
de hiel is goed voor een double cut, en niet voor een single K*T :mad:

oknarb180
29 januari 2007, 22:32
de hiel is goed voor een double cut, en niet voor een single K*T :mad:

Hey Robo,

Ik heb de foto's in je toppic bekeken. Ik wou je eerst nog wijzen op je taalgebruik in m'n toppic, maar bij nader inzien... Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad K*T (zie m'n reactie in je toppic!).

vr.gr.

Branko

oknarb180
11 februari 2007, 14:17
Hallo allemaal,

Ik had vorige week een update gepland, maar had geen tijd om 'm te plaatsen, dus even opgeslagen in Word. Hier is dan toch de update van vorige week. Ik zal proberen vanavond de update van dit weekend te plaatsen.

Dus vorige week:
Hallo allemaal,

Het werd toch serieus tijd om verder te gaan met de hals. Ik heb vandaag de dots uitgemeten, geboord en geplaatst in de toets. Daarna ben ik me gaan voorbereiden op het lijmen van de toets op de hals. Eerst alles gecontroleerd, de toets op maat gezet en vast gezet. En daarna de lijmopstelling getest. Dat ging allemaal prima. Daarna heb ik de trussrod afgeplakt en ben ik gaan smeren met titebond. Vervolgens de toets erop, alles in de klemmen gezet. En toen.....
Tja, toen ondekte ik dat het plakbande nog over de trusstud heen zat. Snel alles weer losgemaakt, een beetje bijgesmeerd waar nodig en de lijm opnieuw verdeeld. Daarna PLAKBAND ERAF GEHAALD!!!! toets er weer op en alles weer in de klemmen. Inmiddels heb ik de toets weer uit de klemmen en ben zeer tevreden over het resultaat. Tevens heb ik vanavond ontdekt dat ik niet de enigste ben die het plakband wel eens vergeet.
Hier een paar foto's:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/27.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/29.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/30.jpg

vr.gr.

Branko

hassent
11 februari 2007, 15:13
Hallo allemaal,
Tevens heb ik vanavond ontdekt dat ik niet de enigste ben die het plakband wel eens vergeet.

Ja ja, wrijf het er nog maar een keer in! :D

Ziet er verder heel netjes uit! Wordt steeds nieuwsgieriger naar het eindresultaat... Weet je al wat voor kleur ie wordt?

oknarb180
11 februari 2007, 23:51
Hallo allemaal,

hier dan de volgende update van het afgelopen weekend. Dus druk bezig geweest met de hals. In het kort samen gevat heb ik eigenlijk alleen maar de hals geshaped/gecarved en de toets in radius geschuurd. Om precies te zijn 2 avonden bezig geweest. En ik moet eerlijk zeggen, ook al is het m'n eerste gitaar, het viel me reuze mee om het gewenste profiel erin te maken. Het eindresultaat is een strakke en gladde hals en toets geworden. De toets heb ik geschuurd met K320 schuurpapier en de toets begint zelfs een beetje te spiegelen. Aangezien ik het fretboard wil scallopen, zal ik eerst de fretten erop persen, afplakken, scallopen en daarna pas goed afwerken.

Hier nog even een paar foto's
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/32.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/34.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/36.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/38.jpg

@Hassent, wat betreft de kleur, nog niet helemaal uit, blijf het moeilijk vinden. Maar ik heb ook nog geen proefstukken gemaakt, dus... Waarschijnlijk zal ik naar aanleiding daarvan wel de knoop doorhakken.

vr.gr.

Branko

Valoosj
12 februari 2007, 00:01
mooi.
hoe heb je de achterkant van de nek in ronding gekregen?
en what the f*** is scalloping?

hassent
12 februari 2007, 07:40
Ziet er goed uit hoor! Wanneer denk je 'm bespeelbaar te hebben?

Mooi radiusblokje trouwens bovenaan de laatste foto :seriousf: .

robostrat
12 februari 2007, 08:36
:o zowhe, bery, bery nice!! hier worden ook al meters gemaakt!!

weet je al wat voor pups je gaat gebruiken?

fred dons
12 februari 2007, 09:09
ik vroeg me al af waarom de dots zo diep lagen maar dat is dus voor het scallopen, cool!

Ibanez RuleZ
12 februari 2007, 12:21
dude... ziet er super uit hoor!! ben benieuwd naar het eindresultaat.

harrald

vulvasonic
12 februari 2007, 12:55
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/38.jpg

@Hassent, wat betreft de kleur, nog niet helemaal uit, blijf het moeilijk vinden. Maar ik heb ook nog geen proefstukken gemaakt, dus... Waarschijnlijk zal ik naar aanleiding daarvan wel de knoop doorhakken.

vr.gr.

Branko

Doe eens gek en spuit 'm volledig in zilver glitter! :cooler:

madman
12 februari 2007, 13:14
Doe eens gek en spuit 'm volledig in zilver glitter! :cooler:

+1
zoals in de clip van "abuse me" van silverchair, ziet er wel heel gaaf uit!!!

oknarb180
12 februari 2007, 14:13
mooi.
hoe heb je de achterkant van de nek in ronding gekregen?
en what the f*** is scalloping?

Allereerst, allemaal bedankt voor de leuke reacties!!!

@Valoosj:
In theorie is het eigenlijk vrij simpel en vooral logisch. Wat je eigenlijk doet is het in model/ronding maken van de hiel (A) en de kop (B). Ik heb hier voornamelijk een ½-ronde rasp en ½-ronde veil voor gebruikt, beiden met platte achterkant, dat wel. Vervolgens schaaf je het tussenliggende hout tussen A en B in halen over de volledige lengte naar de contouren die je van te voren heb gemaakt bij A en B. Tussen door blijven controleren of je nog zuiver zit. Dat is de theorie. Ik heb in de praktijk ervaren dat als je er rustig de tijd voor neemt en niet ongeduldig te werk gaat, het prima te doen is. Ik moet je wel bekennen dat ik voordat ik met dit project begon al eens deze oefening op een stuk afvalhout heb geoefend. Wat dat aangaat wist ik waar ik op moest letten, want bij de ofening golfde de neck nog een beetje.

Verder, als je wilt zien wat scallopen is, dan raad ik je aan om even Fred Dons z'n project van Yngwie's The Duck door te lezen, dan wordt het denk ik wel duidelijk voor je. Voornamelijk Yngwie Malmsteen en Richie Blackmoore speelden met scalloped necks.

@Hassent:
Bespeelbaar weet ik niet, ik wil eerst de hals af hebben en naar m'n zin hebben voordat ik 'm erin ga frezen en lijmen.

@robostrat:
Er komen hele gewone Dimarzio Evolutions in (Brug=F-spaced en Neck), Geen idee hoe dit gaat klinken, is een gok. Ik hoop alleen dat ie niet te zompig gaat klinken. Klinkt het niet, dan kunnen ze in m'n volgende project, dat wordt een JEM-kopie (die knoop is inmiddels doorgehakt). En daar komen ze dan waarschijnlijk wel volledig tot hun recht! Even afwachten dus.

@Fred:
Heb ik gedaan omdat ik bang ben dat ik ze er misschien uit veil, maar dat had je waarschijnlijk al wel gebrepen. Overigens zijn het dots van Tonefactory, die zijn 2x zo dik als die van Stewmac. Ik had 2 reserve besteld voor het geval dat.

@Ibanez-Rules:
Je moest eens weten, ik ben ook vreselijk benieuwd.

@Vulvasonic en Madman:
Tja, da's inderdaad wel gek, maar persoonlijk niet helemaal (lees: helemaal niet!) mijn smaak. Ik ben aan het twijfelen tussen rood en blauw.

robostrat
12 februari 2007, 14:33
naja, je hebt het er maar druk mee met al dat geschrijf :D

ben wel benieuwd hoe dat uitpakt met die elementen...
zit bij m'n single *** project aan bare knuckle's te denken

oknarb180
13 februari 2007, 11:06
naja, je hebt het er maar druk mee met al dat geschrijf :D

ben wel benieuwd hoe dat uitpakt met die elementen...
zit bij m'n single *** project aan bare knuckle's te denken


Hey Robo,

Sorry hoor, maar wat zijn bare knuckle's? Is mij volledig onbekend.
Wat voor sound geeft zulks?

vr.gr.

Branko

robostrat
13 februari 2007, 13:02
Hey Oknarb, hier (http://www.bareknucklepickups.co.uk/) vind je alles wat je wil weten... bare knuckle is namelijk het merk van de pups :cooler:

Cocobolo
13 februari 2007, 23:27
Hey Oknarb,
die hals ziet er erg goed uit hoor, dat heb je mooi gedaan! Ik hoop binnenkort ook op dit punt te zijn (ben eerst begonnen aan de inleg van toets + headstock). Vraagje : op die foto waar je de toets verlijmt op de hals zie ik dat je toets al een radius heeft maar klem je hem daar met een recht stuk hout in het midden van de toets (zo ja, dat is dus goed genoeg?)? Of heb je hier speciaal een hol stuk hout voor gemaakt?

Orpheo
13 februari 2007, 23:33
Hey Oknarb, hier (http://www.bareknucklepickups.co.uk/) vind je alles wat je wil weten... bare knuckle is namelijk het merk van de pups :cooler:

bareknuckles zijn GEWELDIG! Mijn 2 setjes komen er weer aan!!! cold sweat en holy diver! kan niet wachten :)

oknarb180
14 februari 2007, 00:59
Hey Oknarb,
die hals ziet er erg goed uit hoor, dat heb je mooi gedaan! Ik hoop binnenkort ook op dit punt te zijn (ben eerst begonnen aan de inleg van toets + headstock). Vraagje : op die foto waar je de toets verlijmt op de hals zie ik dat je toets al een radius heeft maar klem je hem daar met een recht stuk hout in het midden van de toets (zo ja, dat is dus goed genoeg?)? Of heb je hier speciaal een hol stuk hout voor gemaakt?

Hey Cocobolo,

Bedankt voor het compliment.
Het klopt inderdaad dat ik gewoon een recht stuk hout heb gebruikt. nouja hout, MDF heb ik ervoor gebruikt. De toets inderdaad ook geradiust maar het MDF niet. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat een geradiuste klamp zogenaamd de krachten beter zou verspreiden, tenminste ik denk dat je dat bedoelt?! De toets is verder nog vrij dik en stijf en ik kan me niet voorstellen dat op een breedte van ±42mm tot ±57mm de druk niet goed verdeeld zou worden. Bekijk het eens als het principe van een driehoek, als je op de bovenste punt drukt, dan wordt de kracht over de volledige bodem verdeeld (da's ook theoretisch). Als je verder dan nog eens het halsoppervlak bekijkt waar 3 sleuven in gefreesd zijn voor de graphite strips en de trussrod, dan praat je eigenlijk al over 3 kleinere vlakken waarop de druk kwijt moet i.p.v. 1 groot vlak. Verder is de Titebond zo dun dat ik me niet kan voorstellen dat de toets hol zou komen te staan. Verder kan de nodige lijm door de plakbandmethode ook nog een aantal kanten op en verdeelt zich dus beter. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat de toets overal keurig netjes aansluit. Nou, dat is dus mijn visie over het verlijmen van de toets.

Even off-toppic, ben nog in m'n agenda aan het plannen voor een fijhout-uitstapje. Overigens, je Curly Redwood uit de States al binnen?

Hey Robo en Orpheo,
zoals ik al aangaf ken ik ze niet, maar ik ben zowiezo geen kenner op het gebied van pickups hoor. Ik ben erg afhankelijk van adviezen wat dat aangaat. Als de Dimarzio's niet bevallen, dan mag ik vast wel eens komen luisteren hoe de Bare Knuckles klinken? Ben wel nieuwschierig in idergeval. Iedereen is ook erg lovend over GFS-pickups, ben ik ook nieuwschierig naar.

Robo,
Al weer wat bekend over de hals?

vr.gr.

Branko

Mattia
14 februari 2007, 06:54
Toetsen verlijm ik altijd zodat er goede druk staat op de randen (twee latjes erlangs, daarop geplaatst een stuk recht MDF of triplex, dan klemmen). Druk in het midden komt altijd wel goed.

robostrat
14 februari 2007, 09:15
Robo,
Al weer wat bekend over de hals?


heb de hals teruggestuurd...., wacht nu dus op een nieuwe :confused:

oknarb180
18 februari 2007, 23:14
Hallo allemaal,

Hier weer een update. Ben de afgelopen dagen weer een beetje bezig geweest met de hals. Ik heb eigenlijk kort samengevat alleen maar de fretten in de toets geperst, that's it. Maar toch even een beetje uitleg bij de foto's!!!

Eerst heb ik een constructie gemaakt om de fretten te radiussen. Aangezien ik het persmondstuk van StewMac heb gekocht en heb begrepen dat de fretten iets boller moesten zijn dan de toets voor het persen, heb ik een beroep op jullie kennis en ervaring gedaan hieromtrend en daar is een prima werkende methode uit ontstaan. Nou ja methode, het is een combinatie van o.a. een idee (hersenspinsel), een bestaande constructie, een beetje geluk en nog wat logica erbij en dat blijkt dan uiteindelijk goed te werken.

Na het radiussen van de fretten heb ik alle fretsleufjes op diepte gecontroleerd en op de gewenste diepte gezaagd. Ze kunnen overigens beter een fractie te diep zijn. Als ze niet diep genoeg zijn, blijven de fretten boven je toets staan of je perst de fret uit z'n vorm (= naar de klote!!!). Kortom heel belangrijk om even goed aandacht aan te besteden!!! Daarna alle fretten erin geperst. Eerst de zijkanten even ingetikt met een kunststof hamertje en daarna in de toetst geperst. Ik vind het echt fantastisch werken!

Ik heb het persmondstuk in een zware boormachine in een stevige boorstandaard staan. Daarmee heb ik ze allemaal geperst (dezelfde opstelling als waarmee ik de zijkanten van de body heb geschuurd, maar dan met pers i.p.v. schuurrol!). Kortom, geen dure investeringen, op het persmondstuk na dan.

Hier nog een paar foto's:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/39.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/42.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/43.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/44.jpg

Vanmiddag heb ik nog de uitstekende stukken fret eraf geslepen (met multitool) en ben ik bezig geweest om een fret-bevel-tool te maken volgens het principe van link: http://www.projectguitar.com/tut/beveltool.htm. Kortom, een weekendje weer goed besteed, al zeg ik het zelf.


vr.gr.

Branko

G.G.
19 februari 2007, 00:50
en ben ik bezig geweest om een fret-bevel-tool te maken volgens het principe van link: http://www.projectguitar.com/tut/beveltool.htm.


Zo'n ding heb ik ook gemaakt, en ik moet zeggen, het is het meest onzinnige, onbruikbare stuk greedschap dat ik kan bedenken.


De vijl schiet gemakkelijk omhoog en land op je frets omdat het blok recht is en je frets een radius hebben. Je beschadigt te gemakkelijk je body (bij een setneck of neckthrough) en te gemakkelijk je kop.

Ik ben ervanaf gestapt. Ik neem nu een 30 a 40 cm lange zware vijl zonder handvat. Houd hem met twee handen vast en gebruik mijn duimen en vingertoppen als geleiders. Geeft me een veiliger gevoel en veel meer controle.

hassent
19 februari 2007, 07:42
Wow, ziet er goed uit! Ik heb het idee om zelf zo'n fretpers te maken door een milimeter of 5-6 van m'n radius blok af te halen en dat te gebruiken als vormpers en dan inderdaad in een boormachine klemmen.

Ook zo'n 'bevel-file'was ik van plan zelf te maken, maar na GG's commentaar wacht ik even op jouw ervaring!

robostrat
19 februari 2007, 08:33
grrmbl@#, krijg gelijk weer kriebels.... ;)

welk formaat fret's heb je gebruikt??
en blijf je bij je pu keuze? :D

Ibanez RuleZ
19 februari 2007, 16:17
lijken mij tamelijk big ass frets...

harrald

oknarb180
20 februari 2007, 00:16
Hey Jonges,

Bedankt voor de reacties!

@G.G.

Wat je aangeeft over de beveltool geloof ik meteen, maar... ik ga het toch proberen. Ik heb een stuk proefhals waar ik alles een beetje op oefen voordat ik aan de echte begin, beetje feeling krijgen met wat ik aan het doen ben.
Daar ga ik het eerst op proberen. Het lijkt me juist iets wat aardig zou moeten werken door z'n simpelheid. Ik probeer het gewoon.

@Hassent

Als het werkt dan heb ik nog een deel voor je van ±25-30cm lang. Kun je het ook proberen! Hoef je alleen nog maar een veil te mishandelen! En gaan met die banaan.

@Robostrat & Ibanez RuleZ

De fretten zijn hele gewone Jim Dunlop 6000, net als op m'n USA Fender Malmsteen strat. M'n bedoeling was een kopie van de hals van m'n Malmsteenstrat te maken, alleen ik ben inmiddels een beetje afgeweken. Ik heb de hals in een profiel geshaped dat er op lijkt, bijna even dun is en minimaal net zo goed aanvoelt. De uiteindelijke bespeelbaarheid, tja, dat is dan weer afwachten.

Verder heb ik vanavond een veil voor de beveltool aangeschaft en een setje met fijne veiltjes voor het scallopen. Fred Dons heeft laten zien dat het heel goed kan met een Multitool, zie zijn project van The Duck, maar dat durf ik niet aan. Ik ben veel te bang dat ik m'n toets naar de @#$^#*@ help.
De kleine veiltjes heb ik ook nodig om een mooi vloeiend verloop/aansluiting te maken tussen de fret en de toets zonder de toets te beschadigen. Uiteraard ga ik alle fretten vooral wel even afplakken!!!

Maargoed, zover ben ik nog niet! Eerst de zijkanten van de fretten maar eens afwerken, en dan zien we wel weer verder.

vr.gr.

Branko

Duff
20 februari 2007, 01:26
Van wat ik zie, en in hoeverre ik het kan beoordelen ziet het er goed uit :D!
Ik kan niet wachten op het eindresultaat

oknarb180
1 maart 2007, 00:25
Hallo allemaal,

Nou, Ik heb 'm'n beveltool afgemaakt en ques what.... nee, de hals is nog niet af, maar ik heb wel een beetje fretwerk gedaan. Ik heb de uitstekende fretten strak langs de hals geveild dat ging perfect met de beveltool. Enige dagen later (vanavond dus!) de nodige moed verzameld om de fretten af te schuinen. Ik ben voorzichtig begonnen en merkte dat het wel even wennen was, maar dat het toch wel aardig werkte. Ik heb mooie schuine kantjes aan de fretten geveild. Ik vind het dus wel een handig ding, de beveltool.

Daarna ben ik zomaar out of the blue de fretten gaan levelen. Ik was wat aan het twijfelen over hoe dit te doen. En de rede was als volgt. Voordat ik de fretten op de hals ging persen had ik de toets moeten controleren op vlakheid, dat had ik niet gedaan en ben in m'n oneindige enthousiasme de fretten gaan persen. Ik constateerde dus een kleine afwijking in de toets, alleen dan al met de fretten erop (helaas!). de kant van de lage E liep een klein beetje hol en de kant van de hoge E liep een klein beetje bol.

Voor het levelen kreeg ik de volgende ingeving, een waterpas van ±40cm, de onderkant hiervan is 1 van de meest betrouwbare "echt vlakke" gereedschappen die voor een betaalbare prijs verkrijgbaar zijn. Ik heb hierop een dubbelzijdig tapie geplakt, schuurpapier K180 eronder en voorzichtig gaan levelen. rustige lange halen over de fretten heen en weer. Dit ging gewoonweg pefect. Ik heb het fretwerk voor het menselijk oog recht en vlak gekregen en ook met liniaal gecontroleerd. Ik ben ook een beetje geschrokken van de onderlinge hoogteverschillen tussen de fretten. Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen de fretten onderling zat. Ik moet nu dus de fretten gaan crownen (veiltje voor kopen!) en daarna kan ik de neck gaan scallopen.

Helaas geen foto's en een heel verhaal, maar ik vind het toch erg belangrijk zodat jullie hier weer leer uit kunnen trekken, hetzij voor je eigen gitaar e.e.a. kunnen voorkomen/verbeteren. Volgende keer ga ik proberen weer foto's erbij te posten.

Komende zaterdag eerst naar Arnhem om hout te halen voor m'n 2e project, dat begint al meer "handen en voeten" te krijgen.

vr.gr.

Branko

oknarb180
17 maart 2007, 01:13
Hidee folks!!!


Nou, na een paar weken moed verzamelen en diep, diep graven in de stoffige toppics van het hoofdstuk Zelfbouw vanavond eindelijk begonnen met het scallopen van de hals. Eerst nog even 2 pintjes weg getikt (dat is dus de moed!!!), de veil ter hand genomen en veilen maar!!! Ik moet zeggen, het gaat niet snel, maar ik krijg er wel het gewenste resultaat mee, en dat geeft voldoening!!! Ik ben bij de 24-ste fret begonnen, heb het rustig aan een beetje geprobeerd in de smiezen te krijgen en had na een uurtje al van de 24ste t/m de 21ste geschalloped, dus, nog 20 te gaan. Ze zijn nog niet allemaal even diep, maar dat is een finishing touch. Dus dat komt nog.
Even een paar fotootjes bijgevoegd waarop jullie het resultaat kunnen zien. Tevens kun je hier een foto zien van de hals waar ik de fretten heb afgeschuind en waarna ik de fretten geleveled heb (zie vorige updeet!)

hier dan de foto's:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/45.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/46.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/47.jpg

Met vriendelijke groeten,

Branko

Bruce
17 maart 2007, 11:42
Ziet er wel erg eh..geil uit hoor!!

robostrat
17 maart 2007, 12:04
zowhe, cool hoor... netjes
maarehh welke radius heeft de toets eigenlijk?

Mattia
17 maart 2007, 12:12
Grappig...en nu nog recrownen, he?

Ibanez RuleZ
17 maart 2007, 15:12
ziet dr goed uit!!!

Harrald

hassent
17 maart 2007, 19:09
Wow, netjes hoor! Ik zou het nog niet aandurven. Ben wel benieuwd hoe zoiets speelt!

rinaldo
17 maart 2007, 20:05
cool man, heb pas geleden ook een strat halsje gescaloped, en ik moet zeggen dat speelt heel apart.

ik moest er erg aan wennen, maar het heeft wel als voordeel dat je geen hout onder de vingers hebt, dus snaartjes opduwen gaat een stuk gemakkelijker.

alleen je schiet wel wat makkelijker met je vingers onder de andere snaren als je opdrukt, maar dat is een kwestie van wennen denk ik.

en oja, de intonatie viel me mee, ik had gedacht dat je heel makkelijk vals zou gaan klinken, doordat je geen hout meer onder je fingers hebt, en dus daarom je snaren verder naar beneden zou kunnen drukken. maar dat valt best mee,

als je er aan gewend bent voel je het niet eens meer.

G.G.
17 maart 2007, 20:29
Erg mooi begin, nu nog een stuk of 17, neem lekker de tijd. Wordt een mooi gitaartje.

charlotte
18 maart 2007, 22:45
+++++ 1


groetjes Charlotte :lp:

Orpheo
18 maart 2007, 23:17
alleen je schiet wel wat makkelijker met je vingers onder de andere snaren als je opdrukt, maar dat is een kwestie van wennen denk ik..

ghehe dat is precies de manier hoe ik bend. ik vind t verschrikkelijk om meerdere snaren tegelijk te benden. lukt me gewoon niet. ik bend altijd onder de anderen door (nja, de hoge E en B)

oknarb180
19 maart 2007, 14:00
Hey allemaal,

bedankt voor de leuke reacties!!!

@Robostrat:
De toets heeft een radius van 12", dit t.o.v. de 9,5" van m'n Fender Malmsteen. M'n gibson MIII heeft ook een radius van 12". Ik poog een prettige combinatie tussen die 2 te vinden. En ik denk dat dat wel gaat lukken.

@Mattia:
Inderdaad, de veil is besteld en zal vandeweek als het goed is binnen komen.
Ben benieuwd hoe dat in z'n werk gaat.

@Hassent:
Als je een keertje in de buurt bent, ben je altijd welkom om de bespeelbaarheid eens te proberen hoor!!!

@Rinaldo,
Het is inderdaad wel ff wennen, maar ik mis het toch als een gitaar geen scalloped neck heeft.

@G.G.
Was het maar zo, ik heb het idee gekregen om een 24-frets hals te maken, dus... 24-4 = nog 20 te gaan dus!

@Orpheo,
Ik snap wat je bedoelt, misschien is het een kwestie van iets ontspannender spelen. Maar het kan natuurlijk ook in je stijl gegroeid zijn. In ieder geval, als je er mee bereikt wat je wilt, dan zal het wel oké zijn, toch?!

Verder allen bedankt voor jullie reacties!

Verder heb ik van 't weekend nog niet verder kunnen werken aan de hals, wel heel veel klusjes in huis (eindelijk!) afgemaakt. Ik hoop van de week 's avonds weer wat te kunnen doen.

vr.gr.

Branko

robostrat
19 maart 2007, 21:32
hey Banko,

wellicht kan je mij hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1214555#post1214555) ff mee op weg helpen????
anders even een pm' etje

gr R

Cocobolo
19 maart 2007, 22:38
Hey Branko,

Dat is erg mooi, die toets! Ik ben onder de indruk!
Ik moest maar eens opschieten met mijn toets, misschien dat we dan een beetje gelijk opgaan :-)

Groeten,
Marco

Orpheo
20 maart 2007, 00:47
@Orpheo,
Ik snap wat je bedoelt, misschien is het een kwestie van iets ontspannender spelen. Maar het kan natuurlijk ook in je stijl gegroeid zijn. In ieder geval, als je er mee bereikt wat je wilt, dan zal het wel oké zijn, toch?!


agreed. tis bij mij zo gegroeid, en op een andere manier benden vind ik niet lekker :P wel gaaf project btw!

robostrat
20 maart 2007, 11:59
Hey Branko,

heb je een pm 'etje gestuurd.....

oknarb180
23 maart 2007, 01:54
Hallo allemaal,

even een korte update. Ben vanavond weer wezen veilen. Ik moet eerlijk zeggen dat het toch wel een hele klus is, maar ik heb het er voor over. Ik kan inmiddels met iets grotere veilen aan de gang. Voor de mensen die dit ook willen gaan doen, ik heb even een fotootje gemaakt van m'n werkwijze, tenminste... Op 1 van de foto's zijn de plakbandjes te zien, tape op de fretten ter bescherming van de fretten en het tapje eronder voor de diepte van de scallop (Fred, bedankt nog voor die tipvan het plakbandje!!!).

Hier dan de foto's:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/48.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/49.jpg

Kijk, ik ben dus nog niet klaar, maar ik ben er stiekem al wel een beetje trots op want ik vind de scallop aardig goed gelukt, al zeg ik het zelf.

vr.gr.

Branko

fred dons
23 maart 2007, 08:46
wordt mooi strak hoor!

G.G.
23 maart 2007, 09:40
Erg netjes Branco.

robostrat
23 maart 2007, 10:41
superb !! :D

The_Darkness
23 maart 2007, 12:11
hey branko ziet er strak uit. Ik ben wel beniewd naar het eindresultaat

oknarb180
31 maart 2007, 01:27
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie leuke en vooral ook positieve reacties, vind ik er tof van jullie!!!

Vanavond weer een avondje monnik gespeeld met de veil, maar het eind komt in zicht. Ik moet er nog slechts 6 scallopen. Toen ik er 15 had gescalloped (van kleine naar grote toets) was ik ongeveer halverwege. Vervolgens ben ik het psychologisch gaan aanpakken. Toen ik halverwege was, ben ik begonnen met de grootste toets en werk nu naar halverwege en de te scallopen toetsen worden dus al kleiner, lijkt dus mee te vallen. Als ik de laatste 6 in 1 avondje red 1,5-2uur, dan heb ik er totaal ±7uur arbeid inzitten, en gelukkig met het gewenste eindresultaat.

Qua tools wil ik even opmerken dat een setje echte goede veilen (±10-12 euro per stuk) zichzelf toch echt terug verdienen voor dit werk. En scheelt zeker veel irritaties ook!!!!!!!!!

vr.gr.

Branko

hassent
31 maart 2007, 09:00
Ziet er echt super professioneel uit Branko! Ben echt benieuwd hoezoiet nou speelt. Als er weer een meting hou ik me aanbevolen voor een paar minuutjes pielen op de PRS!

Dat van die psychologische aanpak ken ik. Alles verdelen in hapjes en dan elk hapje als overwinning zien. Werkt goed, al is het wel een beetje psychologie van de koude grond :seriousf: .

oknarb180
2 april 2007, 10:55
Alles verdelen in hapjes en dan elk hapje als overwinning zien. Werkt goed, al is het wel een beetje psychologie van de koude grond :seriousf: .

Bedankt Hassent,

Yep, en elke kleine overwinning werkt weer motiverend!!!

vr.gr.


Branko

jimihattricks
2 april 2007, 12:07
goed bezig! ziet er strak uit, succes met de rest nog!

robostrat
10 april 2007, 11:30
Hey Oknarb,

heb je nog wat kunnen doen?

gr R

oknarb180
10 april 2007, 13:40
Hey Oknarb,

heb je nog wat kunnen doen?

gr R


Hey Robo,

Jazeker!!! Ik zal vanavond proberen een update te maken. De pickupruimtes gefreest en de halspocket onder de gewnste schuinte ingefreest.

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
10 april 2007, 19:03
Ik wacht met spanning :).

oknarb180
11 april 2007, 01:10
Hallo allemaal,

Hier weer eens een kleine update.
Ik moet nog steeds de laatste 6 toetsen van de hals scallopen, dus de hals is nog niet af. Toch ben ik wel bezig geweest.

Om te beginnen, zaterdag heb ik niets aan m'n gitaar gedaan. Toen ben ik met Robo bezig geweest met het afschuinen van zijn top voor z'n single-cut PRS.

Gisteren heb ik wat aan m'n eigen gitaar kunnen doen. Ik heb de 2 pickupgavities in de top gefreest m.b.v. een mal (zie de foto's). Dat ging perfect. Daarna heb ik ook nog de neckpocket gefreest onde de gewenste schuinte. Ook dat ging naar tevredenheid.

Rest mij nog de komende week de resterende 6 toetsen te scallopen en vooral niet vergeten de side-dots nog even in de hals te boren!!! Daarna kan ik e.e.a. in elkaar gaan lijmen. Begint het toch echt een beetje een gitaar te worden. Heb even met de body met hals erin geklemd (zonder top) op de bank gezeten om aan te voelen hoe het zit, en de eerste indruk is eigenlijk gewoon goed.

Ik krijg alleen de donkere tint t.p.v. de lijmberbinding niet weg (zie hiel van de hals). Ik denk dat dat komt doordat dat een andere houtlijm is geweest dan Titebond. De eerst lijmverbindingen heb ik gemaakt met Pattex extra sterke houtlijm. Met Titebond heb ik deze kleurverschillen niet.

Hier nog even aan paar fotootjes voor de impressie!!!

http://home.planet.nl/~jonk1070/2ebouwproject/142.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/2ebouwproject/143.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/2ebouwproject/144.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/2ebouwproject/145.jpg

Met vriendelijke groeten,

Branko

robostrat
11 april 2007, 08:39
netjes, begint aardig op te schieten nu!
we lopen ongeveer gelijk op :D

G.G.
11 april 2007, 09:20
Branco, schitterend.

robostrat
11 april 2007, 17:23
eye Oknar, de kleurplaat is onderweg :D
btw we hebben toch een klein foutje in de berekening gemaakt vd top :chicken:

charlotte
11 april 2007, 21:02
Hey Branko :)

Dat wordt mooi zeg ! Gave top.

Succes, groetjes Charlotte :lp:

oknarb180
11 april 2007, 21:45
eye Oknar, de kleurplaat is onderweg :D
btw we hebben toch een klein foutje in de berekening gemaakt vd top :chicken:

Hey Robo,

Uh, wat is er dan fout gegaan? Ik dacht dat we het goed hadden uitgemeten en gecontroleerd. Toch?
Alvast bedankt voor de "kleurplaat".

vr.gr.

Branko

fred dons
11 april 2007, 21:51
klinkt eng, toch niet teveel hout weggehaald?

robostrat
11 april 2007, 22:52
klinkt eng, toch niet teveel hout weggehaald?
pffffff, juist te weinig dus komt nog goed......
maar daar heb ik weer die schuinmaak/hoek/ uitvinding/ schaaf/freesbak voor nodig voor de laatste halve graad eraf :chicken:

oknarb180
12 april 2007, 01:46
Hey Robo,

PFjoe, gelukkig niet teveel weg gehaald!!!
Voor die halve graad stel ik uiteraard weer m'n spulletjes ter beschikking!!!
Ik vond het wel gezellig, biertje erbij!!!

Hey allemaal,

Het uploaden van de foto's van vanavond is G##@#%^$me niet gelukt. Ik denk dat ik te kort ruimte heb op het Web. Maar ga ik uiteraard een oplossing voor zoeken. Maargoed, van het digitale-stuf weer even naar het hout-stuf.
Vanavond heb ik de laatste 6 toetsen gescalloped, de fretten gerecrowned en de side-dots aangebracht. Ik vind het alleen jammer dat ik nu geen fotootje kan laten zien, maar die volgen nog.

Ik ga me nu voorbereiden om de laatste overtollige hout van de hals te verwijderen en een sparing voor de toets in de top te maken. Daarna het geheel lijmen en, tja, dan hebben we toch wel een beetje een gitaar, dacht ik. Vervolgens de tremolo-cavity frezen en daarna wordt het schuren, schuren, schuren en oh ja, schuren, en de boel klaar maken om te gaan lakken.

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
12 april 2007, 02:38
Mooi dat je de hals af hebt! Ben benieuwd naar de foto's.

-geert-
12 april 2007, 18:06
Hey !! heb alle fotos bekeken.. ziet er mooi uit zeg! schiet al lekker op. Dat scallopen lijkt mij ook wel een bewerkelijk sjouwtje haha, maar wel een mooi resultaat. is dat eigelijk zodat je straks makkelijker kan benden met spelen wegens geen wrijving van het hout?? of vind je dat er gewoon mooier uitzien? Gr Geert

oknarb180
13 april 2007, 16:40
Hey !! heb alle fotos bekeken.. ziet er mooi uit zeg! schiet al lekker op. Dat scallopen lijkt mij ook wel een bewerkelijk sjouwtje haha, maar wel een mooi resultaat. is dat eigelijk zodat je straks makkelijker kan benden met spelen wegens geen wrijving van het hout?? of vind je dat er gewoon mooier uitzien? Gr Geert


Hey Geert,

Bedankt voor het compliment! Ik vind een scalloped fretboard gewoon erg prettig spelen. Sinds ik een Fender Malmsteen heb, ben ik er helemaal weg van. Ik probeer de gitaar zoveel mogelijk naar m'n zin te krijgen. Het is een PRS-kopie, maar krijgt een fender scale (25,5 inch i.p.v. 25 inch), toetsradius van 12 inch i.p.v. Fenders 9,5 inch en hopelijk een beetje Gibson/PRS-achtige sound, in ieder geval wat donkerder van Klankkleur dan een strat. Dat het een PRS-kopie is geworden, komt omdat ik die toch erg mooi vind, een beetje blingbling mag ook wel eens, maar ik ben eigenlijk gewoon maar een stratman hoor.

vr.gr.

Branko

oknarb180
17 april 2007, 00:33
Hallo allemaal,

Hier weer eens een update.
Aanvullend op de vorige update heb ik niet veel meer gedaan, behalve dan de hals verlijmd aan de body en de top passend gemaakt. De top heb ik nog niet verlijmd.

Aangezien de top toch niet helemaal vlak is, heb ik het idee gekregen om zelf klemmen te maken die ik op de randen kan zetten. Het gaat om het principe die Stewmac ook heeft. 2 klosjes met vilt en daardoor een draadsstangetje met vlindermoertjes om het geheel aan te draaien. Het zijn van die dingen die men gebruikt om de randen van archtop gitaren/violen te verlijmen.

Kijk, zoals dit principe:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/prs20retop2011.jpg

Hier de hals helemaal klaar met sidedots:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/51.jpg

Hier de hals verlijmd aan de body:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/148.jpg

Op deze foto wordt de neckangle een beetje duidelijk (hoop ik!)
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/149.jpg

Uiteraard heb ik de gitaar inmiddels even op schoot gehad met hals, body en top en het geheel voelt goed aan, komt nog een belly-cut in, dus dat wordt nog beter. Verder het geheel even gewogen en het gewicht van de hals, body en top bij elkaar is 2,5 à 2,6kg, en dat valt me reuze mee!!
Tja, rest mij nu om de lijmklemmen te gaan maken en weer m'n best te doen voor een update.

vr.gr.

Branko

robostrat
17 april 2007, 08:34
hey, dat hadden we niet afgesproken.... :o

ziet er goed uit!! ;)

charlotte
17 april 2007, 21:23
Hey Branko, :)

Dat gaat er al op lijken, ziet er mooi uit.

groetjes Charlotte :lp:

Javaca
17 april 2007, 21:53
Het ziet er mooi uit branko!

Gaaf atelier btw.

oknarb180
17 april 2007, 22:58
Thanx allemaal,

Javaca, de eerste foto, die met de gitaar in de klemmen is niet mij atelier hoor!!! Was dat maar zo!!! Nee, ik heb een piepklein schuurtje en een achtertuintje waar ik het allemaal in moet doen.

vr.gr.

Branko

IKHOUVANGITAREN
2 mei 2007, 22:52
kzit te w88 op meer foto's kvind het echt een mooi projectje mijn complimenten

oknarb180
3 mei 2007, 11:03
kzit te w88 op meer foto's kvind het echt een mooi projectje mijn complimenten

Hey,

dank je wel! Ik ben voorbereidingen aan het treffen om de top op de body te gaan lijmen. De klemmen waar ik het eerder over had. Alleen moet ik dit nog steeds doen. Kan niet helemaal de tijd ervoor vinden om ze momenteel te maken. Maar als dat klaar is komen er zeker weer foto's bij!!!

vr.gr.

Branko

oknarb180
13 mei 2007, 23:57
Hallo allemaal,

Even een kleine update. Wat heb ik nou weer gedaan?! Zelf spool clamps gemaakt. Deze heb ik nodig om de top mooi en strak op de body te lijmen.
Ik hoop deze week de top nog te kunnen lijmen, aangezien in komende vrijdag 2 weken naar de Belgische ardennen op vakantie ga!!!

Ik zet 'm ook wel nog even onder zelfbouw.

Ook nog even een fotootje bijgevoegd.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0272.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0273.jpg

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
14 mei 2007, 02:33
Dikke vinger voor jou Branko!

(Duim bedoel ik dan he ;))

Echt een super voorbeeld van zelf te maken gereedschap. 1 vraagje echter, ik las dat je geen vilt hebt geplakt op de perskanten. Vergroot je dan niet het risico dat je afdrukken achterlaat op je gitaar?

Mattia
14 mei 2007, 03:47
Dikke vinger voor jou Branko!

(Duim bedoel ik dan he ;))

Echt een super voorbeeld van zelf te maken gereedschap. 1 vraagje echter, ik las dat je geen vilt hebt geplakt op de perskanten. Vergroot je dan niet het risico dat je afdrukken achterlaat op je gitaar?

+1.

Alhoewel ik zelf voor kurk zou gaan. Ik denk er toch over na om ook een stel van deze dingetjes te maken, want het klemmen van de randen bij een electrische gitaar met een dikke top gaat niet altijd even makkelijk met 'alleen' m'n klemmsias, en ik heb er ook net niet genoeg. Voor akoestische gitaren en/of drop tops blijf ik denk ik bij m'n go-bar deck ;)

robostrat
14 mei 2007, 09:03
hey Oknarb, als ik nou de kurk of vilt lever kan ik dan....... ;)
kon je nog iets met de post?? :chicken:

cas121
14 mei 2007, 10:19
kurk +1

gewoon bij de blokker/eurowinkel oid kurken onderzetters kopen en die zijn perfect om te gebruiken in spool clamps. Had er zelf 24 voor 1 euro ofzo..

C

oknarb180
15 mei 2007, 10:49
Hey allemaal,

Bedankt voor de reacties!!!
Ik denk dat ik op jullie aanraden de spool clamps toch maar van kurk ga voorzien. Gevoelsmatig heb ik het idee dat kurk beter grip heeft en dat vilt nog wel glad kan zijn.

@DA
Ik heb 'm ook in zelfbouw gezet voor iedereen! Met werkwijze, kosten etc.

@Mattia
klemmsias en go-bar deck wat zijn dat voor dingen/klemmen?

@Robo
Ik ga op aanraden van cas121 eens kijken bij de Blokker o.i.d. voor kurken onderzettertjes, maar uiteraard mag je ze gebruiken (zie m'n reactie op jouw PRS singlecut). En de post, geweldig!!! Het nummer waar ik mee bezig ben staat er ook op. Ik moet alleen nog heeeeeeeel veeeeeel en heeeeel hard oefenen om 'm mee te kunnen spelen. Thanx!!!

@cas121
Bedankt voor de tip!!! is een goeie!

vr.gr.

Branko

Mattia
15 mei 2007, 16:27
Hey allemaal,
@Mattia
klemmsias en go-bar deck wat zijn dat voor dingen/klemmen?


Klemmsia = wooden cam clamps. Hebben ze bij Baptist. Van die houten klemmen, werken perfect. Een go-bar deck is eigenlijk neits meer dan een stel glasfiber stokken van 5mm diameter (bij de vliegerwinkel halen) met noppen aan beide uiteinden (idem) die jet klem zet tussen twee vaste oppervlaktes. Zoiets geeft dat dus:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/Top_GAB1_10.jpg

cas121
15 mei 2007, 18:03
Ik zag van de week ook houten cam clamps hangen bij de Gamma bij mij om de hoek, leek me degelijke kwaliteit en niet al te duur.

Zal er van de week eens een stel oppikken

C


edit: 12 euro voor 400 x 110 mm

oknarb180
15 mei 2007, 22:31
Klemmsia = wooden cam clamps. Hebben ze bij Baptist. Van die houten klemmen, werken perfect. Een go-bar deck is eigenlijk neits meer dan een stel glasfiber stokken van 5mm diameter (bij de vliegerwinkel halen) met noppen aan beide uiteinden (idem) die jet klem zet tussen twee vaste oppervlaktes. Zoiets geeft dat dus:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/Top_GAB1_10.jpg


Aha, Ik heb dat inderdaad wel eens gezien op een foto. Ik wis alleen niet dat dat een go-bar deck heette. Weer wat geleerd vandaag!!!
de cam clamps is duidelijk!

Thanx!!!

Branko

Mattia
16 mei 2007, 04:39
Ik zag van de week ook houten cam clamps hangen bij de Gamma bij mij om de hoek, leek me degelijke kwaliteit en niet al te duur.

Zal er van de week eens een stel oppikken

C


edit: 12 euro voor 400 x 110 mm

Op zich netjes, ik ga ook eens kijken of ik een Gamma in de buurt kan vinden; bij Praxis heb ik ze nooit zien staan. Veel meer kost een Klemmsia ook niet (koop altijd wat als ik toch iets bij Axminster oid bestel, en da's nogal te vaak, eigenlijk. Maar goed gereedschap is gewoon fijn...), ik dacht zelfs net wat minder. Meer dan 200mm bereik heb ik bij een cam clamp toch nooit nodig...

IKHOUVANGITAREN
18 mei 2007, 13:15
die klemmsia dingen zien er nog al ingewikkeld uit ik denk dat ik toch ga voor een stel klemmen of gewicht erop leggen

Mattia
18 mei 2007, 13:53
die klemmsia dingen zien er nog al ingewikkeld uit ik denk dat ik toch ga voor een stel klemmen of gewicht erop leggen

Hoezo ingewikkeld? Gewoon een houten klem, een draaiend onderdeel dat de boel vastzet, met een hand te bedienen. Simpelste klemmen die ik heb, behalve de go-bars, en ze gaan minder snel raar doen dan de meeste metalen klemmen (m.n. de goedkope). Bijkomend voordeel: je zal nooit het werkstuk beschadigen als je de klemmsias gebruikt. En ze zijn ook lekker licht:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics2/bridge_clamping.jpg

Go-bars zijn vooral lekker snel en goedkoop :)

robostrat
6 juni 2007, 08:50
Hey Oknarb, je ging toch maar twee weken op vakantie??
of is tie stilletjes al in elkaar gelijmd ;)

hassent
7 juni 2007, 07:35
Ja inderdaad, het is wel akelig stil hier.... (zei hij die amper tijd heeft om zelf het forum te bezoeken :???: ).

oknarb180
7 juni 2007, 12:02
hey folks,

Nee hoor, de top is nog niet gelijmd! Ik heb van de week kurk op de spoolclamps gelijmd. Bij de Ikea (was ik toevallig) een setje kurken glazenonderzetters gekocht voor 1 euro. Ik moet alleen de randjes nog even netjes afwerken en dan kan ik een "proef/test lijmopstelling" maken. Werkvoorbereiding noemen we dat!!! Zodra de top gelijmd wordt, dan knutsel ik uiteraard ook weer een update met de nodige foto's in elkaar (en Robo, daarna neem ik even contact met je op wanneer ik de spool-clamps bij je langs kan komen brengen).

Hassent, het is inderdaad een beetje rustig van jouw kant! Pas maar op, straks haal ik je nog echt in!!! Ik hoop eind van de zomer met m'n 2e gitaar te kunnen beginnen.

vr.gr.

Branko

robostrat
7 juni 2007, 17:18
pfff, gelukkig begon me al zorgen te maken.. ;)

oknarb180
8 juni 2007, 01:13
Hey allemaal,

Vanavond weer een beetje werkvoorbereiding gedaan, de randjes kurk van de spool-clamps gesneden en ze weer volledig samengesteld en in elkaar gezet.
Morgenavond wil ik een proef-lijmopstelling proberen te maken, maar komende week wordt onze badkamer gedaan en dus moet ik van 't weekend eerst nog wat sloopwerk verrichten. Toch wil ik komende week proberen de top te verlijmen. Dan kan ik eindelijk gaan denken aan het freeswerk van de tremolo en dan heel veel handmatig schuurwerk, stainen en lak-klaar maken.

vr.gr.

Branko

hassent
8 juni 2007, 07:39
Bij de Ikea (was ik toevallig)...

Dat zeggen ze allemaal!! :seriousf:


Hassent, het is inderdaad een beetje rustig van jouw kant! Pas maar op, straks haal ik je nog echt in!!! Ik hoop eind van de zomer met m'n 2e gitaar te kunnen beginnen.

Ben maar niet bang, na de zomer ga ik weer verder.

oknarb180
5 juli 2007, 01:08
Hallo allemaal,

Hier weer eens een update! En wat voor één, voor mij een hele belangrijke stap in het bouwproces waar ik de afgelopen weken al m'n moed voor heb verzameld. Ja, het verlijmen van de top. Ik ben nu zo'n beetje bijna 1 jaar bezig met geloof het of niet nog steeds m'n aller eerste zelfbouw gitaar en dan kan het eventueel in de soep lopen van het verlijmen van een top 1 jaar werk kosten, dus vandaar ALLE MOED!!!

Ik heb vanavond de "stoute schoenen" aangetrokken, heb alle voorbereidingen getroffen die ik maar kon bedenken en een beroep gedaan op bijna al m'n lijmtangen (2 van de 3) en al m'n spool-clamps. Vervolgens de nodige kanalen afgedekt met tape (hetzelfde principe als Stewmac aangeeft voor de trussrod bij het verlijmen van de toets: de "plakbandmethode") het geheel ingesmeerd met Titebond, PLAKBAND WEER VERWIJDERD (wordt nog weleens vergeten, maar ik zal geen namen noemen hoor!) en dan met enige haast 2 lijmklemmen en 22 spool-clamps aanbrengen voordat de lijm droog is. Dankzij de assistentie van mijn lieftallige Sanne is het dan ook helemaal goed verlopen. Zij gaf de clamps aan en ik zette ze vast. En zo de hele body rond. Zie de foto's. Teamwork hoor!!!

Aangezien ik het nogal spannend vond allemaal wilde ik dit moment even met jullie delen.

Hier nog wat foto's:

Lijmen:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0594.jpg

en klemmen:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0597.jpg

totdat je er bij neer valt!!!
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0599.jpg

Heeft er verder nog iemand tips om overtollig titebondte verwijderen als het eenmaal hard is? Ik kon niet de overtollige lijm weghalen met een vochtig doekje, dan zou nu alles onder de lijm hebben gezeten.

De 2 stukjes zwarte draad zijn stukjes schakeldraad, nee er komt geen ordinaire 220V schakelaar op maar dat is om een veiligheid te creëeren. Mocht er onverhoopt nog lijm in de kanalen lopen, dan heb ik altijd de ruimte van deschakeldraad nog om de bedrading door te trekken. Voor alsnog kreeg ik de indruk dat er geen lijm in de kanalen is gelopen.

TIP:
1 tip wil ik aan iedereen meegeven die een gitaar met een top gaat bouwen. zorg dat de top zo snel mogelijk op de body wordt verlijmd. Ondanks dat ze bij mij in dezelfde ruimte lagen, hebben ze een iets andere werking gehad waardoor ik een kleine correctie moest maken. Het zijn nu eenmaal ook 2 verschillende houtsoorten.

Nou, tot zover dan maar weer.

Vriendelijke groeten,

Branko

G.G.
5 juli 2007, 01:45
Wordt mooi Branko.


TIP:
1 tip wil ik aan iedereen meegeven die een gitaar met een top gaat bouwen. zorg dat de top zo snel mogelijk op de body wordt verlijmd. Ondanks dat ze bij mij in dezelfde ruimte lagen, hebben ze een iets andere werking gehad waardoor ik een kleine correctie moest maken. Het zijn nu eenmaal ook 2 verschillende houtsoorten.


had ik bij mijn PRS ook. Mijn top was 100% vlak, totdat ik ging verlijmen.

hassent
5 juli 2007, 07:47
PLAKBAND WEER VERWIJDERD (wordt nog weleens vergeten, maar ik zal geen namen noemen hoor!)

Ja hoor, wrijf het er nog maar eens in.....

Maar ziet er goed uit hoor!! Nou rap die neck erin lijmen, kleur d'r op, electronica d'r in en janken met dat ding. Sjezus, een jaar al.....;) ;)

G.G.
5 juli 2007, 11:33
Ja hoor, wrijf het er nog maar eens in.....

Maar ziet er goed uit hoor!! Nou rap die neck erin lijmen, kleur d'r op, electronica d'r in en janken met dat ding. Sjezus, een jaar al.....;) ;)

Hahahaha... ik wist het, JIJ was het.

Als ik dit topic van Branko zie, krijg ik weer zin om een PRS te bouwen. Blijft een leuke gitaar om te doen (setneck met diepe pocket, carved top, verzonken knoppen, scarfjoint, fineerwerk op de kop etc.) Zitten gewoon een hoop leuke klussen aan dit model. Alleen jammer dat ik er dan nooit op zou spelen omdat ik meer een stratman ben. Misschien toch maar weer eens een heel klein "uitstapje" maken naar een thinline tele ofzo.

Of een hele dikke jazzbak, maar dat is toch echt wel eeneind boven mijn kunnen.

Branko, als ie af is.... soundfiles?...... Mee naar de volgende DGBM?....

Lacrymosa
5 juli 2007, 12:29
Jeez..........
Wat een geweldig mooi project.
Ik post niet vaak (bijna nooit) maar dit is zeker een compliment waard.
Echt een van mooiste zelfbouwprojecten die ik heb gezien de afgelopen tijd.

Ben je er al uit wat betreft de kleur? Je gaat em wel mooi stainen mag ik aan nemen?

Veel succes nog met het afwerken, ik blijf het iig volgen

robostrat
5 juli 2007, 12:59
aah oke, dat had ik nog niet gezien :o
als je langs wil komen maken we gelijk die frezingen voor de tone, volume knoppen!!

en oja, wij hebben zwarte koffie ;)

oknarb180
5 juli 2007, 14:02
aah oke, dat had ik nog niet gezien :o
als je langs wil komen maken we gelijk die frezingen voor de tone, volume knoppen!!

en oja, wij hebben zwarte koffie ;)

Robo,

Goed man, doen we!
Oh, ja, wat betreft de koffie, 14 klontjes graag, maar niet roeren hoor, ik houd niet zo van zoetigheid!!!

G.G. & Hassent:
Aha, er zijn dus meerdere mensen die bepaalde acties onthouden!

Oh, ja, G.G., ik zal vandeweek nog even aan je denken!!!

Lacrymosa:
Bedankt voor je leuke reactie!

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
5 juli 2007, 14:15
Super, gewoon super. Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat!

Gaat zo door :D!

G.G.
5 juli 2007, 15:13
Oh, ja, G.G., ik zal vandeweek nog even aan je denken!!!


Bedoel je die verzendkosten? Doe maar rustig aan, je hebt zelf ook 2 weken op die hals moeten wachten door mijn vergeetachtigheid :soul:

Orpheo
5 juli 2007, 17:18
die 'kuiltjes'voor de pots en switch kan je mooi doen met een freesbitje dat half rond is. t is gewoon een half rondje. met een speedboor KAN t wel, mar word 't imo minder mooi. Of met een schuurbitje van dremel ofzo. of gewoon met een gutsje uitsteken, en gladmaken met een schuurpapiertje.

oknarb180
5 juli 2007, 23:13
die 'kuiltjes'voor de pots en switch kan je mooi doen met een freesbitje dat half rond is. t is gewoon een half rondje. met een speedboor KAN t wel, mar word 't imo minder mooi. Of met een schuurbitje van dremel ofzo. of gewoon met een gutsje uitsteken, en gladmaken met een schuurpapiertje.

Inderdaad, mijn idee was om een kleinere halfrond freesje met kopieerwieltje te gebruiken en dan i.p.v. het wieltje een soort van pennetje te doen om de frees door een klein voorgeboord gaatje (zie de foto's) op z'n plek te houden en daarna de kantjes af te werken. Verder heb ik ook nog aan gedacht om een wat bredere speedboor aan te passen/slijpen om zo in 1 gang zo goed mogelijk de betreffende "kuil" te maken. Maar da is het volgens mij ook niet helemaal.

vr.gr.

Branko

IKHOUVANGITAREN
5 juli 2007, 23:38
wouw echt geweldig projectje wordt mooi johh
ga je m stainen??


uhh tips? overtollig lijm wegschuren of steken.

Raziellus
6 juli 2007, 01:16
hey Branko, post ff nieuwe foto's op je site ben echt zwaar benieuwd!

oknarb180
6 juli 2007, 10:40
hey Branko, post ff nieuwe foto's op je site ben echt zwaar benieuwd!

Hey,

tja dat is nu net een beetje het probleem, ik krijg dat fotoalbum niet geupdated. Maar eens met m'n zwager overleggen, die is digi-nozem en weet hoe dat allemaal werkt. Ik moet mezelf ook nog aansluiten bij de webring.

In ieder geval, de meest recente foto's heb je in dit draadje kunnen zien.

vr.gr.

Branko

IKHOUVANGITAREN
6 juli 2007, 17:25
:O heej oknarb kzie nu pas dat je in heerhugowaard woont das in de buurt :soul:

robostrat
6 juli 2007, 20:02
en en en ............ hebbie de klemmetjes er af ?????

oknarb180
7 juli 2007, 21:48
Oh oh, een gat in m'n body, en dat na een jaar werk!!!
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0609.jpg

Hallo allemaal,

gelukkig was het ook de bedoeling dat dit gat er in zou komen. Ik heb vanmiddag nog even ruim een uurtje bezigheidstherapie gehad met wat speelgoed in de tuin. Ook heb ik van de week nog een keer met een beitel grof de overtollige lijmrijsten weg gestoken.

Ik heb dus de Tremolo-routing gemaakt. En het viel me reuze mee. Ik had eigenlijk alles al goed voorbereid. Ook de mal enzo. Het wachten was dus op het goede moment. Dat was dus vanmiddag.

onderstaand (volgende update i.v.m. te veel plaatjes) het verhaal met uiteraard de foto's.

oknarb180
7 juli 2007, 21:49
Eerst met speedboortje 14mm de gaten geboord om een beetje ruimte te hebben met de bovenfrees. Speedboortje 14mm gebruikt i.v.m. de freesje 12mm. Is er nog wat ruimte voor het freeseje om op toeren te komen zonder te happen.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0603.jpg

Daarna de body omgedraaid en het "zwembad" voor de klauw en de veren gefreesd. Het is de afmeting van een standaard Fender trem. Aangezien ik de afdekplaten verdiept in de body wil, heb ik het zwembad 5mm dieper gemaakt. En dat kan want een fender is 44mm dik en mijn PRS 50mm, Het zwembad is 20mm diep geworden i.p.v. standaard 15mm van Fender.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0606.jpg

Vervolgens de body weer omgedraaid en met langs de mal de routing van bovenaf gefreesd. Inmiddels ook even binnen laten zien hoe het gaat, daarom de foto met de gitaar op tafel.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0611.jpg

Daarna de gitaar weer omgedraaid en de fremoloruimte op diepte gefreesd t.p.v. waar het sustainblok door de body heen gaat. die frezing is iets breder dan die aan de bovenkant, heb ik ook even gechecked in m'n Malmsteenstrat en het klopt allemaal.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0607.jpg

En voilà, weer een actie uitgevoerd en op de "planning" aangevinkt als uitgevoerd.

Verder nog een kleine tip:
Ik heb hiervoor 2 verschillende freesbitjes gebruikt beiden schacht Ø8mm maar de ene 20mm diep en de ander 25mm diep en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik die kan wisselen want ik hoefde nu geen mallen te verhogen etc. en kon in 1 keer de goede dieptes frezen. Als je het je kan veroorloven, koop dan meerdere afmetingen. Je hebt er tenslotte alleen maar gemak van.

Nou, dat was dan weer een updaeetje voor vandaag. Hopelijk binnenkort weer meer.

vr.gr.

Branko

robostrat
8 juli 2007, 00:18
woooow :eek: :eek:
jij hebt meters gemaakt!! ziet er goed uit...

-geert-
8 juli 2007, 20:38
Goed bezig!! je bent al bijna aan t lakken toe denk :) heb je al een kleur in gedachten of hou je em houtkleurig?? heerhugowaard is hier trouwens ook best dichtbij ik woon zelf in andijk, vlakbij hoorn. echt een gitaarbouwers kliekje hier in noord holland haha. succes !!

charlotte
10 juli 2007, 22:55
Hey Branko, :)

Die wordt echt mooi.
Leuk trouwens, je fans op de achtergrond bij de eerste foto.

Succes verder, groetjes Charlotte :lp:

oknarb180
13 juli 2007, 00:16
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie leuke reacties.
Charlotte, m'n fanclub wordt eind oktober uitgebreid, ervan uitgaande dat alles verder goed blijft gaan!

Maandag een avondje besteed aan het uitmeten, verschalen en aftekenen van de cuttaway en belycut op de gitaar.
Gisteravond de rasp en vijl ter hand genomen, biertje erbij om tijdens de "inspanning" wat "ontspanning" te creëeren en gaan met die banaan.
Na een kleine 1,5uur raspen, veilen en schuren (geen bandschuurmachine, helaas!) een resultaat naar tevredenheid geboekt. Dat stukje mahonie wat je bij de cutteway ziet maakt het helemaal echt!!! Tenminste, dat vind ik dan.

Even op de bank gezeten, gitaar op schoot en "feeling" met de gitaar krijgen. De cuttaway en bellycut bevallen prima.

Zoals jullie kunnen ziet is het fotootje met de Dimarzio Evolution's en Hipshot trem van na het frezen van de trem-routing, maar ik wilde 'm toch even laten zien... Ben er wel een beetje trots op.

Hier nog even de foto's:
cuttaway:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0616.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0618.jpg

Bellycut:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0620.jpg

Pu's en trem erin:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0612.jpg

Nou dat was het dan wel weer even!

vr.gr.

Branko

robostrat
13 juli 2007, 09:03
netjes, je hebt lekker de gang erin
spoolclamps,spoolclamps,spoolclamps ;)

G.G.
13 juli 2007, 10:01
maar ik wilde 'm toch even laten zien... Ben er wel een beetje trots op.


Mag je best trots op zijn. Mooi ding. Blijft een erg leuk model om te maken. Misschien niet echt iets voor een beginner als eerste project (kan wel natuurlijk, o.a. Hassent).

superfly
13 juli 2007, 12:43
Inspirerend project Branco, prachtig ! Begin wel iets te voelen voor zo'n model voor een volgend bouwproject. Bestaat er zoiets als PRSitus ;-) ???

Met de groeten van Wim

charlotte
13 juli 2007, 20:32
Hey Branko, :)

Op de laatste foto's kun je nog beter zien hoe gaaf hij wordt ! .

Succes, groetjes Charlotte :lp:

hassent
19 juli 2007, 22:07
Kijk dat zie ik nou graag. Ben ik ff 14 dagen op vakantie, is er ineens schot in de zaak! ;) .

Zie er echt héél mooi uit. Ben benieuwd hoe ie er gelakt uit ziet.
Weet je al wat voor kleur ie wordt?

Laat je die evolutions er in of worden het andere elementen?

oknarb180
19 juli 2007, 23:41
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties!!!
Het is zeker een leuke gitaar om te bouwen. Het is dan ook m'n eerste gitaar maar het valt me zeker niet tegen. Het gaat allemaal niet zo snel als ik had gedacht, maar goed, het resultaat ben ik erg tevreden mee.

Wat betreft de Evolutions, die ga ik er toch eerst in doen, bevalt het niet, dan kunnen ze altijd nog in m'n volgende project. Daar ben ik momenteel de laatste plannen van aan het uitwerken.

Wat betreft de kleur, ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik neig toch wat meer naar rood. Ik denk dat ik me eens moet gaan verdiepen in het stainen en lakken. Het is uiteindelijk de bedoeling dat ie helemaal spiegelglad wordt.

VRAAGJE AAN IEDEREEN:
Even een vraag aan iedereen over het schuren van m'n top. Ik heb inmiddels wat schuurwerk gedaan maar er blijven kleine krasjes in het hout. Blijf je deze zien als je de top staint? Hoe kan ik het beste het schuurproces doen om 'm helemaal glad te krijgen voor het stainen?

Vr.gr.

Branko

AvU
20 juli 2007, 11:53
met de nerf mee schuren (maar ik neem aan dat je dat wel weet :satisfie: ) Verder kun je het beste een schuurblok gebruiken, gaat sneller en je krijgt een strak oppervlak omdat je overal evenveel afschuurt.

grt. Arjan

oknarb180
20 juli 2007, 13:51
met de nerf mee schuren (maar ik neem aan dat je dat wel weet :satisfie: ) Verder kun je het beste een schuurblok gebruiken, gaat sneller en je krijgt een strak oppervlak omdat je overal evenveel afschuurt.

grt. Arjan

Hey,

Nja, het is wel een carved top. Er mogen dus geen vlakke plekken in komen.

vr.gr.

Branko

cas121
20 juli 2007, 14:20
(dit doe je waarshcijnlijk al maar toch)

iig doorschuren tot een hele fijne korrel, en dan met een vochtige lap eroverheen, gaan de fijne nerven nogeens rechtop staan, dan nog eens heel licht opschuren.

Afwerking van een schraapstaal is ook heel strak, wel eerst oefenen...

hassent
20 juli 2007, 19:02
Hey,

Groen is misschien ook wel mooi (als stain), dat zie je vaak op PRS-en.
http://www.prsguitars.com/custom/img/custom_emeraldgreen.jpg

Mbt je vraag over het schuren; ik heb het als volgt gedaan.
Eerst met 400 droog spiegelglad geschuurd (met de hand, niet met een schuurblok. Gewoon voorzichtig met de vlakke hand schuren, niet met je vingertoppen). Daarna met een sponsje vochtig gemaakt (niet zeiknat!). Dan 2 uurtjes laten drogen. Opnieuw met 400 schuren. Dan nog een keer het zelfde, nat maken en schuren). Net zo lang tot er geen 'haren' meer overeind gaan staan.

Daarna stainen en in principe niet meer schuren. Dat is ook niet nodig omdat je alle 'haren' al weggeschuurd hebt.
Dan een nacht laten drogen en aflakken volgens de lakfaq. Eerst een laag of 4 cellulose spuiten, met telkens 24 uur tussen de lagen. Daarna schuren met 800-1000 nat tussen elke laag. Totaal zet je dan een laag of 10 op waarvan je er effectief (na het schuren) 5 ofzo overhoudt.
Dan een week of 2-3 laten doorharden en dan nogmaals schuren/polijsten met 2000 nat.
Weer een dag laten staan en dan polijsten met commandant oid.
Dan heb je echt een spiegeltje voor je liggen!!

Pas op met het schuren van de randen, daar zit je zo door de lak/stain heen!! Herstellen is dan haast niet te doen! (eigen ervaring).

Tip; maak eerst wat proefstukjes met het stainen. Pak bv 100ml water en doe daar 1 theelepel stain in. bekijk het resultaat en voeg dan een halve theelepel toe en maak nog een proefstukje. Net zolang tot je het resultaat goed vindt. Dan spuit je daar nog een dikke laag cellulose op en laat je het een nacht staan. Dan polijsten zodat je een idee krijgt van het eindresultaat. Als dit allemaal naar tevredenheid is, ga dan je gitaar pas lakken.

Onthoud: eenmaal gestained is het lastig herstellen.

Fred kan het ongetwijfeld nog beter uitleggen en meer tips geven!

Succes!!

hassent
26 juli 2007, 22:59
En, ben je al bezig met lakken?

fred dons
27 juli 2007, 09:54
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties!!!
Het is zeker een leuke gitaar om te bouwen. Het is dan ook m'n eerste gitaar maar het valt me zeker niet tegen. Het gaat allemaal niet zo snel als ik had gedacht, maar goed, het resultaat ben ik erg tevreden mee.

Wat betreft de Evolutions, die ga ik er toch eerst in doen, bevalt het niet, dan kunnen ze altijd nog in m'n volgende project. Daar ben ik momenteel de laatste plannen van aan het uitwerken.

Wat betreft de kleur, ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik neig toch wat meer naar rood. Ik denk dat ik me eens moet gaan verdiepen in het stainen en lakken. Het is uiteindelijk de bedoeling dat ie helemaal spiegelglad wordt.

VRAAGJE AAN IEDEREEN:
Even een vraag aan iedereen over het schuren van m'n top. Ik heb inmiddels wat schuurwerk gedaan maar er blijven kleine krasjes in het hout. Blijf je deze zien als je de top staint? Hoe kan ik het beste het schuurproces doen om 'm helemaal glad te krijgen voor het stainen?

Vr.gr.

Branko

Branco, kom anders maar langs als je wilt gaan stainen (ik heb de goede schuurappatuur en de goede stains voor je ) en ja je moet je kleine krasjes ook weg hebben, zeker als je wilt gaan double stainen omdat die anders extra zichtbaar blijven

oknarb180
30 juli 2007, 00:48
Hidee folks,

Bedankt voor de tips jonges!

Fred, je hebt PM!

Hassent, ik ben nog niet aan het lakken, maar komt naderbij en dank voor het stain en lak advies!

Update:
Ik heb van de week de studs voorgeboord. En daar ging het effe niet helemaal goed. Alles keurig uitgemeten, 1e gat geboord, perfect op z'n plek, 2e gat verliep de boor 2mm, jaaa, 2mm en ook nog eens de verkeerde kant op!!! Uit het overige hout wat ik nog van de top heb, heb ik toen een deuvel geboord en die weer in het gat gelijmd, weer vlak gestoken met de scherpste bijtel die ik heb en voilà. Toch niet ontevreden over, maar het had niet mogen gebeuren.

Verder, vorige week ben ik bij Robo geweest, een aantal leuke gitaartjes bespeeld en de zijkanten van m'n body helemaal sctrak geschuurd, alle lijmresten zijn nu weg. Tevens heeft Robo me laten zien hoe hij de verdiepte PRS knoppen op zijn top heeft gemaakt. En daar ben ik nu dus mee bezig, dat gooi ik later in een update als ze af zijn.

Als laatste constateerde ik bij Robo dat ik waarschijnlijk niet helemaal goed uitkom met m'n tremolo. Omdat een Hipshot zo in een standaard USA Fender strat past, was ik ervan uitgegaan dat ik gewoon de hals recht op de body kan laten aansluiten als een rechte lijn. Nou niet dus, want het schijnt dus dat een fender neckpocket een 0,5mm afloopt over de lengte van de pocket. In ieder geval, als ik het zo effe chek met een liniaal, dan ben ik bang dat het net niet helemaal goed uitkomt. Het zal om slechts ±1mm gaan, maar dat is net te veel want ik ben dol op een lage actie. Dus ik denk dat ik uit voorzorg een verdieping frees onder de trem, dan kom ik met de hoogte altijd uit.
En om te laten lijken alsof het zo hoort, doe ik de tremverdieping denk ik een mm of 3 diep. Volgens de beschrijving van Hipshot, moet de trem een ±3mm boven de body zweven.

Nou, dat was het wel weer een beetje. Best wel wat "tegenslagen" maar ik heb me verzoend met de gedachte dat het toch nog maar m'n eerste giitaar is.

Ik hoop binnenkort weer meer, want ik heb nog 2 weekjes vakantie!

vr.gr.

Branko

niekb
30 juli 2007, 01:56
we wachten geduldig op de foto's :p

oknarb180
14 augustus 2007, 13:53
Hallodelie,

Hier weer eens een update met een paar foto's! Foto's vertellen veel meer dan tekst.

De volgende acties heb ik allemaal gedaan:
- knoppen verdiept aangebracht in de top
- elektronica cavity t.p.v. de pots en switch verdiept.
- mal voor trem-cavity gemaakt en gefreesd in de top.
- mallen gemaakt om backplates te verzinken en deze gefreesd.

Dat was het dan eigenlijk wel. Ik heb alle frezingen en ruwe houtbewerkingen klaar. Oh shit, ik bedenk me net dat ik nog een gat moet boren voor de input (OEPS!!!). Moet er wel in zitten voor het stainen en lakken. Maargoed, ik kan nu de top, body en hals gaan schuren en voorbereiden voor het stainen en lakken. 2 weken geleden Bij Fred Dons geweest en heel veel tips en info over stainen en lakken gehad. Dus, stainen en lakken, dan kan ik 'm gaan afbouwen.

Hier de foto's:
Het maken van de verdiepte knoppen zoals een PRS heeft.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0754.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0757.jpg

Het geheel, hier is ook de Cavity voor de tremolo te zien (gelukkig ziet niemand dat ik 1 van de studs opnieuw heb geboord, toch?!).
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0767.jpg

En hier de plaatselijk dieper gefreesde elektronicaruimte:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0765.jpg

oknarb180
14 augustus 2007, 13:59
Hier de backplates van de gitaar:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0760.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0761.jpg

En ff 2 fotootjes van hoe het er inmiddels een beetje uit komt te zien (Kwijl...)
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0770.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0771.jpg

Toch wil ik nog even wat kwijt. Dat ik aan deze gitaar begon had ik echt het idee dat ikk absoluut geen fouten mocht maken. Dat is wel anders gelopen, o.a. splinter eraf en weer gelijmd, boor verlopen bij 2e stud-gat, cavity voor de trem-bakplate met de frees uitgeschoten (slechts 1mm maar net wel te zien). Ik heb mij inmiddels verzoend met de gedachte dat het nog maar mijn eerste gitaar is.

Tjuus!

vr.gr.

Branko

superfly
14 augustus 2007, 14:18
Prachtig en dat van dat stud boorgat had je gewoon niet moeten vertellen, valt geen mens op.
Moet je me toch nog verklappen hoe je de verdieping voor de knoppen in de top hebt aangebracht, ziet er strak uit !

vr gr
Wim

orreltak
14 augustus 2007, 17:30
hij gaat lekker.
trouwens zeer mooie top.
je kunt echt van de foto`s aflezen hoe secuur je bezig bent.
erg mooi!

madman
14 augustus 2007, 17:46
hij is echt heel gaaf aan het worden branko!
als we over een tijdje alle twee klaar zijn met de bouw, en ik ga bij m'n tante langs wil ik 'm wel eens van dichtbij zien ;)

Mattia
14 augustus 2007, 20:12
Toppie! Ziet er geweldig uit!

(ik vergeet het telkens, maar, euh, had je dat hout nou van mij vandaan?)

Een vraagje: heb je bewust gekozen om de bridge pickup redelijk ver naar voren (Richting hals) ze plaatsen?

hassent
14 augustus 2007, 23:22
Mooi, mooi, mooi!!
Ik denk dat dat chrome heel goed bij je rode stain past. Wordt erg chique!

Maar verklap het geheim van de verzonken potmeters eens, ben erg benieuwd! Ik wilde het destijds op de mijne ook doen, maar kon geen goede manier vinden, dus heb ik het maar niet gedaan. Als ik nu zie hoe het bij jou geworden is vind ik het jammer dat ik toch niet iets uit heb kunnen denken.

robostrat
14 augustus 2007, 23:25
hey oknar ; )

gaat goed zo!! kunnen we binnenkort weer ff jammen!!!

oknarb180
15 augustus 2007, 01:19
Hidee Folks,

Bedankt voor jullie reacties, vind ik tof!

@Madman, PM me maar als je weet wanneer je weer eens in de buurt bent!

@Mattia, inderdaad, al het hout komt bij jou vandaan. Bij de meeting heb ik ook nog een balk Limba van je gekocht. Ligt nog even "bestemmingsloos" in de kast te wachten (wordt project 3, denk ik!!!).

Wat de bridge pickup betreft, om genoeg "vlees" over te houden voor de studs, heb ik 'm niet te dicht op de trem gepositioneerd. Had achteraf misschien nog wel meer naar de brug gekunt ja.

@Hassent, het geheim van de verzonken pods is... eigenlijk heel simpel.
Ik heb laatst bij robo z'n koffieautomaat getest en toen kwam het ter sprake. Robo had bedacht om een mal te maken (plankie en speedboortje 24mm), vervolgens met de bovenlagefreesje op de juiste plek het rondje op diepte te frezen. Enige dagen later was ik bij Fred Dons op bezoek en die had het er over om de rechte kanten voorzichtig af te schuinen met zo'n soort van fijn/preciesie tanley-mesje (kweet nie precies hoe die dingen heten, Fred dus wel!) Dan is het meeste al weg en scheelt veel schuurwerk. Daarna heb ik afgetekend tot waar de buitenranden moesten komen en dan voorzichtig onder schuinte weg gesneden en alles nog even in model geschuurd. Ik had niet verwacht dat je dit zo precies met die mesjes kon doen.

@Robo, ik heb laatst Layla nog een beetje geoefend. BTW, zou je voor mij eens kunnen kijken welke pickups er in je PRS singlecut zitten. Mochten de Evolutions niet bevallen, dan heb ik idee in die PU's, die klonken zo onwijs.

thanx & vr.gr.

Branko

niekb
15 augustus 2007, 03:54
Hoi Branko,

Ziet er erg goed uit hoor, netjes. Ik ben benieuwd hoe die top uit de lak komt.

Suc6 nog!

Groet'n
Niek

pasqual
17 augustus 2007, 23:58
Branko, dat met die studs is mij ook gebeurd maar dan niet met scheef boren maar met ( ondanks 10 keer nameten ) 0,5 mm ernaast te zitten. na alles weer dicht gelijmd te hebben, opnieuw geboord en toen zat ik wel goed. ik zit er nog steeds een fractie naast maar dat stel ik wel bij tijdens het intoneren. niemand die het ziet maar de wetenschap dat je het in eerste instantie niet goed hebt gedaan is op zich al irritant. het word een mooi gitaartje van je, vooral die top is errug mooi, complimenten mijnerzijds.

groeten pasqual.

oknarb180
21 augustus 2007, 10:54
Branko, dat met die studs is mij ook gebeurd maar dan niet met scheef boren maar met ( ondanks 10 keer nameten ) 0,5 mm ernaast te zitten. na alles weer dicht gelijmd te hebben, opnieuw geboord en toen zat ik wel goed. ik zit er nog steeds een fractie naast maar dat stel ik wel bij tijdens het intoneren. niemand die het ziet maar de wetenschap dat je het in eerste instantie niet goed hebt gedaan is op zich al irritant. het word een mooi gitaartje van je, vooral die top is errug mooi, complimenten mijnerzijds.

groeten pasqual.

Hallo allemaal,

@Pasqual, de studs waren niet scheef geboord hoor, maar hij zat er gewoon naast, en niet 0,5mm maar gewoon 2mm!!! Maargoed, problem solved!!!

Update:
Verder heb ik gisteravond nog het gat voor de input in de body geboord en een gaatje waardoor de aarding naar de klauw van de trem komt te lopen.

Ik kan nu denk ik wel zeggen dat ik alle houtbewerkingsacties heb gehad!
In principe kan ik nu al de gitaar assembleren en bespeelbaar maken.
Ik kan dus eigenlijk spreken van een echte zelf geboude gitaar.

Laatste stappen van het bouwproces:
- Schuren, stainen, lakken en polijsten;
- Assembleren en electronica monteren;
- snaren erop, bespeelbaar maken en afstellen.

En dan wordt het pas echt spannend...
Hoe speelt en klinkt ie nou eigenlijk?!

Maargoed, zo ver zijn we nog niet, eerst maar eens studeren op de lakfaq.

vr.gr.

Branko

fred dons
21 augustus 2007, 17:45
je mail box is vol ;)

oknarb180
22 augustus 2007, 13:54
je mail box is vol ;)


Ohoh, is weer een beetje opgeruimd!

vr.gr.

Branko

oknarb180
27 augustus 2007, 00:52
Hallo allemaal,

Ik zit hier heerlijk genietend van een Hertog Jan-pilske m'n update te typen, want.... M'n gitaar heeft een kleurtje.

Hier de Update van vanmiddag:
Ik ben vanmiddag bij Fred Dons geweest en hij heeft me met het stainen en lakken geholpen, nou ja, hij heeft de stain voor me opgezet en de eerste 2 laklagen gespoten. Het is niet handig om met z'n tweeën 1 sponsje vast te houden met stainen. In ieder geval, ik denk dat ik het een volgend project helemaal zelf zou kunnen doen. Ik heb goed opgelet tijdens het bespelen van 1 van z'n PRS (haha).

Maargoed, vanmiddag de top geschuurd en klaar gemaakt om te stainen. Daarna de top afgeplakt voor de False-binding. Dat is overigens nog wel een precies klusje kan ik je vertellen!!! Daarna de top gestain met Ecoline, kleur Blue Green. De Ecoline gewoon opbrengen met een Sorbo schuursponsje, False binding een beetje gecorrigeerd waar nodig. Daarna dit proces herhaald voor de kop en en toen 2 laklagen erover gespoten Top en Kop.

Zie hier het resultaat:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0865.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0863.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0866.jpg

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik na 1 jaar bouwen en vele overwegingen voor de kleur en dan met het resultaat van hierboven zeer tevreden van m'n biertje kan genieten!!!

Dan volgt onderstaand de update van vanavond!

vr.gr.

Branko

madman
27 augustus 2007, 00:59
lol, ziet er echt heeel mooi uit!!!!!!!!!!!!

oknarb180
27 augustus 2007, 01:03
Tja, hier dan het vervolg:

Vanavond de schilderstape verwijderd en e.e.a. aan plekjes bijgewerkt een een beetje stain dat op de body was gekomen weg geschuurd (zie foto's van vanmiddag!). Daarna de toets en de tijkant van de top afgeplakt met schilderstape en alle blanke mahonie met filler ingesmeerd. N.a.v. het sponsen van de stain leek het me een goed idee om de filler met een spons aan te brengen. Ik heb eeb clear filler van Stewmac en die lijkt een beetje lak-achtig. Heb 'm goed dik ingesponst en uiteraard wel overtollig spul verwijderd. Het geheel ligt nu te drogen. Morgenavond ga ik dit nog een keer doen. schuren, schoonmaken en dan weer met filler en dan weer schuren. Dan kan ik de rest van de week 's avonds besteden aan lakken.

Ik heb inmiddels het streven om de gitaar spoedig af te hebben. Eind oktober word ik vader van onze 3e telg, dus wil ik het lakken en evt polijsten zeker hiervoor af te hebben.

hier nog 2 foto's, geeft tevens een beetje het idee van gelakt mahonie.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0867.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0868.jpg

De koffer op de foto's is van m'n fender Malmsteen, je ziet het, een PRS past er waarschijnlijk dus ook gewoon in!!!

vr.gr.

Branko

hassent
27 augustus 2007, 07:33
Mooi, mooi, mooi, die stain. Ziet er super uit!! Het is dus geen blauw of rood geworden ;) . Wie weet, voor je volgende gitaar.
Maar echt, petje af hoor.
En nu voorzichtig lakken, niet veel ineens, je mag het nou helemaal niet meer verpesten...

superfly
27 augustus 2007, 09:36
Wow prachtig, gefeliciteerd met de smaakvolle kleurkeuze.

Wim

G.G.
27 augustus 2007, 09:45
Holy Shit!!! Branko, wat wordt die top gruwelijk mooi.

Arjo
27 augustus 2007, 11:23
Damn!!!!!!!

dat ziet er gaaf uit zeg, hele vette kleur!!! Dat biertje heb je zekers verdiend :D

Arjo

-geert-
27 augustus 2007, 19:29
Mooi man ! echt gaaf word hij . Als die top nog ff wat groter was zo je er zo een duik in nemen zegmaar echt net water zo met die tekening. Wel grappig ik heb ook ecoline klaarstaan hier voor mijn projectje en ik heb volgens mij wel net iets donkere kleur blauw ik heb nummer 508. ik wil em dan eerst blauw maken en dan proberen met rood erdoorheen aan de rand, wat dan donkerpaars word, er proberen een burst aan te maken op de een of andere manier. Hoeveel lagen heb jij eigelijk gebruikt van ecoline? beinvloed het aantal lagen ecoline nog hoe het houtpatroon eruit springt na het lakken? en zoja word het met meer lagen beter of juist slechter? Maar ik begrijp dus dat jij 2 lagen ecoline hebt gedaan. Ziet er echt vet uit trouwens achterkant is ook mooi geworden. Groeten Geert !!

GeofJackon
27 augustus 2007, 20:15
WOW! :o :o :o :o
Wat een gitaar. Zeet er beter afgewerkt uit dan veel fabrieksmodellen.

Gitaarbouwer
27 augustus 2007, 20:42
Ook vanuit hier complimenten voor deze prachtige gitaar!

robostrat
28 augustus 2007, 09:09
zooowwhe..., je gaat goed! mooi hoor!
ben je mij toch nog voorbijgesstreefd :confused:

oknarb180
5 september 2007, 00:57
Zo, even een updeetje over het lakken!

Maar allereerst bedankt voor jullie reacties. Het doet me deugt dat ik niet de enige ben die 'm mooi vind worden.

Weer even zakelijk:
Een paar avondjes in de schuur vertoeft, en gemiddel 1 à 2 lagen per avond gespoten met celluloselak. Ik heb de eerste 5 à 6 lagen zonder schuren gedaan. Daarna ben ik gaan schuren met grid 600 tussen de lagen. Gelukkig zit je schuurpapiertje niet zo snel vol met lak, duh!
Ik gok dat er nu een laag of 10 op zit.

De top en hals zijn inmiddels mooi vool qua poriën, alleen de achterkant vande body, daar is nog e.e.a. aan nerf te zien, dus die moet nog een paar keer om 'm goed gewuld te hebben!

hier wat foto's:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0870.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0869.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0874.jpg

vr.gr.

Branko

oknarb180
5 september 2007, 01:00
Tja, en dan word ik toch een beetje nieuwschierig hoe het ongeveer uit gaat zien. Dus hier een paar foto's om een eerste indruk te krijgen.

Ik vond het zelf wel kwijlens-waardig (vandaar de glans denk ik?!)
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0877.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0878.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0882.jpg

Ik houd jullie op de hoogte!

vr.gr.

Branko

hassent
5 september 2007, 07:26
MOOI :o . Soort van Dejavu voor me!

Maar eh,ben je nou op de boveste hoorn door de stain heen geschuurd, of is het de lichtval? Anders is dat m'n 2e dejavu....

Verder niets dan lof, wat ik al eerder zei, als je eenmaal gaat lakken worden al die uren die je erin gestoken hebt ineens dubbel de moeite waard!!

robostrat
5 september 2007, 08:48
chapeau !!!! gaat super
je weet het, de laatste loodjes zijn het leukst

Vorago
5 september 2007, 11:21
schitterend, alleen snap ik niet waarom je héél je nek gescalloped hebt, maakt dat het niet lastig om akkoorden zuiver te spelen? Iemand als Vai heeft bv toch enkel z'n bovenste 5 frets ofzo uitgehold?

oknarb180
5 september 2007, 14:11
Hey,

@Hassent, is het lichtinval, niet door de lak heen geschuurd hoor! Is m'n eerste lak-klus, dus ik probeer zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan!


@Vorago, Vai heeft alleen de laatste 4 gescalloped, Echter Yngwie Malmsteen heeft een volledige scalloped neck, en na het proberen van zo'n gitaar vond ik het fantastisch spelen. En nu nog hoor! Daarentegen speelde Blackmore geloof ik met een halve scallope over de volledige hals, maar daar ben ik niet zeker van hoor!

Wat ik dus egenlijk gedaan heb is alles wat mij bevalt in 1 gitaar te proppen, met de volgende uitgangspunten:
- 25,5" scalelength (ala Fender)
- volledig scalloped fretboard (vrij diep ala Malmsteen)
- Toetsradius 12" (i.pv. de 9,5" van Fender)
- De sound van een LP/PRS achtige gitaar en/of Vai-achtige sound.
- de Looks van een PRS want die vind ik zo gaaf!!!

Met voornoemde wensen is de gitaar geboren die ik nu aan het bouwen ben.
Ondanks het nagemaakte model, vind ik 'm toch gezien m'n spec's ook echt helemaal een zelfbouw-gitaar!!!

vr.gr.

Branko

jimihattricks
5 september 2007, 14:31
Maar eh,ben je nou op de boveste hoorn door de stain heen geschuurd, of is het de lichtval? Anders is dat m'n 2e dejavu....

[edt] nevermind je zei de bovenste hoorn, dit is de onderste [edt]

ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar dat hoort zo, kijk maar hoe PRS het doet:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/63c7b6facebcf46422e0d2440449f89c.jpg

voor de rest respect voor de bouwer! supertof project!

Luke-wannabe
5 september 2007, 17:33
Wow hij ziet er tegek uit man!
Wat voor PU's? Dimarzio's?

YannickH
10 september 2007, 23:13
die is prachtig!!!!!!!! :D :o

oknarb180
11 september 2007, 00:31
Wow hij ziet er tegek uit man!
Wat voor PU's? Dimarzio's?


Yep,

Ik ga het eerst eens proberen met een setje Dimarzio Evolutions (B + N), als dat niet helemaal bevalt, dan heb ik nog een andere idee, maar eerst de dimarzio's erin.

Verder, thanx allemaal voor de leuke reacties!

vr.gr.

Branko

Nielsje
11 september 2007, 00:45
Wauw Branko,

wat heb je een ontzettend mooie gitaar gebouwd, en dan die afdekplaatjes, super!!

G.G.
11 september 2007, 10:44
Woow Branko, de foto's op de vorige pagina, die had ik nog niet gezien, geweldig. Nu ben je wel verplicht dat ding mee te nemen naar de DGBM 2008. Ik moet hem gewoon zien EN horen.

oknarb180
3 november 2007, 15:52
Hallo allemaal,

Een kleine update, afgelopen vrijdagochtend 02-november 2007 om 0:10uur ben ik voor de 3e keer vader geworden. Een zoon, 50cm lang en 3340gram alles goed en wel met moeder en kind, en natuurlijk ook met z'n grote broer, zus en vader!!!

Aangezien ik in huis voor de bevalling de nodige verbouwdingetjes heb gedaan, wat overigens nog niet helemaal af is hoor, heb ik niet meer aan m'n gitaar geknutseld. Dit is ook de rede geweest waarom ik de afgelopen weken weinig actief ben geweest op het forum (wel af een toe eens e.e.a. kunnen lezen).

M'n PRS ligt gelakt en wel al een week of 3/4 te drogen op zolder. Kortom, ik hoop binnenkort na de babydrukte een begin te mogen maken met het polijsten om daarna de gitaar te kunnen gaan afbouwen.

Zo, dat is dus 4 weken tijd in een paar zinnen verwoord. Jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte.

vr.gr.

Branko
(voor de 3e keer een vreselijk trotse papa!!!)

marc_olly
3 november 2007, 16:07
Er is geen mooiere reden om even halt te houden met de bouw!

Van harte gefeliciteerd !!!!

Marc